Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Sadiq Seo (sadiq seo)
        op
  • Schijn en Werkelijkheid en de Vlaamse moraal (Jort)
        op
  • Spoor lanaken-Maastricht voor personenvercoer (L Hermans)
        op
  • Lijst (Roel Veltmeijer)
        op Lijst van kandidaten bij Onbegrensd Lanaken
  • ivm Go Pass (Kevin Cannoot)
        op
  • Mixed Media Projects
    Communicatief
    03-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    KTA Alicebourg komt op tegen zinloos geweld.

    LANAKEN - De leerlingen van het 5e jaar Humane Wetenschappen hebben tijdens de lessen Gedrags- en Cultuurwetenschappen de actuele casestudie rond de moord op Joe Van Holsbeek besproken. De studenten waren doordrongen van verschillende emoties en snel werd hen duidelijk dat dit geen ‘ver-van-mijn-bed’ verhaal is.
    Met alle gebeurtenissen die erop volgden en alle initiatieven die getoond werden in de media, hadden ze steeds de indruk dat dit initiatieven waren, genomen door volwassenen. Aangezien zij als schoolse jeugd, de toekomst vertegenwoordigen, wilden zij zeker ook hun stem laten horen.

    Deze studenten wilden daarom aan hun omgeving vertellen dat zij niet akkoord gaan met welke vorm van zinloos geweld dan ook, gaande van een ‘ludiek’ verbaal-discriminerende opmerking tot de extreem laffe moorddaden.

    Daarom brachten ze zo’n 1000 medeleerlingen samen op de speelplaats. Er werd een zelfgeschreven speech voorgelezen en gevraagd om één minuut stilte te houden voor alle slachtoffers : uitgelachen, gediscrimineerd, uitgesloten en vermoord.  Tijdens die minuut stilte lieten ze het lied ‘Imagine’ van John Lennon horen.

    Nadien riepen de 5 HUW’ers iedereen op om niet onverschillig te blijven voor deze boodschap. Als teken van verbondenheid en uiting van de gedachte ‘We zijn allemaal mensen, we zijn zeker niet gelijk, maar wel honderd procent gelijk in waarde’, deelden ze zelfgemaakte armbandjes uit.

    Speciaal aan dit initiatief was dat de actie volledig gedragen werd door de studenten zelf. Bovendien mobiliseerden deze studenten anderen die zelf slachtoffer zijn geworden van één of andere vorm van discriminatie of geweld, om op een vreedzame manier, samen, hun stem te laten horen.

    De bandjes droegen verschillende kleuren (wit, geel, rood, groen) en symboliseerden de verbondenheid tussen de verschillen in de ‘kleurrijke’ mensenmassa. Voor meer info: Nele Coninx ,Titularis 5HUWLeerkracht Gedragswetenschappen en Cultuurwetenschappen.


     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!