Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

27-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L4 zoekt waterdiertjes in de poel
Vandaag genoten we nog eens van het prachtige weer. Een ideale gelegenheid om waterdiertjes te zoeken in de poel achter de bibliotheek. Gewapend met schepnet mochten de kinderen allerlei diertjes vangen. Enkele kikkervisjes moesten er ook aan geloven, maar werden achteraf wel teruggezet.
Ciska was de ongelukkige die de kikkertjes van heel dichtbij te zien kreeg, toen ze in de vijver sukkelde, maar gelukkig zonder veel erg.
De kinderen genoten van het experimenteren en zoeken.





Klik hier voor meer foto's.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L1 op stap met Marijke
Vandaag gingen we met juf Marijke (onze gids) op stap in het park. 
We werden door een toverspreuk even omgetoverd tot elfjes. 
We deden heel veel leuke dingen! We keken naar de bloemetjes en leerden de woorden stamper en meeldraden. Ook leerden we over de bijen die nectar drinken en die er voor zorgen dat de meeldraden bij andere bloemen komt. Zo komen er 'babybloemen'. We mochten ook lekkere honing proeven, mmm!
Daarna speelden we een superleuk spel. We waren even allemaal vinken. Vogelvangers moesten proberen ons te vangen. Wie gevangen werd, moest in de kooi het liedje van de vink zingen ('suskewiet'). Op het einde gingen we naar de elfenheuvel en maakten er kleine winkeltjes voor de elfjes. 
Wat een fijne activiteit, we hebben er van genoten!




Bekijk hier de foto's!

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stuifmeelrace

image

In het natuurpark van Destelbergen gingen we op zoek naar het bijenhotel en deden we een leuke stuifmeelrace.

Nadat juf Els ons nieuwe weetjes over de bijen leerde konden we net als de bij stuifmeel verzamelen uit de bloemen.

Iedereen deed het supergoed en we kregen als beloning een lekker lepeltje honing.

Vakantietip: Iedereen is altijd welkom in het natuurpark achter de bibliotheek.  Er is ook een blotevoetenpad ! (zie foto’s)

Klik hier voor de foto’s


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 is sportief!

We hadden vandaag een leuke sportdag met fietsen, een springkasteel, dansen, een bewegingsparcour in de turnzaal en in de namiddag maakten we een mooie wandeling rond het Damvalleimeer.

https://plus.google.com/photos/116593613470135125516/albums/5893081853872964449?authkey=CLWynKbThcu28AE


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viesvuilland
Gisteren kwam er een prinses bij ons op school en die vertelde dat ze in viesvuilland woonde. Ze wilde niet meer in een vies en vuil land wonen. Ze werd naar onze school gestuurd door haar papa zodat wij een oplossing zouden kunnen geven om het daar weer proper en net te krijgen. En of wij die oplossing konden geven. In viesvuilland moeten ze hun afval sorteren en in de juiste vuilbak gooien. Wij toonden aan de prinses hoe het moest en vanaf dan is het altijdproperland geworden. Geslaagd in onze opdracht!
activiteit rond afval

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste kleuterklas naar de vijver

De komende twee weken werken we rond het thema: 'De vijver'!

Uiteraard kan een bezoek aan de vijver niet ontbreken.

klik HIER voor de foto's

>> Reageer (0)
21-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 naar zee!
Op dinsdag 21 mei gingen we met de tweede en derde kleuterklas, eerste en tweede leerjaar richting zee. Het weer viel jammer genoeg een beetje tegen; er was veel wind en het was nogal frisjes, maar gelukkig bleef het overwegend droog!
We hebben genoten van de 'Woeste Willem' activiteiten en konden eens lekker uitwaaien op het strand...
Foto's uitstap naar zee

>> Reageer (0)
03-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L2 en het zintuigenpad
We gingen deze morgen op ontdekking in het paleis der zintuigen in het Reinaertpark. We maakten gebruik van alle vijf onze zintuigen om de bloeiende natuur te ontdekken. Het was een leuke maar vooral leerrijke voormiddag. Met speciale dank aan de mama van Kato en de papa van Jozefien voor de begeleiding.
zintuigenpad

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijenhotels gemaakt door de papa's

We zijn heel blij met de nieuwe bijenhotels erbij!

