|
|
|
14-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.113 |
voel.Dit maskeren wij dan met drank of drugs, zo wordt
de werkelijkheid draaglijk.
Het geweten
De natuurmoraal is alles omvattend, doch moet nog ge-
implementeerd worden.Dit is wat anderen ons aange-
leerd hebben en door ons als juist wordt ervaren.
Ouders, grootouders, de school, vrienden werken norme-
rend.Zij praten ons een schuldbewustzijn aan.Hun op-
vattingen worden later door ons als juist of onjuist erva-
ren.Het geweten heeft niks met God te maken.
Het is mogelijk met het geweten in de knoei te komen ten
opzichte van de reguliere wetgeving die eerder van een
algemene consensus uitgaat.Tijdens ons leven kunnen
wij een staat opmaken van wie en wat wij zijn in moeilij-
ke omstandigheden.Af en toe komen wij voor een com-
plete verrassing te staan, voornamelijk als wij niet preste-
ren volgens ons geweten.
De inwendige en uitwendige tekenen van een geloof
De inwendige.
Geloven is een persoonlijke relatie aangaan met God.Dit
is te vergelijken met een huwelijk.Ik ga een relatie aan
met iemand anders.Ik besta, ik heb rechten en plichten
en zo ook voor de ander.Ik kan die ander aanvaarden of
afwijzen.Het spreekt vanzelf dat een geloofsovertuiging
verschillende niveaus van kwaliteit kan bereiken.Som-
mige blijven staan in het kinderlijke aangeleerde, anderen
hebben de zaak uitgediept in hun godsdienst of religie en
14-10-2014 om 09:55
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
13-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssysteem blz.112 |
die ervaren worden als een mogelijke, persoonlijke
openbaring.
God spreekt tot de mens langs dit collectieve onbewuste
en de mens is niet bij machte het onderscheid te maken
tussen een boodschap van God of een boodschap met ar-
chetypische vorm.De informatie is 'gekleurd'.Niet iede-
reen is bij machte om in de 'gekleurde' mededeling zijn
eigen, specifieke Goddelijke boodschap te zien.
Meestal ziet men in wat men wil zien, 'opgekleurd' door
de bewuste inhouden van ons brein.Zo interpreteren wij
de, zogezegde neutrale waarneming.
Het goede leven leiden
"Il suffit d'essayer".Woorden uitgesproken door André
Malraux, die hoop geeft aan de minder vermogende.
Een daad, ter beschikking van iedereen die oprecht wil
zijn.Hij zij niet:"Il suffit d'aimer",want beminnen is
gedeeltelijk aangeboren.Wanneer men bij zichzelf een
verkeerde programmatie ontdekt (bv.men is pedofiel)
moet men het goede betrachten (extern hulp halen),zelfs
al faalt men keer op keer.Men kan moeilijk zijn innerlij-
ke struktuur wijzigen.Hierboven is er sprake van een in-
tentie.Dit is primair en dus belangrijk.
Volgt de daad zelf. Deze kan erg verschillen van wat
men beoogde.Dit hangt van onze talenten af en van de
uiterlijke omstandigheden.Dit is secundair en onder
geschikt.
De mens wordt beoordeeld op de intentie die hij heeft,
niet op het werkelijke doel dat hij bereikt.
In het beschouwen van onze omgeving moeten wij wel
een onderscheiding maken tussen hoe wij de zaken zien
en hoe zij in werkelijkheid zijn.
In vele gevallen kunnen wij de werkelijkheid niet dragen,
omdat deze te belastend is voor ons persoonlijkheidsge-
13-10-2014 om 11:12
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
12-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssymteem blz.111 |
Even zoveeel emoties, even zoveel inzichten.
Ik heb mijn kinderen net willen belasten met mijn zoe-
ken naar oplossingen en eventuele antwoorden die niet
uitgerijpt waren.Ik durfde het niet aan van mijn eigen
spirituele instabiliteit vroegtijdig over te dragen.Nu kan
het, zij bezitten de maturiteit om de uitgerijpte inzichten
aan te nemen of af te wijzen.
De vrije wil
"De mogelijkheid om in alles duizend dingen te zien"
(Van Den Berg).De laatste tijd spraakmakend, de mens
als machine.De casaalredenerende ziet het graag dat al
wat gebeurt een onontkomelijke oorzaak bezit en dus is
de mens onschuldig of een heel klein beetje schuldig.
