13-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.93
buurt komt van scheppen uit grilligheid.
Ik zie God als Creator, als ultieme Kunstenaar, volledig
opgaand in zijn Schepping, niet belemmerd door materië-
le beslommeringen en vrij denkend.
Voorafgaandelijk aan de eigenlijke schepping is alles
mogelijk.Vergelijk het met onze 'brainstorming'. Alle
remmen los, alle mogelijke problemen en oplossingen
kunnen wij bedenken.Totaal imaginair kunnen wij een
schepping benaderen.Duizend variaties kunnen wij uit
onze duim zuigen,wij zijn door niks gebonden.
Totdat wij inzoomen op een welbepaalde , specifieke op-
lossing.Van dan af zijn wij gebonden.Aan de causaliteit
van het geschapene, de oervorm en de finaliteit van waar
wij naartoe willen.Staat ons nog te bepalen hoe wij die
finaliteit willen bereiken , met welk mechanisme.
Dit idee ontstond uit de veronderstelling dat God één is
en slechts één.Wanneer God zich engageert is geen te-
rugweg mogelijk.Er kan geen tweede God zijn achter de
Schepping,om vandaar uit te besturen.Het is het één of
het ander.Men kan van geen twee walletjes eten. Dit is
Gods uniciteit.
Is er slechts één schepping mogelijk?De huidige , de
beste?
Er zijn veel scheppingen mogelijk, afhankelijk van het
mechanisme welke van de oervorm naar de eindvorm
gaat.Hier heeft God een steek laten vallen in Zijn god-
delijk breiwerk.
Hij wilde een Schepping die Hem kon verrassen.Een
Schepping die verliep zoals Hij het kon voorspellen, zin-
de Hem niet.God heeft zich laten meeslepen door de
roes van de Cratie .Van de voorvorm van de Creatie,
13-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
12-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.92
kel modern mens.Het aanvaarden , met gelatenheid, van
het kruis, daar trapt geen mens meer in.
Mag de mens dan niet opstandig zijn?Moet hij alles op
zich laten afkomen?Waar zijn zijn rechten,belooft door
het natuurrecht? Stel u het volgende voor.
Een aardbeving doet een gebouw instorten.Een meisje
raakt gekneld tussen de betonblokken , ze is geimmobili-
seerd aan armen en benen. Ze leeft,kan vrij ademen,zich
goed bewust van haar toestand. De dag gaat voorbij, de
honger knaagt.Roepen heeft geen zin. Ze krijgt geen ant-
woord. Bidden heeft geen zin, ze krijgt geen antwoord.
Er is een totale stilte rond haar.Ze voelt zich verlaten.
Ze heeft dorst, ze wil haar eigen urine opdrinken
doch dit lukt haar niet.Ze kan haar hoofd bewegen dit is
alles.Ze weet dat zij zonder vocht het een paar dagen kan
uithouden.Het begint te regenen, onder haar hoofd vormt
zich een plas,daar kan ze zich aan laven.Ze beseft dat
haar doodstrijd een paar dagen kan gerokken worden.Ze
houdt het enkele dagen vol, haar nieren blokkeren, raakt
in coma en sterft.
Mag een mens die dit meemaakt, niet vloeken van de
pijn?Wat is haar schuld aan dit ganse gebeuren?Mag hij
(zij), wat hem (haar) overkomt, niet aanvaarden?Zal God,
zo een persoon, zijn opstandigheid aanrekenen?Is God dan
zo grillig?Ik heb een ander beeld van God!
Een eigen Godsbeeld
Waarom heeft God de aarde geschapen?
In de lagere school leerde men dat God de eenzaamheid
wilde ontvluchten en daarom de mens schiep.Een andere
reden is schepping tot zijn eigen glorie, wat dicht in de
12-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
10-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen Blz.91
zigheid.Ik kwam op een punt te staan dat ik geen religi-
euze boeken meer nodig had.Ik wist, dat was mij vol-
doende.Die zekerheid heeft mij, tot op de dag van van-
daag , niet in de steek gelaten.
-Heeft u God niet gekwetst in het afwijzen van zijn po-
ging tot toenadering?Ik heb mij de vraag dikwijls ge-
steld. Gesteld dat God een dialoog wilde aanvatten en
een mystieke ervaring koos als toenadering, moet Hij dan
niet verbaast hebben opgekeken wanneer ik de deur voor
Zijn neus dichtsmeet uit angst voor wat komen ging.Wat
was er met mij gebeurd indien ik op Zijn uitnodiging was
ingegaan?
Een vierde ontmoeting met een jezuïet
Het Davidsfonds had een cursus Mystiek , gegeven door
prof.Herwig Arts,lopen in Oudenaarde.Die lessenreeks
heb ik gevolgd maar ik ben er niet veel wijzer uit gewor-
den. Het boek van Greely en anderen , hadden mij goed inge-
licht.Volgens Arts moet men de mystieke ervaringen niet
openbaar maken en zijn zij altijd conform aan de beslui-
ten van de katholieke kerk.Ik heb daar zo mijn twijfels
over.Als alles zo conform is, waarom dan schrik hebben
om te publiceren?Maar dat terzijde gelaten, het volgen-
de punt is interessanter.
Hij schrijft in zijn boek Het Verschijnsel Religie op
blz.137,in verband met het lijden:"Alleen het onvermij-
delijke lijden moet hij aanvaarden als een kruis,dat hem
overigens nooit toevallig op de schouders werd gelegd".
