LANAKEN MAASTRICHT Het wordt alsmaar moeilijk voor een bezoeker of toerist om de hoofdplaats van Nederlands-Limburg binnen te geraken. Aan alle randwegen heeft men doseerlichten geplaatst zodat het verkeer op de binnensingels vlot verloopt. Maar of dat de goede oplossing is ? Tijdens de recente Euregionale koopzondag stonden er zon 140 wagens in twee opeenvolgende files, goed voor een afstand van bijna een halve kilometer. Heb je het geduld om soms tot een uur te wachten, dan wacht je in de binnenstad een volgende verrassing. Parkeren in de buurt van de Markt kost 1.70 euro voor 58 minuten. Wie met de bus lijn 45 uit ons land afzakte naar de stad was er ook aan voor de moeite. Zelf deden we 35 langer minuten over een afstand tussen Smeermaas en de Markt, goed voor een dikke 5 kilometer afstand. Dat deed overigens tal van busgebruikers besluiten af te stappen om de afstand te voet verder te zetten. Wie bv een trein- of bootaansluiting moest hebben, kon het dus vergeten. De buschauffeur wiens shift er op zat, zal De Lijn overwerk kosten, zoveel is zeker. De Lijn heeft zijn beklag bij het stadsbestuur dan ook al gemaakt. Een busrit kostte 3 enkele rit voor twee zones. Om terug te keren naar ons land, waagt men zich al helemaal aan een avontuur, want er staat nergens ook maar een aanwijzingsbord richting België. Met de fiets dan maar, hoor ik U zeggen. Nederland is immers hét fietsland bij uitstek. Maar ook daar vangt men bot, want plotsklaps verdwijnen de fietsstroken in het niets en voelt men zich gevangen tussen het drukke autoverkeer. De stad spreekt op zijn website over werk maken van goede bereikbaarheid, een aantrekkelijke winkelstad met een goede doorstroming, gunstige parkeertarieven en het inzetten van goed openbaar vervoer (met een lightrail naar Lanaken, sic). Hallo, mijnheer Eric Rosier, citymarketing R2M. Voor alle duidelijkheid, ik ben ingehuurd om een citymarketing structuur uit te werken, niet het beleid te formuleren, vertelt de voormalige directeur van het MECC. Eric Rosier ontwikkelt aandachtsvelden om Maastricht bv als winkelstad neer te zetten. Maastricht is enorm populair. Er lopen tal van werken tegelijk. Zo ontwikkelt men 30 000 vierkante meter extra winkelvloer, goed voor een surplus van 30 procent. Tegelijk werkt men aan Mosae Forum bij de Maas, krijgt de Markt een herstructurering enz. Daardoor volgt het openbaar vervoer vaak een andere route, hetgeen verklaart dat het niet altijd helder is waar de op- en afstapplaatsen zijn. Dat het parkeren duur is, heeft te maken met de beperkte plaatsen in de binnenstad. Daarvoor wordt een gedifferentieerd parkeerbeleid ontwikkeld met bv park - en ridesysteem. Bij heel drukke dagen, wordt het verkeer bv afgewenteld naar de parking van het MECC, waar je voor een busritje met twee personen en parkeerplaats incluis slechts 5 euro voor een dag betaalt. Zon parking heeft een capaciteit van 2500 wagens. Overigens, er zijn al gesprekken geweest om, naar analogie van Hasselt , met een gratis bussysteem te experimenteren. Naar mijn mening, een fantastisch systeem. Binnenkort wordt de A2 ondertunneld. Dan is Maastricht alleszins goed bereikbaar via het noorden. Geloof me, Maastricht werkt aan zijn gastvrijheid. In afwachting, hebben wij een beter idee: winkel in eigen gemeente of neem elke eerste koopzaterdag van de maand de gratis bus richting Hasselt. Je doet er even lang over als naar Maastricht. Of rij richting Maasmechelen. Daar parkeer je ruim en zonder enige geldelijke vergoeding. Misschien kun je dan alsnog via de autoweg richting Maastricht, van zodra de tunnel onder de A2 een feit is - WJL