Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

08-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.energiedoos
In de bakjes ligt de informatie van de energiedoos, die ondertussen op de school is toegekomen.
Wie de doos wenst te gebruiken komt ze op het bureau ophalen (en nadien terugbrengen).

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatief
Informatief: het elektrisch vuurtje in het kleutertoilet verbruikte deze week   17,93 Kw   (ongeveer  €1,4/week) . Een boiler verbruikte deze week 2,47 Kw  (we hebben ongeveer 10 boilers op school => 24,7 Kw => €1,9/week )


>> Reageer (0)
07-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eerste leerjaar op studietocht naar het Gentbos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

.........
Onze natuurexploratie in het Gentbos werd een echte survivaltocht! Met onze laarzen aan en een schoendoos in de hand gingen we op verkenning...De gids liet ons de meest drassige plekjes van het bos zien met alle gevolgen vandien...modder van boven tot onder. We mochten zelfs een riviertje oversteken over een keismal balkje, spannend hoor!


>> Reageer (0)
29-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.enquête

 

De gemeentegebouwen krijgen een doorlichting door een externe firma in verband met het energieverbruik. Bij het afwegen van efficiënt gebruik van energie wordt er ook rekening gehouden met  subjectieve factoren als comfort, bedieningsgemak, automatisering....


Hierbij wordt ook jullie medewerking van de leerkrachten gevraagd; gelieve vandaag de enquête in te vullen, die je vindt op onderstaand link (de enquête bestaat uit 30 vragen, 10 in verband met het comfort, 10 in verband met het bedieningsgemak, 10 in verband met de automatsiering. Om het overzichtelijk te houden, vul je eerst de linkerkolom in, nadien het middenstuk, om uitgeput te eindigen met de rechterkolom. Als je per vraag 10 seconden nadenkt duurt de enquête 5 minuten. Wanneer er sprake is van een gebouw wordt jouw klaslokaal bedoeld. Ik verwacht van elke klastitularis 1 antwoord => negen antwoorden. )


>> Reageer (0)
07-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bewust omgaan met energie
Morgen wordt het zesde leerjaar opgevangen door Lynn De Ruyver.
Meester Chris(L6) volgt samen met de directie een bijscholing in verband met bewust omgaan met energie (een intiatief van de Vlaamse Gemeenschap).

>> Reageer (0)
27-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.keuze voor dit schooljaar
Klik op de afbeelding om de link te volgen Uit deze vijf thema's kunnen we kiezen




>> Reageer (0)
03-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herfstwandeling L4
De leerlingen van L4 maken een herfstwandeling in de gemeente onder leiding van de gids Joost.

>> Reageer (0)
28-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-09-28 Kaaihoeve L6
De leerlingen van L6 bezoeken de Kaaihoeve. Ze volgen daar de activiteit Onder de Wereld.

>> Reageer (1)
26-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-06-26 fruitdag

Beste ouder, leerling

 

Begin 2003 lanceerden we op school een FRUITDAG. De hele school deed hieraan mee : "Dinsdag Fruitdag".

Deze goede gewoonte willen we zeker aanhouden, daarom heeft het oudercomité besloten om op dinsdag 26 september aan alle kinderen gratis fruit uit te delen. Een gezond idee en een extra stimulans om deze goede gewoonte verder te zetten.

Wij bedanken alvast alle ouders en leerlingen voor hun medewerking.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Charles Dheere Nancy Serghers

Directeur Voorzitter Oudercomité


>> Reageer (0)
25-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-09-25 campagne
De leerlingen van het eerste leerjaar brengen een dag door in de kinderboerderij De Campagne.

>> Reageer (0)
19-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-09-19 mo(e)stuin

We zijn fier op onze grote oogst courgetten! Doordat de planters ondertussen in het eerste leerjaar zitten, konden ze zelf niets doen met de groenten (behalve eens poseren voor de foto met de oogst). Daarom hebben de nieuwe kindjes van K3 samen met de juf courgettesoep gemaakt en zijn we de kinderen in het eerste leerjaar gaan verwennen met een heerlijk kopje soep. En ze heeft gesmaakt!

800x533x24
800x533x24
800x533x24

>> Reageer (0)
26-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-06-26 Joos
De leerlingen van L3 op stap met gids Joos.

>> Reageer (0)
23-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-06-23 LOSBO L1 L2

LOSBOL

Interactief estafettespel rond duurzaam omspringen met water, energie en afval

Losbol is een zeer herkenbare jonge snater, zoals de leerlingen van de doelgroep, die al eens slordig omspringt met water, die soms blikjes bij het restafval gooit of snoeppapiertjes op de composthoop gooit, die nutteloos lichten laat branden of de deur open laat terwijl de verwarming aanstaat. Losbol wekt nogal wat ergernis op in zijn omgeving....

De leerlingen van het eerste en het tweede leerjaar krijgen eerst het gehele verhaal verteld, gelardeerd met schitterende tekeningen. Na het verhaal worden de klassen in groepen verdeeld en elke groep komt bij zijn losbolmobiel te zitten. Dit ingenieus karretje wordt omgetoverd in een educatief hulpmiddel om een estafettewedstrijd met quizvragen te spelen.
Na het spel worden de antwoorden geëvalueerd en krijgen de leerlingen duiding bij de wijze waarin ze kunnen omspringen met water, energie en afval.
Als naverwerking krijgen de kinderen een naverwerkingsboekje met daarin onder meer de tekeningen van Losbol.?

