Ik ben Pieternella
Ik ben een vrouw en woon in Den Helder (Nederland) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 14/07/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: schaatsen,hardlopen,wielrennen en skeeleren. Motorrijden en fotograferen..
MONSTERTOCHT 7 juni 2014. 05.00 – 22.00 uur. 350 kilometer
Deelnemers: Annemiek Bakker, Bertus Dekker, Edwin Holwerda, Ria en Joop (chauffeur) Kos, Gerard Krusemeijer, Anne de Poel (schrijver) Jos Slenter, Jan Steenvoorden, André Struijk en Anton Wetzel.
Als ik even over vijf mijn fiets en mezelf langzaam in beweging zet ben ik vast veel te vroeg. Kwart over vijf is verzameltijd bij de roto...nde Noorderhaven aan de Langevliet. Achteromkijkend richting stad zie ik niets en niemand aankomen, dus dat zal wel wachten worden op: Bertus Dekker, Ed Holwerda, Gerard Krusemeijer en André Struijk. Stáán ze er al…op mij te wachten. Alle vier! En het is nog helemaal geen kwart over vijf. Zijn die kerels nerveus? Heeft moeder de vrouw ze vroegtijdig uit bed gerold? Slecht geslapen de afgelopen uren? Hoe het ook zij: beter dit dan beginnen met wachten. Je hebt op zo’n dag gewoon elke minuut nodig. Doordat de Monstertocht een clubtocht is - bestemd voor eigen leden, doch introducés (m/v) kunnen mee - is er geen publiciteit. Geen pers, geen site, maar ook geen TEP (die tegenwoordig anders heet) en er komen dus ook geen ‘vreemden’ op af. Starten op DOK is daarom niet per se nodig. De ‘meemoetspullen’ van de vereniging zijn een dag eerder al ingeladen in de volgwagen. Het kwartet uit de stad zelf is er zo te zien helemaal klaar voor en maakt een opgewekte indruk. Nou ik nog. Uiteraard hebben we er zin in, want wordt het geen mooie dag? Er zijn jaren dat je zo’n tocht twee keer moet uitstellen of afblazen vanwege het weer, maar dat probleem doet zich vandaag niet voor. De voorspelling is: heet, tussen de 25 en 30 graden. En dus antizonschuim (spuitbus) mee in de tas. Eindelijk weer eens een fietsdag waarbij je direct al in ‘blôte mouwen’ kunt, hoewel het om vijf uur nog maar dertien graden is. Daar zal ras verandering in komen. Anton en Annemiek → We zijn mooi op tijd in ’t Zand waar bij de vlotbrug het volgende rendez-vous: 05.40 uur, de Zandse start. Ons kwintet arriveert om half zes. Jan Steenvoorden en Jos Slenter (uit Haarlem) staan hier al te trappelen. Ook ruim op tijd. Jos, een grijze zestiger die met ons mee was op Mokum twee weken geleden (200 km.) die net een vijfdaagse van RTV Steenwijk achter de fietswielen heeft en die zijn auto netjes aan de Kanaalkade heeft neergezet. Van Annemiek Bakker en Anton Wetzel geen spoor. Hebben we toch dissidenten vandaag? Niets is minder waar: de heer en mevrouw zitten geduldig op een bankje in een parkje aan de overkant van het water te wachten op dingen die komen gaan. Als ik ze ophaal komen net Joop en Ria Kos aanrijden. Joop met zijn volgeladen vierwielige VauWé, Ria op de tweewielige doe-het-zelver. Met schrijver mee is ons peloton vandaag tien mens groot, gemiddelde leeftijd 59.3. Jongste twee 48 -André, Edwin - oudste is Bertus, 71 lentes jong! DAGELIJKS BESTUUR Daar het volledige Dagelijks Bestuur mee is houden we ons keurig aan de regels: twee aan twee, hand uitsteken, stoppen voor rood, met twee woorden spreken, rechts houden enzovoorts. Ook aanwezig: een goed humeur. In de kleine lettertjes van de AVM (‘Algemene Voorwaarden Monstertocht’) staat deze verplichting. En zitvlees natuurlijk… In de koelboxen onder andere appeltaart van Ronald Kinderman. Ronald (51) uit Julianadorp en geen Doklid, rijdt vorig jaar mee op de Monstertocht op voorwaarde dat hij iets te smikkelen inbrengt. In de oven bakt moeder K. vervolgens een heerlijke en vooral grote appeltaart. Nu, jaar later, heeft Ronald laten weten wel weer mee te willen, maar een tekort aan kilometers en training - ik wil geen (rem)blok aan jullie been zijn - doet hem een week voor tijd besluiten thuis te blijven. ‘Maar ik lever wel een appeltaart aan’. Kijk, daar kunnen we wat mee. Sympathiek. ‘Ronald, we denken aan je bij het wegwerken van de gebakken goudrenetten’. ← Op pont Buitenhuizen
