MAASTRICHT - Maastricht staat voor een stevige uitdaging. Het bezoekersaantal is fors gegroeid door het vernieuwd, aantrekkelijk centrum en het grote winkelaanbod, zeker nu Mosae Forum en Entre Deux opengaan. De binnenstad kent een groot economisch perspectief. Na Amsterdam telt Maastricht het meest aantal bezoekers, goed voor 15 miljoen mensen. Zelf wonen er 120.000 man in de stad, al is die als vestigingsplaats wel vrij compact qua oppervlakte. En daar knelt net het schoentje. Maastricht kampt met een slechte luchtkwaliteit en dreigt de Europese norm niet te halen in 2010. Er zijn 20 wegvakken waar de luchtkwaliteit slecht is. Dat is o.a. op de singels en de invalswegen. Daarom wil de stad een optimale bereikbaarheid combineren met een gegarandeerde leefbaarheid. Vandaar doseerlichten en een nieuw parkeerbeleid. Maar dat zorgt voor heel wat gefrustreerde stadsbezoekers, zeker vanuit ons land. Ze staan op sommige momenten meer dan een half uur aan te schuiven richting de binnenstad. Parkeren kost dan nog eens 1.70 per schijf van 58 minuten. Wethouder Wim Hazeu (Milieu en Verkeer) erkent het probleem: We moeten het systeem nog fine-tunen. De doseerlichten lijken een rigoureuze maatregel, maar alleen zo kan het verkeer op de singels vlot draaien. De doseerlichten gaan in werking wanneer het quotum aan wagens op de singels bereikt is. En dat is uiteraard tijdens de spits en op koopzondagen. Mocht de filevorming op de singels blijven, dan halen we de norm aan luchtkwaliteit niet. Dat kan repercussies hebben voor bouwprojecten in de stad. Die kunnen door de overheid worden geweigerd. Volgens Hazeu moet de stad het waarom van de doseerlichten beter communiceren naar de automobilisten. Want er komen nog lichten bij op termijn, zoals in de buurt van Meerssen. Ook zal de stad alternatieven moeten zoeken voor het openbaar vervoer. We willen het netwerk verbeteren en inpassen in jullie provinciaal Spartacusplan, waarbij sprake is van een lightrail. En we moeten zien of de bussen niet via een vrije strook of een omleiding kunnen passeren, zodat het openbaar vervoer niet terecht komt in de files. En we zullen duidelijk moeten maken dat de bushaltes naar België zijn verplaatst. Tenslotte zullen we een park and walk naast een park and ride plan ontwikkelen. Dat betekent parkeren buiten de singel tegen gereduceerd tarief op loopafstand van de binnenstad. En een parking aanleggen bij de A2 waar je een shuttle kunt nemen. Uiteraard zijn er nog tal van mensen die de fiets nemen. Hiervoor hebben we gratis bewaakte fietsstallingen voorzien. Naar de stad toe zijn er voldoende fietsmarkeringen, binnen de stad geldt het gemengd wegverkeer. Dat de doseerlichten blijven, lijkt zeker, want het past, volgens de wethouder, in een goed doordacht verkeersplan. Op het verzoek van de samenwerkende handelaars om de lichten als experiment voorlopig uit te schakelen, zodat men kan inventariseren hoe de verkeersstroom zich ontwikkelt, zal hij waarschijnlijk niet ingaan. Geduld wordt letterlijk en figuurlijk een mooie deugd in Maastricht. - WJL