Mwenzi's blog
Foto


Sommige beelden kunnen vergroot worden door er op te klikken. Het kopiëren en of verspreiden van de beelden blijft echter verboden door het copyright.


Inhoud blog
  • Volle kracht vooruit & een nieuwe blog
  • Teleurstelling ...
  • Car-Support ...
  • Visa’s - verzekeringen - Mwenzi’s onderhoud etc. etc.
  • Mwenzi's keuring
  • Bijlage en foto's bij LPG installatie
  • Eerste aanpassingen
  • Een fleurig tussendoortje
  • Fiat-beslommeringen
  • Reisweg
  • Beslommeringen
  • Düsseldorf Caravan Salon
  • Ons eigen 'camper-verleden'
  • Voor nieuwe bezoekers van deze blog
  • Namibië 4 - Zoogdieren
  • Namibië 3 - Vogels
  • Namibië - 2 - Landschappen
  • Namibie
  • Toevoeging eerdere Mwenzi-reizen
  • Nog enkele beelden van in de Cévennes

    Zoeken in blog



    Reizen met Mwenzi
    13-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor nieuwe bezoekers van deze blog

    Voor wie deze blog voor het eerst bekijkt, die scrolt best even terug tot het begin, naar het eerste bericht "Voorbereiden en opstarten" van 28 juli 2015 - gebruik vooral de pijltjestoetsen onderaan. Kwestie van het begin van het verhaal niet te missen.

    We plannen om tijdens de reisvoorbereiding maandelijks minstens één bericht te plaatsen. Hopelijk hebben we tijdens de reis de gelegenheid om dat frequenter te doen en wekelijks bericht te laten.

    13-09-2015, 00:00 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volle kracht vooruit & een nieuwe blog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na het Panamericana-debacle zijn we in volle actie geschoten om zo snel mogelijk Mwenzi te verschepen naar Halifax. We willen nu zo snel mogelijk vertrekken om het koude weer in Noord-Amerika te vermijden. Van zodra we beiden op pensioen zullen zijn ligt de weg open. Mwenzi weet intussen wanneer ze over de plas zal varen en wijzelf boekten ook al vliegtickets voor Halifax. Mwenzi zal er 11 dagen over doen om daar te geraken, wijzelf komen dezelfde dag aan. Vooraleer we Mwenzi kunnen afhalen in de haven zullen we nog enkele dagen Canada (Halifax omgeving dan wel) verkennen met een huurwagen.
    Van Seabridge ontvingen we al heel wat informatie over het verschepen, verzekeringen, afhalen van het voertuig etc. en dit voelt echt goed aan.
    Er moeten echter nog veel dingen geregeld worden. De verzekering van onze kleine wagen thuis, de nummerplaat ervan die we gaan inleveren, de maritieme verzekering die wordt afgesloten om Mwenzi een veilige reis te garanderen en de auto-verzekering die we gaan afsluiten voor Canada, USA en Mexico bij een Amerikaans verzekeringsbedrijf in samenwerking met Seabridge. Inmiddels hebben we bij Allianz een reisbijstandsverzekering afgesloten. Ook nodig !
    Onlangs, tijdens de Seabridge info-dagen in Bad-Dürrheim hebben we van het prachtige weer kunnen genieten en verbleven we weer met veel plezier in onze -bescheiden- rijdende woning. In de VS zullen we véél grotere rijdende woningen zien passeren maar wij hebben het best naar onze zin in onze handige Mwenzi. Een Duitser had er de juiste formulering voor toen hij het verschil duidde tussen de Amerikaanse supergrote “Mobilhomes” en de meer bescheiden Europese “Reisemobilen”…
    Inmiddels blijven we verder werken aan alle voorbereidingen en hebben we regelmatig contact met andere reizigers die lange tijd onderweg zijn. Het geeft niet alleen interessante informatie maar ook mentale steun. We dachten dat we met al onze reizen in Europa, de VS, India en Afrika toch al wat “ervaring” hadden maar deze reis is toch nog van een heel ander kaliber. We moeten met veel meer dingen rekening houden omdat we veel langer van huis zullen zijn. Een klein voorbeeld; we nemen allebei medicatie die we dagelijks moeten innemen. Die medicatie mag niet samen met Mwenzi verscheept worden en moet dus, met onze bagage, mee het vliegtuig in. Een hoeveelheid van eenzelfde medicament voor vele maanden wordt door de douane in de luchthaven als verdacht aanzien (geneesmiddelen-trafiek) en dus moeten we een attest halen bij onze huisarts.
    De belastingsbrief die (nog steeds) jaarlijks moet ingevuld worden zullen we in de toekomst via TaxOnWeb doen. We hebben dat vorig jaar al eens uitgeprobeerd. Om dat in het buitenland ook te kunnen doen hebben we alle benodigde documenten digitaal laten verzenden aan ons mail-adres. Spijtig genoeg is dat nog niet mogelijk voor alle documenten. Ook alle betalingen die thuis moeten voortlopen werden ofwel gedomicilieerd ofwel via Zoomit geregistreerd.
    Ach, pas als je aan zo’n avontuur begint besef je wat je allemaal moet gaan regelen. Het maakt het leven wel heel intens maar aan de andere kant denk je soms … “moet dat nou allemaal zo omslachtig zijn ?”
    Intussen zijn we een nieuw blog opgestart. De pagina’s die we bij Seniorennet hebben zullen eindigen met dit bericht. De mogelijkheden die we bij TangaTanga hebben zijn veel meer uitgebreid en interessanter. We hebben daar een eigen website-adres gekregen zodat, wie ons wil volgen, een duidelijke link kan openen die meteen op onze blog start. Voortaan zijn onze reisperikelen te volgen op www.mwenzi.be
    We plaatsten er al een paar verhalen over vroegere reizen en foto’s en dus kunnen jullie al uitzoeken hoe de website werkt en al één en ander lezen. Een eerstvolgend verslag zullen we publiceren na onze reis naar Frankrijk. Tijdens de reis in de VS zullen we ook pas kunnen publiceren als we WiFi hebben maar we plannen om toch twee-wekelijks wat te schrijven. Vergeet dus niet regelmatig te kijken op www.mwenzi.be !

