Nieuw vangrail systeem redt mensenlevens
LANAKEN Wie langs de N2 van Lanaken richting Bilzen rijdt heeft ze zeker al gezien: de nieuwe primus vangrails. Ze beschermen er alleenstaande bomen, maar ze kunnen ook worden ingezet bij verlichtings- of praatpalen, bushokjes, brugpijlers enz.. Het is een innovatief systeem van thermisch verzinkt staal met botsabsorberende elementen in schuimrubber. Hierdoor wordt de auto na de aanrijding terug geleid naar de oorspronkelijke rijrichting. Door de zeer korte lengte en de positie van de heipalen raakt men de vitale boomwortels niet. Het is dus zeker een goed alternatief voor het kappen van de bomen. Daarenboven neemt dit soort aparte vangrails slechts 6,4 meter plaats in en kan het dus perfect worden geplaatst in de buurt van kruispunten en inritten. De kostprijs bedraagt 1800 euro en de plaatsing gebeurt in amper een uurtje. Dat de eerste proefopstellingen langs de N2 in Limburg gebeuren is niet toevallig. Volgens de dienst Wegen en Verkeer Limburg wordt op dit rechte rijstuk vrij hard gereden en vormt de inkom van de laan een tunneleffect. Uit vrij recente statistieken blijkt dat er 1377 automoblisten tegen een boom knalden. Daarbij noteerde men 160 doden en 490 zwaargekwetsen. De komst van de nieuwe vangrail moet dit cijfer naar beneden halen. De firma Wolters uit Diest heeft er alleszins goed oog in: er zijn reeds toezeggingen om in St.Pietersleeuw en Herentals dergelijke vangrails te starten. En ook tal van andere gemeentebesturen hebben hun interesse laten blijken, want naast de gewest-, komen ook gemeentewegen in aanmerking voor deze nieuwe techniek. - JWL
|