|
2/12 Mystieke heilige onthult de schaarste van de geredden en wat wij kunnen doen - Uniquely Mary
St. Léonard de Port-Maurice was een beroemde franciscaanse prediker. Laten we luisteren naar zijn eigen woorden. Broeders, vanwege de liefde die ik voor jullie heb, wou ik dat ik jullie kon geruststellen met het vooruitzicht op eeuwig geluk door tegen ieder van jullie te zeggen: jullie gaan zeker naar het paradijs. Het grote aandeel van Christenen zijn gered en zo zullen jullie ook gered worden. Maar hoe kan ik jullie deze zoete verzekering geven als jullie in opstand komen tegen Gods besluiten, alsof jullie je ergste vijanden zijn? Ik zie in God een oprecht verlangen om jullie te redden.
Maar ik zie in jullie een sterke neiging tot verdoemenis. Als ik duidelijk spreek dan zal ik jullie mishagen. Maar als ik niet duidelijk spreek, zal ik God mishagen. Ik beperk me hier tot het citeren van Suarez (een beroemde theoloog destijds). Na overleg met alle theologen en een ijverige studie van de materie, schreef hij dat de meest voorkomende mening die onder Christenen wordt aangehangen is dat er meer verdoemde zielen zijn dan voorbestemde zielen.
Later citeert St Léonard Jezus op de vraag naar het aantal geredden: Hier is Mijn antwoord. Streef ernaar door de nauwe poort binnen te gaan. Want velen, zeg Ik jullie, zullen proberen binnen te gaan en zullen daar niet toe in staat zijn. Voeg het gezag van de Griekse en Latijnse kerkvaders aan dat van de theologen toe en je zult zien dat ze bijna allen hetzelfde zeggen. Dit is een mening van St. Theodorus, St. Basilius, St. Efraïm en St. Johannes Chrysostomus.
Bovendien was het volgens Caesar Baronius een algemene mening onder de Griekse kerkvaders dat deze waarheid uitdrukkelijk aan St Simeon de Pilaarheilige was geopenbaard en dat hij na deze openbaring om zijn redding veilig te stellen besloot 40 jaar lang op een pilaar te leven om een voorbeeld van boetedoening en heiligheid voor iedereen te doorstaan.
Het verhaal van St Vincent Ferrer zal je laten zien wat je ervan kunt denken. Hij vertelt dat een aartsdiaken in Lyon zijn taak opgaf en zich terugtrok op een verlaten plaats om boete te doen en dat hij stierf op dezelfde dag en hetzelfde uur als St Bernardus. Na zijn dood verscheen hij aan zijn bisschop en zei tegen hem: "Monseigneur, precies op het uur dat ik stierf, stierven er ook 33.000 mensen. Van dit aantal zijn Bernard en ik zonder uitstel naar de Hemel gegaan. Drie gingen naar het vagevuur en alle anderen vielen in de hel.
Dat is minder dan 1%. En weet dat die aantallen waar hij het over heeft, echt zijn. Dat honderd duizenden mensen per dag sterven. Verbijsterende aantallen mensen sterven. En we moeten ons afvragen, als we denken aan Katholieken, hoeveel van deze mensen, waar gaan ze dan heen? Gaan ze naar de hemel, de hel of het vagevuur?
Een tweede voorbeeld. Eén van onze broeders, bekend om zijn leer en heiligheid, preekte in Duitsland. Hij verbeeldde de afschuwelijke zonde van onreinheid zo krachtig voor dat een vrouw dood van verdriet neerviel voor iedereen. Toen ze weer tot leven kwam, zei ze: "Toen ik voor de rechtbank van God werd gebracht, kwamen er 60.000 mensen tegelijk uit alle delen van de wereld. Van dat aantal werden er drie gered door naar het vagevuur te gaan en de rest werd verdoemd."
We praten veel over het vagevuur, maar de vraag is: kunnen we daar wel komen?
St. Léonard de Port-Maurice: Daarom concludeert St. Thomas van Aquino, na alle redenen voor en tegen te hebben afgewogen in zijn immense eruditie, uiteindelijk dat het grotere aantal Katholieke volwassenen verdoemd is. Hij zegt dat de eeuwige zaligheid de natuurlijke staat overstijgt vooral omdat deze beroofd is van oorspronkelijke genade. Het is het kleine aantal dat gered wordt.
Wat nu zo ongelooflijk is aan deze preek van St. Léonard, is dat hij niet alleen preekt vanuit zijn ijver of alleen maar vanuit zijn eigen visioenen of zijn eigen gedachten of zijn eigen meningen. Hij zocht op wat anderen hierover zeiden omdat hij er zeker van wilde zijn dat wat hij zei gezaghebbend was en dat hij niet buiten de grenzen ging van wat de Kerk mag zeggen. Dus, als reactie op dit alles, wat kunnen we doen?
Laat ik je nu iets van hem citeren wat hij ergens anders zegt, en toen ik het hoorde, vond ik het schokkender dan alles wat ik net had gelezen. En het is een reactie en een antwoord op de vraag, dus wat dan? Wat doen we? Luister hiernaar. St. Léonard de Port-Maurice zegt: "Als je één ziel uit het vagevuur redt, kun je met vertrouwen zeggen: de hemel is van mij." Dat is gewoon verbijsterend als je bedenkt dat hij waarschijnlijk de strengste prediker van verlossing is die we hebben.
Hij zei niet dat er twee zielen in het vagevuur bevrijd moeten zijn. Hij zei niet duizend. Hij zei één. Als je één ziel in het vagevuur bevrijdt, kun je jezelf tot de geredden rekenen. Het is dus niet zozeer dat we hen een dienst bewijzen. Zij bewijzen ons een dienst. Zij zijn ons toegangskaartje naar de hemel. Dus bid voor hen alsof je leven ervan afhangt. Want dat is ook zo. Je redding hangt hiervan af. En als je dit hebt gedaan, veronderstel dan niet dat je gered bent. Het is dankzij hen.
Het is vanwege deze ongelooflijke daad van naastenliefde, de hoogste vorm van naastenliefde die je mogelijk aan een ander mens kunt laten zien dat niet alleen de zielen in het vagevuur voor jou materiële zegeningen, spirituele zegeningen bezorgen en bescherming tegen alle vormen van afschuwelijk kwaad die er zijn, daarbuiten, de bekering en bescherming van je familie, allerlei ongelooflijke zegeningen waar je de rest van je leven voor op je knieën zou moeten gaan en waarvoor je dankbaar bent, maar het is dankzij hen dat je tot die 1% gaat behoren. Dat is verbluffend.
Als dit je toewijding aan de zielen in het vagevuur niet aanmoedigt, als het een beetje is afgenomen, als de maand november moeilijk was, zou dit je moeten laten zien dat je Gods wil doet. Je doet iets dat de Heer behaagt. En als je in de hemel komt, ondanks al je zonden, ondanks je ellende, ondanks dat je de verdoemenis verdient, vanwege de zielen in het vagevuur die je hebt gered, uit de mond van een van de strengste predikers in ons geloof, zegt hij dat je met vertrouwen kunt zeggen: "De hemel is van mij." Prijs de Heer dat we deze prachtige overdenking hebben leren kennen.
|