Inhoud blog
  • Afsluitingsgedachte
  • Afsluiting Enkele gedachten ter overweging
  • Poetry in motion
  • Foto 16
  • Foto 15
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het Mysterie Voorbij

    13-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssysteem blz.112

    die ervaren worden als een mogelijke, persoonlijke

    openbaring.

    God spreekt tot de mens langs dit collectieve onbewuste

    en de mens is niet bij machte het onderscheid te maken

    tussen een boodschap van God of een boodschap met ar-

    chetypische vorm.De informatie is 'gekleurd'.Niet iede-

    reen is bij machte om in de 'gekleurde' mededeling zijn

    eigen, specifieke Goddelijke boodschap te zien.

    Meestal ziet men in wat men wil zien, 'opgekleurd' door

    de bewuste inhouden van ons brein.Zo interpreteren wij

    de, zogezegde neutrale waarneming.

    Het goede leven leiden

    "Il suffit d'essayer".Woorden uitgesproken door André

    Malraux, die hoop geeft aan de minder vermogende.

    Een daad, ter beschikking van iedereen die oprecht wil

    zijn.Hij zij niet:"Il suffit d'aimer",want beminnen is

    gedeeltelijk aangeboren.Wanneer men bij zichzelf een

    verkeerde programmatie ontdekt (bv.men is pedofiel)

    moet men het goede betrachten (extern hulp halen),zelfs

    al faalt men keer op keer.Men kan moeilijk zijn innerlij-

    ke struktuur wijzigen.Hierboven is er sprake van een in-

    tentie.Dit is primair en dus belangrijk.

    Volgt de daad zelf. Deze kan erg verschillen van wat

    men beoogde.Dit hangt van onze talenten af en van de

    uiterlijke omstandigheden.Dit is secundair en onder

    geschikt.

    De mens wordt beoordeeld op de intentie die hij heeft,

    niet op het werkelijke doel dat hij bereikt.

    In het beschouwen van onze omgeving moeten wij wel

    een onderscheiding maken tussen hoe wij de zaken zien

    en hoe zij in werkelijkheid zijn.

    In vele gevallen kunnen wij de werkelijkheid niet dragen,

    omdat deze te belastend is voor ons persoonlijkheidsge-

    13-10-2014 om 11:12 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.113

    voel.Dit maskeren wij dan met drank of drugs, zo wordt

    de werkelijkheid draaglijk.

    Het geweten

    De natuurmoraal is alles omvattend, doch moet nog ge-

    implementeerd worden.Dit is wat anderen ons aange-

    leerd hebben en door ons als juist wordt ervaren.

    Ouders, grootouders, de school, vrienden werken norme-

    rend.Zij praten ons een schuldbewustzijn aan.Hun op-

    vattingen worden later door ons als juist of onjuist erva-

    ren.Het geweten heeft niks met God te maken.

    Het is mogelijk met het geweten in de knoei te komen ten

    opzichte van de reguliere wetgeving die eerder van een

    algemene consensus uitgaat.Tijdens ons leven kunnen

    wij een staat opmaken van wie en wat wij zijn in moeilij-

    ke omstandigheden.Af en toe komen wij voor een com-

    plete verrassing te staan, voornamelijk als wij niet preste-

    ren volgens ons geweten.

    De inwendige en uitwendige tekenen van een geloof

    De inwendige.

    Geloven is een persoonlijke relatie aangaan met God.Dit

    is te vergelijken met een huwelijk.Ik ga een relatie aan

    met iemand anders.Ik besta, ik heb rechten en plichten

    en zo ook voor de ander.Ik kan die ander aanvaarden of

    afwijzen.Het spreekt vanzelf dat een geloofsovertuiging

    verschillende niveaus van kwaliteit kan bereiken.Som-

    mige blijven staan in het kinderlijke aangeleerde, anderen

    hebben de zaak uitgediept in hun godsdienst of religie en

    14-10-2014 om 09:55 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.114

    nog anderen hebben een totaal verschillende weg inge-

    slagen, zoals wij nu zien in de opkomst van het boed-

    dhisme.

    De uitwendige.

    Evenzoveel mensen,evenzoveel uitingsvormen.De ene

    wil zijn Godheid uitbeelden, de andere wil er kaarsen

    voor branden.Een derde wil een riant onderkomen bou-

    wen voor zijn God.

    Dit alles heeft niet veel met geloven te maken.De riten

    zijn daar om het groepsgevoel te ondersteunen.De ge-

    bouwen zijn er om de macht van de groep te laten zien.

    Een hiërarchie kan bestaan uit mensen die het voorbeeld

    geven en laten zien hoe een gelovige kan leven.

    Bidden

    Door onze katholieke opvoeding zijn wij wel vertrouwd

    met de notie 'bidden'.Het wordt teveel gezien als een

    formulegebed, een vaste tekst die dan wordt afgerammeld

    zonder echt op de betekenis van de woorden te letten.

    Met het Weesgegroet en het Onze Vader gaat het nog,

    een ramp zijn de  Twaalf Artikelen van Het Geloof. Ik

    heb dit gebed dan maar naar de vergetelheid verwe-

    zen.

    Onder bidden versta ik een gewoon gesprek met God,

    een denken aan God.Zo simpel is het!

    Bidden vraagt geen speciale plaatsen of voorzieningen.In

    de vele kerken, die ik in mijn leven gezien heb, vroeg ik

    mij af of God daar wel aanwezig was.Spaanse en Itali-

    aanse barokkerken zijn verschrikkelijk, Franse kerken

    15-10-2014 om 10:28 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz 115

    zijn meestal elegant en menselijk.Mij treft de eenvoud

    van Romaanse kerken, daar voel ik Iets, een Aanwezig-

    heid.

