Inhoud blog
  • Afsluitingsgedachte
  • Afsluiting Enkele gedachten ter overweging
  • Poetry in motion
  • Foto 16
  • Foto 15
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het Mysterie Voorbij

    06-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.103

    dertje met de afbeelding van Gods oog), geldt ook voor ons

    sexueel gedrag en lost de vraag op, wat is sexueel geoorloofd

    en wat niet?

    Gods Liefde

    Er zijn twee grote takken te onderscheiden.

    -de bezittelijke of vrouwelijke liefde.Vanwege de licha-

    melijke band tussen moeder en kind kan deze liefde zeer

    intens zijn en soms verstikkend.Ze is omarmend!

    -de loslatende of mannelijke liefde .De band is veel los-

    ser en het individu kan zichzelf zijn.Ze is afstotend!

    Het individu kan  beide liefdes meemaken (moeder/

    vader).

    Het individu kan eventueel niet is staat zijn, door zijn

    gemoedstoestand, deze liefde adequaat te beantwoorden

    (psychopaat).

    Gods liefde is duidelijk van het mannelijke type, aange-

    zien Hij geen lichamelijke binding met de mensen heeft.

    Gods appèl

    God engageert zich in iedere nieuwe mens door hem een

    deel van Zichzelf te geven, dit noemen wij de Geest.Na

    de dood keert de Geest terug naar God.

    Door het menselijk bewustzijn ontstaat de Ziel, het ant-

    woord van de mens op Gods roep.

    De Ziel is het verzamelvat van onze intenties en is op het

    einde van het leven behoorlijk aangedikt en gereed om

    geplukt te worden door de dood.God wil naar de mensen

    toe , wij kunnen echter de aandrang om in ons binnen te

    treden vergrendelen of ons openstellen.

    06-10-2014 om 15:07 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.104

    Indeling van de soorten mensen ten opzichte van dit

    appèl

    -De Haters.

    Voor deze mensen telt God niet.Hun keuze staat bij het

    leven vast.

    -De Onverschilligen.

    Voor de meeste maakt het niks uit of men gelooft of niet.

    -De Ietsisers.

    Een grote groep mensen 'gelooft wel in iets', maar kan

    het verder niet definiëren.

    -De Aangeraakten.

    Het zijn personen die van in de aanvang aangeraakt zijn

    door God en hem voortdurend zoeken.Dit is zeker geen

    gave,geen genade,eerder een beproeving.Ik beschouw

    mij als een aangeraakte.

    -De Geroepenen.

    De 'priesters', zij die de last van hun roeping kunnen

    dragen.Zij hebben 'zekerheid' en voelen zich geroepen

    om Gods opdracht uit te voeren.

    -De Zieners.

    Personen met openbaringscapaciteiten.Mensen zoals

    Gandhi,Martin Luther King, Nelson Mandela.

    Mag een schepsel God ter verantwoording roepen

    voor het aangedane lijden?

    De mens krijgt het leven van zijn ouders.Die accepteer-

    den het risico te lopen en de gevolgen te dragen.Zij von-

    den de risico's aanvaarbaar en het aanstaande leven in-

    teressant genoeg om het te beleven.

    Met god is het anders.Hij aanvaarde het risico om voor

    07-10-2014 om 11:35 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.105

    Zichzelf de mogelijkheid te scheppen, te genieten van het

    onbekende.Daar ligt Zijn zwakte!

    Miskenning van onze basisrechten als mens.

    Gods straf,want die er,is de afkeuring,door de mens,

    van de toenadering die Hij zoekt.

    God heeft de 'erfzonde', die aan iedere mens kleeft en

    waar hij niet van los kan, inde Schepping gebracht.Dit

    kan God maar oplossen door mee-te-lijden met de men-

    sen die door deze 'erfzonde' belast worden.

    Hij vraagt om vergeving aan de mensen die verschillend

    reageren.Afwijzend, onverschillig of toegeeflijk, afhan-

    kelijk van wat de mensen overkomen is en hoe hun psy-

    chische opbouw is.

