Onder politiebegeleiding reden we samen met het vijfde leerjaar naar het
verkeerspark. Daar aangekomen kregen we eerst een theoretische uitleg
en nadien hebben we deze theorie in de praktijk omgezet. Op het einde
was er een wedstrijd die glansrijk gewonnen werd door Elena en Sven. We
hebben ook nog uitleg gekregen over hoe we ons als fietser moeten
gedragen in het verkeer en wat de gevaren zijn. Deze uitleg werd gegeven
door Rose Leirens, onze schepen van verkeer en mobiliteit.
Vandaag startten we met de hele school het nieuwe MOS-thema verkeer op.
Deze voormiddag keken we naar een leuke theatervoorstelling rond
verkeer. Deze namiddag gingen we met de klas op verkeerswandeling. We
leerden hoe we veilig kunnen oversteken en hoe we ons correct moeten
gedragen in het verkeer.
Het was een leerrijke en leuke dag.
Vandaag trekken we met z'n allen richting het stemhokje op de speelplaats.
Eenmaal in het hokje ligt er een fluostift en een blaadje met de foto's
van de kinderen uit de klas klaar. De 2 kindjes waarvan we denken dat
deze goede ideeën zouden hebben voor in de leerlingen- of MOS-raad
krijgen een kring rond hun hoofd.
Benieuwd welke resultaten er uit de bus zullen komen...
We zijn het schooljaar alweer goed gestart! We vinden het ook heel belangrijk om veilig naar school te kunnen komen, vandaar reeds ons thema 'verkeer'. We deden een wandeling door het dorp om de verkeerssituatie goed waar te nemen, we mochten zelf onze fiets meebrengen en een leuk parkour fietsen op school en theater 'Levende Muziek' kwam een voorstelling geven over verkeer. Heel leuk en leerrijk was dat!
In het teken van mos, kwam er iemand vertellen over water. Wat kan je
allemaal doen met water,.... Onze zintuigen werden daarbij gebruikt en
het was een heel leuk, leerrijk moment.
Samen met Kris Vande Capelle, de deskundige Groen & Openbare
reiniging van Destelbergen, hebben we onze schooltuin onder handen
genomen. Onder de fruitbomen hebben we Nepalse aardbeien geplant en aan
de voorzijde van de speeltuin zijn siergrassen geplaatst. Sinds kort
hebben we ook een eigen vlindertuin. Daar hebben we vlinder- en
bijenvriendelijke planten geplant. Zo kan je daar nu ijzerhard,
prachtkaars, daglelie, salvia's en een sneeuwklokjesboom komen
bewonderen. Om de insecten zich thuis te laten voelen, hebben we ook een
echt insectenhotel gemaakt. Wij zijn alvast fier! Nu nog hopen dat de
insecten ook tevreden zijn!
Van 23 tot 27 april verbleven we met het vijfde en zesde leerjaar in de
Kluis te Sint-Joris-Weert. Sint-Joris-Weert is een dorpje in de
Belgische provincie Vlaams-Brabant en een deelgemeente van Oud-Heverlee.
Het ligt zo'n 10km ten zuiden van Leuven. De kluis is een prachtig
jeugdverblijf dat gelegen is aan het grootste gemengde loofbos van
Vlaanderen, het Meerdaalwoud Heverleebos. Dat we daar een fantastische
week doorgebracht hebben spreekt voor zich.
Klik hier voor enkele sfeerbeelden.
Klik hier en hier voor de boswachter.
Klik hier voor de dagtocht.
Klik hier voor de vleermuizentocht.
Klik hier voor de vogelgids.
Klik hier voor wateronderzoek.
Klik hier voor bodemonderzoek.
Klik hier voor oriëntatielopen.
Klik hier voor de bontenavond.
Vandaag kregen we bezoek... Maarten van GREEN kwam ons vertellen hoe speciaal water is. Hij toonde ons hoe we met water muziek kunnen maken, hoe we kunnen beweging als water en wat we precies allemaal doen met water. De kleuters en Maarten waren het eens: Water is WAUW!!
We blikken met plezier terug op een superformidastische boerderijklas.
