Inhoud blog
  • 14/12 De grote Monarch - deel 4 van de boodschappen aan Martine - O Crux Ave
  • 13/12 45 minuten! Een test en een les geleerd… - Unknown prophet
  • 7/12 ONZE VADER, HELP ONS, WIJ VRAGEN OM UW BARMHARTIGHEID, VERLAAT ONS NIET - Angelica
  • 9/12 Bid vurig voor de wereld; voor Frankrijk; voor Mijn Kerk, waar zoveel heiligschennissen plaatsvinden - Myriam en Marie
  • 11/12 Ik kom in jullie huizen om jullie kracht, moed en onderscheidingsvermogen te brengen. - Christine
  • Oorlogskwesties die niet opgelost raken
  • Lofzangen van de H. Hildegard von Bingen op Onze Lieve Vrouw - traditioninaction - Met dank aan Martine
  • Ruimteweer
  • 12/12 De schokkende profetie van St Faustina over de Tweede Komst van Christus - Living Faith Daily
  • 13/12 De profetieen van A.K. Emmerich en Marie Julie Jahenny over de apocalyps in Europa - Virgin Mary Prophecies
  • 12/12 Wat ik in 2026 zag komen zal erger zijn dan Covid 19 - Great Miracles Avenue
  • 10/12 Dit land (VS) is een gruwel der verwoesting geworden - Anna Maria
  • 7/12 Mijn Kerk is vergeten dat Mijn Zoon het Hoofd van de Kerk is, de Kerk Zelf - Gérard
  • 5/12 Ik vraag jullie om je Heer Jezus Christus te aanbidden. - Chantal Magby
  • BOODSCHAP VAN BISSCHOP STRICKLAND: MET DANK AAN MARTINE
  • 12/12 Gelekt document toont aan dat Amerika probeert vier landen los te weken van de EU - Niburu
  • 12/12 Nostradamus weerop volop in beeld en wat gaat 2026 ons brengen? - Niburu
  • 12/12 Nog een reden waarom er zoveel asielzoekers deze kant op komen - Niburu
  • In noodgeval
  • 9/12 Pr Elias Mary: de Onbevlekte Ontvangenis en Medeverlosseres - Mother & Refuge
  • 9/12 Luz de Maria openbaart: het zegel van het Kostbaar Bloed van de H. Maagd Maria - El destino escrito
  • HET ZEGEL VAN DE LEVENDE GOD
  • Boodschappen aan John Leary - 70
  • 7/12 God de Almachtige Vader verlangt dat het gezin, zoals Hij het heeft ingesteld, standvastig blijft in deze wereld - H. Trinitaire Liefdesgroep
  • 4/12 Bid steeds meer en bemin elkaar heel veel - Celeste
  • 2/11 tot 24/11 Boodschappen aan Manuela - Sievernich
  • 2/11 Allerzielen - Deur naar het Vagevuur - Manuela - Sievernich
  • 25/10 Verschijning van de Koning der Barmhartigheid - Manuela - Sievernich
  • 22/10 Verschijning van de H. Charbel - Manuela - Sievernich
  • 21/10 Verschijning van de H. Aartsengel Michaël - Manuela - Sievernich
  • Oorlogskwesties die niet opgelost raken
  • 11/12 Profetieën van Valentina Papagna: bereid je voor op hetgeen zal gebeuren tussen Kerstmis 2025 en Nieuwjaar - Virgin Mary Prophecies
  • Boodschappen voor deze tijd gegeven aan Valentina Papagna
  • 10/12 Dit zal de laatste waarschuwing zijn - Great Miracles Avenue
  • Dit is de werkelijke agenda van het Vaticaan:
  • Ochtendroutine
  • 10/12 Dit engelachtig visioen zal door vele mensen worden ervaren -Unknown Prophet
  • Boodschappen aan Pedro Regis (tot 9/12)
  • Luz de Maria - revelaciones marianas - live
  • 4/12 Verwijder alles wat Mijn Hart pijn doet - Gérard
  • 8/12 Feest van de Onbevlekte Ontvangenis - Ter ere van Mijn Moeder Maria - Zr Beghe
  • 4/12 De tijd is gekomen dat “alles vervuld zal worden” - Myriam en Marie
  • 10/12 Waarom kent bijna niemand dit wondermiddel? - Niburu
  • Straf: de verandering van het gezicht van OLVrouw van Guadalupe over de eeuwen
  • 10/12 Vreemde waarnemingen komen steeds vaker voor nu de zonneactiviteit de aarde extra energie geeft - Stefan Burns
  • 13/11 Pr Chris Alar: Na zelfmoord - er is nog altijd hoop voor hen. Goddelijke Barmhartigheid.- Parousia Media - dank aan Martine
  • 10/12 Waarschuwing van Garabandal: fulfilled precursor sign before the Warning - Virgin Mary Prophecies
  • 9/12 Wat het Vagevuur weet over Maria, en wij niet. - Uniquely Mary
  • 6/12 Onderhoud sociale relaties, wees beschikbaar en behulpzaam - Angelica
  • 2/12 HET UUR VAN MIJN RECHTVAARDIGHEID IS GEKOMEN. DEZE WERELD ZONDER GOD DRIJFT AF, BID VOOR HET AFGEVALLENE FRANKRIJK - Myriam en Marie
  • Gebeden gevraagd te bidden om de terreuraanslag in de VS te verijdelen
  • 7/12 MIJN VADER ZAL INGRIJPEN ALS MEER APOSTELEN EN GEBEDSSTRIJDERS HARDER BIDDEN OM DEZE AANVAL TE VERMIJDEN - Anna Marie, Texas
  • 7/12 De Koning die zal komen, zal Frankrijk transformeren - Christine
  • 9/12 OLVrouw van Anguera: de zwarte vogel zal landen op het Huis van God met grote woede! - Mother & Refuge
  • 25/8 Droom: Het bevallingsscript - Dana Coverstone
  • 9/12 Dit is een gevaarlijke ontwikkeling en maar weinigen zien het - Niburu
  • 8/12 De gecontroleerde afbraak van Europa door een kleine kliek - Niburu
  • Ruimteweer en enorme aardbeving voor de oostkust van Japan
  • 8/12 Dringende boodschap aan Luz de Maria - Virgin Mary Prophecies
  • Boodschappen aan John Leary - 69
  • Boodschappen aan Pedro Regis (tot 6/12)
  • Twee krachtige kroontjes aanbevolen door OLVrouw van Verzoening
  • 5/12 Bid tot Mij als MEDEVERLOSSERES, MIDDELARES, VOORSPREEKSTER, ALMACHTIG DOOR GENADE - Mario D'Ignazio
  • 29/11 Moge de Liefde die van Mij is, in jullie weerklinken en jullie leiden waar God wil. - Gérard
  • 6/12 Ik sta op het punt Mijn gerechtigheid te verkondigen! Pas op, o mensen, Mijn barmhartigheid loopt ten einde - Myriam Corsini
  • 7/12 De Onbevlekte Ontvangenis - Mother & Refuge
  • Oorlogskwesties die niet opgelost raken
  • 7/12 Nog 24 dagen over! Stockeer in je woning voor het te laat is - Great Miracles Avenue
  • 5/12 Velen zullen niet overleven wat ze zullen brengen - Great Miracles Avenue
  • 6/12 Mexicaans zienertje openbaart schokkende profetie - Virgin Mary Prophecy
    Zoeken in blog

