LANAKEN- Het project 'Economisch Netwerk Albertkanaal' (ENA), voorziet de komende jaren in de aanleg van 200 hectare nieuwe bedrijventerreinen in Beringen, Ham, Tessenderlo, Genk en Lanaken. Door de afbakening van een aantal regionale bedrijventerreinen komen er daarnaast in onder meer Bree, Maasmechelen en Alken nog eens 200 hectare industriegrond bij. Maar in Lanaken moet er eerst nog een serieuze knoop worden ontward. Behalve het ENA-project in het kader van de Limburg-overeenkomst tussen de Vlaamse regering en de bestendige deputatie, wordt nog onderzocht om 150 hectare bijkomende industriegrond in Ham, Genk-Zuid en Zolder-Lummen versneld als bedrijventerreinen te kunnen inrichten, zo luidt het. Op deze terreinen kunnen watergebonden industriële activiteiten worden ontwikkeld. Gedeputeerde Marc Vandeput (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij )wijst er op dat de ontwikkeling van het ENA-project nauw samenhangt met de erkenning van Genk als logistieke poort. "Deze erkenning biedt Limburg grote kansen om zich op economisch en logistiek gebied verder te ontwikkelen en om bijgevolg ook meer jobs te creëren". Maar er kunnen donderwolken hangen boven de laatste fase in de ontwikkeling van het nieuwe ENA terrein. Burgemeester Vangronsveld in Lanaken zegt dat het betrokken gebied werd ingekleurd op het gedeelte tussen het Albertkanaal en de stad Maastricht, achter het huidige terrein Hoechst-Celanese, in de richting van steenbakkerij Heylen. Bedoeling is om er watergebonden industrie aan te trekken. Wellicht komen de terreinen in Lanaken het laatste aan bod rond 2015. En daar is een duidelijke reden voor! Eerst moet men nog een knoop ontwarren op nationaal niveau, aldus Vangronsveld, Immers op deze strook staat het zgn. Cabergkanaal ingetekend. En hier rond loopt een discussie tussen de Federale en de Nederlandse regering. Volgens mij kan dit traject worden opgeheven, want het staat al decennia op de kaart en werd nooit uitgevoerd. Dit Cabergkanaal neemt immers een kwart van de grondoppervlakte in van het te ontwikkelen industrieterrein. Alleen Maastricht bleef vragende partij voor de aanleg van het kanaal. Het is inderdaad zo dat wanneer de duwvaart met grotere containerschepen gaat varen van de Maas naar het Julianakanaal er een probleem kan ontstaan voor de bruggen. Dan zouden deze nieuwe schepen niet meer onder de bruggen door kunnen wegens te hoog. In dat geval vormt het Cabergkanaal een alternatief als verbinding tussen de Maas, het Albertkanaal en de zeehavens. Nog volgens burgemeester Vangronsveld zou er momenteel in Lanaken geen vragen zijn vanuit de industrie naar watergebonden terreinen in Lanaken. Maar wat niet is, kan vlug komen, besluit Vangronsveld. WJL
|