De weergoden waren ons al bij al goed gezind, we genoten van het dieren
voederen en knuffelen, we leerden choco maken, broodjes bakken en
vilten. Daarnaast leerden we ook vooral voor onszelf zorgen: onze tanden
poetsen, onze valies maken, ons bed opmaken, onze boterhammetjes
smeren, een douche nemen, ... En bovenal we genoten van elkaars
gezelschap en maakten superveel plezier!
De talrijke foto's spreken voor zich....
Vandaag was het een vrij hectische dag waarop er vanalles en nog wat te doen was.
Omdat
het vandaag wereldwaterdag is, dronken we alleen maar water dat we in
de waterbar konden halen. We leerden ook dat het voor sommige mensen
niet zo evident is om aan water te geraken. Daarna werden we in de bieb
verwacht waar de dierenverzorgers uit de zoo ons stonden op te wachten
om de ontsnapte dieren te helpen terugvinden. Het werd een leuk spel met
toffe opdrachten over de bibliotheek. Deze middag mochten we picknicken
op de speelplaats en in de namiddag bezochten we naar aanleiding van de
boekenweek de boekenbeurs die in de refter doorging. Daar mochten we
tevens luisteren naar een mooi voorleesverhaal.
Nadat
Mevrouw Tuttifrutti en Meneer Groenselmoes ons vertelden hoe lekker en
gezond fruit en groenten zijn, wouden we dat toch eens proeven. Samen
gingen we naar de groenten en fruit winkel en maakten er nadien
heerlijke hapjes van!
Samen met de
volledige school dronken we donderdag enkel water. Maar we kregen het
water niet zomaar, we moesten eerst wandelen. Want niet alle kinderen in
de wereld hebben een kraan in hun huis, velen moeten eerst een flink
eind wandelen voor ze kunnen drinken.
Nee, nee, we hebben het niet figuurlijk gehad over de bloemen en de bijtjes, daar is het nog een beetje te vroeg voor
We hebben het deze week over de echte bijtjes en de pracht van bloemen die voor de bijen heel belangrijk zijn!
Jullie zoon/dochter heeft misschien al verteld over wat ze zoal geleerd
hebben. We weten ondertussen dat er veel verschillende soorten bijen
bestaan, we kennen het verschil tussen een bij en een wesp, we weten dat
we er niet mogen naar slaan want dan worden ze boos en durven ze wel
eens te prikken (vooral de wespen dan), we hebben een leuke
stuifmeelrace gehouden en we kregen de mama van Kane op bezoek in de
klas die ons heel wat meer wist te vertellen. We mochten ook lekkere
honing proeven, we konden een echte bijenkorf van dichtbij bekijken, we
kregen een honingsnoepje en nog zoveel meer. Dankuwel mama Imker!! Het
was heel boeiend!
We weten allemaal dat het bijenaantal sterk aan het verminderen is,
vooral door het gebruik van pesticiden. We willen met z'n allen proberen
daar wat aan te doen! Want zonder bijen is er ook geen bestuiving, geen
nieuwe bloemen, geen lekkere vruchten... Zorg dragen voor onze bijtjes
is dus de boodschap!
Nadat we in de klas een koker met vreemde voorwerpen kregen en een
geheime brief die we moesten opeten, werd ons duidelijk dat dit alles
van de Superwereldmol kwam. We kregen dan ook een uitnodiging om de
Superwerelmol te gaan bezoeken. Dit deden we op vrijdag 27 januari! Daar
wachtten maar liefst drie Superwereldmollen ons op. Ze namen ons mee
door hun mollengangen naar drie verschillende landen. Daar maakten we
kennis met Mamadou, Maricela en Renu. We mochten typische kledij
aantrekken en maakten ook thee of chocobananas.
We hebben 2 weken rond de boerderij gewerkt. Het was een superleuk
thema. Met de enorme boerderijkoffer die we hadden geleend, konden we
heel wat dingen gaan doen. Zo zaten er puzzels, gezelschapspellen,
poppenkastpoppen, boeken, geluidencd en nog zoveel meer in. We hebben
ook de vacht van een koe, een konijn, een schaap en een varken kunnen
voelen. De boerderij om mee te spelen vonden de kleuters heel leuk. We
maakten ook een eigen tractor en we deden een proefspelletje met de
blinddoek: raden welk zuivelproduct ze proeven in de mond (yoghurt,
boter, kaas, slagroom,...)
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!