    Uiteraard kan ook de mens zondigen ten opzichte van

    Zijn Schepper.Zijn zonde bestaat uit een gebrek aan res-

    pect voor de materie, voor de planten en dieren die aan

    zijn zorg werden toevertrouwd of zijn medemens.

    Als het Kwaad goede mensen treft?Wat dan.

    Titel van het bekende boek van rabbi Harold Kushner.

    Ging te rade bij de Bijbel ,voornamelijk 'het Boek Job',

    maar die uitleg voldeed hem niet.

    Voor mij is er geen probleem.De uitleg staat op de blad-

    zijden 89-90.Ik krijg kanker en kan daar mee leven.Ik

    sterf misschien op 75jarige leeftijd en moet plaats maken

    voor nieuwe mensen.Anderen en beteren.

    Doch iedereen kent iemand die recht in zijn schoenen

    staat en toch een bepaald leed moet ondergaan, waar hij

    geen schuld aan heeft.Hoe zit dat dan?

    Ik ga er van uit dat God contact onderhoudt met de men-

    sen  die Hem zoeken (bidden),en dat Hij opereert binnen

    de natuurwetten.

    08-10-2014 om 15:39 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.106

    God voelen

    Eén van de eerste voorwaarden om God te voelen is een

    diep gevoel van verwondering bij het aanschouwen van

    de Schepping.Wij worden geraakt door schoonheid, daar

    stellen wij ons voor open en vormen aldus een mogelijk-

    heid om in contact te komen met God.

    De wetenschapper analyseert de natuur en bestudeert de

    elementaire deeltjes, daarna voegt hij die samen om zo tot

    een synthese te komen en te ontdekken dat iets niet klopt,

    het beeld is niet volledig en niet bevredigend.Gevolg van

    het reduktionisme (Descartes). Aristoteles wist dit al:

    Het geheel is meer dan de som der delen.

    Een tweede mogelijkheid is in vervoering te komen op in-

    tellectueel vlak. Hoe moet Einstein zich gevoeld hebben

    bij de ontdekking van zijn simpele basisformule E=mc2?

    Hoe moet hij vervuld geweest zijn van de schoonheid en

    elegantie der relativiteitstheorie?

    Een derde mogelijkheid is geraakt te worden door de da-

    den van een gelovig persoon die men tot voorbeeld kan

    nemen voor zijn eigen levenswandel.

    Men moet geen 'bewijzen' vragen om in God te geloven.

    Geen gedwongen bekering, geen mirakels om een 'geloof'

    op te dringen, enkel daadkracht. Een boek kan ook  die

    daadkracht bezitten zoals wij gezien hebben bij het boek

    Metabletica (zie Google).

    Geloven, is Gods aanwezigheid voelen in uw dagelijks

    leven.

    09-10-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.109

    Zijn alle inzichten evenwaardig?

    Na al deze inzichten was ik op een punt gekomen om

    zelfstandig iets uit te werken.Het was zonneklaar dat het

    lezen van boeken geen kant en klare oplossingen kon

    aanbieden.Ik zou een eigen oplossing moeten bedenken

    voor de grote vragen.

    Eigenaardig genoeg voelde ik mij niet aangetrokken tot

    de studie van de filosofie, ik wilde een eigen verklaring.

    Ik voelde de drang in mij om anders te zijn, de vrijheid

    om 'verkeerd' te denken. Het zou tot mijn 56ste duren

    voor ik een boek van filosofie kon openen en het waren

    dan nog vulgariserende werken.

    Een sluitend , verklarend geloofssysteem opstellen vereist

    drie zaken.

    -Een maximale verklaring der verschijnselen (volledigheid).

    -Een sociale verklaring der verschijnselen (goedheid).

    -Een intuïtieve verklaring de verschijnselen (schoonheid=

    eenvoud).

    De volledigheid.

    Dit is, voornamelijk, een redelijke verklaring vinden voor

    het lijden.Ik denk dat ik, in de voorgaande bladzijden , dit

    voldoende heb doorgelicht.Ik heb een plaats gegeven aan

    God en ook een plaats aan de mens.Ik heb laten zien hoe

    de wisselwerking is en hoe de mens reageert op Gods

    toenaderingen.