    Bijgevoegd beeld - Landschap in Denali National Park waar een regenboog een sneeuwbui aankondigde. Een foto voor Han en Monique.

    15-05-2016, 00:43 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    13-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teleurstelling ...

    Dit bericht wordt bewust op de 13de (april) geplaatst.
    We hadden nog maar net het vorige bericht op de blog gezet toen we van Seabridge de melding kregen dat de Panamericana-reis 2016-2017 afgelast werd. Reeds zeven maanden keken we uit -en werkten we naar dit avontuur toe maar blijkbaar wordt het ons niet gegund. Het traject-kaartje bovenaan hebben we dus al weggehaald.
    Na het nodige overleg hebben we beslist om dan maar meteen Noord-Amerika te gaan bereizen. We vallen daarmee terug op ons oorspronkelijk plan. Met Seabridge zullen we Mwenzi laten verschepen naar Halifax (Canada) en vandaar reizen we richting zuiden om de koudere wintermaanden in het noorden te mijden. Natuurlijk is dit ook een hele aanpassing in ons schema van voorbereidingen - alles wat nog moet gebeuren zal nu ook wat vroeger moeten. Een aantal zaken hoeven ook niet meer, zoals het aankopen van anti-malaria-medicijnen, het aanpassen van het roetfilter en dergelijke. Er moet ook nog overlegd worden met Seabridge over het transporteren van Mwenzi, verzekeringen van hier moeten aangepast worden, verzekeringen voor de USA moeten afgesloten worden, autoverzekering, bijstandsverzekering, transportverzekering etc.
    Spijtig natuurlijk van een aantal andere voorbereidingen die we (soms goed voor tijd) hadden geregeld, zoals alle inentingen die we eerder beschreven, maar eigenlijk is dat niet helemaal onnuttig. We kunnen later vanuit de VS nog beslissen of we aan een volgende Panamericana deelnemen. Voorlopig zullen we zelfstandig de VS & Canada doorreizen en zien wat de toekomst brengt.