    Ik moet hier iets zeggen over de 'smeekbeden'.Eigenlijk

    behoren wij geen verzoeken aan God te vragen, zij zijn

    een teken van zwakte.Ik behoor niet tot de topklasse van

    de 'geroepenen' of  'zieners', ik heb die geesteskracht

    niet , dus is het voor mij geoorloofd.

    Ik maak gebruik van één formulegebed.

    God, bescherm mij en diegene die ik liefheb.

    Het is niet veel tekst en ik zeg het op iedere maal dat wij

    op reis gaan.Het is een  soort van spirituele amulet.

    Het inwilligen van een gunst laten wij aan God over,

    doch ik denk niet dat wij moeten bidden om zaken te be-

    komen die wij door onze eigen inspanning kunnen be-

    werkstelligen.Bidden is God opmerkzaam maken op

    uw aanwezigheid.

    De theorie van de snijdende lijnen

    Leeflijnen van personen kunnen heel erg verschillen.

    Sommige lijnen lopen van in het begin verkeerd.Sommi-

    ge personen vertonen van bij het begin zo een ontstellend

    gebrek aan geweten, dat hun pad bezaaid is met brok-

    stukken van andere levens.Zij leren geen levenslessen,

    zij zien niet wat zij aanrichten en aanvaarden geen hulp

    van anderen.Bij een eventuele 'clash' met zo een per-

    soon komen zij er, inde regel,nog goed vanaf.

    Wanneer uw levenslijn zo een 'slechte' lijn ontmoet ligt

    op het snijpunt slechts kommer en kwel of, in het ergste

    geval,doden.

    Wij kunnen God vragen zo een lijn te verleggen.Dit kan

    men vragen, dit is waardevol en God zal uw vraag inwil- 

    16-10-2014 om 12:27 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blr.116

    ligen indien mogelijk, doch onder drie voorwaarden.

    God moet het willen, de mens moet het willen en de na-

    tuur moet het toelaten.Toelaten, in de zin van, het moet

    geen mirakel zijn dat er dient te gebeuren, maar een

    doodnormale gebeurtenis zodat zij onopgemerkt kan ge-

    beuren.

    God is een zwakke kracht.Hij is te vergelijken met de

    zwaartekracht, overal aanwezig maar o zo zwak.

    De zin van het leven

    De gelovige stelt de vraag anders.Wat is de zin van mijn

    leven?Mijn zin is, de natuurwet te volgen, een goede

    wisselwerking te hebben met mijn omgeving en God in

    zijn Scheppingsplan te ondersteunen.Wij kunnen een

    goede analogie opstellen omdat te verduidelijken.

    Veronderstel, wij zitten in de auto met God aan het stuur,

    het regent en het is donker.Hij let niet op en mist  de afrit.

    Wij kunnen nu drie houdingen aannemen.

    Luidkeels roepen en verwijten maken,de bestuurder het

    knap lastig maken want Hij heeft Zijn energie nodig

    om naar de wegwijzers te zoeken.Ofwel zitten mokken

    en niets zeggen of doen, ofwel stil zijn en aandachtsvol

    naar de borden speuren en de bestuurder er opmerkzaam

    maken.Samen, in stille verbondenheid de nacht doorma-

    ken, hopend om er samen uittegeraken.

    Wij zijn die nacht, op die plek, gelijkwaardig.God

    kwetsbaar in zijn fout zijn, onderhevig aan onze kritiek,

    dankbaar voor hulp van onze kant en wij, afhankelijk van

    Hem (Hij bezit,daar, letterlijk de aandrijving) om ons

    einddoel te bereiken.

    Die samenwerking zie ik wel zitten en geen haar op mijn

    17-10-2014 om 11:10 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem Blz.117

    hoofd zou er aan denken Hem te krenken.

    Als God Liefde is en dat is Hij, dan is Hij zeer kwetsbaar.

    Wij, mensen, dekken ons in, zelfs als wij verliefd zijn.

    Wij willen onze basisschil niet prijsgeven, angstvallig

    bewaken wij ze.

    God kan dit niet, er is geen basisschil.De Liefde is totaal

    en onherroepelijk maar daarom is Hij zo kwetsbaar.

    Darom noemen wij Hem, de Ondergedokene, de God in

    Mineur.

    God heeft zich ondergedoken in Zijn Schepping, in

    Mineur omdat Hij langs alle kanten vastzit aan Zijn

    Schepping.Dit is Zijn engagement.

    Toen ik jaren geleden die theorie ontwikkelde van de

    God in Mineur, was ik er niet zo gelukkig mee.Ik voelde

    het aan dat ik mij op een hoger vlak plaatste dan God.Ik

    kon Hem pijnigen, schofferen en dat lag niet in mijn

    aard.Zo ben ik niet.Ik wens, persoonlijk, geen confron-

    tatie met God.Ik leefde in een toestand van vreesachtig-

    heid en nu kunnen wij de tweede 'mystieke' openbaring

    op zijn juiste waarde schatten.

    I denk dat in onbewust de ganse zaak in scène heb ge-

    zet,visueel en audidief.Ik zat in een negatieve gemoeds-

    toestand.De ervaring zelf was niet echt aangenaam.Zij

    bracht mij in  een verwijdering, het was als het ware, de

    God van het Oud-Testament die sprak.Het was een erva-

    ring van uit elkaar gaan.

    Wat heeft u die mystieke ervaringen opgebracht?

    Het feit dat men God gezien heeft  (eerste ervaring),stra-

    lend en uitnodigend, neemt de schrik voor de dood weg.

    Er is nog de schrik dat ik kan terechtkomen in slechte

    18-10-2014 om 17:45 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!