PICKNICKEN Welgemoed op pad, de weinige wind linksachter, dus vlotjes nemen we St. Maartenszee, Petten Groet, Schoorl, Bergen en Egmond. De voorspelling is dat de wind in de middag naar het zuidwesten draait, later ruimend naar west. Vooral die eerste richting is niet ongunstig, maar helemaal mee is het niet. Een mens kan nu eenmaal niet alles hebben en als we na de ‘keer’ de wind niet tegen hebben zijn we allang blij. Na Egmond-Hoef links naar Limmen (Groene Laantje) en oversteken naar Uitgeest. Bij ‘Jachthavens’ naar Krommeniedijk. Een kilometer of tien, twaalf verder ligt Pont Buitenhuizen netjes aan onze kant. We rijden zo het nog stille dek op. Aan de overkant van het Noordzeekanaal is er pauze. De luiken van de koffietent zijn nog dicht, het is er uitgestorven, dus het verlaten terras met robuuste houten banken is een prima picknickplek. We hebben immers alles bij ons: je kunt zo gek niet bedenken of de familie Kos heeft het. Thermoskannen koffie, Dokbekertjes en de Ronaldtaart, bijvoorbeeld. De Ringvaart naar Aalsmeer na Halfweg/Zwanenburg is zoals bekend saai en lang (19 km.) maar veel alternatief is er niet. Jawel, maar langer. Bij Vrouwentroost staat ons eerst te gebruiken knooppunt, netjes opgeschreven in de papieren Garmin: 25. Na Kudelstaart (7) volgt Bilderdam (11), een naam zo weggeplukt uit een spannende piratenjeugdserie op tv.(of zoiets) De Drecht, een stroompje dat het gehucht in tweeën splitst, doet tevens dienst als grens Noord- en Zuid Holland. We nemen die barrière probleemloos. Voor de zekerheid (wat is nog zeker tegenwoordig?) heb ik mijn paspoort bij me, maar grenswachters zijn nergens te bekennen. In Langeraar, even verderop, gaat het links de Langeraarse Plassen door. Joop en zijn VW zijn hier op zichzelf aangewezen, maar de niet te verwoesten Polderman (van 14 maart 1946) autoroutebeschrijving onder handbereik, is niet voor een gat te vangen en duikt steeds weer op de goede plek op. SLAG IN WIEL Na Zwammerdam gaat het fout. Het bordje naar knooppunt 17 staat verdekt, tussen het groen, en we rijden pardoes rechtdoor in plaats van bakboord negentig, ofwel dwars links, een fraai fietspad op met de naam Dammekade. Bij het in mijn ogen langzaam afremmen om te kunnen draaien, gaat het toch niet langzaam genoeg en Anton en Jan raken elkaar met als gevolg een onfortuinlijke buiteling van beiden die eindigt in de berm. Lichte verwonding aan Antons linkerelleboog en helm, scherpe slag in het voorwiel van Jan. Het wiel loopt aan dus er moet wat aan gedaan worden. De spakenspanner brengt slechts gedeeltelijk uitkomst, de slag er helemaal uithalen vergt (veel) meer tijd. Als dat al wil. Met ‘losse’ voorremmen vervolgt Jan zijn weg, maar lekker fiets het niet. Aangekomen bij 17 gaat het opnieuw mis: moeten links maar gaan rechts en missen daardoor het mooiste gedeelte van de Reeuwijkse Plassen, de ingang pal zuidelijk Bodegraven (‘Ja, ja, stil maar, je krijgt een deel van het inschrijfgeld terug…’) Plots zitten we in en rond Tempel, een nederzettinkje dat me niets zegt, ik me ook niet herinner en waar de (‘mijn’) knooppunten niet meer kloppen. Vreemd, gezien het voorrijden van pas een week geleden. De route is nadrukkelijk gecheckt, wel tien keer gemonitord op de toverbuis aan de hand van een fietskaart met knooppunten van het gebied, en toch boekiezoek. Veel ‘uit de buurt’ kan het niet zijn, maar toch. Zonde van de tijd. Een fietshandwijzer, het richtinggevoel en de zon helpen, en even later doorkruisen we Reeuwijkbrug, dat van het pad áf is en waar je niet wilt wezen. Niets ten nadele van het dorp, maar toch. De plattegrond op knooppunt 45 hier (niet op lijstje) helpt ons uit de brand. Rechtdoor en via een ‘zijingang’ tuffen we nu de natuurschone Reeuwijkse Plassen binnen en passeren daarbij Sluipwijk. Mooie naam. LEK! In Haastrecht staat Joop volgens afspraak te wachten bij het zwembad maar we brengen eerst een bezoek aan de lokale Verdoes: Fietsenmaker Slingerland. Toepasselijke naam als je een slag in je wiel hebt. Even snel het euvel verhelpen is er niet bij. De stagiair geeft het na vijf minuten op en roept zijn baas. Slingerland zelf neemt voldoende tijd en notitie en Jan kan na een bijdrage van vijf euro weer normaal verder.