    Grote, lange reizen vereisen vooral volharding, improvisatie en flexibiliteit. Een wijze raad van Jos en Elly. 

    13-04-2016, 16:55 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    15-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Car-Support ...

    Enkele dagen geleden naar Car-Support in Nederland gereden om er de ophanging/vering van Mwenzi te verbeteren. Mwenzi stond vooraan lager bij de grond dan achteraan maar ook, met het vooruitzicht dat we nogal wat gravelwegen gaan doen, was het beter dat de wagen vooraan wat hoger zou komen. Achteraan stond de stootrubber op het minimum en ook daar zou een verbetering zinvol zijn. Car-Support is gespecialiseerd in het verbeteren van campervering. Ik mag zeggen dat ze tevens gespecialiseerd zijn in het ontvangen van hun klanten, héél vriendelijk en gemoedelijk. Ik kon het hele proces op de voet volgen en werd zelfs even rondgeleid in de fabricatie-afdeling waar de veren gemaakt worden. Mooie ervaring. Op de terugweg ondervond ik dat Mwenzi niet meer zo hevig reageert bij bv. verkeersdrempels en andere oneffenheden op de weg (… en dat zijn er nogal wat…) en toch ook de goede wegligging bleef houden die ik ervoor mocht ervaren. Een uitlijning van alle wielen stond achteraf ook op het programma en die lieten we uitvoeren door autobandenspecialist Donckers. Mwenzi is er klaar voor … wat vering betreft alleszins. Op de foto’s ; de vering vooraan rond de schokdemper en achteraan de vering vòòr en na de montage van de veer rond de stootrubber.
    Na Car-Support was er ook Body-Support in de vorm van de benodigde vaccinaties. Na overleg met een arts van het Instituut Tropische Geneeskunde in Antwerpen, dat een autoriteit is op dit gebied en waar we best fier over mogen zijn, zijn we gestart met inentingen tegen buik typhus, gele koorts en rabiës. Vroeg genoeg en ook meteen iets dat we weer kunnen afvinken op de lange lijst “To Do”. Zelf hadden we al een overzicht gemaakt van waar en wanneer we welke anti-malaria medicatie zullen moeten nemen en dit overzicht werd goedgekeurd en bevestigd door de arts van het ITG. We zullen dus nog flink moeten investeren in Nivaquine en Malarone en voor rabiës moeten we nog enkele keren naar de huisarts voor bijkomende inentingen. Bezig blijven !







    15-03-2016, 08:16 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    15-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visa’s - verzekeringen - Mwenzi’s onderhoud etc. etc.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Afgelopen maandag zijn we naar het consulaat van de VS in Brussel gegaan voor een interview zodat we een visum zouden bekomen. Normaliter hebben we voor de VS geen visum nodig, wèl als we langer plannen te blijven dan 90 dagen. De aanvraag zelf deden we online en had nogal wat om het lijf maar het heeft allemaal geloond want vandaag kregen we per aangetekende zending onze reispassen terug met het visum voor de VS - geldig tot 2026 !
    We hebben ook al een beslissing kunnen nemen omtrent de bijstandsverzekering die we moeten afsluiten. Op raad van goede vrienden gaan we binnenkort een afspraak maken met iemand van Allianz. Waarschijnlijk hebben die een formule waar we ons goed mee voelen (…en kunnen ze het ook waar maken !). Wordt dus nog vervolgd.
    Mwenzi kreeg intussen ook een (klein) onderhoudsbeurt door onze garagist. Dat was meteen een gelegenheid om mee de werkzaamheden op te volgen en Mwenzi nòg wat beter te leren kennen - kwestie van zelf het noodzakelijke onderhoud en eventuele herstellingen aan te kunnen wanneer dat nodig is. We spreken dan van brandstof-filter vervangen, luchtfilter uitblazen en/of vervangen, oliën of andere vloeistoffen bijvullen of vervangen, etc. Voor het zwaardere werk zoals olie vernieuwen, remschoenen vervangen en dergelijke zullen we gebruik moeten maken van een plaatselijke garagist maar omdat die nog geen voertuigen zoals Mwenzi kennen, is het handig dat we zelf ook goed op de hoogte zijn van het onderhoudswerk. Intussen groeit ook de lijst van mee te nemen reservestukken ; olie-, lucht-, pollen- en brandstoffilter(s), remschoenen, zekeringen, lampen, riemen etc. … dat aanhangwagentje komt er dan misschien toch ?
    Als foto hebben we er dit keer een “gravel-wegeltje” uit Namibië bijgezet - mooie herinneringen.