    De goedheid.

    De verklaringen moeten de mens sociaal verheffen.Geen

    groep mag uitgesloten worden.Het kastensysteem is te

    verwerpen alsook een vrouwonvriendelijke zienswijze. 

    10-10-2014 om 18:40 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.110

    Ook zienswijzen waarbij een groep gelovigen zich beter

    acht  dan een ander, namelijk "wij zijn de uitverkorenen",

    is te verwerpen.

    De schoonheid en eenvoud.

    Schoonheid.Dit is de beste maatstaf om het ene systeem met een

    ander te vergelijken.

    Eenvoud.Er is slechts een spanningsveld tussen God en zijn

    schepsels en ook tusen de schepsels onderling.De rest is ballast.

    In het hier Verklarend Model,ben ik gecharmeerd door

    de vrijheid waarmee de mens kan omgaan met zijn Schepper.

    Het is ontdaan van alle dwang en angst.Wij,God en mens,

    zijn elkaars gelijken wat de beleving betreft,wij staan allebei

    in het leven voor het volle honderd percent.Ik kan afwijzen

    of toetreden.Ik kan bijstaan of weigeren.

    Deze God wil ik dienen, diegene die mij mijn vrijheid laat.

    Mogen wij een geloofsovertuiging aan onze kinderen op-

    dringen?In Metabletica wordt er het verhaal verteld hoe de vader

    van Herbert Spencer omging met zijn kind.De vader

    stelde voortdurend de vraag naar de causale oorzaak van

    een verschijnsel.Het is niet wonderlijk dat de zoon,wijsgeer

    werd met deterministische trekjes.Zo moeten wij niet om-

    gaan met een kind, laat het in vrijheid zijn zaken bijeen garen.

    Leer hem verwonderd kijken naar de dingen.Breng schoon-

    heid aan in de vorm van muziek,schilderkunst, dans en beel-

    dende kunst.Laat het landschappen zien die spreken van God.

    Laat hen een oordeel vormen over de dingen en als zijn (haar)

    inzicht afwijkt van het jouwe, leg je er dan bij neer.Er is uit-

    eindelijk geen absolute scheidsrechter in dergelijke zaken.  

    11-10-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssymteem blz.111

    Even zoveeel emoties, even zoveel inzichten.

    Ik heb mijn kinderen net willen belasten met mijn zoe-

    ken naar oplossingen en eventuele antwoorden die niet

    uitgerijpt waren.Ik durfde het niet aan van mijn eigen

    spirituele instabiliteit vroegtijdig over te dragen.Nu kan

    het, zij bezitten de maturiteit om de uitgerijpte inzichten

    aan te nemen of af te wijzen.

    De vrije wil

    "De mogelijkheid om in alles duizend dingen te zien"

    (Van Den Berg).De laatste tijd spraakmakend, de mens

    als machine.De casaalredenerende ziet het graag dat al

    wat gebeurt een onontkomelijke oorzaak bezit  en dus is

    de mens onschuldig of een heel klein beetje schuldig.

    De absolute vrije wil is die wil die  vrij kan acteren om-

    dat hij alles kent en kan.Een soort Superman. Daar is

    uiteraard geen sprake van.

    De relatieve vrije wil, een  beetje kennis en een beetje

    kunnen, is variërend van persoon tot persoon.Uw keuze

    is beperkt, het wordt dus een 'kleine' keuze, doch vrij.

    Uw verantwoordelijkheid is navenant.

    De relatieve vrije wil is verbonden met onze perceptie

    van de wereld.Wij hebben al een onderscheid gemaakt

    tussen bewust, onderbewust en onbewust.Er komt nog

    een belangrijke vierde vorm bij.

    Het collectieve onbewuste.Van groot belang voor de

    studie van de verschillende godsdiensten en religies.

    Refereren bijna allemaal naar dezelfde archetypen.Deze

    theorie werd uitgewerkt door C.G.Jung.

    Van het collectieve onbewuste vertrekken de impulsen

     

    12-10-2014 om 13:24 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!