    GOD IS LIEFDE!
    Archief
  • Alle berichten
    Mijn favorieten
  • Mijn Bibliotheek
  • Oude Blogsite
  • Levend_geloof

    11-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sacramentsdag was donderdag - nu zondagviering

    Sacramentsdag (in het Latijn Sanctissimi corporis et sanguinis Christi solemnitas), ook wel het Hoogfeest van het Allerheiligst Sacrament genoemd, is een hoogfeest binnen de RK Kerk. Het feest valt oorspronkelijk op de tweede donderdag na Pinsteren, maar wordt tegenwoordig in de Belgische, Italiaanse en Nederlandse kerken meestal gevierd op de zondag erna.

    Geschiedenis

    Vanaf het begin van de dertiende eeuw kwam het sacrament van de eucharistie steeds centraler te staan in de godsdienstige beleving van de westerse christenheid. De nieuwe vroomheid was gestoeld op twee pijlers: een dogmatische en een mystieke.

    Dogma

    De eerste pijler betreft de kerkelijke leer over de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in het sacrament (praesentia realis), meer bepaald de uitleg van de woorden 'hoc est enim corpus meum' (‘dit is mijn lichaam’) die de priester bij de zogenoemde consecratie in de mis uitspreekt over het brood, de hostie. Volgens de leer verandert op dat moment het brood in het lichaam van Christus en verandert, na het uitspreken van gelijkaardige woorden, ook de miswijn in het bloed van Christus.