    15-02-2016, 15:16 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    12-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mwenzi's keuring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Begin van de maand is Mwenzi op autokeuring geweest. Eigenaardig genoeg moeten campers elk jaar (!) naar de autokeuring, vanaf de eerste dag dat ie op de weg komt ! Zo kregen we bij de eerste controle van onze vorige camper (blauwe FIC) een rode kaart omwille van slecht afgestelde lichten - de wagen kwam rechtstreeks van de garage op de eerste dag na de aankoop …
    Onlangs dus Mwenzi voor de derde keer… en de laatste keer zolang we op het Amerikaans continent zijn. Als we terug in Europa komen moeten we ‘zo snel mogelijk’ terug op autokeuring, zo blijkt bij navraag. Dat is ook nog een beetje een ‘grijze zone’ omdat je wagen moet gekeurd zijn vooraleer je een verzekering krijgt en zonder verzekering mag je niet op de baan …
    Als we dan onmiddellijk naar de keuring gaan, moeten we wèl een boete betalen omdat we de wagen niet hebben aangeboden binnen de voorziene periode ! Dat kan natuurlijk niet als je op een ander continent bent maar daar is blijkbaar nog geen regeling voor voorzien, neen, in België moet je dan een boete betalen en wordt je op dezelfde manier gestraft als chauffeurs die hun wagen doelbewust niet ter keuring aanbieden (de boete is niet echt groot maar toch … ook principieel onrechtvaardig). Te gek !
    Mwenzi kreeg intussen een stopcontact voor twee USB poorten ingebouwd op de plek waar de bediening van de verwarming stond. Die hebben we een tijd geleden al vervangen door het Truma CP plus controle paneel. De oude originele bedieningsknop hebben we omgebouwd tot een USB stopcontact met twee poorten waarmee we IPad, GSM of Smartphone kunnen opladen (5V) - zie foto onderaan (aanklikbaar om te vergroten). Vroeger gebruikten we een kleine omvormer om via het 12Volt stopcontact 220V te maken en daar de lader voor bv de GSM op aan te sluiten, maar dat is niet efficiënt omdat die lader de 220V weer moet omzetten naar 5V … Beter dus om de 12V van de batterij om te zetten naar 5V via een USB stopcontact. Zo eenvoudig kan het zijn !

    12-01-2016, 09:37 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    09-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijlage en foto's bij LPG installatie

    Na de installatie van de gasflessen kreeg Mwenzi in de bedbodem een luikje waarlangs we makkelijk toegang krijgen tot de flessenkranen. Die moeten we kunnen afsluiten als we LPG tanken en als het koffer geladen is wordt dat te omslachtig. Op de foto's : A) Onderaan de flessenlade zitten de bevestigingshaken voor de fietsen. B) Het luikje is verstevigd met alu-winkelhaken en sluit goed af.





    09-01-2016, 17:17 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    13-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste aanpassingen

