Ik ben Wiske..Marie-Louise, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Hotlips..Lipske.
Ik ben een vrouw en woon in Barchoem (België) en mijn beroep is housewife..nu gepensioneerd ;-).
Ik ben geboren op 30/05/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: bloggen..muziek..tekenen.
Leven en laten leven is mijn motto!
Wie goed doet ...goed ontmoet!
Goede morgen lieve mensen,welkom bij Lipske! In principe,toen ik aan mijn blog begon was het nog morgend,nu is het al na elven:roll: De reden..dan was het zoon 1 die iets wou weten, dan mijn jongste dochter die vanuit Turnhout mijn zus die in't ziekenhuis ligt wil bezoeken(is ook haar meter)en tot slot, wou mijn epistel inbrengen ,druk weer op 't verkeerde knopke en alles foetchie, heb ik maar eerst mijn boodschappen gedaan :roll: Met zus ziekenhuis schijnt alles de goede richting uit te gaan ,houden zo! Mijn jongste zus daarentegen kreeg wel slecht nieuws gisteren,misschien wel gehoord of gezien dat VERITAS uitgebrand is,mijn zus werkt daar als assistent manager,dus zal het waarschijnlijk wel even technisch werkloos zijn,of..ze moeten al een andere oplossing hebben. Jullie wens ik een zonnige zondag toe, en niet vergeten: GENIET VAN HET LEVEN,JE HEBT HET MAAR EVEN! *************
ANTWOORD OP DE VRAAG VAN DE DAG: Welk automerk heeft zijn naam niet mee? In het Tjechisch staat het woord dat we zoeken voor rommelachtig,schadelijk en gammel. Welk automerk zoeken we hier? En dat is dus "SKODA"! KUS VAN DE JUF VOOR: NATOKENen AMOR-FATI!
koda betekent schade in het Tsjechisch.
In 1859 had de heer van Valdstein in Pilsen een ijzergieterij en machine fabriek opgericht. Deze is 10 jaar later opgekocht door Emil Skoda , de hoofdingenieur aldaar. Toen kreeg de fabriek de naam Skoda's werken (Skodovy zavody). Deze ging zich verder bemoeien met wapenproductie. In het jaar 1925 is deze dan gefuseerd met de automobiel fabriek Laurin & Klement. Deze divisie ging toen heten Skoda auto. Zo zie je, het is gewoon de achternaam van eigenaar geweest, dat hier gebruikt wordt. Heel origineel, en zeldzaam
...
De historie van koda begon op 18 december 1895 in Mladá Boleslav, Oostenrijk-Hongarije. Daar begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de fietsenmaker Václav Klement de productie van Slaviafietsen, naar de legende dat Václav Klement ontevreden was over de kwaliteit van de fietsen die op dat moment werden verkocht. In 1899 begon hun fabriek met het produceren van motorfietsen die zowel in wedstrijden als op de weg succesvol waren; in drie jaar tijd werden er 2000 van geproduceerd.
In 1901 presenteerde Laurin & Klement een tweecilinderauto op de autotentoonstelling van Wenen. Het zou echter tot 1905 duren voor deze eerste auto, L&K type A "Voiturette", in productie ging. Korte tijd later verschenen er sterkere en grotere modellen, analoog aan Ford getypeerd met letters: type B, type C enzovoort. In 1907 werd de onderneming een naamloze vennootschap en in 1912 werd de Reichenberger Automobil Fabrik overgenomen. Spoedig was L&K de belangrijkste autofabrikant in Oostenrijk-Hongarije. De fabrieken produceerden inmiddels naast motorfietsen en auto's ook vrachtwagens, bussen, stationaire motoren, landbouwmachines en walsen. De export ging voornamelijk naar Rusland (40%) en overige Europese landen, maar ook werden wagens verscheept naar Japan, Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. In races en rally's gooide L&K hoge ogen. Zo werd in het jaar 1914 in 34 wedstrijden 32 keer de eerste prijs behaald. In augustus 1914 raakte Oostenrijk-Hongarije in oorlog. L&K werd, net als de machinefabriek koda, geheel ingezet voor de productie van legermaterieel.
Na de politieke veranderingen van 1989, en in een nieuwe markteconomie, begonnen de Tsjechoslovaakse regering en het management van koda hun zoektocht naar een sterke buitenlandse partner wiens ervaring en investeringen het mogelijk moesten maken de internationale competitiviteit van het merk voor lange termijn veilig te stellen. In december 1990 besloot de regering om te gaan samenwerken met de Duitse Volkswagen Groep. De KODA Volkswagen joint venture startte op 16 April 1991 onder de naam KODA, automobilová a.s., en werd zo het vierde merk binnen de Volkswagen Groep naast VW, AUDI en SEAT.
Bedankt Amorreken! VOLGENDE VRAAG VAN DE DAG: Wie schreef 'An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations'?