Dit steunt op de derde mystieke ervaring.Ik zag een Schepping met daarachter God als Licht.
De Schepping uitgebeeld door een amalgaam van negatieve en positieve foto's.In het midden bevindt zich een vrouw,die met een handbeweging ter zelfdertijd haar genitäliën zowel bedekt als ontdekt.
Als men de vier spelden,op de collage,verwijderdt ziet men God als een schitterend Licht.
Op de vier luiken staat de tekst, science, philosophy, religion en truth seekers verwijzend naar de vier invalshoeken van onderzoek en kennis.
De lange, gekleurde lijnen beelden de theorie van de snijdende lijnen weer.De man (blauwe lijn)
heeft met een smeekbede de donkere lijn weten af te weren.Iemand anders (bruine lijn) zijn
levenslijn wordt gesneden en op het snijpunt gaat de lijn onderbroken door,dit betekent smart,pijn.
Overtekening van een kleine foto van mijn oudste dochter met toegevoegde traan.Het is aan God om zich hierover te bedenken.Ik wil juist de spanning laten zien tussen het kleinste leed en het wilde geweld der Schepping.
Olie op doek 1.70x1.10 m.Naar een idee van Margolles en Boltanski
De vlammenzee werpt een perfecte schaduw van de oorspronkelijke gekartelde lijn.De toeschouwer (Ich+Du) kijkt toe .Niet begrijpend.Links staan de namen van beroemdheden,rechts de invloed op de massa.Zij lagen aan de oorsprong der nefaste gedachte (het punt alfa) evoluerend naar de uitwerking door de massa (het punt omega).
Wat ik niet begrijp is de impact dat een idee heeft (bv.de Jodenvervolging) en de daarop volgende massa volgelingen (de uitwerkers).Waar is de stellingname van het individu te midden van de massa?Wat met het geweten?
Waarom heeft een idee zoveel navolgers?Stelt zich niemand vragen?
Plato,Descartes,Marx,Darwin,Nietzsche.Freud gaven het idee aan, De -ismen volgden:idealism, reductionism, communism, evolutionism, nazism, regressionism.
Ik begon mij steeds meer filosofische/theologische vragen te stellen maar had niemand om mee te praten.Ik had de indruk met deze problematiek niet welkom te zijn op school en dat mijn medeleerlingen niet openstonden voor deze vragen.
Welke waren deze vragen?De vragen staan hier samen maar zijn maar sporadisch gekomen.
-De Bijbel, waar voortdurend naar verwezen werd, vond ik hoogst twijfelachtig.God scheen mij een tiran te zijn.De Bijbel gaf geen goede verklaring voor het lijden (Het Boek Job).
-Ik was er sterk van overtuigd dat er leven in het heelal was.Ja, zelfs verder ontwikkelt dan wij.Wat is dan de rol van de boodschap van Christus voor die 'mensen'.
-Ken de Christus als God de opbouw van het heelal?Bezat Hij de noodzakelijke wis- en natuurkundige kennis?Dan moet zijn gedrag in overeenstemming geweest zijn, zelfs als Hij die kennis verborgen hield.De intrede van Christus in Jeruzalem op een ezelsveulen is eerder lachwekkend dan indrukwekkend.Dit was een God onwaardig.
-De twee naturen van Christus.De Goddelijke en de Menselijke.Was Zijn lijden niet gesublimmeerd door Zijn Goddelijke natuur?Was dit lijden wel gelijk aan het onze?
-Het probleem van de Erfzonde die weggenomen wordt door Christus.
-Christus als Verlosser.Wat met de miljoenen mensen voor Hem?Zaten die allemaal te wachten in het Vagevuur tot Hij nederdaalde,de derde dag na zijn dood?
-Twijfel aan de mirakels.Het doen van mirakels (opwekking van Lazarus),ter ondersteuning van Zijn woorden.Bij zulke aberraties kunt u niet geloven in vrijheid,je wordt gedwongen een verpletterend feit te aanvaarden.Sir Nevill Mott ,Nobelprijswinnaar 1977, schrijft:
Als God almachtig is, moet ik geloven dat deze dingen (mirakels)zou kunnen doen als Hij dat zou willen, maar ik kan geen God vereren of respecteren die dit soort dingen zou willen doen.Zo'n God is voor mij een sekteleider die zijn volgelingen wil laten zien dat hij dat soort machtbezit.
-De geboden van Christus.Heb uw vijanden lief?Als gans uw familie is uitgemoord door de nazi's, hoe kunt u dan nog uw vijand liefhebben?Dit is een slag in het gezicht van diegenen die lijden.
De triniteitsgedachte (God, Zoon en Geest zijn Personen van één en dezelfde entiteit), het duale karakter van de Christusfiguur (zijnde God en Mens), de Geest als apart werkende kracht.
Wat behield ik?
-God als een entiteit, één en ondeelbaar.Geen drie aggregatietoestanden zoals voor ijs, water en damp.In de scheikunde kent men slechts water onder de vorm van de scheikundige formule H2O,onafhankelijk van de verschijningsvorm.
-Schepper van alles dus ook van het negatieve, het Kwade.Het Kwade ligt niet bij een verhaaltje van engelen die in opstand komen en een aparte macht vormen naast het goddelijke om zo de mens te beproeven.
-De Schepper die te benaderen valt door het individu.De mens heeft rechtstreeks toegang tot de godheid.Er zijn geen tussenfiguren nodig, geen sacramenten en geen verplichte rituelen.