Gisteren hebben we soep gemaakt van groenten die de kleuters zelf meebrachten. We hadden ajuinen, prei, wortels, paprika, look, tomaten en een pompoen. Voor we aan de slag gingen, hebben we eerst goed onze handen gewassen. Het snijden ging bij de ene al wat vlotter dan bij de andere maar het is uiteindelijk gelukt bij iedereen. Het werd een heerlijk soepje, iedereen heeft zijn bekertje leeggedronken! Sommigen kwamen tot 7 keer terug om nog een beetje te vragen. We hadden de nodige vitaminen zeker binnen
Door de staking vorige week kon onze uitstap jammer genoeg niet doorgaan en werd het een week uitgesteld. Een geluk want we konden vandaag genieten van een zalig nazomerweertje! We hebben er met z’n allen van genoten, we zagen heel veel dieren, we konden buiten gezellig picknicken, kortom… een geslaagde dag!
Deze week hebben we adhv van het verhaal van de familie Versluis geleerd wat we veel en niet veel mogen eten. We weten nu ook heel goed wat gezond is en wat niet gezond is. Zo hebben we ook de dingen uit de winkel gesorteerd en daar zijn een paar foto's van.
In de klas hadden we een heleboel vrienden bij...spinnen! Je vond ze overal in onze klas...
spinnen op de lichtbak
Mimi had thuis een spin gevangen en meegebracht naar de kring
wij gingen ook op zoek naar spinnen
Die hebben we dan ook gevonden!
We mikken stukjes touw in een spinnenweb
We tekenden zelf een spin met veeeel poten
we hingen magneetspinnen op de kleine spinnenwebben
We maakten een spin uit klei en plasticine
Tarik had zelfs een spinnentrui aan! En tussen alle spinnen door zongen we ons verjaardagslied in koor!Gelukkige verjaardag Tarik! en bedankt voor de leuke traktatie...
Op de rode dag kwamen we op een gekke manier binnen want een reuzeappel hing aan onze deur. Ook in de kring konden we lekkere appels bespeuren...en op de groene dag konden we zelfs een stukje proeven.
Ook dit jaar vonden de verkiezingen van de leerlingenraad en de Mos-raad plaats. De leerlingen die het zesde dit schooljaar vertegenwoordigen in de leerlingenraad zijn: Kerim en Zoë Voor de Mos-raad rekenen we op Karsten en Jordy.
Aquaponie is het samentrekken van het begrip aquacultuur (kweek van vissen) en hydroponie (teelt van groenten zonder aarde). Het principe is eenvoudig:
het water vervoert het organisch afval van de vissen naar de planten
met behulp van gunstige bacteriën worden de uitwerpselen van de vissen omgezet in natuurlijke meststoffen voor de planten
de planten halen die meststoffen uit het water en filteren dit als dusdanig. Daardoor krijgen de vissen opnieuw toevoer van zuiver water.
Het is dan ook logisch dat onze eerste stap het in orde brengen van de vijver is. Want zonder water geen vissen en zonder vissen geen uitwerpselen! Het zonnetje liet ons niet in de steek en we konden het vuile maar o zo leuke werk aanvatten. Met veel enthousiasme leegden we de waterbak en kuisten ze grondig uit. De pomp moest ook dringend nagekeken worden maar gelukkig was ze enkel verstopt. De omgeving om de kruidenbak te plaatsen werd ook in orde gebracht!
Elke jaar worden onze trouwste vrienden in de verf gezet. Daarom mochten die kinderen een huisdier meebrengen naar de klas. We kregen het bezoek van 3 katten, een krekel, een konijn en een hamster! Kinderen die geen huisdier hadden of bij wie het wat moeilijk was om het diertje mee te brengen, mochten een foto, boek of knuffel meebrengen. De kinderen vertelden honderduit over hun lievelingsdier. Het was een beestige dag en als verrassing had juf ijsjes voorzien om te trakteren voor mijn verjaardag. Nog eens bedankt lieve schatten voor het liedje en het mooi versierde bord! foto's klik hier
Naar jaarlijkse gewoonte stapten of trapten op vrijdag 18 september weer duizenden kinderen en (groot)ouders naar school. De strapdag stimuleert kinderen en ouders om zich op een duurzame wijze te verplaatsen. Kinderen vinden het leuk en het is bovendien goed voor het milieu en de gezondheid.
Onze mascottes Octopus en Wolly zongen en dansten op het straplied.
Vorige week maandag begonnen we ons thema met een wandeling langs de weg en gingen we op zoek naar verkeersborden, verkeerslichten en leerden we hoe we veilig kunnen oversteken.
We begonnen onze week met een poppenkast over verschillende vuilnisbakpoppen en kregen daarna een waarneming van de verschillende vuilnisbakken. Op dinsdag gingen we afval oprapen en wat hebben we heel veel afval gevonden. De kleuters hebben heel goed hun best gedaan om de speelplaats, tussen de struiken, rond de turnzaal,.. afvalarm te maken. (of toch voor even).
Vandaag kwam Annette naar onze klas Annette werkt voor 'Natuur & Wetenschap'. Zij leerde ons hoe we zorg moeten dragen voor onze mooie wereldbol. We keken hoe kristallen ontstaan en stonden stil bij de materialen die we allemaal nodig hebben om bijvoorbeeld een gsm te maken. Waar komen deze eigenlijk vandaan?
Vandaag was het prachtig zomerweer. Ideaal voor een activiteit aan de vijver achter de bib. Samen met gids Marijke mochten we met een schepnet vissen in de vijver en de poel. De kinderen ontdekten heel enthousiast dat er heel wat waterdiertjes verborgen zaten in het water. Het werd een hele toffe, actieve en leerrijke namiddag. Tot slot mochten de kinderen het blotevoetenpad eens uitproberen. Zalig om achteraf de voetjes af te spoelen aan de pomp.
Vorige vrijdag werden we verwacht in het park achter de bib. Het was een echte zomerse dag! We leerden heel veel over de bloemetjes en de bijtjes. Op het einde mocht iedereen enkele bloemetjes planten, hopelijk komen hier heel veel bijtjes op af ;-) meer foto's
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!