Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Sadiq Seo (sadiq seo)
        op
  • Schijn en Werkelijkheid en de Vlaamse moraal (Jort)
        op
  • Spoor lanaken-Maastricht voor personenvercoer (L Hermans)
        op
  • Lijst (Roel Veltmeijer)
        op Lijst van kandidaten bij Onbegrensd Lanaken
  • ivm Go Pass (Kevin Cannoot)
        op
  • Mixed Media Projects
    Communicatief
    15-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MAASTRICHT - Maastricht staat voor een stevige uitdaging. Het bezoekersaantal is fors gegroeid door het vernieuwd, aantrekkelijk centrum en het grote winkelaanbod, zeker nu ‘Mosae Forum’ en ‘Entre Deux’ opengaan. De binnenstad kent een groot economisch perspectief. Na Amsterdam telt Maastricht het meest aantal bezoekers, goed voor 15 miljoen mensen. Zelf wonen er 120.000 man in de stad, al is die als vestigingsplaats wel vrij compact qua oppervlakte. En daar knelt net het schoentje. Maastricht kampt met een slechte luchtkwaliteit en dreigt de Europese norm niet te halen in 2010. Er zijn 20 wegvakken waar de luchtkwaliteit slecht is. Dat is o.a. op de singels en de invalswegen. Daarom wil de stad een optimale bereikbaarheid combineren met een gegarandeerde leefbaarheid. Vandaar doseerlichten en een nieuw parkeerbeleid. Maar dat zorgt voor heel wat gefrustreerde stadsbezoekers, zeker vanuit ons land. Ze staan op sommige momenten meer dan een half uur aan te schuiven richting de binnenstad. Parkeren kost dan nog eens 1.70 € per schijf van 58 minuten. Wethouder Wim Hazeu (Milieu en Verkeer) erkent het probleem: “We moeten het systeem nog fine-tunen. De doseerlichten lijken een rigoureuze maatregel, maar alleen zo kan het verkeer op de singels vlot draaien. De doseerlichten gaan in werking wanneer het quotum aan wagens op de singels bereikt is. En dat is uiteraard tijdens de spits en op koopzondagen. Mocht de filevorming op de singels blijven, dan halen we de norm aan luchtkwaliteit niet. Dat kan repercussies hebben voor bouwprojecten in de stad. Die kunnen door de overheid worden geweigerd.”
    Volgens Hazeu moet de stad het waarom van de doseerlichten beter communiceren naar de automobilisten. Want er komen nog lichten bij op termijn, zoals in de buurt van Meerssen.
    Ook zal de stad alternatieven moeten zoeken voor het openbaar vervoer.
    “We willen het netwerk verbeteren en inpassen in jullie provinciaal Spartacusplan, waarbij sprake is van een lightrail. En we moeten zien of de bussen niet via een vrije strook of een omleiding kunnen passeren, zodat het openbaar vervoer niet terecht komt in de files. En we zullen duidelijk moeten maken dat de bushaltes naar België zijn verplaatst. Tenslotte zullen we een ‘park and walk’ naast een ‘park and ride –plan’ ontwikkelen. Dat betekent parkeren buiten de singel tegen gereduceerd tarief  op loopafstand van de binnenstad. En een parking aanleggen bij de A2 waar je een shuttle kunt nemen.”
    Uiteraard zijn er nog tal van mensen die de fiets nemen. “Hiervoor hebben we gratis bewaakte fietsstallingen voorzien. Naar de stad toe zijn er voldoende fietsmarkeringen, binnen de stad geldt het gemengd wegverkeer.”
    Dat de doseerlichten blijven, lijkt zeker, want het past, volgens de wethouder, in een goed doordacht verkeersplan. Op het verzoek van de samenwerkende handelaars om de lichten als experiment voorlopig uit te schakelen, zodat men kan inventariseren hoe de verkeersstroom zich ontwikkelt, zal hij waarschijnlijk niet ingaan. Geduld wordt letterlijk en figuurlijk een mooie deugd in Maastricht. - WJL

    15-11-2006 om 16:31 geschreven door Jempi Welkenhuyzen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    LANAKEN- Het project 'Economisch Netwerk Albertkanaal' (ENA), voorziet de komende jaren in de aanleg van 200 hectare nieuwe bedrijventerreinen in Beringen, Ham, Tessenderlo, Genk en Lanaken. Door de afbakening van een aantal regionale bedrijventerreinen komen er daarnaast in onder meer Bree, Maasmechelen en Alken nog eens 200 hectare industriegrond bij. Maar in Lanaken moet er eerst nog een serieuze knoop worden ontward.
    Behalve het ENA-project in het kader van de Limburg-overeenkomst tussen de Vlaamse regering en de bestendige deputatie, wordt nog onderzocht om 150 hectare bijkomende industriegrond in Ham, Genk-Zuid en Zolder-Lummen versneld als bedrijventerreinen te kunnen inrichten, zo luidt het. Op deze terreinen kunnen watergebonden industriële activiteiten worden ontwikkeld. Gedeputeerde Marc Vandeput (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij )wijst er op dat de ontwikkeling van het ENA-project nauw samenhangt met de erkenning van Genk als logistieke poort. "Deze erkenning biedt Limburg grote kansen om zich op economisch en logistiek gebied verder te ontwikkelen en om bijgevolg ook meer jobs te creëren".
    Maar er kunnen donderwolken hangen boven de laatste fase in de ontwikkeling van het nieuwe ENA – terrein. Burgemeester Vangronsveld in Lanaken zegt dat het betrokken gebied werd ingekleurd op het gedeelte tussen het Albertkanaal en de stad Maastricht, achter het huidige terrein Hoechst-Celanese, in de richting van steenbakkerij Heylen. Bedoeling is om er watergebonden industrie aan te trekken. Wellicht komen de terreinen in Lanaken het laatste aan bod rond 2015. En daar is een duidelijke reden voor!
    “Eerst moet men nog een knoop ontwarren op nationaal niveau, “ aldus Vangronsveld, “ Immers op deze strook staat het zgn. ‘Cabergkanaal’ ingetekend. En hier rond loopt een discussie tussen de Federale en de Nederlandse regering. Volgens mij kan dit traject worden opgeheven, want het staat al decennia op de kaart en werd nooit uitgevoerd. Dit Cabergkanaal neemt immers een kwart van de grondoppervlakte in van het te ontwikkelen industrieterrein. Alleen Maastricht bleef vragende partij voor de aanleg van het kanaal. Het is inderdaad zo dat wanneer de duwvaart met grotere containerschepen gaat varen van de Maas naar het Julianakanaal er een probleem kan ontstaan voor de bruggen. Dan zouden deze nieuwe schepen niet meer onder de bruggen door kunnen wegens te hoog. In dat geval vormt het Cabergkanaal een alternatief als verbinding tussen de Maas, het Albertkanaal en de zeehavens.” Nog volgens burgemeester Vangronsveld zou er momenteel in Lanaken geen vragen zijn vanuit de industrie naar watergebonden terreinen in Lanaken. ‘ Maar wat niet is, kan vlug komen’, besluit Vangronsveld.” – WJL

     

    15-11-2006 om 16:30 geschreven door Jempi Welkenhuyzen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!