s Werelds bekendste tv-kok was een dagje in Amsterdam om zijn nieuwe kookboek te promoten. Jamie Oliver, bevlogen vanaf het onbijt.
 Jamie Oliver, met boek en blauw oog. Foto ANP Een eitje tikken met Jamie Oliver, wie wil dat niet? Het Britse goudhaantje was gisteren in Amsterdam om zijn nieuwe kookboek Jamies Italië te promoten. Met blauw oog, want hij is gevallen. Of hij misschien te vaak van huis is en ruzie heeft gehad met zijn vrouw Jools? Kribbig: ,,Dat vraagt iedereen. Ik heb gewoon een doodsmak gemaakt in de badkamer. The show must on, weet s werelds bekendste tv-kok die alleen al in Nederland meer dan anderhalf miljoen boeken heeft verkocht. Daarom vertelt hij heel geduldig voor de duizendste keer over zijn succesvolle carrière, over Poppy en Daisy die nu drie en twee jaar oud zijn, en over zijn restaurants in Londen en Amsterdam. Een derde Fifteen, waar kansarme jongeren worden opgeleid tot volwaardig kok, komt volgend jaar in Cornwall, een van de armere delen van Engeland, gevolgd door een restaurant in het Australische Melbourne. De zoon van een pubhouder, die acht jaar geleden bij toeval werd ontdekt in de River Café in Londen waar hij toen werkte (Twee minuten was ik in beeld bij de BBC, meer niet), heeft het er maar druk mee. Natuurlijk is er het team van medewerkers dat hem zo veel mogelijk uit handen neemt, maar echt, hij zweert het, hij heeft alle idee en voor zijn nieuwe boek zelf ingesproken in een dictafoon (Ik ben dyslectisch, vandaar). Het publiciteitscircus begint al bij het ontbijt. In de Amsterdamse versie van Fifteen, waar anders? Terwijl zijn omeletje koud staat te worden, weidt Jamie uit over Italië waar de kwaliteit van het eten op het hoogste peil staat. Bevlogen als altijd, zelfs op dit vroege tijdstip. Zijn droom was altijd om een huis in Toscane te kopen. Of het boek daartoe een aanzet is? De kok, diplomatiek. ,,Ik zou het lovely vinden om in Italië te wonen, maar het platteland van Engeland, waar we tegenwoordig wonen, is ook prachtig. En dat uit de mond van iemand die door de Engelse pers keihard wordt aangepakt, omdat hij een vet reclamecontract heeft met de supermarktketen Sainsburys en commercie geen vies woord vindt. Jamie, plotseling wat minder onderuitgezakt: ,,Ik krijg duizenden aanbiedingen, maar ik pak niets aan waar ik niet de volle honderd procent achter sta. Desondanks word ik al zeven jaar achtervolgd door een journalist, zeg maar gerust afgeslacht. Iemand die mij niet eens kent. Ik zou m op zn bek moeten slaan! Hoe bekritiseerd hij ook wordt, hij moet er niet aan denken te gaan rentenieren. Het zou makkelijk kunnen. Wereldwijd heeft hij 11,5 miljoen kookboeken verkocht die in 24 talen zijn uitgebracht. Ook zijn tv-series slaan aan: maar liefst 49 landen hebben interesse in die jongen op zn Vespaatje die langs zijn favoriete, liefst biologische, leveranciers scheurt. De golden wonder boy blijft wie hij is: een kok die de mazzel heeft gehad om ook buiten zijn eigen restaurant succesvol te zijn. ,,Ik probeer zo min mogelijk te luisteren naar mensen die alleen maar negatief kunnen zijn. Liever focus ik me op de jongens en meiden die dankzij Fifteen uit de shit zijn geraakt en een baan hebben gevonden waar ze alles in kwijt kunnen. Nog veel langer had hij willen praten. Over zijn project om het schooleten van Britse scholieren te verbeteren bijvoorbeeld. Maar zijn entourage heeft hem er al vier keer op gewezen dat het dagje Nederland nu al een halfuur uitloopt. Verschillende interviews staan er op het programma en dan nog een signeersessie in een groot warenhuis aan de Dam. En daarna? Met een brede lach: ,,En dan lekker naar huis, naar de meiden!
|