↑ Pont te Bergambacht. Boven vlnr: Anne, André, Annemiek, Jan, Jos, Ria. Onder: Edwin, Anton, Gerard, Bertus. Daarna duiken we via Stolwijk in Bergambacht de pont op, de Lek over. Vreemde naam voor een water. Rond tweehonderd jaar voor Christus ontstaat een doorsteek in een oeverwal bij Wijk bij Duurstede. Daar heb je het al: lek. Vanaf dek bel ik Co, de kantinebaas van fietsclub De Mol uit Dordrecht, bekend van Zwijndrecht-Zwijndrecht, om te melden dat we iets later zijn. ‘Geen probleem’, antwoordt de Dordtenees, ‘extra tijd om de tomaten te pellen’. Co en ik kennen elkaar van een eerder telefoongesprek deze week, dus we mogen jijen en jouen. Een als Cadel Evans (BMC-pak) verklede racefietser maakt de groepsfoto (zie boven) We rijden om precies half twee het terrein van de wielerclub op. Ze hebben daar (ook) een mooie wielerbaan met veel bochten. Co heeft de tomatensoep op temperatuur en tapt ieder persoonlijk in. Er zitten nog enkele Toermollers (Moltoerders) aan de bar, hun ritje - van een ritje mag je wel spreken als het ‘maar’ over 120 kilometer gaat - te ‘debriefen’, een verschijnsel dat wij bij DOK na afloop ook kennen, spageel onder handbereik. Gezegd moet worden dat men ernstig onder de indruk is als ze lezen (fietstrui) dat wij uit Den Helder komen. ‘En ook weer terug? ‘. Co is een en al gedienstigheid en praat, gevraagd en ongevraagd, honderduit. Over dat hij vroeger de bekende en beroemde ‘Alkmaar-Duitse Grens’ fietste, 450 kilometer totaal, niet te vergeten. Of we daar maar even notitie van willen nemen. Bedoelt hij daarmee ‘wat nou 350 kilometer?’ Om veertien uur tien is het opstappen. Co begeleidt ons al kletsend naar de uitgang. We nodigen hem uit naar Den Helder te komen fietsen. Wat nou 350 kilometer. Het voorrijden leerde dat het proces - want dat was het - precies acht uur duurde: Julianadorp - Dordrecht / Dordrecht - Julianadorp. Natuurlijk zul je zeggen, maar als de heen- en terugroute verschillen? 22.00 Uur binnen dus vandaag? Aan de late kant. Niet te veel oponthoud, Onze Lieve Heer aub. TIK VAN DE MOLEN … Via de Tolsteeg naar Wijngaarden, Bleskensgraaf en Groot-Ammers naar Schoonhoven om daar opnieuw de Lek, per veer, over te steken. Zeer landelijk alles: plat, weids en in een fraai natuurschoon. Wind in de rug! Wanneer maak je dat nou mee, twee keer windvoordeel…? Het toeristische fietspad naar Groot-Ammers leidt strak langs de molens (Molenkade) Je fietst tussen de molen en zijn verticale, stilstaande wiek door. Tuurlijk staat die wiek stil. Stel je voor…Hoe zit het als de molen draait? Wiek stopt als er een fietser in beeld verschijnt, of de fietser stopt als hij een draaiende wiek in het vizier heeft? Of roodwit lintje ’verboden passage indien molen in bedrijf?’ Zoiets. Indrukwekkend, bijzonder en prachtig is het. Op kop drukken af en toe verse gezichten de neus tegen het venster. Vooral André doet veel sleurwerk. Het parool is om het kopwerk te rouleren, hoewel het niet echt zwaar fietsen is. De wind is eigenlijk verwaarloosbaar, hoewel ze streken heeft: onverwacht een opstekertje, dan weer liggen. En inderdaad: uit het zuidwesten. Fietsers hebben het vaak over die kl….wind, maar vandaag krijgt ze een dikke kus. In Schoonhoven - na de pont - is het druk en de knooppunten laten ons in de steek. Dan maar gewoon Vlist / Haastrecht op de fietsbordjes volgen, maar ook die verdwijnen plots. Nederland fietsland… In een buitenwijk - zeker weten in de goede richting - brengt een Schoonhovenaar - of Schoonhovenees, Schoonhover - uitkomst. Vlist is een plaats en de naam van een riviertje. Het fraai meanderende watertje loopt van Schoonhoven naar Haastrecht waar ze uitmondt in de Hollandsche IJssel. De bochtige weg ernaast is iets breder dan pak ‘m beet de Middenvliet, en vergt een voortdurende oplettendheid. WILHELMINA VAN PRUISEN We ronden vandaag voor de tweede keer Haastrecht en pakken nu rechtsaf de Steinse Dijk naar Hekendorp (= grens Zuid-Holland/Utrecht) Dijkje gaat over in Goejanverwelle, ook dijkje. Dan moet er ook een ‘sluis’ zijn. Als ik tenminste goed heb opgelet op de lagere school.
