Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

12-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezonde voeding in K3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We zijn alweer een nieuw schooljaar gestart en dat willen we vooral gezond doen! Deze week en volgende week werken we rond gezonde voeding en proberen we de kleuters te stimuleren om gezonde tussendoortjes te eten. Dat doen we door zelf gezonde dingen klaar te maken zoals fruitsla, bananenmilkshake (zonder ijs en suiker!), we nemen een gezond ontbijt en we maken lekkere soep.

We zijn ook gestart met een lijst waarop elke dag gezonde tussendoortjes genoteerd worden. Elke kleuter heeft een symbool en wanneer iemand iets gezonds eet (dat kan fruit zijn, maar evengoed een wortel, een stuk komkommer, een yoghourtje of een boterham), dan wordt er een streepje naast zijn of haar symbool gezet. Als de rij vol is, mogen ze een klein geschenkje kiezen! En dat stimuleert zeker!!


>> Reageer (0)
11-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.regenton
Klik op de afbeelding om de link te volgen De kleuters van K3 kunnen nu de moestuin begieten met hemelwater dat opgevangen wordt in een regenton.

>> Reageer (1)
10-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ook de werklieden van de gemeente denken mee
De boiler in het kleutertoilet is defect en zal  vervangen worden door een energievriendelijker model met kleinere inhoud.

>> Reageer (0)
09-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.globale eneregie-audit
Klik op de afbeelding om de link te volgen De globale energie-audit wordt aan de directie en de technische dienst voorgesteld. De directie zal op zijn beurt de audit voorstellen aan het personeel tijdens de personeelsvergadering van juni met de bedoeling om zo vlug mogelijk de voorgestelde besparingen te realiseren.

>> Reageer (0)
02-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grasshoppers

De leerlingen van L4 verkennen het terrein achter het gemeentepark op zoek naar wrievelbeestjes.
Spelenderwijs leren ze de indeling van de wrieveldiertjes, de voortbeweging, de structuur en metamorfose van insecten, het nut, de bestrijding en de levenswijze van de wriemeldiertjes. Ze observeren de diertjes zelf en voeren enkele proefjes uit.


>> Reageer (0)
27-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spontaane actie van ouders
Klik op de afbeelding om de link te volgen
  • Na de sponsorloop, heeft een ouder op eigen initiatief  het hele traject vrij gemaakt van zwerfvuil dat door deelnemers of supporters was achtergelaten.

>> Reageer (0)
23-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vorming via GREEN
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geachte,


Zoals afgesproken komt op donderdag 23 maart 2006 een medewerker van GREEN (Timothy) naar uw school voor de vorming over afval in het derde leerjaar.

De vorming begint om 13u15 en duurt ongeveer 120 minuten. De speeltijd wordt gerespecteerd.


Tijdens de vorming doorlopen we via diverse werkvormen (o.a. groepsgesprek, educatieve spelletjes, video) de verschillende manieren om met afval om te gaan. Storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen, komen zo elk aan bod.

Een voorsmaakje van de vorming vind je via deze link: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/default.asp

 

Om de vorming inhoudelijk voor te bereiden vragen we u om met de kinderen de brief van Voorko, de afvalheld

(bijlage: "LABO 050930 brief voorko.pdf")  te lezen en de vragen op te lossen. Om dit te kunnen doen heeft u een afvalkalender nodig. Let op, deze kunnen heel erg van elkaar verschillen naargelang de gemeente waarvoor het krantje werd uitgegeven!


>> Reageer (0)
16-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.intentieverklaring
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alle leerlingen en leerkrachten en het poetspersoneel hebben de intentieverklaring  op ons groot schaap ondertekend. Het schaap blijft de rest van het schooljaar als aandachttrekker hangen.

>> Reageer (0)
15-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een warm drankje houdt de leerlingen op temperatuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De warmst ingeduffelde leerkracht
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We gaan er samen voor...!
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We starten de Dikke Truien Dag met een gezamelijke aerobic
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze 5 actiepunten
Klik op de afbeelding om de link te volgen









onze actiepunten:
  1. sluit deuren en vensters.
  2. spring zuinig om met water.
  3. zet elektrische apparaten uit na school en tussendoor.
  4. wees spaarzaam met de verlichting.
  5. kom met de fiets of te voet naar school, indien mogelijke.

>> Reageer (0)
14-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elke klas zorgt voor een leuke affiche
Klik op de afbeelding om de link te volgen

>> Reageer (0)
12-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doe Mee!
Kies de tip , die je het meeste aanspreekt en span je in om hem zo nauwgezet mogelijk op te volgen! Maak anderen warm (= energiebesparing) om hetzelfde te doen. Vul meteen ook de poll hiernaast in.
<=

>> Reageer (0)
07-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vind je onze besparingstips?
Vind je de 10 besparingtips (zoek met de muis over de foto)?

>> Reageer (1)
23-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dikke Truiendag
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 15 februari neemt de school deel aan de actie Dikke Truiendag.
We zetten de verwarming 5° lager dan normaal en we hebben de volgende ideeën:

slogan: verdraai de wereld
elke klas maakt een affiche
er is ochtendgym voor iedereen
onze school is bevolkt met leuke ingeknuffelde juffen en leerlingen
de leerlingen vervaardigen een enorme grote trui uit kleinere exemplaren
de leerlingen maken en bedelen soep en warme drankjes
we brengen de ouders op de hoogte  van het doel

>> Reageer (0)
18-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan het zuivelcentrum
Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen van het derde leerjaar brengen een bezoek aan het zuivelcentrum.

>> Reageer (0)
15-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De leerlingen van L4 bezoeken het Gentbos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

......
Vrijdag was de droogste en minst winderige dag en we konden het Gentbos betreden. Iedereen was voorzien van laarzen en regenkledij, hetgeen nodig was, want het lag er mega-modderig bij. Quasi overal zakte je diep in de modder, tot groot jolijt van de kinderen. Toch werd er ook flink geluisterd naar de gids, Hugo. Hij vertelde allerlei interessante weetjes over de natuur, die momenteel toch wel raar doet: bloesems in de winter. Ondanks wat geklaag over koude voeten, viel de bostocht reuze mee.
......


>> Reageer (0)
10-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het land van Calcimus
Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen van L3 gebruiken de koffer gedurende het project gezonde voeding

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!