Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

04-02-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poppenkast vijfde leerjaar
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zelf poppenkaststukjes schrijven. Het was een hele uitdaging! Per twee werkten de kinderen rond het thema afval. Eerst werden de dialogen verzonnen en op elkaar afgestemd. Daarna gingen de kinderen aan de slag om met allerhande materiaal zelf hun poppen in elkaar te boksen. Een poppenkast is natuurlijk ook geen poppenkast als er geen echte opvoering komt. Nadat de teksten uit het hoofd geleerd waren, vonden we bij de kleuters een dankbaar publiek. Ons schoolschaap Wollie was natuurlijk ook van de partij. 

Foto's poppenkast vijfde leerjaar

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandeling vijfde leerjaar met gids Joost
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het weer valt dikwijls tegen maar gelukkig zijn er nog mooie dagen. Op zo'n dag trek je het liefst je wandelschoenen aan en ga je naar het bos om... naar paddenstoelen te gaan kijken. Dat hebben we met het vijfde dan ook gedaan. Onze vaste natuurgids Joost was er bij om uitleg te geven over de veranderingen die het bos ondergaat.

Foto's Wandeling met gids Joost

>> Reageer (0)
08-01-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een roodborstje in ons kippenhok
Klik op de afbeelding om de link te volgen

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lichten doven!
Klik op de afbeelding om de link te volgen In januari kijkt Wollie erop toe of iedereen wel de lichten dooft bij het verlaten van de klas. Ook de deuren houden we goed gesloten met deze vrieskou.

De vogels hebben het in de winterperiode moeilijk om eten te vinden, maar in het kippenhok kunnen ze naar hartelust meepikken van de restjes uit de eetzaal. Het is dagelijks een mooi tafereel om te zien wat een verscheidenheid aan vogels er komt mee eten. Zo zagen we reeds mussen, spreeuwen, duiven, merels, roodborstjes, pimpelmezen en koolmeesjes. Echt prachtig!

>> Reageer (0)
04-12-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L4 op stap met gids Joost

Op een koude herfstdag maakten we een mooie wandeling met de gids Joost. We bekeken de herfstfenomenen in het park en op het nieuwe natuurdomein achter de bibliotheek.

Alle kinderen waren enorm geboeid door de leuke manier waarop Joost over de natuur vertelt.

Na de intensieve luisteroefening werden de kinderen beloond met een kwartiertje speeltuin. Dit vonden ze natuurlijk ook leuk.

WandelingJoost


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deuren sluiten!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze maand wijst Wollie er ons op dat we de deuren moeten gesloten houden als de verwarming aan staat...

>> Reageer (0)
25-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het tweede leerjaar op stap naar het Gentbos
De leerlingen van L2 beleefden een fijne dag in het park en in het Gentbos. Ze leerden heel wat bij over paddestoelen, humus, verschillende soorten bomen en hun bladeren,... Van de gids kregen ze allerlei leuke opdrachten die ze met veel enthousiasme uitvoerden!

Foto's herfstwandeling in het park en in het Gentbos

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wollie het schaap
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit jaar werken we met maandpunten, aangebracht door ons schaapje Wollie, om de kinderen te motiveren voor MOS. In september werkten we rond afval, in oktober hebben we fruit in de kijker gesteld en in november stimuleren we de kinderen om een drinkbeker te gebruiken en kraantjeswater te drinken! Elke maand hangt er een bijpassende foto van Wollie her en der op school en ons schaapje zelf is te bezichtigen aan het raam van het bureau in zijn hangmatje...

>> Reageer (0)
30-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kippennieuws
Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze 3 kippen, Suzetje, Ommeletje en Marietje stellen het nog steeds zeer goed! Ze zijn tevreden in hun stulpje, ze leggen op tijd een eitje en ze zijn blij als ze de kinderen zien komen met broodkorstjes en andere etensresten.
Ook de kleuters zijn enorm begaan met de kippen. We kunnen ze door het raam van onze klas gade slaan, regelmatig staan er kinderen voor het raam om de kippen te observeren.

Foto's kippen

>> Reageer (0)
29-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema afval bij de kleuters
Klik op de afbeelding om de link te volgen In september werkten alle kleuterklassen rond het thema afval. We leerden correct te sorteren, we leerden wat compost is en we hielden een kleine zwerfvuilactie rond de school. We vonden 2 zakken vol en de kleuters trokken een heel vies gezicht!
We maakten ook kennis met Floepje die ons aan de hand van boekjes en zijn leuke site www.floepje.be vanalles leerde over het milieu.

Foto's Thema afval

>> Reageer (0)
20-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verdwenen glimwormpjes...
Als beloning voor hun inzet voor het milieu, werden de kinderen beloond met een poppentheater over 'de verdwenen glimwormpjes'. Er kwamen kabouters aan te pas, een trol, een kraai, de kabouterkoning Kriebelbuik en de glimwormpjes natuurlijk. Het speelde zich af in een bos, op het mos en onder de grond...
De kinderen keken vol bewondering toe en mochten af en toe actief deelnemen.

Foto's Figurentheater Het Koffertje

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kippennieuws...
Het kippenproject is een succes! De kinderen zijn heel enthousiast, rapen met plezier eitjes en hebben veel zorg voor onze nieuwe vriendjes. Jammer genoeg is één kip gestorven. Ze had een kam die slap hing en ze zat vaak met haar oogjes toe. We hebben er in de klas over gepraat en  hebben ze dan begraven. De kleuters hebben een bloempje in de aarde geplant.
Kort daarna kregen we een nieuwe kip van Benoit. Het is een mooie, zwarte kip die ondertussen ook al haar draai gevonden heeft in haar nieuwe verblijf. Onze 3 hennen hebben ondertussen een naam gekregen. De beginletters vormen het woord MOS, wat wijst op Mos Op School. Ze heten Marietje, Ommeletje en Suzetje.
We worden ook regelmatig beloond met lekkere eitjes. We hebben reeds 3 doosjes met 6 eieren verkocht en in de woensdagnamiddagopvang werden pannekoeken gebakken met onze verse scharreleieren. Dat heeft gesmaakt!

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!