De absolute vrije wil is die wil die vrij kan acteren om-
dat hij alles kent en kan.Een soort Superman. Daar is
uiteraard geen sprake van.
De relatieve vrije wil, een beetje kennis en een beetje
kunnen, is variërend van persoon tot persoon.Uw keuze
is beperkt, het wordt dus een 'kleine' keuze, doch vrij.
Uw verantwoordelijkheid is navenant.
De relatieve vrije wil is verbonden met onze perceptie
van de wereld.Wij hebben al een onderscheid gemaakt
tussen bewust, onderbewust en onbewust.Er komt nog
een belangrijke vierde vorm bij.
Het collectieve onbewuste.Van groot belang voor de
studie van de verschillende godsdiensten en religies.
Refereren bijna allemaal naar dezelfde archetypen.Deze
theorie werd uitgewerkt door C.G.Jung.
Van het collectieve onbewuste vertrekken de impulsen
12-10-2014 om 13:24
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
11-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.110 |
Ook zienswijzen waarbij een groep gelovigen zich beter
acht dan een ander, namelijk "wij zijn de uitverkorenen",
is te verwerpen.
De schoonheid en eenvoud.
Schoonheid.Dit is de beste maatstaf om het ene systeem met een
ander te vergelijken.
Eenvoud.Er is slechts een spanningsveld tussen God en zijn
schepsels en ook tusen de schepsels onderling.De rest is ballast.
In het hier Verklarend Model,ben ik gecharmeerd door
de vrijheid waarmee de mens kan omgaan met zijn Schepper.
Het is ontdaan van alle dwang en angst.Wij,God en mens,
zijn elkaars gelijken wat de beleving betreft,wij staan allebei
in het leven voor het volle honderd percent.Ik kan afwijzen
of toetreden.Ik kan bijstaan of weigeren.
Deze God wil ik dienen, diegene die mij mijn vrijheid laat.
Mogen wij een geloofsovertuiging aan onze kinderen op-
dringen?In Metabletica wordt er het verhaal verteld hoe de vader
van Herbert Spencer omging met zijn kind.De vader
stelde voortdurend de vraag naar de causale oorzaak van
een verschijnsel.Het is niet wonderlijk dat de zoon,wijsgeer
werd met deterministische trekjes.Zo moeten wij niet om-
gaan met een kind, laat het in vrijheid zijn zaken bijeen garen.
Leer hem verwonderd kijken naar de dingen.Breng schoon-
heid aan in de vorm van muziek,schilderkunst, dans en beel-
dende kunst.Laat het landschappen zien die spreken van God.
Laat hen een oordeel vormen over de dingen en als zijn (haar)
inzicht afwijkt van het jouwe, leg je er dan bij neer.Er is uit-
eindelijk geen absolute scheidsrechter in dergelijke zaken.
11-10-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
10-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.109 |
Zijn alle inzichten evenwaardig?
Na al deze inzichten was ik op een punt gekomen om
zelfstandig iets uit te werken.Het was zonneklaar dat het
lezen van boeken geen kant en klare oplossingen kon
aanbieden.Ik zou een eigen oplossing moeten bedenken
voor de grote vragen.
Eigenaardig genoeg voelde ik mij niet aangetrokken tot
de studie van de filosofie, ik wilde een eigen verklaring.
Ik voelde de drang in mij om anders te zijn, de vrijheid
om 'verkeerd' te denken. Het zou tot mijn 56ste duren
voor ik een boek van filosofie kon openen en het waren
dan nog vulgariserende werken.
Een sluitend , verklarend geloofssysteem opstellen vereist
drie zaken.
-Een maximale verklaring der verschijnselen (volledigheid).
-Een sociale verklaring der verschijnselen (goedheid).
-Een intuïtieve verklaring de verschijnselen (schoonheid=
eenvoud).
De volledigheid.
Dit is, voornamelijk, een redelijke verklaring vinden voor
het lijden.Ik denk dat ik, in de voorgaande bladzijden , dit
voldoende heb doorgelicht.Ik heb een plaats gegeven aan
God en ook een plaats aan de mens.Ik heb laten zien hoe
de wisselwerking is en hoe de mens reageert op Gods
toenaderingen.