Op het hoogtepunt van de strijd tussen de Patriotten en de Orangisten hielden eerstgenoemden Wilhelmina van Pruisen, de vrouw van stadhouder Willem V, op 28 juni 1787 te Goejanverwellesluis, zoals we allen weten, aan. Niet? Slecht opgelet bij Geschiedenis. Willemijn was op weg naar Den Haag (op de fiets?) om te kijken of ze haar verdreven echtgenoot naar Den Haag kon laten terugkeren. Maar ze werd tegengehouden waarna grote broer Frederik Willem II (van Pruisen) de republiek binnenviel. De aanhouding vond trouwens plaats bij Bonrepas aan de Vlist tussen Schoonhoven en Haastrecht, een stek die we net, voor Haastrecht, gepasseerd zijn. In het centrum van Hekendorp zien we inderdaad het sluisje.
Na een kriskras door Woerden-Centrum (70, 71)gaat het kaarsrecht noordwaarts: Wilnis om daar rechtsaf te slaan naar Vinkeveen. Joop staat daar bij het viaduct, zijn hele horecasantemekraan uitgestald. Tot verse meloen aan toe, naast veel water, kersverse yoghurtdranken, chocomel, cola et cetera. Als je hierna de Vinkeveense Plassen doorsteekt en het tunneltje aan het einde (met licht) rechtdoor neemt, zit je zo in Baambrugge. Dan via een druk Abcoude en de noordelijke Gein naar het Amsterdam-Rijnkanaal via Driemond. De Nesciobrug, Europa’s langste hangende fietsbrug, (als ie maar goed vasthangt) over en IJburg in. Het is er warm. Daarna Waterland in, pal boven Amsterdam. Het is opvallend rustig met fietsers. In de ochtend op de heenweg de bekende weekendgroepjes, per definitie woeste blik in de ogen, maar gewone fietsers laten het in de middag behoorlijk afweten. Of zitten ze met zijn allen op de fietspaden in de duinen? Over de Buikslotermeerdijk en de Termieterweg naar Het Schouw, waar je nu een permanente pont hebt: Landsmeer-Het Schouw. Vorig jaar (NK Asten vice versa) is dat nog een noodbootje, maar de werkzaamheden zijn kennelijk afgerond en er hakkepuft een heus veertje heen en weer. We laten haar letterlijk links liggen en stomen over het gladde fietspad oostelijk Noordhollands Kanaal naar Purmerend. VOETEN: AU! Na Zuid-, Midden- en Noordbeemster en na Avenhorn houden we in Spierdijk de laatste stop. De zon is weer
dapper gaan schijnen en het is gewoon warm op dit tijdstip van 20.00 uur. ‘Blijven drinken’ is het advies van Ed en zo’n wijze raad van een doorgewinterde marineman kun je maar beter opvolgen. We zetten de ‘tent’ op pal voor een pand met een grote voortuin, van de weg gescheiden door een hek. Het humeur en de stemming zijn er nog steeds, maar allengs worden de gezichten grauwer, de oogjes holler. Maar klagen? Nee, oh ja over de voeten: tintelende, brandende tenen en zolen. Van de warmte en de langdurige druk op de pedalen. Schoenen maar even uit. De gedachten gaan terug naar ‘Finland-1992’ toen het 35 graden was en niet meer te harden: een ijskoud, schaduwrijk meertje redde ons, en niet alleen de voeten: piemelnaakt sprongen we (Huub en ik) erin. Voor het hek is ruimte om te zitten - de klapstoeltjes zijn mee - en Joop pakt uit. Deze keer onder andere naast veel vloeibaar, saucijzenbroodjes, bananen en slaatjes in de aanbieding. Een grijze, vriendelijke dame op leeftijd stapt van haar fiets - ze woont er, zo blijkt - en vraagt zich enigszins verbaasd af wat er gaande is in haar voortuin. We zitten vóór het hek en niet op ‘eigen terrein’ en we leggen vriendelijk uit dat dit stel hongerige wolven nog een stukje moet en dat er met zo’n dagafstand af en toe gevoederd moet worden. Dat stelt haar gerust en ze wenst ons - ‘helemaal nog naar Den Helder?’ - een goede reis. En verdraaid, het fietst na dit relaxte intermezzo weer lekker. Moet ook, want er ligt nog een veertig kilometer voor de wielen.
