Inhoud blog
  • Afsluitingsgedachte
  • Afsluiting Enkele gedachten ter overweging
  • Poetry in motion
  • Foto 16
  • Foto 15
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het Mysterie Voorbij

    15-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.94

    gekenmerkt door de rede, tot de eigenlijke Creatie,ge-

    kenmerkt door de passie, zien wij God kantelen van de

    ene Persoon in de andere.Het was een sprong in het onge-

    wisse.Van het Zijn in zichzelf, tot het Zijn voor een an-

    der.Wat een lef!Wat een risico.

    Wij zitten opgescheept met de schepping die wij hebben

    en het is zeker niet de beste.

    Bedenk eens een andere schepping,waarbij het dierenrijk

    zich niet voedt met prooien maar met plantaardige voeding.

    Of een voeding die gebaseerd is op waterstof en zuurstof

    door splitsing van de basiselementen van water en die niet

    steunt op koolstof met zijn 4-voudige bindingen en circu-

    laire structuren.Hier verlaten we dr.Pangloss (Voltaire) om

    het antropisch principe (zie Google) te omarmen.

    Tijd voor een tweede parenthese.De wereld bestaat 13,7 mil-

    jard jaar.De moderne mens 1 miljoen jaar.Op een tijdschaal

    van 24 uur ,een etmaal, beslaat dit zes seconden.Dit probleem

    hield mij reeds wakker in mijn jeugdjaren.

    Wat deed God in de die tussentijd van 23 uur, 59 minuten en 54

    seconden?

    Het enige juiste antwoord is dat God niet op de mens (zoals wij

    die kennen) zat te wachten.Hij genoot met volle teugen van

    het schouwspel dat de Schepping Hem bood.

    15-09-2014 om 16:03 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.95

    Genoeg 'wiskunde', terug naar God die een risico neemt.

    Hij koos voor het evolutieprincipe.Vooruitgang door te

    tasten en te proberen, volgens de wet der sterkste.Wat de

    uitkomst is van deze evolutie is zelfs voor God een raad-

    sel en daar was het Hem om te doen.

    In de schepping moet vooreerst alles aanwezig zijn om

    het latere leven toe te laten, in voldoende mate, niet enkel

    om het begin toe te laten maar ook alle opeenvolgende

    generaties.Dit alleen slaat mij met verbazing

    Stel u een ogenblik voor dat u 100 miljoen jaar terug

    gaat in de tijd.U ziet de aarde met een minimum aan

    planten en dieren, primitief maar levendig.Stel nu die-

    zelfde plek voor in deze tijd,met zijn auto's,vliegtuigen,

    ijzer, plastic, aardolie,gas, energie, enz.

    Onvoorstelbaar,de mensenmassa groeit aan en steeds is

    daar de invulling van de behoeftes.Men zou eens een

    breuk verwachten,een kink in de kabel van zo een com-

    plex geheel.Maar nee, de Schepping voorziet steeds een

    oplossing.

    Rest dan nog de finaliteit, waar de atheïsten zo over

    struikelen.Ik bedoel hier een open finaliteit, één die het

    ongewisse toelaat, het toeval. Niet de gesloten finaliteit

    waarlangs alles moet langs komen.God wenst niet uit te

    komen op een parcours dat Hij al kent.God laat het toe-

    val een rol spelen lang voor de komst van de mens en ge-

    niet ervan.

    Dit is Zijn doel.Er van genieten,verrast worden door

    het samenspel van drie factoren die de Schepping be-

    heersen.Zijn Rede (de  voorzienigheid), Zijn Grillig-

    heid (de onzekerheid) en zijn Tijd, noodzakelijk om

    de Rede en de Grilligheid te doen versmelten.

    Gods fout is, het evolutiesysteem te hebben gekozen en

    16-09-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.96

    zo het lijden in de wereld te hebben gebracht.Eerst op

    minimaal niveau, het dierlijke (weinig bewustzijn) later

    op maximaal niveau bij de mens.

    Voor God geldt,op dierlijk niveau, dat de som van de

    positieve en negatieve ervaringen moeten gelijk zijn aan

    een groot positief getal.Dit is een collectief gegeven,bij

    de Schepping van de mens wordt dit een individueel ge-

    geven.

    Antropomorfe benadering

    Een zwakte in de redenering?

