Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Sadiq Seo (sadiq seo)
        op
  • Schijn en Werkelijkheid en de Vlaamse moraal (Jort)
        op
  • Spoor lanaken-Maastricht voor personenvercoer (L Hermans)
        op
  • Lijst (Roel Veltmeijer)
        op Lijst van kandidaten bij Onbegrensd Lanaken
  • ivm Go Pass (Kevin Cannoot)
        op
  • Mixed Media Projects
    Communicatief
    15-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MAASTRICHT - Maastricht staat voor een stevige uitdaging. Het bezoekersaantal is fors gegroeid door het vernieuwd, aantrekkelijk centrum en het grote winkelaanbod, zeker nu ‘Mosae Forum’ en ‘Entre Deux’ opengaan. De binnenstad kent een groot economisch perspectief. Na Amsterdam telt Maastricht het meest aantal bezoekers, goed voor 15 miljoen mensen. Zelf wonen er 120.000 man in de stad, al is die als vestigingsplaats wel vrij compact qua oppervlakte. En daar knelt net het schoentje. Maastricht kampt met een slechte luchtkwaliteit en dreigt de Europese norm niet te halen in 2010. Er zijn 20 wegvakken waar de luchtkwaliteit slecht is. Dat is o.a. op de singels en de invalswegen. Daarom wil de stad een optimale bereikbaarheid combineren met een gegarandeerde leefbaarheid. Vandaar doseerlichten en een nieuw parkeerbeleid. Maar dat zorgt voor heel wat gefrustreerde stadsbezoekers, zeker vanuit ons land. Ze staan op sommige momenten meer dan een half uur aan te schuiven richting de binnenstad. Parkeren kost dan nog eens 1.70 € per schijf van 58 minuten. Wethouder Wim Hazeu (Milieu en Verkeer) erkent het probleem: “We moeten het systeem nog fine-tunen. De doseerlichten lijken een rigoureuze maatregel, maar alleen zo kan het verkeer op de singels vlot draaien. De doseerlichten gaan in werking wanneer het quotum aan wagens op de singels bereikt is. En dat is uiteraard tijdens de spits en op koopzondagen. Mocht de filevorming op de singels blijven, dan halen we de norm aan luchtkwaliteit niet. Dat kan repercussies hebben voor bouwprojecten in de stad. Die kunnen door de overheid worden geweigerd.”
    Volgens Hazeu moet de stad het waarom van de doseerlichten beter communiceren naar de automobilisten. Want er komen nog lichten bij op termijn, zoals in de buurt van Meerssen.
    Ook zal de stad alternatieven moeten zoeken voor het openbaar vervoer.
    “We willen het netwerk verbeteren en inpassen in jullie provinciaal Spartacusplan, waarbij sprake is van een lightrail. En we moeten zien of de bussen niet via een vrije strook of een omleiding kunnen passeren, zodat het openbaar vervoer niet terecht komt in de files. En we zullen duidelijk moeten maken dat de bushaltes naar België zijn verplaatst. Tenslotte zullen we een ‘park and walk’ naast een ‘park and ride –plan’ ontwikkelen. Dat betekent parkeren buiten de singel tegen gereduceerd tarief  op loopafstand van de binnenstad. En een parking aanleggen bij de A2 waar je een shuttle kunt nemen.”
    Uiteraard zijn er nog tal van mensen die de fiets nemen. “Hiervoor hebben we gratis bewaakte fietsstallingen voorzien. Naar de stad toe zijn er voldoende fietsmarkeringen, binnen de stad geldt het gemengd wegverkeer.”
    Dat de doseerlichten blijven, lijkt zeker, want het past, volgens de wethouder, in een goed doordacht verkeersplan. Op het verzoek van de samenwerkende handelaars om de lichten als experiment voorlopig uit te schakelen, zodat men kan inventariseren hoe de verkeersstroom zich ontwikkelt, zal hij waarschijnlijk niet ingaan. Geduld wordt letterlijk en figuurlijk een mooie deugd in Maastricht. - WJL


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!