De goedheid.
De verklaringen moeten de mens sociaal verheffen.Geen
groep mag uitgesloten worden.Het kastensysteem is te
verwerpen alsook een vrouwonvriendelijke zienswijze.
10-10-2014 om 18:40
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
09-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.106 |
God voelen
Eén van de eerste voorwaarden om God te voelen is een
diep gevoel van verwondering bij het aanschouwen van
de Schepping.Wij worden geraakt door schoonheid, daar
stellen wij ons voor open en vormen aldus een mogelijk-
heid om in contact te komen met God.
De wetenschapper analyseert de natuur en bestudeert de
elementaire deeltjes, daarna voegt hij die samen om zo tot
een synthese te komen en te ontdekken dat iets niet klopt,
het beeld is niet volledig en niet bevredigend.Gevolg van
het reduktionisme (Descartes). Aristoteles wist dit al:
Het geheel is meer dan de som der delen.
Een tweede mogelijkheid is in vervoering te komen op in-
tellectueel vlak. Hoe moet Einstein zich gevoeld hebben
bij de ontdekking van zijn simpele basisformule E=mc2?
Hoe moet hij vervuld geweest zijn van de schoonheid en
elegantie der relativiteitstheorie?
Een derde mogelijkheid is geraakt te worden door de da-
den van een gelovig persoon die men tot voorbeeld kan
nemen voor zijn eigen levenswandel.
Men moet geen 'bewijzen' vragen om in God te geloven.
Geen gedwongen bekering, geen mirakels om een 'geloof'
op te dringen, enkel daadkracht. Een boek kan ook die
daadkracht bezitten zoals wij gezien hebben bij het boek
Metabletica (zie Google).
Geloven, is Gods aanwezigheid voelen in uw dagelijks
leven.
09-10-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
08-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.105 |
Zichzelf de mogelijkheid te scheppen, te genieten van het
onbekende.Daar ligt Zijn zwakte!
Miskenning van onze basisrechten als mens.
Gods straf,want die er,is de afkeuring,door de mens,
van de toenadering die Hij zoekt.
God heeft de 'erfzonde', die aan iedere mens kleeft en
waar hij niet van los kan, inde Schepping gebracht.Dit
kan God maar oplossen door mee-te-lijden met de men-
sen die door deze 'erfzonde' belast worden.
Hij vraagt om vergeving aan de mensen die verschillend
reageren.Afwijzend, onverschillig of toegeeflijk, afhan-
kelijk van wat de mensen overkomen is en hoe hun psy-
chische opbouw is.
Uiteraard kan ook de mens zondigen ten opzichte van
Zijn Schepper.Zijn zonde bestaat uit een gebrek aan res-
pect voor de materie, voor de planten en dieren die aan
zijn zorg werden toevertrouwd of zijn medemens.
Als het Kwaad goede mensen treft?Wat dan.
Titel van het bekende boek van rabbi Harold Kushner.
Ging te rade bij de Bijbel ,voornamelijk 'het Boek Job',
maar die uitleg voldeed hem niet.
Voor mij is er geen probleem.De uitleg staat op de blad-
zijden 89-90.Ik krijg kanker en kan daar mee leven.Ik
sterf misschien op 75jarige leeftijd en moet plaats maken
voor nieuwe mensen.Anderen en beteren.
Doch iedereen kent iemand die recht in zijn schoenen
staat en toch een bepaald leed moet ondergaan, waar hij
geen schuld aan heeft.Hoe zit dat dan?
Ik ga er van uit dat God contact onderhoudt met de men-
sen die Hem zoeken (bidden),en dat Hij opereert binnen
de natuurwetten.
08-10-2014 om 15:39
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
07-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.104 |
Indeling van de soorten mensen ten opzichte van dit
appèl
-De Haters.
Voor deze mensen telt God niet.Hun keuze staat bij het
leven vast.
-De Onverschilligen.
Voor de meeste maakt het niks uit of men gelooft of niet.
-De Ietsisers.
Een grote groep mensen 'gelooft wel in iets', maar kan
het verder niet definiëren.
-De Aangeraakten.
Het zijn personen die van in de aanvang aangeraakt zijn
door God en hem voortdurend zoeken.Dit is zeker geen
gave,geen genade,eerder een beproeving.Ik beschouw
mij als een aangeraakte.
