Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

20-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn een fair trade school en daar zijn we fier op!
Vandaag kwamen de mensen van de Oxfam wereldwinkel met een fanfare naar onze school. Ze kwamen ons een logo overhandigen omdat we een fair trade school zijn. Dit wil zeggen dat we op school producten gebruiken die 'eerlijk' zijn: we drinken fair trade fruitsap, de juffen drinken fair trade koffie...
We willen dan ook iedereen overtuigen om wat vaker producten te kopen uit de wereldwinkel, dat zijn producten die op een eerlijke manier worden verkocht.



fairtrade

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dikke truiendag

Dikketruiendag

Opwarmen net de ijsbeer
Ook dit jaar deden we met gans de school terug mee aan de achtste editie van de Dikketruiendag. Zo roepen we een halt toe aan de opwarming van de aarde en de klimaatsverandering.
De verwarming ging enkele graden lager en aan een verdwaalde ijsbeer beloofden we de energiezuinige tips voor thuis en op school vol te houden zodat het ijs op de Noordpool wat minder vlug gaat smelten.
Er was ook een energiezuinige maaltijd: lekkere tomatensoep met balletjes en brood !

Klik hier voor de foto's


Dikke truiendag

>> Reageer (0)
16-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dikke truiendag in K1

16/2 dikke truiendag

Wij bereiden ons alvast voor...
Vergeten jullie ook jullie dikke trui niet??

February 9, 2012

>> Reageer (0)
06-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 in de ruimte

Op ontdekkingsreis in de ruimte

Voor de kleuters van K3  zijn planeten, kometen, astronauten, satellieten, ... niet meer onbekend.
Onze onthaalkring was voor 2 weken de ruimte en met onze telescoop keken we elke avond of we al terug de planeet aarde met mama of papa terug konden zien.
We leerden dat de maan rond de aarde draait en de planeten rond de zon. We knutselden een ruimteraket, we maakten een sterrenhemel en fantaseerden over ruimtemannetjes ...
Kijk voor meer foto's naar onderstaande link.




>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K1 reist de wereld rond

KINDEREN UIT ANDERE LANDEN

Nadat we eerst te weten kwamen dat wij allemaal in België wonen, stapte we iedere ochtend op het vliegtuig naar een ander land. Zo kwamen we in Roemenië, Thailand, Zuid-Afrika en China. 
In Roemenië proefden we een lekker traditioneel koekje. Van Thailand zagen we mooie beelden, foto's en kleren. In Zuid-Afrika leerden we hoe mama's hun baby's dragen en dansten we op het ritme van de 'tam-tam'.
Als laatste gingen we naar China en probeerden we rijst te eten met stokjes.

kinderen in andere landen

>> Reageer (0)
30-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 gaat naar de Noord -en Zuidpool

Pinguïns en ijsberen

Deze week was het thema pinguïns en ijsberen. Op de Noordpool leven de ijsberen en op de Zuidpool de pinguïns.
We leerden verschillende soorten pinguïns kennen, we keken naar een natuurfilm, we knutselden een pinguïn op een ijslandschap en we deden ook enkele proefjes met water en ijs.
De juf vertelde ook over de opwarming van de aarde en de gevolgen voor de ijsberen ...




>> Reageer (0)
19-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L6 op stap met Joost

Het 6de leerjaar op stap met Joost!

Het eerste dat we tegenkwamen op onze herfstwandeling in het Succa bos waren statige bomen. De beuk, de moerascipres en de Libanonceder zijn allemaal grote, monumentale bomen.
We zagen ook dat klimop groen blijft en de bomen en struiken nu al knoppen maken voor de lente. Sommige struiken hadden zelfs al bloemknoppen en dat is wel erg vroeg.
We hebben verschillende paddenstoelen gezien: parasieten, saprofieten en symbionten. Parasieten zitten op levend materiaal. Ze gebruiken het als voedsel. Symbionten zijn vrienden met het plantaardig materiaal. Ze nemen en geven iets terug. Saprofieten ruimen het bos op en
eten dood natuurlijk materiaal.
Paddenstoelen houden van vochtigheid en ook van donker. Warmte is voor hen geen prioriteit. Vandaar dat we in de lente en zomer veel minder paddenstoelen zien.

Marieke Boelaert en
Luna Van Doorsselaere


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L5 en L6 naar Guatemala

Het 5de en 6de leerjaar naar Guatemala!

We leven in ‘één wereld’. En die ene wereld wordt voortdurend kleiner. Radio, televisie, kranten en internet brengen verre landen onmiddellijk de leefwereld van onze kinderen binnen. De kleren die we dragen, worden aan de andere kant van de wereld gemaakt, net als de choco op onze boterham, de koffie die we drinken en de muziek die we beluisteren. Wat hier in het Noorden gebeurt, heeft alles te maken met hoe het in het Zuiden gesteld is en vice versa.
Wij willen dat kinderen zich bewust worden van die geglobaliseerde wereld en van daaruit een gevoel van verbondenheid ervaren.
Via het project ‘Maria Elena & Nacho in Guatemala’ maakten de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar kennis met het dagelijkse leven in Guatemala. We sloten deze periode af met een heus inleefatelier waar de kinderen in de huid van iemand uit Guatemala kropen en met echte guatemalteekse kleren aan konden ervaren hoe het leven daar is.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS op onze school

MOS op school!