    Mwenzi kreeg begin deze maand een eerste aanpassing voor onze droomreis. De bestaande gasinstallatie (twee Propaan flessen van 11L) werd vervangen door 2 LPG-gasdampflessen van 11L. Hiermee kunnen we, zonder al te veel adapter- en gasfles-aanpassingen op het Amerikaans continent, overal gas tanken voor verwarming, warmwater en kookvuur. In de bedbodem hebben we een luikje geplaatst zodat we makkelijker toegang hebben tot de afsluitkranen van de flessen - die moeten gesloten worden bij het tanken van LPG. Vermits de gasflessen in een ruimte in het koffer zitten en ze niet bereikbaar zijn van buitenaf is het luik een handige "binnendeur".
    Inmiddels hebben we een prettig contact met Han en Monique, een Nederlands koppel, die momenteel met hun eigen camper op weg zijn in N-Amerika. Zij plannen om later naar Latijns-Amerika af te zakken - in principe zullen we elkaar dus ergens kruisen. Ook zij hebben hun camper via Seabridge laten overzetten. Hopelijk hebben we beiden baat bij deze “kruisbestuiving” van informatie.
    Van een andere Panamericana-reiziger, Luc,  kregen we ook al wat informatie over de technische zijde van het campergebeuren. Hij raadde ons o.a. een boek aan dat ik intussen aan het doornemen ben : “Overlanders’ Handbook” van Chris Scott … inderdaad een aanrader !
    Spijtig genoeg hebben we op het moment geen contact meer met Luc, die zit nu (12/12) ergens tussen Santiago de Chile en de bergpas over de Andes.
    Inmiddels in de USA contact gezocht met Chrysler motors. Die hebben sinds kort een model uitgebracht op basis van de Fiat Ducato, de Dodge-Ram Promaster. Mogelijk kunnen we bij hen terecht voor wisselstukken moest dat nodig zijn. Wordt vervolgd.
    We overwegen tevens om een OBD-toestel (On-Board-Diagnostics) aan te kopen om zelf foutmeldingen van de boordcomputer te kunnen uitlezen en resetten. Zoals we eerder al meldden is de boordcomputer van de auto in staat om de wagen stil te leggen bij al dan niet vermeende defecten. Dit moeten we zeker kunnen uitlezen en in sommige gevallen moeten we de foutmelding kunnen overbruggen (resetten dus). Electronica ... zegen of vloek ?
    Bijkomende zorg : we krijgen stilaan zicht op alle zaken die we zullen moeten meenemen, veel meer dan bij een "traditionele" reis naar, zeg maar, Frankrijk of Engeland waar om de hoek een garage te vinden is. Bijkomende spullen hebben ook bijkomend gewicht ... we zullen hier echt wel moeten op letten ... een aanhangwagentje is niet echt een optie  ;-)

    13-12-2015, 09:44 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    10-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een fleurig tussendoortje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een lievelingsplekje in de Cevennen in Frankrijk tussen de orchideeën.

    10-12-2015, 00:00 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    15-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat-beslommeringen

    Na een eerste overleg met de Fiat garage rijzen er nog steeds vragen over de ‘betrouwbaarheid’ van de wagen. Meer bepaald de boordcomputer wekt onze argwaan omdat het toestel de wagen kan uitschakelen en we daar niets aan kunnen verhelpen zonder professioneel materiaal. De vrees dat garages in Zuid & Noord Amerika niet uitgerust zijn met de elektronische toestellen die de boordcomputer van de auto kunnen ‘resetten’ zit ons redelijk dwars. Een auto waar je zelf nog kan aan werken bestaat blijkbaar niet meer …
    Je vertrekt uiteraard met een goed onderhouden en voorbereidde auto maar zoals we weten : techniek en vooral computers hebben een eigen leven … en timing.
    Ook het te verwachten probleem met de roetfilter (waarover we eerder al schreven) is nog in onderzoek.
    Ons bezoek bij Fiat-technici op Mobicar in Brussel leverde niet echt bevredigende antwoorden op. Heel erg overtuigend was de uitleg niet en als ze beginnen over de “Fiat Ducato camper Mobile app” sla je al helemaal dicht en vraag je je af waar die gasten in hemelsnaam mee bezig zijn !
    We hebben intussen wel contact kunnen maken met iemand die dit jaar met de camper naar Zuid-Amerika vertrekt en die ons heel wat nuttige informatie kon geven. We krijgen nu echt wel een duidelijker zicht op de technische aanpassingen die we zullen moeten doorvoeren aan de auto.

    Wordt stellig vervolgd.

    15-11-2015, 21:28 geschreven door Mwenzi

    Reageer (0)

    Foto

    Ms. Alceda is keeping an eye on everything


    Blog als favoriet !

    OPGELET ! : alle foto's zijn auteursrechterlijk beschermd. Kopiëren en/of verspreiden is verboden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de auteur

    Vragen rond het copyright of het gebruik van de beelden kunnen gesteld worden via het gastenboek


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!