-De Geroepenen.
De 'priesters', zij die de last van hun roeping kunnen
dragen.Zij hebben 'zekerheid' en voelen zich geroepen
om Gods opdracht uit te voeren.
-De Zieners.
Personen met openbaringscapaciteiten.Mensen zoals
Gandhi,Martin Luther King, Nelson Mandela.
Mag een schepsel God ter verantwoording roepen
voor het aangedane lijden?
De mens krijgt het leven van zijn ouders.Die accepteer-
den het risico te lopen en de gevolgen te dragen.Zij von-
den de risico's aanvaarbaar en het aanstaande leven in-
teressant genoeg om het te beleven.
Met god is het anders.Hij aanvaarde het risico om voor
07-10-2014 om 11:35
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
06-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.103 |
dertje met de afbeelding van Gods oog), geldt ook voor ons
sexueel gedrag en lost de vraag op, wat is sexueel geoorloofd
en wat niet?
Gods Liefde
Er zijn twee grote takken te onderscheiden.
-de bezittelijke of vrouwelijke liefde.Vanwege de licha-
melijke band tussen moeder en kind kan deze liefde zeer
intens zijn en soms verstikkend.Ze is omarmend!
-de loslatende of mannelijke liefde .De band is veel los-
ser en het individu kan zichzelf zijn.Ze is afstotend!
Het individu kan beide liefdes meemaken (moeder/
vader).
Het individu kan eventueel niet is staat zijn, door zijn
gemoedstoestand, deze liefde adequaat te beantwoorden
(psychopaat).
Gods liefde is duidelijk van het mannelijke type, aange-
zien Hij geen lichamelijke binding met de mensen heeft.
Gods appèl
God engageert zich in iedere nieuwe mens door hem een
deel van Zichzelf te geven, dit noemen wij de Geest.Na
de dood keert de Geest terug naar God.
Door het menselijk bewustzijn ontstaat de Ziel, het ant-
woord van de mens op Gods roep.
De Ziel is het verzamelvat van onze intenties en is op het
einde van het leven behoorlijk aangedikt en gereed om
geplukt te worden door de dood.God wil naar de mensen
toe , wij kunnen echter de aandrang om in ons binnen te
treden vergrendelen of ons openstellen.
06-10-2014 om 15:07
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
04-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.102 |
binnen zijn groep om het gestelde doel te bereiken.Zie-
daar,de stappen die wij nemen in onze psychische evolu-
tie.
Deze rechten zijn aan onszelf ontleend,staan op zich-
zelf en hangen niet af van een mogelijke Schepper.
Dit stelt God voor een probleem.Was vroeger een posi-
tief getal voldoende om de Schepping moreel te justifië-
ren,nu moet men rekening houden met de individuele
rechten van iedere mens. Daar moet ook een positief
overschot zijn.
God heeft zich noodgedwongen moeten aanpassen.
Gaande van een God, die in zijn mensenloze Tuin
wandelt en geniet, naar een God die medelijden (ver-
antwoordelijkheid) krijgt met dat klein mensenras.
De moraal
Dit zijn 'wetten' die ons leven vergemakkelijken. Zij
hebben niets met God te maken.Dit zijn de regels die
wij onderling afspreken om het 'verkeer' tussen de men-
sen te regelen.Deze regels zijn veranderlijk omdat de
maatschappij verandert.
Hier volgen wij de raad van Confusius.
Doe een ander niet aan wat u zelf niet zou willen.
In de veronderstelling dat wij hier met een 'normaal' ie-
mand te doen hebben.
Het komt er op neer dat wij respect hebben voor elkaar
en voor wat ons werd toevertrouwd.
Een tweede regel die wij kunnen volgen:
Bedenk bij alles wat u doet, de aanwezigheid van een
ander.Deze regel, die doet denken aan 'het oog van God' (ka-
04-10-2014 om 17:55
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
03-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz101 |
Wat is het Kwaad?
We zullen het kwaad bezien vanuit het standpunt der
uitvoerders en slachtoffers.Voor het eerste kunnen wij
nog een onderscheid maken tussen het Koude Kwaad en
het Warme.
-De uitvoerderds.
