Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

12-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spinnensoep in K1
Als afsluiting van ons thema:'spinnen' maakten we heerlijke spinnen-pompoensoep!
De hele klas hielp mee en de soep was heerlijk!!


spinnensoep

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K1 naar het bos
Jelle dacht dat het nog zomer was. Daarom namen we hem mee naar het bos.
We vonden heel wat blaadjes, noten en stokken. Daarmee toverden we onze klas om in een klein herfstbos.


bos

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K1 raapt afval
Op maandag starten we ons thema door op de straat afval te zoeken. We vonden een hoop afval en namen ze mee naar de klas. In de klas aangekomen leerden we sorteren.
Fruitschillen in de groen bak, drankkartonnetjes, blikjes in de blauwe bak en in de zwart doen we het restafval.

afval

>> Reageer (0)
03-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het wortelvolkje
Met de derde kleuterklas gingen we op zoek naar “het wortelvolkje”. We mochten allerlei opdrachten doen: aarde zoeken, voelen, ruiken, horen, …. De aarde deden we in een potje, we plantten eikeltjes en andere vruchten. We zochten worteltjes van de bomen en kleefden dit in een wortelboekje. Met allerlei herfstbladeren maakten we een mooi kunstwerkje. 
Het wortelvolkje

>> Reageer (0)
28-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sing for the climate

Overal in België werd er op 22 en 23 september gezongen voor het klimaat. Omdat al meer dan twintig jaar wereldleiders het probleem van de klimaatsverandering voor zich uit schuiven en wij dat beu zijn. Beu te moeten wachten, beu te moeten horen dat het allemaal niet zo makkelijk is. Daarom roepen we iedereen in België op om mee te komen zingen. Daarvan maken we een filmpje en dat sturen we de wereld rond. Zodat ook buiten België mensen aan het zingen slaan. Zodat er echt iets gebeurt voor het te laat is.

Ook onze gemeente nam hieraan deel en heel wat kinderen en juffen van onze school zongen mee!





>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema afval bij de kleuters
Deze week hebben we het over afval gehad. Zo zijn we achter de school op zoek gegaan naar afval en al vlug hadden we heel wat gevonden. Eens terug in de klas hebben we het afval in de juiste vuilnisbak gegooid en onze vuilnisbakken zijn we gaan leegmaken in het containerpark van de school.
Floepje kon natuurlijk ook niet ontbreken. Hij kan zwemmen als een vis en vliegen als een vogel. Op een speelse manier leerden de kleuters dat als we afval zomaar laten rondslingeren en overal achterlaten, de dieren daar ziek van kunnen worden, net zoals floepje. We schilderden dan ook een heel mooi floepje.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag
Vrijdag 21 september was het 'strapdag'. Wie met de fiets, te voet of de bus naar school kwam, kreeg een leuke beloning.
Er waren heel wat kinderen ( en juffen ) die deelnamen aan deze actie. Natuurlijk konden op die dag Octopus en Wollie niet ontbreken. Zij kwamen met de fiets naar school en vinden dit dan ook heel belangrijk. We moeten toch met zijn allen zorg dragen voor het milieu en dit op allerlei manieren!



>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezonde voeding in K3

Deze week zijn we gestart met het thema ‘gezonde voeding’. We maakten een lijst waarop iedereen zijn symbooltje staat, telkens er een gezond tussendoortje wordt gegeten krijgen ze een streepje en als het rijtje vol is, mogen ze een geschenkje kiezen uit de verrassingsdoos. Succes verzekerd!

We maakten reeds lekkere fruitsalade en ook heerlijke soep! Iedereen heeft zijn buikje vol gesmuld (of toch bijna iedereen) maar degenen die het niet zo lekker vonden hebben zeker hun best gedaan om te proeven.


>> Reageer (0)
26-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS-vlag!
Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn bijzonder fier met het behalen van de MOS-vlag! Ons jarenlange werk werd nog eens beloond en dat doet enorm veel deugd.




