Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

23-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-06-23 LOSBO L1 L2

LOSBOL

Interactief estafettespel rond duurzaam omspringen met water, energie en afval

Losbol is een zeer herkenbare jonge snater, zoals de leerlingen van de doelgroep, die al eens slordig omspringt met water, die soms blikjes bij het restafval gooit of snoeppapiertjes op de composthoop gooit, die nutteloos lichten laat branden of de deur open laat terwijl de verwarming aanstaat. Losbol wekt nogal wat ergernis op in zijn omgeving....

De leerlingen van het eerste en het tweede leerjaar krijgen eerst het gehele verhaal verteld, gelardeerd met schitterende tekeningen. Na het verhaal worden de klassen in groepen verdeeld en elke groep komt bij zijn losbolmobiel te zitten. Dit ingenieus karretje wordt omgetoverd in een educatief hulpmiddel om een estafettewedstrijd met quizvragen te spelen.
Na het spel worden de antwoorden geëvalueerd en krijgen de leerlingen duiding bij de wijze waarin ze kunnen omspringen met water, energie en afval.
Als naverwerking krijgen de kinderen een naverwerkingsboekje met daarin onder meer de tekeningen van Losbol.?

Deze activiteit ging door in het Vredeshuis.


>> Reageer (0)
19-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-06-06 Joos L4
De leerlingen van het vierde leerjaar maken een wandeling onder leiding van Joos. Ze bezoeken het Damvalleimeer. Ze krijgen uitleg over het ontstaan van het meer (zandwinning) en heel wat informatie over de uitgebreide fauna en flora in en rond het meer.

>> Reageer (0)
31-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-31 energie
Op woensdag 31 mei: vergadering (van 9 tot 12) in verband met het energiebeleid op de gemeente. Chris Stevens vertegenwoordigt de school en wordt vervangen door Lynn De Ruyver. Dezelfde dag is er overleg met de directies van de scholengemeenschap.

>> Reageer (0)
17-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-17 zwerfvuil
Klik op de afbeelding om de link te volgen ZWERFVUILACTIE

De volgende leerlingen nemen deel aan de namiddagactiviteit onder de leiding van 4 leerkrachten.

Colpaert Maja 2 Crampe Gilles 2 Descamps Kimberley 2 Couwels Nico2 Duwijn Chaline 2 Laroche Demi 2 T'Hooft Maarten 2 T'Hooft Quinten 2 Tonniau Fien 2 Van Damme Leander 2 Vermeeren Seppe 2 Verstraeten Nicolas 2 De Raedt Elias 3 De Schryver Phora 3 Gilaj Kristian 3 Laroche Giani 3 Meiresonne Cynthia 3 Meiresonne Nikita 3 Schauvlieghe Kato 3 Van den Steene Lennert 3 Van Haeken Simon 3 Ja (17.30u) Van Hulle Benoit 3 Visser Celine 3 Wittoek Sven 3 Colpaert Nikita 4 Crampe Lander 4 De Caluwé Jeffrey 4 De Smet Thijs 4 De Waele Diederik 4 Pauwels Jana 4 Strubbe Aurélie 4 Tondat Arno 4 Trinquet Sacha 4 Ja (16.00u) Van Damme Aline 4 Van Vlem Basil 4 Vandamme Jana 4 Vandamme Jente 4 Cirillo Alessandra 5 De Moyer Lionel 5 Gilaj Diana 5 Gosseye Melanie 5 Schauvliege Luce 5 Sterckx Shauny 5 Tonniau Fien 5 Van Haeken Lisa 5 Ja (17.30u) Verschoore Aaron 5 Geysen Tom 6 Heirman Camilla 6 Lemmerling Pim 6 Marchand Charlotte 6 Martens Glenn 6 Remue Axel 6 Sestigh Kenneth 6 Meganck Jens 5 Neirinckx Quinten 5 Ja 53 deelnemers

>> Reageer (0)
15-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-15 zwerfvuil

afspraken voor de milieuactie kort overleg om 10:10 voor de leerkrachten van het lager.