Met het Koude Kwaad bedoelen wij hier het onrecht dat
andere aanrichten zonder 'pardon',de 'Rücksichtslosig-
keit'.Het Kwaad waarvan Heydrich, Eichmann,Himmler
en Hitler voorbeelden van waren. Dit Kwaad gaat tot het
uiterste en steunt op de rede, op drogredenen waarmee zij
het Kwaad voeden.
Met het Warme Kwaad bedoelen wij het Kwaad dat ge-
milderd kan worden.Er is een uitweg, er is nog iets wat
kan aanzetten tot vermindering, hier gaat het om een in-
greep van de emotie die de rede tempert.Mussolini en
Degrelle zijn voorbeelden hiervan.
-De slachtoffers.
Het Kwaad wordt verricht wanneer mijn rechten,als
individu en als behorend tot een groep,worden aange-
tast.
Wie bepaalt die rechten?Welk recht heb ik als individu?
En als behorend tot een groep?
Er zijn 30 basisrechten voorzien in The Universal Decla-
ration of Human Rights (1948) waarvan drie artikels
welbekend zijn:
-art18:freedom of thought,conscience and religion.
-art 19:freedom of opinion and expression.
-art 20:freedom of peaceful assembly and association.
Ieder individu heeft het recht zich te ontplooien.
Zelfbewustzijn,uitwendig bewustzijn en willen ageren
03-10-2014 om 11:01
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
30-09-2014 |
Hoofdsuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.100 |
rond of ons) bewustzijn niet te splitsen. Men keert de
blik naar binnen of buiten.
Het eerste bewustzijn moet erg diffuus geweest zijn en
verbonden aan overlevingsstrategieën. Zich verdedigen
met de gepaste stokken of eenvoudige werktuigen maken
on voedsel te zoeken.Alle andere artefacten vragen om
een gedegen kennis van hun eigenschappen en de variabi-
liteit van hun omgeving.Denk maar eens aan vuur aan-
maken, gebruik van pijl en boog, conservering van voed-
sel, het maken van kledij.
Wij nemen het "kiezen" als maatstaf om te spreken van
waarneembaar bewustzijn.Die keuze die men doet, zegt
iets over de kennis die men bezit over de omgeving en
ook over de kennis van de gevolgen van de keuze die
men doet.Het bewustzijn evolueert naar een maatschap-
pij waar ethische regels meer en meer gelden,waar wij
ons bewust zijn van de keuzes die wij maken en ook van
de gevolgen daarvan.De ganse eco-evolutie is daar een
bewijs van.
Kan bewustzijn geblokkeerd geraken?Dit is zeker het
geval bij het zelfbewustzijn.Zaken die men niet aankan,
die niet psychisch te verwerken zijn, geven aanleiding tot
verdringing en dus tot het onbewuste.
Men spreekt van onderbewust wanneer
de voorvallen bewust te maken zijn met herinne-
ringsingrepen waartegen geen bezwaar geuit wordt.
Het uitwendige bewustzijn kan ook blokkeren wanneer
de groep waarin men leeft dit vereist.De naziperiode is
daar een voorbeeld van.
30-09-2014 om 10:24
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
24-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.99 |
De mens verschijnt ten tonele
Uiteindelijk verschijnt de mens.Van dier geëvolueerd
naar mens met bewustzijn, maar steeds in hoge mate on-
derhevig aan zijn animale oorsprong.Die primaire driften
(voeden,paren,verdedigen) en secundaire behoeften (in-
tellect,hogere emoties) vormen samen de ik-drift.Deze
worden in bedwang gehouden door onze gemeensschapszin
(het wij-gevoel).Deze twee polen vormen samen de
groepsdynamiek (dr.Adler-Individualpsychologie).
De erfzonde (Peccatorum originale-H.Augustinus) ver-
vangen door de evolutiegedachte.
"De erfzonde is de staat van zonde die van Adam op al
zijn nakomelingen overgaat" .(Catechismus 1964)
Nu kunnen wij voor de archaïsche erfzonde een beter be-
grip plaatsen, namelijk de evolutiegedachte.
Het is, op individueel vlak, het onevenwicht dat optreedt
als het ik-gevoel en het wij-gevoel niet in balans zijn.
Dit is een karaktertrek die in iedere mens besloten ligt en dit
is zo van jongs van aan.