    Om dit leerstuk te ondersteunen werd zelfs de liturgie aangepast, onder meer door de introductie van de zogenoemde ‘elevatie’ van de hostie in de mis, waarbij de priester-celebrant de geconsacreerde hostie opbeurde tot boven zijn hoofd, zodat de gelovigen Christus konden aanbidden. De eucharistie werd onmisbaar geacht voor de verwerving van het eeuwig heil, te meer omdat het als enige van de zeven sacramenten Christus zélf zou bevatten.

    In 1215, tijdens het 4e Lateraans Concilie, kondigde paus Innocentius III zelfs het dogma van de ‘transsubstantiatie’ af: al blijven het brood en de wijn onveranderd voor de menselijke waarneming, toch veranderen ze bij de consecratie werkelijk in respectievelijk het lichaam en bloed van Christus. Zoals de eucharistie het ‘sacrament der sacramenten’ was geworden, zo groeide het dogma van de transsubstantiatie uit tot een soort strijdkreet van de kerk tegen ‘ketters’ en twijfelende christenen. Omdat de transsubstantiatie moeilijk op verstandelijke wijze kon worden uitgelegd aan de ‘gewone’ gelovigen, werd in de prediking steeds meer gebruik gemaakt van wonderverhalen, de zogenoemde ‘exempelen’, waarin iets miraculeus gebeurt met hosties of met de miswijn, bijvoorbeeld brood dat gaat bloeden of witte wijn die plots rood kleurt.

    Dergelijke wonderbaarlijke gebeurtenissen werden beschouwd als een tastbaar bewijs van de kerkelijke leer. Zo vertelt de cisterciënzer Caesarius van Heisterbach († ca. 1240), in zijn Dialogus miraculorum, over een benedictijner monnik die, waarschijnlijk in 1222, in de kerk van Meerssen de mis opdroeg, maar daarbij vergeten was om wijn in de kelk te doen. Nadat hij een partikel van de geconsacreerde hostie in de kelk had laten vallen, stroomde deze gedeeltelijk vol met water en bloed. Dit wonder werd door Caesarius en anderen beschouwd als een goddelijk teken om duidelijk te maken dat het brood al veranderd is in het lichaam van Christus voordat de wijn is geconsacreerd.

    Al snel na de miraculeuze gebeurtenis ontwikkelde Meerssen zich tot een heus bedevaartoord, een zogenoemd Sacrament van Mirakel. Bijna gelijktijdig, in 1223, ontstond ook in de kerk van St Truiden een nieuwe cultus met bedevaart, eveneens naar aanleiding van een hostiewonder. Al met al kunnen de Nederlanden bogen op zo’n 35 middeleeuwse Sacramenten van Mirakel.

    In Italië heeft de kerk steeds krachtige bevestiging van de leer van de transsubstantiatie gezien in het eucharistisch mirakel van Bolsena. In 1263 droeg een Boheemse priester die ernstige twijfels over de transsubstantiatie had, op doorreis een mis op in de Sint Christinabasiliek in Bolsena. Toen hij de hostie geconsacreerd had, stroomde daaruit bloed op het onderliggende doekje. Hij spoedde zich met de doek naar Orvieto, waar toen paus Urbanus IV verbleef. De rechtgelovige paus zag in het mirakel onmiddellijk een teken van God. Het doekje wordt nog altijd in de kathedraal van Orvieto bewaard en in Bolsena wordt het mirakel ieder jaar op Sacramentsdag met bloemtapijten en een processie luisterrijk herdacht.

    Mystiek

    De tweede pijler betreft de gerichtheid op de persoon van Christus, meer bepaald het streven om zich op innerlijke of mystieke wijze met hem te verenigen. In de twaalfde eeuw initieerden Bernardus van Clairvaus († 1153) en Willem van Saint-Thierry († 1149) met hun commentaren op het Bijbelse Hooglied de zogenoemde ‘bruidsmystiek’. Bij het streven naar de innerlijke vereniging met God, werd Christus voorgesteld als bruidegom en de (ziel van de) individuele gelovige als bruid. Mede vanwege deze bruidssymboliek waren er veel meer vrouwen dan mannen die zich toelegden op de mystiek, met name cisterciënzerinnen en – vooral in de Nederlanden – begijnen.