Uitreiking Mos-vlag

>> Reageer (0)
22-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smaakklas met vijfde en zesde leerjaar in Zeeland
Van woensdag 19 tot vrijdag 21 september gingen de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar op smaakklas naar Zeeland. Het was een prachtige ervaring! We bezochten een kaasboerderij, kookten zelf een drie-gangenmenu, bezochten een molen waar we mochten proeven van boekweitpannekoeken, we kookten mossels in de hotelschool van Middelburg, mochten werken op een biologische boerderij en gingen vroeg uit de veren om op tijd te zijn in de vismijn van Vlissingen. We deden bijna alles met de fiets, het is dan ook prachtig om in Nederland te fietsen!

Smaakklas L5 en L6 sept 2012

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS-verantwoordelijken in L6
Proficiat aan onze MOS-afgevaardigden Loïs en Laura!

 

>> Reageer (0)
16-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 in het verkeer



Nadat we de belangrijkste verkeersborden en veilige en onveilige situaties op de weg leerden kennen, brachten de kleuters hun fiets mee om hun behendigheid te testen op een fietsparcours op de speelplaats. Iedereen deed het super ! De kleuters knutselden ook verkeersborden en een straat met zebrapad en auto’s.

Kijk hier voor de foto’s


>> Reageer (0)
14-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L6 in het verkeer

Verkeerspark

Onder politiebegeleiding reden we samen met het vijfde leerjaar naar het verkeerspark. Daar aangekomen kregen we eerst een theoretische uitleg en nadien hebben we deze theorie in de praktijk omgezet. Op het einde was er een wedstrijd die glansrijk gewonnen werd door Elena en Sven.  We hebben ook nog uitleg gekregen over hoe we ons als fietser moeten gedragen in het verkeer en wat de gevaren zijn. Deze uitleg werd gegeven door Rose Leirens, onze schepen van verkeer en mobiliteit.



Klik hier voor meer foto's.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS-verantwoordelijken in L4
Voor de MOS-raad kregen Leon en Dylan genoeg stemmen, met Akin als reserve.



Klik hier voor meer foto's.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS-verantwoordelijken in L2

Yasin en Jozefien zijn verkozen als MOS-verantwoordelijke (met Kato als reserve) 

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook de lagere school werkt rond verkeer
Vandaag startten we met de hele school het nieuwe MOS-thema verkeer op. Deze voormiddag keken we naar een leuke theatervoorstelling rond verkeer. Deze namiddag gingen we met de klas op verkeerswandeling. We leerden hoe we veilig kunnen oversteken en hoe we ons correct moeten gedragen in het verkeer.
Het was een leerrijke en leuke dag.
klik hier voor de foto's

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stemmen voor de MOS -en leerlingenraad
 












Stemmen, een "grote-mensen-zaak"? Niet voor ons!

Vandaag trekken we met z'n allen richting het stemhokje op de speelplaats.
Eenmaal in het hokje ligt er een fluostift en een blaadje met de foto's van de kinderen uit de klas klaar. De 2 kindjes waarvan we denken dat deze goede ideeën zouden hebben voor in de leerlingen- of MOS-raad krijgen een kring rond hun hoofd.

Benieuwd welke resultaten er uit de bus zullen komen...

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema verkeer bij de kleuters
Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn het schooljaar alweer goed gestart! We vinden het ook heel belangrijk om veilig naar school te kunnen komen, vandaar reeds ons thema 'verkeer'. We deden een wandeling door het dorp om de verkeerssituatie goed waar te nemen, we mochten zelf onze fiets meebrengen en een leuk parkour fietsen op school en theater 'Levende Muziek' kwam een voorstelling geven over verkeer. Heel leuk en leerrijk was dat!

>> Reageer (0)
20-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste kleuterklas gaat picknicken
Afgelopen week hadden we toch 1 dagje mooi weer!
Wij genoten die dag van een kleine picknick


picknick

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K2 en water
In het teken van mos, kwam er iemand vertellen over water. Wat kan je allemaal doen met water,.... Onze zintuigen werden daarbij gebruikt en het was een heel leuk, leerrijk moment.
Mos-water

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Herfstwandeling met de kikkerklas
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 28/10-03/11 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!