De 'erfzonde = Bijbels begrip' is een bewijs van onze
dierlijke oorsprong.Dit is Gods keuze, Gods verantwoor-
delijkheid!
Het lijden verschijnt ten tonele
Wie zegt lijden, zegt bewustzijn. Zonder bewustzijn geen
lijden. Wat is dat bewustzijn? Wanneer ontstaat het?
Evolueert het bewustzijn? Kan bewustzijn geblokkeerd
raken? Daar zal ik nader op in gaan.
Inwendig (zelfbewustzijn) en uitwendig (de omgeving
24-09-2014 om 18:51
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
19-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.98 |
-De ingenieusiteit.
De manier waarop een dier aan zijn prooi komt.Het zijn
geen oplossingen 'out-of-the-box', maar regelrechte
wonderlijke zaken.Denk maar aan de sidderaal, welke een
stroomstoot kan geven tot 600 volt komende uit een se-
rieschakeling van batterijtjes.
God kon het met minder gedaan hebben.Juist het
hoogstnodige, een zuinige op prestatie gerichte Schep-
ping. Een Schepping op zijn Hollands.
God is geboeid door ieder moment der evolutie. Hij heeft
geen miljoenen jaren zitten wachten op de komst van de
mens.Voor Hem telt ook het nu en Hij geniet er van.Het
is de vraag of hij de mens in gedachte had zoals wij die
kennen .
Wij, gelovigen, maken er een punt van om daarin God
aan het werk te zien.
Hoe moeten wij ons dat voorstellen?
Zolang er geen bewustzijn verschijnt, is God niet gebon-
den om in te grijpen.Zijn ingreep kan slechts minimaal
zijn, gebonden als Hij is door zijn Schepping.Een correc-
tie in de Schepping is slechts mogelijk daar waar het toe-
val een opening laat.De correcties laten een (nu) zicht-
bare verandering toe.
Zijn er in de oudheid tekenen geweest van ingrepen?Wie
zal het zeggen.In de wordingsgeschiedenis van miljoe-
nen jaren zijn er wellicht ingrepen geweest die door pale-
ontologen en geologen aan de oppervlakte kunnen ge-
bracht worden.
19-09-2014 om 10:50
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
18-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.97 |
voor de oerknal komt ontsnapt aan ons bevattingsvermo-
gen.Ook de vraag hoe de oerknal tot stand kwam. 'Iets'
kan tot stand komen uit twee tegengestelde zaken (fase
en tegenfase),zoals duisternis en silte in een interferen-
tiepratroon van bron en tegenbron, wanneer deze krachten
in evenwicht zijn. Doch deze uitleg is gekunsteld en
vraagt naar meer.Hoe ontstaan de twee tegengestelde za-
ken?Men komt er niet uit. Er komt een einde aan elke
bevraging omdat wij niet bij machte zijn het probleem te
doorgronden.
De gedreven materie kan men vergelijken met een inge-
nieur die een wagen ontwerpt.Niet de wagen van het ver-
stand, want die zijn allen aan elkaar gelijk, maar een
wagen voortgebracht door de hartstochten. Zijn creatie
zal de kenmerken vertonen van zijn creator, zijn schep-
ping zal hem verraden.
Is hij een Duitser, dan zal de wagen geen tierelantijnen
bevatten, maar degelijk zijn.Is hij echter Italiaan , dan
mag men zich aan alles verwachten.Is hij Fransman,dan
kan men iets verwachten met één koplamp en elastieken
als zitting.
De creator verraadt zich in zijn schepping, zo ook God.
Wat is er te zien in die Schepping?
-Verscheidenheid.
De veelheid aan soorten en variëteiten is onvoorstelbaar.
De kleurenpracht,het geurenpalet van de vele bloemen.
-De doeltreffendheid.
De geschapen zaak is af, het is geen tussenstadium waar
nog veel aan gewerkt moet worden. De camouflage tech-
niek van sommige insecten,slaat u met verstomming.
18-09-2014 om 11:06
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
17-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.96 |
zo het lijden in de wereld te hebben gebracht.Eerst op
minimaal niveau, het dierlijke (weinig bewustzijn) later
op maximaal niveau bij de mens.