Planning + aandachtspunten:
- leerlingen verwittigen: lunchpakket meebrengen / drankjes krijgen ze.
- lijsten van de leerlingen die meegaan / niet meegaan naar het militair domein per klas ter beschikking houden. De leerlingen die meegaan naar het optreden trekken om 12:00 een rode T-shirt aan (klaarleggen Marleen Verniers).
- de leerlingen die in de opvang blijven krijgen een armbandje.
- leerlingen verwittigen om stevige handschoenen mee te brengen.
- aanpassing trajecten => zoals opgegeven door Ann Van de Velde kunnen ze niet allemaal uitgevoerd worden => aanpassing tijdens kort overleg.


L2: begeleiding Els De Smet + mevrouw Couwels.
L3: begeleiding Monique Cools + Stéphanie Van Hoorde.
L4: begeleiding Nathalie Bracke + Lynn De Ruyver.
L5: Frederik De Mey + Nancy Seghers.
L6: Chris Stevens + ouder? (Marleen Verniers en Anita Kaufmann zijn in de kerk).
bus 1 om 11:25 => brengt de leerlingen van L6 van de sporthal naar de school.
bus 2 om 12:00 => brengt de leerlingen naar het optreden.
begeleiders naar het militair domein: Monique Cools, Stéphanie Van Hoorde, Frederik De Mey.
Elke klasleerkracht blijft bij de klasgroep totdat de leerlingen verdeeld zijn, de coördinatie gebeurt door Sophie, Els Neyt en Marleen Verniers.
De kleuters worden tussen 11:15 en 12:00 opgevangen op de kleuterspeelplaats door Karen Van Dorpe .
kleuters en nablijvers worden naar het GOC gebracht door Karen Van Dorpe + Marleen Verniers.


>> Reageer (0)
12-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-12 mo(e)stuin K
Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen tonen trots hun buit uit onze mo(e)stuin.

>> Reageer (0)
02-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-05-2 speelzaal

We vullen de milieuweken op een actieve en educatieve manier in. Er wordt gewerkt rond 3 thema’s. Het 2e leerjaar neemt deel aan een workshop rond de millenniumdoelstellingen en 3e leerjaar krijg de voorstelling ‘ De waternimf’, het 4e en het 6e leerjaar komen meer te weten over biologische landbouw.

Het vijfde leerjaar speelt op locatie het spel ‘Moord in de poel’.

 

Voor de scholen van Destelbergen zullen de activiteiten doorgaan in de speelzaal  van de gemeentelijke basisschool.

>> Reageer (0)
30-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-04-31 wandeling L6
De leerlingen van het zesde leerjaar maken een lentewandeling onder de leiding van meester Chris en gids Joos.

>> Reageer (0)
24-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-04-24 openlucht
De leerlingen van L3 en L4 gaan op openluchtklas naar Westmalle.

>> Reageer (0)
23-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-04-23 charter
 
klik hier voor een grotere versie

>> Reageer (0)
25-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-03-25 sneukeltocht
Het oudercomité, de vriendenkring houden in samenwerking met het onderwijzend personeel een sneukeltocht. Op elke lokatie wordt er stipt op toegezien dat de hapjes nauwelijks afval produceren. Het beetje afval dat er is wordt netjes gesorteerd. Wij geven het goede voorbeeld.

>> Reageer (0)
23-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-03-23 GREEN L3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

Aan dhr. Charles D’Heere

 

 

Geachte,


Zoals afgesproken komt op donderdag 23 maart 2006 een medewerker van GREEN (Timothy) naar uw school voor de vorming over afval in het derde leerjaar.

De vorming begint om 13u15 en duurt ongeveer 120 minuten. De speeltijd wordt gerespecteerd.


Tijdens de vorming doorlopen we via diverse werkvormen (o.a. groepsgesprek, educatieve spelletjes, video) de verschillende manieren om met afval om te gaan. Storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen, komen zo elk aan bod.

Een voorsmaakje van de vorming vind je via deze link: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/default.asp

 

Om de vorming inhoudelijk voor te bereiden vragen we u om met de kinderen de brief van Voorko, de afvalheld

(bijlage: "LABO 050930 brief voorko.pdf")  te lezen en de vragen op te lossen. Om dit te kunnen doen heeft u een afvalkalender nodig. Let op, deze kunnen heel erg van elkaar verschillen naargelang de gemeente waarvoor het krantje werd uitgegeven!

 

Voor de naverwerking doen wij volgende suggesties: 

 

De dag van de vorming zou ik graag gebruik maken van volgende zaken:

·         Een leeg, liefst magnetisch schoolbord.

·         Een TV en een video- of een DVD- speler.