Van rustig en (s)loom naar de finish kachelen kan echter geen sprake zijn, want hoe laat gaat zonnetje onder vandaag? Toen ik in de jaren zestig mijn rijbewijzen haalde leerde ik ‘je mag zonder licht fietsen tot een half uur na zonsondergang’. Alles, maar dan ook werkelijk alles is veranderd in die (bijna) halve eeuw, maar of dat met dat licht ook zo is? ‘Als je je zonnebril afzet, De Poel’, roept iemand, ‘dan zie je dat het nog gewoon klaarlichte dag is’. En verdomd. ‘Ja maar’, werp ik tegen, we zijn nog niet in Den Helder’. Om tien over tien, exact acht uur na afvaart De Mol, wél, zij het in Julianadorp. Halfklaarlichte dag nog en op de kop af 350 kilometer op de teller! De Oude Batavus, zoals fietsmakker Guus van der M. mijn trouwe tweewieler uit 2003 veelal misprijzend/liefkozend (vul zelf in) noemt, heeft het weer geweldig gedaan. Wat te denken trouwens van die twintig knieën vandaag? Medebikkels (en zeker Bertus, maar ook de meiden): de complimenten! tisweleenendfietsen Joop, bedankt voor het vlekkeloze volgen en de uitstekende verzorging. Klasse met een Hoofdletter! Route: Julianadorp - ’t Zand - St. Maartenszee – Petten – Groet – Schoorl – Bergen – Egmond – Limmen – Uitgeest - Buitenhuizen – Halfweg – Zwanenburg – Aalsmeer – Kudelstaart – Bilderdam – Langeraar – Aarlanderveen – Zwammerdam – Reeuwijk – Sluipwijk -Haastrecht – Stolwijk – Bergambacht – Dordrecht – Wijngaarden – Bleskensgraaf – Gijbeland – Molenaarsgraaf – Vuilendam - Groot-Ammers – Schoonhoven – Vlist – Haastrecht (2e x) – Hekendorp – Hogebrug – Driebruggen – Westeinde – Woerden – Kamerik – Kanis – Wilnis – Demmerik – Vinkeveen – Baambrugge – Abcoude – Driemond - Amsterdam - Het Schouw – Purmerend – Zuidoostbeemster – Middenbeemster – Noordbeemster – Avenhorn - De Goorn – Spierdijk – Zandwerven – Obdam – Opmeer – Hoogwoud – Aartswoud – Kolhorn - De Keins -’t Zand - Julianadorp. Annemiek, Ed en Gerard fietsten tweede pinksterdag ‘gewoon’ de Elfstedentocht (240 km.) Dat is nu eenmaal traditie, 350 kilometer twee dagen eerder of niet. Zaterdag laat thuis, diep uitademen, rek- en strekoefeningen, languit in de tuin, bidon vullen, paar uurtjes snurken en weer opstappen. Ga er maar aan staan. Hier past na een diepe buiging slechts stilte
Een goeie opkomst voor 2e paasdag en het is niet van dat mooie weer.
(Met het clubhuis nog in zicht al een lekke band.)
Dat zal later wel blijken, op de heenweg als regen. Maar dat mag de pret niet drukken. In Schoorl een lekker bakkie met paasbrood, gaan we weer op de terugweg. Jammer weer regen, dan maar de snelste weg naar huis. Al met al, een geslaagde ochtend.
Welkom bij MYLAPS Practice Results Rondetijden voor nel pot Transponder Volgen IJsbaan De Meent (0.4 km) Plaats Alkmaar, Nederland Resultaten van 18 oktober 2013
Beste tijd 50,458 (28.5 km / h) Gemiddelde tijd 1:17.781 (18.5 km / h) Ronden 58 (23.2 km Totale tijd 01:15:11
Monstertocht DOK-Toer 2013. 29 juni. 350 kilometer
zaterdag, 29 juni 2013
door: Anne de Poel.
Of Monstertocht editie 2013 doorgaat op zaterdag de 29e juni - de dag dat de Tour de France op Corsica begint en er TT is in Assen - is anderhalve dag voor vertrek nog discutabel. We weten dat er tegenwoordig geen zomers meer zijn, dus fietsen valt regelmatig letterlijk in het water. Laat langetermijnweersverwachtingen maar een beetje aan je voorbij gaan. Dus. En wat vindt de deelnemende meute ervan? Zelf word ik depressief van ‘fietsen in de regen' (kun je daar voor behandeld worden?) - maar wat zeggen de anderen - Annemiek Bakker, Bertus Dekker, Wim Grim, Ed Holwerda, Ronald Kinderman, Ria Kos, Gerard Krusemeijer, Jan Steenvoorden, André Struijk, Fred Veer, Bertha Visser en Anton Wetzel - er eventueel over? Donderdagavond laat is het tijd om de fietsknoop door te hakken: It Giet Oan! Een regentje tot 02.00 uur zaterdagochtend, verwachten we, dan droog en later op de dag zon. Wind vier uit het noordwesten. Het kan beroerder.
Om tien over vijf die zaterdagochtend staan alle Helderse gasten op Gerard en ondergetekende na, gereed bij benzinestation Kooybrug. Wat een discipline! Als schrijver om exact kwart over aansluit, komt twee minuten later ook de preses aankarren en weer twee minuten later, na het ons uitzwaaien door mevrouw Dekker (bravo!) zitten we in de eerste klim van vandaag: Col du Kooymont. Te Van Ewijcksluis blijkt de secretaris Jan S. te schitteren door afwezigheid. Verslapen? Op één oor? En wat nu? Joop - ‘voor al uw versnaperingen'- rijdt nog een rondje met zijn volgeladen VW om te kijken of de pennenlikker al in aantocht is, of erger: misschien in de sloot is beland. Niets van dat al is waar. Goede raad is niet duur - Jan zal het wel voor gezien houden na een blik uit zijn slaapkamerraam redeneren we onwetend - en hup we klimmen voor de tweede keer in het zadel. Niet voor lang, want Fred staat plat. Na een snelle binnenbandenwissel en honderd meter fietsen, opnieuw stil, opnieuw Fred. Getroffene wil er een nieuwe buitenband omgooien, maar omdat we eindelijk eens moeten vertrekken na al dit oponthoud, trek ik het reservewiel uit de auto en tien seconden later neemt Monster 2013 echt een aanvang.
