In Genève toonde Morgan de Aeromax. Een door Matthew Humphries getekende coupé-versie van de Aero 8 die speciaal voor de directeur van de Zwitserse Barings Bank werd gebouwd. Nu heeft Morgan aangekondigd dat er tòch een beperkte oplage van de gesloten sportwagen komt. De ambachtelijke Britse autobouwer gaat tot in 2009 één à twee exemplaren per week bouwen. In het totaal komen er 100 stuks, waarvan het laatste exemplaar geleverd wordt in het jaar dat Morgan zn honderdste verjaardag viert, al is dat volgens de constructeur toeval.
Morgan houdt er geen ingewikkelde bestelpolitiek op na. De 100 exemplaren worden gewoon geleverd aan wie het eerst de bestelbon tekent. In de UK zal de bolide zon 94.000 pond kosten. Dat is de helft meer dan een gewone Aero 8.
Een sfeerbeeld van weeral een bijeenkomst van Morgan vrienden 'Beamish 2006'. Weeral waren er prachtige wagens te bekijken waaronder deze drie-wieler. Morgan vrienden moesten diverse vaardigheidsproeven afleggen.
Vorige week moest ik voor mijn job in Maidenhead (nabij Londen) zijn. Zie ik daar toch mijn droomwagens staan zeker. Gouw fototje genomen voor mijn verzameling.
Mijn dag kon weer niet stuk.
De Britse ambachtelijke sportwagenfabrikant Morgan pakte in de lente van 2000 uit met de Aero 8. Een model dat een moderne, aluminium architectuur combineerde met op zn zachtst gezegd eigenzinnige retro-looks. Vooral de neus met binnenwaarts kijkende koplampen viel niet bij iedereen in de smaak. Op het Autosalon van Genève staat het nichemerk met een opgefriste versie. De schele kijkers bleven, maar zijn voortaan minder prominent. Onderaan de neus prijkt een nieuwe aërodynamische lip die de lift op de vooras bij hoge snelheden reduceert. De onderste luchtdoorstroomopening is voortaan net als de grille voorzien van verticale lamellen. Morgan ruilde ook de langgerekte richtingaanwijzers voor meer tijdloze ronde exemplaren.
Onder de kap zit een 4,4l grote V8. Die wordt door Morgan bij BMW betrokken en volgt dus de evoluties die de Duitsers doorvoeren. Het blok beschikt inmiddels over een geheel variabele regeling van zowel de in- als de uitlaatkleppen en levert 330pk. De Aero 8 haalt er in combinatie met een handbediende zesbak een top van 256km/u mee en kan in 4,5 seconden naar 100km/u. Om de bruikbaarheid van de cabrio in minder goede omstandigheden te verhogen, biedt Morgan een nieuwe hardtop aan. Tot slot werd ook de uitrusting van de Aero 8 opgewaardeerd. Voortaan horen bandenspanningscontrole, een snelheidsregelaar en twee airbags tot de voorzieningen. In de UK kan u een Aero 8 bestellen vanaf 62.500 pond.
Morgan komt met vierzitter
De onthulling van een nieuwe Morgan is altijd een unieke gebeurtenis, omdat het maar zelden voorkomt. Voor het komende Autosalon van Genève heeft Morgan een heuse vierzitter op stapel staan. Voorlopig zijn slechts schetsen beschikbaar.
Morgan levert niets van zijn typische karakter in want het nieuwe model heeft de Roadster als basis, het huidige 'klassieke' model van de oer-Britse autobouwer. Onder de motorkap van de vierzitter zijn een 2.0 liter viercilinder van 145 pk en een 3.0 liter V6 van 223 pk mogelijk. De productie start vlak na het Autosalon van Genève.
Meer details geeft Morgan vrij in Genève. Wie zo'n vierzitter wil kopen, moet weten dat ze nu al tot de herfst uitverkocht zijn.