    Wat voor de hand lag, gebeurde ook: de fixatie op het sacrament van de eucharistie, waarin men Christus immers aanwezig achtte, werd gecombineerd met het verlangen om zich op mystieke wijze met Christus te verenigen. Tal van vrouwen ervoeren deze vereniging tijdens de mis, bij de communie of in de nabijheid van de heilige reserve. Zo aanschouwde de begijn Hadewijch van Antwerpen († ca. 1250) in een van haar visioenen het eucharistisch brood in de gedaante van een klein kind, dat naar haar toekwam en vervolgens veranderde in een knappe man, die haar de communie gaf en vervolgens innig tegen zich aandrukte.

    Juliana van Cornillon

    Een bijzonder grote impact op het godsdienstig leven in de late middeleeuwen hadden de visioenen van een andere mystica en tijdgenoot van Hadewijch, de uit Retinne (Luik) afkomstige Juliana van Cornillon († 1258). Over het precieze statuut van deze dertiende-eeuwse visionaire is heel wat gespeculeerd. Was zij begijn, recluse, cisterciënzer, norbertines of augustines? In kerkrechtelijk opzicht komt zij het meest in aanmerking als augustines, ware het niet dat de kaders destijds zo poreus waren en dat Juliana noodgedwongen zo vaak moest zwalken van het ene onderkomen naar het andere, dat het beter is om haar niet van een bepaald ‘kloosterzegel’ te voorzien.

    In de geest was zij het meest verwant aan de begijnen omdat zij net als zij niet in een (slot)klooster leefde en zich net als zij zowel aan gebed als aan ‘liefdewerken’ wijdde (Vita I/14). In de Latijnse vita van Juliana, reeds enkele jaren na haar dood vervaardigd, lezen we dat zij al vanaf haar jeugd herhaaldelijk eenzelfde visioen kreeg dat zij echter niet kon duiden. Zij zag steeds een volle stralende maan, waaraan echter een klein segment ontbrak. Na haar veelvuldige smeekbeden onthulde Christus aan haar wat het betekende.

    De maan verbeeldde het liturgisch jaar waaraan blijkbaar nog een feest ontbrak. Hij wilde dat er een nieuw liturgisch feest zou worden ingesteld ter ere van het sacrament van zijn lichaam en bloed. Uit nederigheid en een gevoel van onwaardigheid verzuimde Juliana echter om dit goddelijk verlangen wereldkundig te maken (vita II/6). Het duurde nog ruim twintig jaar voor zij eindelijk tot actie overging. Eerst legde zij haar zaak voor aan zes geleerde geestelijken die unaniem oordeelden dat de instelling van dit feest zou strekken tot heil van de Kerk en de gelovigen (vita II/7). Vervolgens zocht en vond zij in de begijn Isabella van Hoei een medestandster om haar initiatief verder uit te dragen (vita II/8). Haar volgende stap was de compositie van een eigen officie – dat wil zeggen alle teksten voor het getijdengebed – voor het nieuwe feest (vita II/9). Samen met een jonge, onervaren clericus die bij haar in huis woonde, een zekere Johannes, zette zij zich aan deze klus.

    In goede harmonie togen beiden aan het werk: hij zette zich aan het schrijven en zij zette zich aan het gebed. Telkens wanneer hij een deel van het officie af had, legde hij dat aan Juliana voor waarbij hij zei: ‘Dit, mijn meesteres, is U van boven toegezonden. Ziet U of er nog dingen verbeterd moeten worden in de zangwijze of de tekst?’ Indien nodig bracht zij inderdaad correcties aan, waarbij zij, dankzij de kennis die bij haar was ingestort, een grote scherpzinnigheid etaleerde. Aan haar verbeteringen kon zelfs de grootste geleerde niets meer toevoegen, aldus de schrijver van Juliana’s vita. En zo werd in 1246 Corpus Christi of Sacramentsdag als nieuw feest in het bisdom Luik ingevoerd op de tweede donderdag na Pinksteren, met het officie van Juliana en Johannes, Animarum cibus (Zielenspijs).

    Invoering van Sacramentsdag met het officie Sacerdos in aeternum van Thomas van Aquino

    In 1264, een jaar na het mirakel van Bolsena, zou paus Urbanus IV, vóór zijn pontificaat een van de geleerde geestelijken die door Juliana van Cornillon waren geconsulteerd, Sacramentsdag verheffen tot verplichte feestdag voor de universele Kerk. Voor Animarum cibus kon hij echter weinig enthousiasme opbrengen. Prompt liet Urbanus een nieuw officie samenstellen, Sacerdos in aeternum, door iemand aan wiens kwaliteiten als geleerde en poëet niemand twijfelde, Thomas van Aquino. Dit officie wordt tot op de huidige dag gebruikt voor de Sacramentsdagliturgie.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!