Net zoals elk schooljaar hebben we op onze school aandacht voor het
milieu.
Dit schooljaar werken we rond de thema’s verkeer, handel en water.
Ons eerste thema zit er al weer op. Dit wil echter niet zeggen dat we
alles wat we geleerd hebben plots weer vergeten. De actie van de
verkeerskaart loopt ook nog steeds door.
Als de kinderen 20 stempels hebben verzameld, kunnen ze deze inruilen voor een leuk geschenkje.
Telkens ze met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer
komen, krijgen ze een stempel.

Deze leerlingen slaagden er reeds in om hun kaart vol te krijgen:
Xena De Bruijn (L3)
Glenn Van Laere (L3)
Kid Bollaert (L6)
Lien Depaepe (L6)
Kyari Van Goethem (L6)
Robbe Vuylsteke (L6)


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L1 neemt foto's van afval

Foto's nemen over "afval"












Tijdens het hoekenwerk mochten we met een echt fototoestel op pad om foto's te nemen van zaken die iets met "afval" te maken hebben. Later maken we hier een collage van.

>> Reageer (0)
19-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterwandeling met de eerste kleuterklas
Met juf Wendy gingen we op winterwandeling. Niet veel bomen hadden nog blaadjes, enkel de hulst, de den en de spar.

winterwandeling

>> Reageer (0)
05-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L2 op wandel met gids Joost
Klik op de afbeelding om de link te volgen  We werkten deze week het WO-thema 'de herfst' af. Deze namiddag gingen we dan ook onze opgedane kennis uittesten in het park van Destelbergen. De gids Joost nam ons mee in het park en het natuurdomeintje achter de bib. We bekeken er heel wat planten en bomen. Het was een leerrijke namiddag!

>> Reageer (0)
23-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11-11-23
MOS-actieplan in bijlage

Bijlagen:
MOS-actieplan-basisonderwijs.doc (189.5 KB)   


>> Reageer (0)
20-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L5 en 11.11.11
De flashmop activiteit door het vijfde leerjaar.
Dit in het teken van 11-11-11

11.11.11

>> Reageer (0)
17-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K1 leert brood bakken
Vorige week leerden we over de bakker. We leerden:
- hoe we naar de bakker gaan
- brooddeeg maken
- broodjes bakken
- ...

Kijk zelf maar...

De bakker

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startavond 11.11.11 donderdag 10 nov 2011
Nu reeds zijn miljoenen mensen in het Zuiden getroffen door klimaatverandering.
Overstromingen, droogte, mislukte oogsten, stijgende voedselprijzen...

Alle leerkrachten van de school ondertekenden het klimaatakkoord om dit een halt toe te roepen.
Ook aan de startdag van 11.11.11 namen we deel. Dit jaar was dit een muzikale avond met optredens en zongen de kleuterjuffen het liedje: 'Dit is de nacht' van Guus Meeuwis.

Bravo voor de juffen, ze deden het super!
Juffen zingen voor 11.11.11

>> Reageer (0)
11-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L6 doet opgravingen

Tijdens de lessen wereldoriëntatie nemen we de Europese geschiedenis onder de loep. Als er ter hoogte van de site Panhuis op dit ogenblik opgravingen aan de gang zijn kunnen we deze kans niet laten liggen om op bezoek te gaan. Van de archeologen ter plaatse kregen we een boeiende uitleg. We willen hen dan ook bedanken om tijd voor ons vrij te maken!

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kabouterpad met de eerste kleuterklas
Nadat we ons in de klas onderdompelden in de wereld van de kabouters waren we klaar om op kabouterpad te vertrekken. Jammer genoeg hebben we geen kabouters gezien. Volgens sommige kleuters waren ze aan het slapen of naar de winkel. Of misschien maakten wij gewoon te veel lawaai!

Geniet mee...


October 30, 2011

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kabouterpad met de tweede kleuterklas
Als afsluiter van het thema herfst, zijn we op vrijdag 28 oktober naar het kabouterpad achter de bibliotheek geweest. We gingen op zoek naar de kabouters en konden allerlei activiteiten doen bij de kabouters. Het was een hele leuke namiddag onder de stralende zon en we hebben daar dan ook gepicknickt.
Bedankt aan de mama's die meegegaan zijn om een groepje kinderen te begeleiden.

Hier de foto's


kabouterpad

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst
Van 24 tot 28 oktober hebben we ons laten gaan bij het thema "de bladeren vallen van de bomen."
We zijn naar het park geweest op zoek naar blaadjes, noten,....
We hebben een groot bos gemaakt in de klas en hebben heel wat leuke dingen rond het thema gedaan.

Hier volgen de foto's.


herfst

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!