Afgelopen nacht regent het (tot een uur of twee) en door het vlakke, winderige Noord-Holland en West-Friesland rijden we over halfnatte wegen naar Enkhuizen. Daar, aan de boorden van het IJsselmeer, breekt de zon door om ons de rest van de dag niet meer alleen te laten. Wind? Noordwest 4. Met 36 in het uur de dijk over... ‘Wegrestaurant' Checkpoint Charlie is om half acht nog hermetisch gesloten. Het ruikt er (nog) fris en ongerept, het belendend grasperkje - zo groot als een voetbalveld - ook. We zetten het meegesleepte meubilair - een bankje uit de Dokkleedkamer en twee klapstoelen - bedrijfsklaar buiten. Stuurman Joop - fullprof huisman - weet wel raad met de door mevrouw Kinderman vers gebakken appeltaart en dra hebben we een enorme punt te pakken. Slagloom bij? De twee koelboxen zijn rijkelijk gevuld (en heel koel) want er zijn meer die een bijdrage hebben geleverd. Omkomen zullen we zeker niet. Ria is gistermiddag nog koffiebonen wezen plukken en na handmatig malen (komt den kwaliteit ten goede) zijn er twee flinke thermoskannen volgegoten. Lekker. Koffie én taart mét slagroom, een prima bodempje voor de volgende vijfenzeventig kilometer.
Het pad ná Lelystad in noordelijke richting ligt pal langs het onstuimige water van het IJsselmeer, althans dat zegt het voorrijden. Ria oppert op de stop al of er niet een alternatief is om de wind letterlijk te omzeilen. Het eerste stukje gaat nog wel langs de woelige baren - uit de kluiten gewassen golven klotsen dapper tegen de basalten meerwering - maar bij de eerste de beste ‘nederzetting' klimmen we de dijk over en na wat kluunwerk hebben we het fietspad in de richting Emmeloord te pakken. Dan komen we vanzelf de Ketelbrug tegen want die zullen we toch over moeten. In de krikkemik - met voorrijden hier niet geweest - geeft Tom aan dat we rechts moeten, een betonnen fietspaadje bezaaid met koeienvlaaien. Warme fietspaadjes zijn geliefd bij onze wandelende melkfabrieken? Het is heel scherp sturen want de wind blaast ongenadig en je wilt bepaald niet omdonderen om er de rest van de dag als een fietsende mestvaalt bij te lopen. Na de beroemde brug naar plattedakendorp Nagele. ‘De bebouwing moest openheid en strakheid uitstralen en gebruikmaken van glas en beton. Op de tekentafel ontstond het idee voor een dorp met platte daken'.Van daar is het veel rechtdoor, kaarsrechtdoor in oostelijke richting onder andere langs oud-eiland Schokland, tegenwoordig werelderfgoed annex museum, naar Ens. Als we Kraggenburg gehad hebben en de oversteek naar het oude land, kiezen we domicilie aan de toeristenhaven van het fraaie en lieflijke Vollenhove. Er staan bankjes, er slenteren wat watersportgasten en, belangrijk, er is een fatsoenlijk toiletgebouw waarop een bord ‘niet openbaar'. De natuur laat zich echter moeilijk sturen en als André poolshoogte heeft genomen volgen allen de gang naar het privaat. Openbaar of niet... De catering is weer dik in orde - wat er allemaal niet uit die auto komt - en met een nieuw fundament op de maagbodem, kunnen we verder. Iedereen is zo te zien nog in goede conditie en we horen nergens gemor in de gelederen. Top.
Door St. Jansklooster (voor eeuwig verbonden met Evert van Benthem) Ronduite en Blauwe Hand. Hoe spreek je Ronduite uit? Op z'n Frans ‘Rondwiete' of gewoon zo als het er staat? Diverse keren hier gefietst, de volgende keer maar eens afstappen om het te vragen. De autochtonen moeten dat toch weten? Bij Blauwe Hand linksom op het lange, lange fietspad naar het Venetië van het Noorden, Giethoorn. Het weer is intussen opgeknapt: wel wind, en meer zon dan wolken. In Giethoorn-Noord gaat het over de Kerkweg naar Klosse, Kolderveense Bovenboer en, recht oversteken naar Nijeveense Bovenboer (gemeente Meppel) Of all places ...Welkom in Drenthe. Je ‘botst' hier na de passage over spoorlijn Zwolle - Leeuwarden op de A32, autoweg Zwolle - Leeuwarden. De parallelweg linksaf is verboden voor fietsers. Heel raar, want waar moet je nu in 's hemelsnaam heen? Naar links in ieder geval. Dus het smalle, hobbelige tegelpaadje maar op. Na driehonderd meter eindigt dat en je kunt niet anders dan voornoemde parallelweg op. Automobilisten op die weg hebben even terug natuurlijk het bord ‘verboden voor fietsers' gezien en reageren niet altijd even begripvol op onze aanwezigheid. Vreemde situatie in onze fietsrijkste provincie. Twee kilometer verder ligt er een echt fietspad links van de weg...dat meteen begint op te lopen. Viaduct, 'n lang viaduct.