De papa van Silke en de papa van Merel hebben hun best gedaan om een leuk bijenhotelletje in mekaar te knutselen, dat doet ons veel plezier, maar vooral de bijen zullen het fantastisch vinden!


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 draagt zorg voor de bijtjes

image

Thema bijen

Lang leve de bijtjes!

We leerden de voorbije week vanalles over die nuttige diertjes. Zonder de bijen zouden er geen bloemen en vruchten meer groeien, ze doen ons geen kwaad, ze hebben een angel die ze maar één keer kunnen gebruiken want daarna gaan ze dood, er zijn bijen die in een kolonie leven en er zijn solitaire bijen waarvoor we zelf een bijenhotelletje kunnen bouwen. Jammer genoeg zijn de bijen een bedreigde soort geworden. Daarvoor kregen jullie allemaal een handleiding mee in de klas. Zeker doen! Ik heb er ook eentje in mijn tuin en het heeft succes

We gingen een kijkje nemen achter het gemeentehuis waar een bijenkast en een bijenhotel staat. Daarna maakten we nog een wandeling door het park en als afsluiter mochten we nog eventjes op de speeltuin spelen. Ook in de computerles ging het over bloemen en bijen en in ons tuintje naast de kippen hebben we zonnebloemen geplant.

Iedereen heeft een lepeltje mogen proeven van de lekkere honing waarmee we dan ook nog overheerlijke honingpannenkoeken gebakken hebben. Dat was smullen!


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K2 naar het kabouterpad
Gisterennamiddag zijn we naar het kabouterpad geweest. Adhv kabouters deden we allerlei opdrachten rond de natuur. Wat was het leuk om al die kabouters te gaan zoeken en dan die opdrachten zoals de kabouters te mogen uitvoeren.
Met een picknick en de zon erbij werd het gewoon een superleuke namiddag.
Bedankt aan de mama's die een groepje hebben begeleid.
kabouterpad

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van rups tot vlinder in de tweede kleuterklas
Van maandag tot donderdag leerden de kleuters heel wat bij over de rupsen en vlinders bij juf Vanessa. Het was een zeer boeiende week en de kleuters hebben ervan genoten.
van rups tot vlinder

>> Reageer (0)
18-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L3 naar het spinnenmuseum
https://plus.google.com/photos/115367037907985383553/albums/5856994293506392305

In oktober gingen wij op bezoek bij de spinnen...Beetje argwanend   en niet weten wat ons te wachten stond, vertrokken wij naar Gent. Eenmaal daar aangekomen kwamen wij in de wondere wereld van de spinnen...en het moet gezegd worden, het was een boeiende en leuke namiddag.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mondiale vorming in het eerste leerjaar
Iedere maand staan we stil bij een bepaald land uit de wereld. We snuiven dan iets meer op van hun cultuur: leefgewoontes, eetpatronen, ... maar ook van het klimaat.  Onze vriendin Lien, trekt rond over de hele wereld. Zij stuurt ons iedere maand opnieuw een foto, een brief en enkele opdrachten.

Deze maand was het de beurt aan Brazilië. Op de foto zagen we Braziliaanse kinderen die aan het bellenblazen waren. Zomaar in het midden van de straat. Wanneer we hun straat eens vergeleken met die van ons zagen we erg grote verschillen. (huizen gemaakt van takken, karton en plastic) Wij gingen ook aan de slag met onze bellenblazer en stuurde naar ieder straatkind over de hele wereld een mooie kleurrijke bel!




>> Reageer (0)
23-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Earth hour
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alle kinderen van de school kregen een theelichtje mee naar huis om deel te nemen aan 'Earth hour' op zaterdag 23 maart. De bedoeling is dat iedereen een uur lang alle lichten dooft en ondertussen geniet van het sfeerlicht van het kaarsje. Zo kunnen we wereldwijd heel wat energie besparen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Allen doen!


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldwaterdag
Vandaag was het wereldwaterdag. Om toch even de aandacht te vestigen op de luxe die wij kennen om altijd water ter beschikking te hebben, installeerden we een waterbar op de speelplaats. Alvorens de kinderen hier mochten komen drinken, moesten ze eerst een tochtje rond de turnzaal maken. Weliswaar een symbolische actie om duidelijk te maken dat vele kinderen eerst kilometers moeten afleggen vooraleer ze kunnen drinken.
Op de foto's onze vrijwillige watertappers.