·         Indien mogelijk schikken we de stoelen in een halve cirkel. Tafels of banken zijn niet nodig.

·         In de derde graad is er een klein kladblaadje en een balpen per twee leerlingen nodig.

 

Tot slot hopen we steeds dat de leerkracht zelf de les actief mee volgt. Dit heeft een positieve invloed op de medewerking van de kinderen en de sfeer in de klas!


Voor vragen kunt u mij bereiken op het onderstaand telefoonnummer of e-mailadres.
 
Met vriendelijke groeten,
 


Peter Hulpiau

-------------
Peter Hulpiau

Educatief Medewerker

GREEN Belgium vzw

Regio Oost-Vlaanderen

Prosper Van Langendonckstraat 2

9050 Gentbrugge

0473/ 866 527

peter@greenbelgium.org

www.greenbelgium.org


>> Reageer (0)
21-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-03-21 openlucht
Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen van het eerste en het tweede leerjaar brengen drie dagen (15/03 - 17/03)door in de kinderboerderij te Oostvleteren. Terug naar de natuur.

>> Reageer (0)
24-01-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-01-24 GREEN L4
Geachte,

Zoals afgesproken komt GREEN Belgium op donderdag 26 januari naar uw school voor de vorming LABO, Leren Afval Beheren Op school.

De vorming voor het 4de leerjaar begint om 13u15 en duurt ongeveer 120 minuten. De speeltijd wordt gerespecteerd.

Tijdens de vorming doorlopen we via diverse werkvormen (o.a. groepsgesprek, educatieve spelletjes, video) de verschillende manieren om met afval om te gaan. Storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen, komen zo elk aan bod. Een voorsmaakje van de vorming vindt u via deze link: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/default.asp

Om de vorming inhoudelijk voor te bereiden, vragen wij u om met de kinderen de brief van Voorko, de afvalheld (bijlage: "Brief aan de leerlingen.pdf") te lezen en eventueel de vragen oplossen. Om dit te kunnen doen heeft u een afvalkalender nodig. Let op, deze kunnen heel erg van elkaar verschillen naargelang de gemeente waarvoor het krantje werd uitgegeven!

Voor de naverwerking doen wij volgende suggesties:
. In bijlage vindt u alle nodige informatie om een sorteerhoekje te maken, er staan ook enkele nuttige links in (Bijlage: "Het sorteerhoekje.doc").
. Op onze website staan werkblaadjes met bijhorende antwoordsleutel: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/leerkracht.asp

De dag van de vorming zouden we graag gebruik maken van volgende zaken:
. Een leeg, liefst magnetisch schoolbord.
. Een TV en een video- of een DVD- speler.
. Indien mogelijk schikken we de stoelen in een halve cirkel. Tafels of banken zijn niet nodig.

Tot slot hopen we steeds dat de leerkracht zelf de les actief mee volgt. Dit heeft een positieve invloed op de medewerking van de kinderen en de sfeer in de klas!

Voor vragen kunt u ons bereiken op het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.
 
Met vriendelijke groeten,
 

Frieke Heens
Educatief medewerker
f.heens@greenbelgium.org
0473 541411

www.greenbelgium.org
www.waterdragers.be

>> Reageer (0)
15-12-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-12-15 LABO L6
De leerlingen van het zesde leerjaar krijgen een degelijke stimulans om verstandig om te gaan met afval.

>> Reageer (0)
08-12-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-12-08 LABO L5
LABO! Een medewerker van GREEN komt de leerlingen van het vijfde leerjaar stimuleren om zorgzaam om te gaan met onze omgeving.

>> Reageer (0)
21-10-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-10-21 Joos L3
De leerlingen van het derde leerjaar gaan op herfstwandeling onder leiding van gids Joos.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-10-21 wandeltocht
De leerlingen van de lagere afdeling doen mee aan de gemeentelijke wandeling, die naast het sportieve karakter ook een natuurminnende en milieuvriendelijk tint meekrijgt door de uitleg van de begeleidende leerkrachten.

>> Reageer (0)
14-10-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-10-14 herfst L4
De leerlingen van het vierde leerjaar maken een Mos-wandeling onder leiding van de gids Joos. Ze bestuderen algemene herfstverschijnselen in het Reinaertpark.

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Herfstwandeling met de kikkerklas
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 28/10-03/11 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!