Direct erna, beneden, ligt rechts de fietstunnel naar Havelterberg. Die pakken we. Joop moet door, omrijden via Steenwijk, maar dat levert geen moeilijkheden op. Hij heeft een adequate routebeschrijving bij zich. We raken elkaar niet een keer kwijt, sterker: we hoeven elkaar niet een keer te bellen. Als we Darp, Havelte en Uffelte achter de kiezen hebben en een lang stuk fietspad langs de Drentse Hoofdvaart in noordelijke richting, naderen we keerpunt Diever. Het is hier heerlijk fietsen: veel groen, een hoop bomen langs de route, veel asfalt en het is schoon in de (grote) gemeente Westerveld, waarvan Rikus Jager, de voorzitter van de NTFU, burgemeester is. En heel aardige mensen natuurlijk, hier in Drenthe. Vanaf nu meer last van de wind. Dat dan weer wel. Na Diever pakken we een piepklein en halfonverhard fietspaadje door één van de mooiste natuurreservaten van ons land - het Drents-Friese Wold. Het is smal en passeren moet voorzichtig. Fietsers met een krom stuur hebben een naam te verliezen ...Vlak voor Doldersum, woonplaats van wereldfietser Frank van Rijn (in een grijs verleden twee keer te gast bij DOK) gaat het naar Vledder, Wilhelminaoord en Noordwolde-Zuid (heb je ook Zuidwolde-Noord?)
Op de lange, beetje saaie weg (fietspad) naar Steggerda vindt Joop op de grens De Blesse /Peperga een prachtige picknickplek (met bankjes!) bij het standbeeldje van Peter Stuyvesant, hier geboren in 1611 of 1612. (zie foto's) Dat weten ze niet precies...Peter S. was een Nederlands koloniaal bestuurder en vanaf 1645 directeur-generaal van de Nederlandse kolonie Nieuw-Nederland, totdat deze in 1664 werd veroverd door de Engelsen. Was er ook niet iets met sigaretten? De brand gaat hier in de primus en dra ligt ‘soep met vlees' in het pannetje te blubberen. Exact op tijd en temperatuur schept chef J. met de sleef (pollepel, volgens Van Dale) onze kommetjes vol. Het is hier warm en zonnig. Thuisblijvers hebben ongelijk ... Samen met een paar dikke pillen bruin brood en/of ander eetwaar - en volle bidons - kunnen we er na een klein halfuurtje heerlijk pauzeren, weer een zeventig kilometer tegen. Kop Afsluitdijk?
Na Oldemarkt en IJsselham tikken we vlak voor Ossenzijl heel even de Weerribben aan, maar daarna gaat het tegen de wind in naar Spanga en Scherpenzeel. Het moreel in de ploeg (in het wielrennen hebben ze het altijd over ‘de moraal' waar ‘moreel' bedoeld wordt) zakt voor zover waar te nemen niet. Als je de tweehonderd kilometer voorbij bent, is het wel zaak extra op te letten. Mensen raken vermoeid, minder alert en de kans op valpartijen neemt toe. Dat is het laatste wat je wilt.
In Langelille rechts naar Echten en Echtenerbrug. Na Follega volgt een hele lange, saaie parallelweg naar en langs Spannenburg, met die hoge brug en de tv-toren, een baken in de wijde omgeving. Twintig jaar geleden, in mijn eentje op weg naar Drenthe, klim ik het trappetje van de brugwachter op om te kijken of ie stromend en vooral koud water heeft voor in de bidon. ‘Zal ik even koffie zetten?', vraagt de sympathieke Fries, ook blij met wat afleiding. Vervolgens zitten we drie kwartier te kletsen met zijn tweeën, terwijl het werk - brugje open, brugje dicht - gewoon doorgaat. Dat zijn de krenten in de toerfietserspap.