Voor God geldt,op dierlijk niveau, dat de som van de
positieve en negatieve ervaringen moeten gelijk zijn aan
een groot positief getal.Dit is een collectief gegeven,bij
de Schepping van de mens wordt dit een individueel ge-
geven.
Antropomorfe benadering
Een zwakte in de redenering?
Het is duidelijk dat bovenstaande benadering antropo-
morf is.Het boek Genesis zegt:"God schiep de mens
naar zijn beeld en gelijkenis".Het enige wat wij doen is
'reverse engineering' toepassen.Wij kennen ons zelf ta-
melijk goed en rekenen achteruit om de eigenschappen
van onze Schepper te kennen in benaderende vorm.
Een benadering is het zeker.Geen Schepsel zag ooit de
Schepper, geen individu was bij machte Hem aan te ra-
ken .Geen creatie was het ooit gegund om een blik te
werpen in de hersenspinsels van de Creator.
Waarom zijn wij zeker dat onze benadering de juiste is?
Zolang wij blijven bij een zuivere rationalisatie, zolang
zijn wij onzeker.Het verstand is niet bij machte dit pro-
bleem op te lossen.
God en zijn schepping
God creatie omvat een materiële creatie (de vorm) en
een geestelijke (de gedreven materie).
De vorm is alles wat na de oerknal is voortgekomen.Wat
17-09-2014 om 17:32
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
16-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.95 |
Genoeg 'wiskunde', terug naar God die een risico neemt.
Hij koos voor het evolutieprincipe.Vooruitgang door te
tasten en te proberen, volgens de wet der sterkste.Wat de
uitkomst is van deze evolutie is zelfs voor God een raad-
sel en daar was het Hem om te doen.
In de schepping moet vooreerst alles aanwezig zijn om
het latere leven toe te laten, in voldoende mate, niet enkel
om het begin toe te laten maar ook alle opeenvolgende
generaties.Dit alleen slaat mij met verbazing
Stel u een ogenblik voor dat u 100 miljoen jaar terug
gaat in de tijd.U ziet de aarde met een minimum aan
planten en dieren, primitief maar levendig.Stel nu die-
zelfde plek voor in deze tijd,met zijn auto's,vliegtuigen,
ijzer, plastic, aardolie,gas, energie, enz.
Onvoorstelbaar,de mensenmassa groeit aan en steeds is
daar de invulling van de behoeftes.Men zou eens een
breuk verwachten,een kink in de kabel van zo een com-
plex geheel.Maar nee, de Schepping voorziet steeds een
oplossing.
Rest dan nog de finaliteit, waar de atheïsten zo over
struikelen.Ik bedoel hier een open finaliteit, één die het
ongewisse toelaat, het toeval. Niet de gesloten finaliteit
waarlangs alles moet langs komen.God wenst niet uit te
komen op een parcours dat Hij al kent.God laat het toe-
val een rol spelen lang voor de komst van de mens en ge-
niet ervan.
Dit is Zijn doel.Er van genieten,verrast worden door
het samenspel van drie factoren die de Schepping be-
heersen.Zijn Rede (de voorzienigheid), Zijn Grillig-
heid (de onzekerheid) en zijn Tijd, noodzakelijk om
de Rede en de Grilligheid te doen versmelten.
Gods fout is, het evolutiesysteem te hebben gekozen en
16-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
15-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.94 |
gekenmerkt door de rede, tot de eigenlijke Creatie,ge-
kenmerkt door de passie, zien wij God kantelen van de
ene Persoon in de andere.Het was een sprong in het onge-
wisse.Van het Zijn in zichzelf, tot het Zijn voor een an-
der.Wat een lef!Wat een risico.
Wij zitten opgescheept met de schepping die wij hebben
en het is zeker niet de beste.
Bedenk eens een andere schepping,waarbij het dierenrijk
zich niet voedt met prooien maar met plantaardige voeding.
Of een voeding die gebaseerd is op waterstof en zuurstof
door splitsing van de basiselementen van water en die niet
steunt op koolstof met zijn 4-voudige bindingen en circu-
laire structuren.Hier verlaten we dr.Pangloss (Voltaire) om
het antropisch principe (zie Google) te omarmen.