Deze activiteit ging door in het Vredeshuis.


>> Reageer (0)
19-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-06-06 Joos L4
De leerlingen van het vierde leerjaar maken een wandeling onder leiding van Joos. Ze bezoeken het Damvalleimeer. Ze krijgen uitleg over het ontstaan van het meer (zandwinning) en heel wat informatie over de uitgebreide fauna en flora in en rond het meer.

>> Reageer (0)
31-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-31 energie
Op woensdag 31 mei: vergadering (van 9 tot 12) in verband met het energiebeleid op de gemeente. Chris Stevens vertegenwoordigt de school en wordt vervangen door Lynn De Ruyver. Dezelfde dag is er overleg met de directies van de scholengemeenschap.

>> Reageer (0)
17-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-17 zwerfvuil
Klik op de afbeelding om de link te volgen ZWERFVUILACTIE

De volgende leerlingen nemen deel aan de namiddagactiviteit onder de leiding van 4 leerkrachten.

Colpaert Maja 2 Crampe Gilles 2 Descamps Kimberley 2 Couwels Nico2 Duwijn Chaline 2 Laroche Demi 2 T'Hooft Maarten 2 T'Hooft Quinten 2 Tonniau Fien 2 Van Damme Leander 2 Vermeeren Seppe 2 Verstraeten Nicolas 2 De Raedt Elias 3 De Schryver Phora 3 Gilaj Kristian 3 Laroche Giani 3 Meiresonne Cynthia 3 Meiresonne Nikita 3 Schauvlieghe Kato 3 Van den Steene Lennert 3 Van Haeken Simon 3 Ja (17.30u) Van Hulle Benoit 3 Visser Celine 3 Wittoek Sven 3 Colpaert Nikita 4 Crampe Lander 4 De Caluwé Jeffrey 4 De Smet Thijs 4 De Waele Diederik 4 Pauwels Jana 4 Strubbe Aurélie 4 Tondat Arno 4 Trinquet Sacha 4 Ja (16.00u) Van Damme Aline 4 Van Vlem Basil 4 Vandamme Jana 4 Vandamme Jente 4 Cirillo Alessandra 5 De Moyer Lionel 5 Gilaj Diana 5 Gosseye Melanie 5 Schauvliege Luce 5 Sterckx Shauny 5 Tonniau Fien 5 Van Haeken Lisa 5 Ja (17.30u) Verschoore Aaron 5 Geysen Tom 6 Heirman Camilla 6 Lemmerling Pim 6 Marchand Charlotte 6 Martens Glenn 6 Remue Axel 6 Sestigh Kenneth 6 Meganck Jens 5 Neirinckx Quinten 5 Ja 53 deelnemers

>> Reageer (0)
15-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-15 zwerfvuil

afspraken voor de milieuactie kort overleg om 10:10 voor de leerkrachten van het lager.

Planning + aandachtspunten:
- leerlingen verwittigen: lunchpakket meebrengen / drankjes krijgen ze.
- lijsten van de leerlingen die meegaan / niet meegaan naar het militair domein per klas ter beschikking houden. De leerlingen die meegaan naar het optreden trekken om 12:00 een rode T-shirt aan (klaarleggen Marleen Verniers).
- de leerlingen die in de opvang blijven krijgen een armbandje.
- leerlingen verwittigen om stevige handschoenen mee te brengen.
- aanpassing trajecten => zoals opgegeven door Ann Van de Velde kunnen ze niet allemaal uitgevoerd worden => aanpassing tijdens kort overleg.


L2: begeleiding Els De Smet + mevrouw Couwels.
L3: begeleiding Monique Cools + Stéphanie Van Hoorde.
L4: begeleiding Nathalie Bracke + Lynn De Ruyver.
L5: Frederik De Mey + Nancy Seghers.
L6: Chris Stevens + ouder? (Marleen Verniers en Anita Kaufmann zijn in de kerk).
bus 1 om 11:25 => brengt de leerlingen van L6 van de sporthal naar de school.
bus 2 om 12:00 => brengt de leerlingen naar het optreden.
begeleiders naar het militair domein: Monique Cools, Stéphanie Van Hoorde, Frederik De Mey.
Elke klasleerkracht blijft bij de klasgroep totdat de leerlingen verdeeld zijn, de coördinatie gebeurt door Sophie, Els Neyt en Marleen Verniers.
De kleuters worden tussen 11:15 en 12:00 opgevangen op de kleuterspeelplaats door Karen Van Dorpe .
kleuters en nablijvers worden naar het GOC gebracht door Karen Van Dorpe + Marleen Verniers.


>> Reageer (0)
12-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-12 mo(e)stuin K
Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen tonen trots hun buit uit onze mo(e)stuin.

>> Reageer (0)
02-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-2 speelzaal

We vullen de milieuweken op een actieve en educatieve manier in. Er wordt gewerkt rond 3 thema’s. Het 2e leerjaar neemt deel aan een workshop rond de millenniumdoelstellingen en 3e leerjaar krijg de voorstelling ‘ De waternimf’, het 4e en het 6e leerjaar komen meer te weten over biologische landbouw.

Het vijfde leerjaar speelt op locatie het spel ‘Moord in de poel’.

 

Voor de scholen van Destelbergen zullen de activiteiten doorgaan in de speelzaal  van de gemeentelijke basisschool.

>> Reageer (0)
30-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-04-31 wandeling L6
De leerlingen van het zesde leerjaar maken een lentewandeling onder de leiding van meester Chris en gids Joos.

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!