>> Reageer (0)
08-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het huis van Kina met L4
Het was vandaag een zonovergoten dag. Een ideale dag om op stap te gaan. Ons avontuur startte al met een ritje met de lijnbus. Een overvolle bus bracht ons naar de Heuvelpoort waar we onze tocht te voet verderzetten tot aan het huis van Kina. Daar leerden we meer over de evolutie van de mens en de zoogdieren. Een gids vertelde ons een heleboel interessante weetjes over dino's. Het weer liet het ook toe even buiten te pauzeren.
Rond de middag stapten we in een stralend weertje naar het volgende museum: de school van toen. Daar konden we onze boterhammen in een oude refter van toen opeten, om daarna met hoepels te spelen op de speelplaats van toen.
In het museum leerden we aan de hand van een vragenbundeltje iets meer over een aantal materialen en werkwijzen uit de school van toen. We eindigen ons bezoek met een echt rollenspel. Voor alle duidelijkheid: de kinderen weten niet dat het om een rollenspel gaat en ondergaan de strenge behandeling van kinderen uit de school van toen. De lijfstraffen lieten we er deze keer wel vantussen, maar de kinderen ervaarden wel dat discipline en gehoorzaamheid extreem belangrijk waren. Ze mochten ook de klederdracht uit die tijd even uittesten en sommige kinderen werden het slachtoffer van de ezelsoren of lange tongen. Achteraf konden we er gelukkig allemaal om lachen.
Het was een hele boeiende en leerrijke dag en we keerden tevreden terug naar school.
Heel veel foto's. Bekijk ze hier.









>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K2 op de boerderij
Vorige week hadden we het over de boerderij, de dieren, het eten,...
De kleuters vonden het een superthema. Zo was er een heuse boerderijkoffer, er was een boerderij met heel veel dieren om met te spelen, een luisterboek, op de computer heel wat taaloefeningen rond de boerderij, maïs om mee te spelen, gezelschapspelletjes en zoveel meer. We maakten ook onze eigen tractor, er was een proefspelletje waarbij we moesten raden wat we aan het proeven waren, we maakten een varken uit klei,...
boerderij

>> Reageer (0)
21-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dikke truiendag
Klik op de afbeelding om de link te volgen De dikke truiendag was een succes! Alle kinderen kwamen warm ingeduffeld naar school waar ze ontvangen werden door Wollie en Oktobus. Die stelden de ouders en kinderen de vraag of ze nog een goede energietip voor ons hadden en mochten die op de schaapjes schrijven die aan het raam hingen.
Daarna volgde een heuse opwarming met de ganse school. Tijdens de speeltijd kon iedereen zich nog opwarmen aan een kopje heerlijke, warme chocolademelk! De leerlingen van het lager leren ook nog vingerhaken en elke klas kreeg een deurhanger boordevol energietips.

https://plus.google.com/photos/104911352623886561567/albums/5847330440543703857?authkey=CLCtrZKj1vmSKg

>> Reageer (0)
03-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 op de Noord -en de Zuidpool

Het thema over ijsberen en pinguïns was een succes! De kleuters waren enorm geboeid. Ze leerden een heleboel bij over de polen, dat er verschillende soorten pinguïns bestaan, dat ijsberen op de noordpool en pinguïns op de zuidpool leven, dat de mannetjes het ei uitbroeden terwijl de vrouwtjes naar zee gaan om hun buikje te vullen met vis,… Ze konden zelfs verschillende soorten pinguïns onthouden en opsommen zoals de koningspinguïn, de keizerpinguïn, de rotspinguïn, de ezelspinguïn, de macaronipinguïn enz… Vraag maar eens aan je kleuter welke er nog bestaan, het zijn er een heleboel!

Op een dvd konden we ook zien hoe hard het leven kan zijn op de polen, dat niet alle dieren het overleven en dat het ijs aan het smelten is wat een ramp kan betekenen voor de natuur!

We knutselden zelf pinguïns en maakten een mooie tekening van de wereld waarbij we zelf noordpool en zuidpool mochten schrijven.

image


>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Herfstwandeling met de kikkerklas
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 28/10-03/11 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!