Tijd voor een tweede parenthese.De wereld bestaat 13,7 mil-
jard jaar.De moderne mens 1 miljoen jaar.Op een tijdschaal
van 24 uur ,een etmaal, beslaat dit zes seconden.Dit probleem
hield mij reeds wakker in mijn jeugdjaren.
Wat deed God in de die tussentijd van 23 uur, 59 minuten en 54
seconden?
Het enige juiste antwoord is dat God niet op de mens (zoals wij
die kennen) zat te wachten.Hij genoot met volle teugen van
het schouwspel dat de Schepping Hem bood.
15-09-2014 om 16:03
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
13-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.93 |
buurt komt van scheppen uit grilligheid.
Ik zie God als Creator, als ultieme Kunstenaar, volledig
opgaand in zijn Schepping, niet belemmerd door materië-
le beslommeringen en vrij denkend.
Voorafgaandelijk aan de eigenlijke schepping is alles
mogelijk.Vergelijk het met onze 'brainstorming'. Alle
remmen los, alle mogelijke problemen en oplossingen
kunnen wij bedenken.Totaal imaginair kunnen wij een
schepping benaderen.Duizend variaties kunnen wij uit
onze duim zuigen,wij zijn door niks gebonden.
Totdat wij inzoomen op een welbepaalde , specifieke op-
lossing.Van dan af zijn wij gebonden.Aan de causaliteit
van het geschapene, de oervorm en de finaliteit van waar
wij naartoe willen.Staat ons nog te bepalen hoe wij die
finaliteit willen bereiken , met welk mechanisme.
Dit idee ontstond uit de veronderstelling dat God één is
en slechts één.Wanneer God zich engageert is geen te-
rugweg mogelijk.Er kan geen tweede God zijn achter de
Schepping,om vandaar uit te besturen.Het is het één of
het ander.Men kan van geen twee walletjes eten. Dit is
Gods uniciteit.
Is er slechts één schepping mogelijk?De huidige , de
beste?
Er zijn veel scheppingen mogelijk, afhankelijk van het
mechanisme welke van de oervorm naar de eindvorm
gaat.Hier heeft God een steek laten vallen in Zijn god-
delijk breiwerk.
Hij wilde een Schepping die Hem kon verrassen.Een
Schepping die verliep zoals Hij het kon voorspellen, zin-
de Hem niet.God heeft zich laten meeslepen door de
roes van de Cratie.Van de voorvorm van de Creatie,
13-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
12-09-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.92 |
kel modern mens.Het aanvaarden , met gelatenheid, van
het kruis, daar trapt geen mens meer in.
Mag de mens dan niet opstandig zijn?Moet hij alles op
zich laten afkomen?Waar zijn zijn rechten,belooft door
het natuurrecht?Stel u het volgende voor.
Een aardbeving doet een gebouw instorten.Een meisje
raakt gekneld tussen de betonblokken , ze is geimmobili-
seerd aan armen en benen. Ze leeft,kan vrij ademen,zich
goed bewust van haar toestand. De dag gaat voorbij, de
honger knaagt.Roepen heeft geen zin. Ze krijgt geen ant-
woord. Bidden heeft geen zin, ze krijgt geen antwoord.
Er is een totale stilte rond haar.Ze voelt zich verlaten.
Ze heeft dorst, ze wil haar eigen urine opdrinken
doch dit lukt haar niet.Ze kan haar hoofd bewegen dit is
alles.Ze weet dat zij zonder vocht het een paar dagen kan
uithouden.Het begint te regenen, onder haar hoofd vormt
zich een plas,daar kan ze zich aan laven.Ze beseft dat
haar doodstrijd een paar dagen kan gerokken worden.Ze
houdt het enkele dagen vol, haar nieren blokkeren, raakt
in coma en sterft.
Mag een mens die dit meemaakt, niet vloeken van de
pijn?Wat is haar schuld aan dit ganse gebeuren?Mag hij
(zij), wat hem (haar) overkomt, niet aanvaarden?Zal God,
zo een persoon, zijn opstandigheid aanrekenen?Is God dan
zo grillig?Ik heb een ander beeld van God!
Een eigen Godsbeeld
Waarom heeft God de aarde geschapen?
In de lagere school leerde men dat God de eenzaamheid
wilde ontvluchten en daarom de mens schiep.Een andere
reden is schepping tot zijn eigen glorie, wat dicht in de
12-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|