    Het is duidelijk dat bovenstaande benadering antropo-

    morf is.Het boek Genesis zegt:"God schiep de mens

    naar zijn beeld en gelijkenis".Het enige wat wij doen is

    'reverse engineering' toepassen.Wij kennen ons zelf ta-

    melijk goed en rekenen achteruit om de eigenschappen

    van onze Schepper te kennen in benaderende vorm.

    Een benadering is het zeker.Geen Schepsel zag ooit de

    Schepper, geen individu was bij machte Hem aan te ra-

    ken .Geen creatie was het ooit gegund om een blik te

    werpen  in de hersenspinsels van de Creator.

    Waarom zijn wij zeker dat onze benadering de juiste is?

    Zolang wij blijven bij een zuivere rationalisatie, zolang

    zijn wij onzeker.Het verstand is niet bij machte dit pro-

    bleem op te lossen.

    God en zijn schepping

    God creatie omvat een materiële creatie (de vorm) en

    een geestelijke (de gedreven materie).

    De vorm is alles wat na de oerknal is voortgekomen.Wat

    17-09-2014 om 17:32 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.97

    voor de oerknal komt ontsnapt aan ons bevattingsvermo-

    gen.Ook de vraag hoe de oerknal tot stand kwam. 'Iets'

    kan tot stand  komen uit twee tegengestelde zaken (fase

    en tegenfase),zoals duisternis en silte in een interferen-

    tiepratroon van bron en tegenbron, wanneer deze krachten

    in evenwicht zijn. Doch deze uitleg is gekunsteld en

    vraagt naar meer.Hoe ontstaan de twee tegengestelde za-

    ken?Men komt er niet uit. Er komt een einde aan elke

    bevraging omdat wij niet bij machte zijn het probleem te

    doorgronden.

    De gedreven materie kan men vergelijken met een inge-

    nieur die een wagen ontwerpt.Niet de wagen van het ver-

    stand, want die zijn allen aan elkaar gelijk, maar een

    wagen voortgebracht door de hartstochten. Zijn creatie

    zal de kenmerken vertonen van zijn creator, zijn schep-

    ping zal hem verraden.

    Is hij een Duitser, dan zal de wagen geen tierelantijnen

    bevatten, maar degelijk zijn.Is hij echter Italiaan , dan

    mag men zich aan alles verwachten.Is hij Fransman,dan

    kan men iets verwachten met één koplamp en elastieken

    als zitting.

    De creator verraadt zich in zijn schepping, zo ook God.

    Wat is er te zien in die Schepping?

    -Verscheidenheid.

    De veelheid aan soorten en variëteiten is onvoorstelbaar.

    De kleurenpracht,het geurenpalet van de vele bloemen.

    -De doeltreffendheid.

    De geschapen zaak is af, het is geen tussenstadium waar

    nog veel aan gewerkt moet worden. De camouflage tech-

    niek van sommige insecten,slaat u met verstomming.

     

    18-09-2014 om 11:06 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.98

    -De ingenieusiteit.

    De manier waarop een dier aan zijn prooi komt.Het zijn

    geen oplossingen 'out-of-the-box', maar regelrechte

    wonderlijke zaken.Denk maar aan de sidderaal, welke een

    stroomstoot kan geven tot 600 volt komende uit een se-

    rieschakeling van batterijtjes.

    God kon het met minder gedaan hebben.Juist het

    hoogstnodige, een zuinige op prestatie gerichte Schep-

    ping. Een Schepping op zijn Hollands.

    God is geboeid door ieder moment der evolutie. Hij heeft

    geen miljoenen jaren zitten wachten op de komst van de

    mens.Voor Hem telt ook het nu en Hij geniet er van.Het

    is de vraag of hij de mens in gedachte had zoals wij die

    kennen .

    Wij, gelovigen, maken er een punt van om daarin God

    aan het werk te zien.

    Hoe moeten wij ons dat voorstellen?

    Zolang er geen bewustzijn verschijnt, is God niet gebon-

    den om in te grijpen.Zijn ingreep kan slechts minimaal

    zijn, gebonden als Hij is door zijn Schepping.Een correc-

    tie in de Schepping is slechts mogelijk daar waar het toe-

    val een opening laat.De correcties laten een (nu) zicht-

    bare verandering toe.

    Zijn er in de oudheid tekenen geweest van ingrepen?Wie

    zal het zeggen.In de wordingsgeschiedenis van miljoe-

    nen jaren zijn er wellicht ingrepen geweest die door pale-

    ontologen en geologen aan de oppervlakte kunnen ge-

    bracht worden.

    19-09-2014 om 10:50 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!