Het thema van de cursus was inzicht krijgen in het verwerken van gekleurde draden in een kantwerk.
Gedurende de workshops heeft men één of meerdere draden gemengd met de draden van een grondkleur.
De verschillende mogelijkheden werden uitgewerkt en besproken. Iedere deelneemster heeft een ontwerp gemaakt en uitgeklost naar eigen keuze en ervaring, gebruik makend van traditionele of moderne gronden.
De dames van 't Liers Juweeltje hebben samen lief en leed gedeeld gedurende 30 jaar.
In de beginperiode werden er vooral kleinere werken gemaakt en daarom kon men ieder jaar een tentoonstellen.
Nu werken ze aan grotere kantwerken en die nemen natuurlijk meer tijd in beslag.Daarom werd besloten om per twee jaar een tentoonstelling te organiseren.
Tot slot :
't Liers Juweeltje staat voor vriendschap en het delen van een passie :
In 1984 heeft Josee Bogaerts een kunstwerkje gemaakt in Lierse kant en dit aan UNICEF geschonken. Dit werk hangt nu in New York, op het hoofdkantoor van Unicef.
De dames van 't Liers Juweeltje verkochten nog kantwerken ten bate van een goed doel. Gaston Berchmans en Jackie Lafon ( die spijtig genoeg niet aanwezig kon zijn) peter en meter van de Cliniclows, waren de eersten om een cheque in ontvangst te nemen.
Andere goede doelen :
Het kinderkankerfonds
Kom op tegen kanker
En wat velen zich nog herinneren, ik ook, zijn de sleutelhangers die n.a.v. 800 jaar Lier, verkocht werden ten voordele van Moeders voor Moeders.
Een jaar vloog voorbij, vanaf het leren draaien van het crochet, over het op maat tekenen van patronen tot aan de eerste tentoonstelling in 1985. Al de leden hadden nu de basis beet om Lierse kant te maken. Niet veel later begonnen enkele dames dan ook aan parelwerk. Van brillenkas, over handtas tot zelfs kleding. Men probeerde alles.
De 25 dames, sommigen hadden vroeger in de kantindustrie gewerkt en anderen moesten alles nog leren, kregen allemaal dezelfde opdracht namelijk beginnen met het eerste werkje van de kantwerkster
" de brodlap" !
Bij dit werkje leert men omgaan met het materiaal zoals de tule, de draad en het crochet (een hele fijne haak) en leert men ook de basistechnieken die later het uitzicht geven aan de Lierse kant.
Met genoegen denken we terug aan die eerste lessen toen we Lierse kant moesten maken onder parasolletjes.
Waarom onder parasols ?
De zaal had zulke grote ramen dat het licht op de witte tule teveel weerkaatste en door de parasols werd de lichtinval gebroken.
Nooit hadden zij kunnen denken dat, decennia later, deze groep nog steeds bijeen zou komen. Natuurlijk veranderde de samenstelling van de groep. Leden gingen, nieuwe leden kwamen er bij.
Met nostalgie wordt er terugedacht aan die eerste woensdag.
Niet om Lierse kant te maken, maar wel om te timmeren, letterlijk en figuurlijk, aan de toekomst van 't Liers Juweelje.
De eerste woensdag werden de houten ramen in elkaar getimmerd en voorbereidingen getroffen om de tweede woensdag van september, te kunnen starten met de eerste "kantstapjes" !!
Enkele jaren na de teloorgang van het kantmuseum in Brugge opent een nieuw kantcentrum de deuren.
Naast de verschillende aspecten van het kant en het verhaal van het ambacht dat in het museumgedeelte aan bod komt, kan je er ook kennismaken met kantdemonstraties en lessen volgen.
Het kantcentrum mikt jaarlijks op zo’n 25.000 bezoekers. Samen met de Brugse Gidsenbond is er ook een nieuwe kantwandeling uitgestippeld.
Lierse kant & Parelwerk werd, in plaats van een beroep, een traditie, een cultureel erfgoed dat in ere diende gehouden te worden. Het Lierse stadsbestuur besefte dit en zette de cursus Lierse kant en Parelwerk op het lessenrooster van de kunstacademie.
Pas afgestudeerden van de academie alsook de raamwerksters van weleer, verpersoonlijkten de passie voor de Lierse kant & Parelwerk.
5 Dames starten in 1984 met " 't Liers Juweeltje."
Sinds de oprichting komen ze elke woensdag verzamelen ze, in feestzaal Kartuizerhof, om samen hun passie voor de witte tule, de parels en pailletten de vrije loop te laten.
Het mooie ambacht, dat Lierse kant en Parelwerk is, zette Lier op de wereldkaart in de jaren 1930 - 1940 en bezorgde een groot aantal gezinnen in Lier en omstreken een inkomen.
Met de teloorgang van de Charleston en bijhorende klederdracht en door de tweede wereldoorlog, kwam er een einde aan deze bloeiende periode.
De eens zo florerende ateliers waar menig vrouwenhand het frêle kantwerk en het parelwerk maakte, sloten in de jaren '50 één na één de deur.
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005