Na de brug een dito stuk naar De Hommerts, zo mogelijk nog zoutelozer. Gelukkig wisselen we op kop. Zo'n route vandaag zou vast mooier kunnen, maar daardoor waarschijnlijk ook langer worden. En we moeten wél naar huis ... Op een dag als vandaag speelt de lengte van de tocht de hoofdrol, de prestatie, niet het fraaie, mooie en interessante. Hoewel, als je die combinatie zou kunnen maken...Volbrengen is het ultieme doel en voor de meesten een echte uitdaging, domweg omdat ze niet weten hoe lang en ver 350 kilometer is. Kan ik dat wel aan? Er zijn er onder ons - zij die de eerste keer dit avontuur aangaan - die zich de afgelopen dagen hierover lichtelijk zorgen hebben gemaakt - dat staat wel vast - en vanochtend ietwat nerveus aan de dag begonnen zijn.
In De Hommerts links en na Osingahuizen gaat het rechtsaf in de richting Oosthem/Abbega. Het fraaie, door bomen omzoomde fietspad, gaat na een paar kilometer bij Pikesyl linksaf over in een smal, bochtig dijkje in de richting Westhem. Is DOK hier ooit geweest? En wie had gedacht ooit nog eens in Pikesyl te geraken? Het gaat dwars door Blauwhuis. De Blauhúster Dakkapel, wereldberoemd tijdens grote schaatsevenementen, is niet meer. Na veertig jaar hebben de mannen besloten om per 1 november 2012 een eind te maken aan het bestaan van de kapel. Het laatste Thialfoptreden vindt plaats op 25 maart 2012 en op zondag 5 augustus wordt voor de laatste keer op de Sneekweek gespeeld.
Hoe kaler het landschap, hoe meer last van de wind - dat is geen nieuws maar een natuurwet - en het vooruitzicht ‘Afsluitdijk / Noordwestenwind' doet een lichte huiver ontstaan, maar betekent ook: stal ruiken, even de tanden op elkaar en we zijn thuis. (nou ja) Tjerkwerd - Bolsward gaat over het hele kleine, smalle fietspaadje (‘De Trekdijk') langs de vaart. Dat is een heel leuk alternatief voor het fietspad langs de autoweg naar Bolsaert. Aldaar de fietsroute naar oude bekende Exmorra en vervolgens Exmorrazijl. Het landschap hier wordt type ‘eind van de wereld': leeg, kaal, winderig en ietwat troosteloos. Stand op de teller: 290 kilometer. Dat ook ... Laatste gehucht voor de Afsluitdijk: Cornwerd. Doodstil is het er. Bij Kornwerderzand vierde en laatste stop. De stemming en het moreel zijn nog steeds goed. En mondvoorraad is nog in ruime mate voorhanden. Eten moet! Ook hier geen geweeklaag of ‘hoe lang is het nog?'Stemming: ‘we zijn er bijna, maar nog niet helemaal' en er klinkt ‘potje met vet', maar die deun hoort meer bij avondwandelvierdaagsen.
We spreken af in Den Oever niet meer te stoppen. Als de gang en de zin nog goed zijn, is het verstandig door te kachelen, redeneren we. De wind blaast voornamelijk tegen de buitenkant van de dijk, zodat we ongestoord met 27, 28 kunnen oversteken. Geen enkel probleem! Bij Van Ewijcksluis, ver in Noord-Holland al weer, houden we een korte stop. Niet om het restant van de mondvoorraden weg te werken, maar om de Polderaars uit te zwaaien en om met zijn allen vast te stellen dat we een gezellige dag in een goede sfeer en met een prima stemming achter de rug hebben. En ... niemand met holle ogen en ingevallen wangen!
Joop rijdt mee naar Kooybrug waar om 20.45 uur na exact 350 kilometer de overige rugtasjes worden omgegespt voor de paar luttele kilometers naar huis. Bikkels zijn het, stuk voor stuk ... Allen dank, in het bijzonder Joop. (adp)
NB: Een paar foto's en de route staan op de site (www.hrtcdok.nl) onder Toer / Toerverslagen (2013) Daar staan meer verslagen van onze Monstertochten (of ‘Zuiderzee' geheten)
Lekker gezwommen, gezellige nazit met een relatief klein ploegje (met zijn zessen). Koffie, eierkoeken, heerlijke chocoladecake. Jammer dat het tijdens de nazit begon te regenen. Onweer in de verte, gelukkig niets om je zorgen om te maken. Maar weer iets gedaan wat ons niet meer af te pakken is...
Records ( outdoor) 100 meter 13.60 1978 200 meter 31.16 15-06-1996 400 meter 1.06.6 1980 800 meter 2.49.2 1980 10 km 49.08 28-05-1983 15 km 1.13.54 12-03-1994 30 km 2.32.59 17-03-1996 1/2 mar. 1.38.05 30-04-1991 42.2 km 3.37.12 07-11-1982 Eng.mijl 8.43.40 03-10-2010 10 eng.mijl1.16.50 1991 kogerlstoten 8.27 m 02-05-1993 discuswerpen 22.80 m 06-06- 93 speerwerpen 19.44 m 07-05-1993 Records ( indoor) 60 meter 9.25 1996 50 meter 7.92 1996 150 meter 22.94 1994 200 meter 31.29 1995 400 meter 1.10.68 1995 800 meter 3.05.00 1996 1000 meter 4.13.81 1995