Dat vind ik sterk belegen theologie, dat gelooft geen en-
10-09-2014 om 12:01
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
09-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.90
Een wonder is de spleet in de Schepping waar God
zijn onzichtbare Hand kan doorsteken en de dingen
kan manipuleren op een wijze dat wij het niet bevroe-
den. Het laatste stukje brengt alles weer op zijn plaats.U staat
onder bescherming, maar u kunt evengoed aangereden
worden.
In een aanrijding kunt u nog het werk van God zien,Hij
wilde wel maar kon het niet.
Verdere vragen
-Was het God wel of een inzicht vanuit het collectieve
onbewuste?
Ik verwijs naar de boekbespreking Antwoord op Job van
Jung. Hij schrijft ook dat je geen enkel criterium hebt
om een onderscheiding te maken tussen een onbewuste,
zelf gemaakte inhoud en een inwerking van God.
Hier zijn wij vrij om ervan te maken wat wij willen.God
dringt zich niet op,maar biedt zich aan.
-Indien het werkelijk God was waarom zegt Hij zo wei-
nig.
De reden is simpel.Ik sta nogal op mijn zelfstandigheid,
ik wens het allemaal zelf uit zoeken .God redeneerde:
"Van Mij zal hij het moeilijk aanvaarden,hij is slim ge-
noeg om zelf te ontdekken en finaal ,wanneer hij de
boodschap vindt, zal hij deze uitleg in zichzelf veranke-
ren".
-Heeft deze 'brandende struik' uw leven beïnvloed?
Ja, ik heb er een bevestiging in gezien van Gods aanwe-
09-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.89
De juiste houding is geknield, steunend op de rechter-
knie, kijkend in elkaars ogen , spiritueel meegaand tot
op zekere hoogte en gereed om op te stappen wanneer
je niet akkoord bent.
Een derde ontmoeting met een jezuïet
Tijdens een maaltijd in de school van mijn vrouwzat ik
naast iemand die jezuïet geweest was of daarvoor gestu-
deerd had . Ik vertelde hem het één en ander van mijn
mystieke ontmoeting. Ik zag daar een vingerwijzing van
God in,dat ik meer mijn medemens moest vertrouwen,
dat was voor mij een evidentie.Tot mijn verbazing ging
hij daar niet op in,zijn interpretatie was:"(Heb) ver-
trouwen (in Mij)".
Dat bracht mij op een totaal ander spoor.Na enig denk-
werk,kwam ik tot het volgende.
"Wanneer u doet wat u moet doen,maak u dan geen
zorgen.Ik doe wel de rest,in de mate van het mogelijke".
Concreet voorbeen.Wanneer mijn kind 's nachts, met
de scouts,een nachtspel moet uitvoeren ,zorg ik dat zij
een lamp bij heeft,zeg ik dat zij aan de linkerkant van de
baan moet lopen,op één lijn achter de andere aanloopt en
een signalisatievest moet dragen. Tot daar mijn zorg,
voor de rest zorgt God. Maar daar is nog een restzin:
" in de mate van het mogelijk". Daar schuilt het addertje
onder het gras en dit belet mij om de bescherming totaal te
zien. God zegt: "Ik beloof iets voor u te doen, als de fysieke
schepping het toelaat,de persoon (met vrije wil) in de
naderde wagen geen moordplannen heeft en iemand
wil aanrijden .Ik ,God, kan geen mirakel doen,wel een
wonder waarin u gelooft of niet".
09-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.88
Vertrouwen in uw medemens
D aar heb ik reeds lang een probleem mee.Als ik nieuwe
mensen ontmoet ben ik waakzaam, niet argwanend ,maar
op mijn tellen passend.Ik ben er sinds lang van overtuigd
dat er mensen zijn,boven ons,die beter voorzien zijn van
informatie,beter verbanden kunnen leggen,verder kun-
nen kijken dan ik het kan.Zij zullen zorgen dat uw nietig
figuurtje binnen hun denkkader past en hun voordeel
brengt.Het is aan mij om aan deze visie te ontsnappen.
Daarom doe ik aan niks mee,behalve aan die zaken die
ik totaal kan overzien.Wanneer een talentvolle spreker
wervende ideeën heeft,geeft dat alertheid bij mij.
Wat zijn de drijfveren van die man?Wat is zijn doel?
Waar pas ik in?Kan ik erop tijd uit?Ik teken geen peti-
ties,doe niet mee aan protesten ,betogingen,vakbondsac-
ties,enz.Ik moet gans het plaatje overzien.Mijn enige
vorm van actie ,met de hulp van anderen,was het organis-
ren van een staking om een vervangslesgever te kun-
nen krijgen,voor een leraar die ziek was.Na een dag sta-
king,stemde de directie er mee in een plaatsvervanger te
benoemen.
Moesten alle mensen die regel hebben aangenomen,dan
zou er geen WO2 bestaan hebben of geen Oktoberrevo-
lutie.Geen leiders zoals Hitler of Lenin,welke opge-
duwd werden door hun eigen volk.
Ik denk hierbij aan de uitspraak van Hanfstaengl aan
Rauschning in 1933:"Wij kunnen reedss veel bereiken
door de passie van fanatiekelingen uittebuiten".
Een mens moet zich nooit ten volle geven aan een ander,
behalve aan die ene Ander.Ik denk hierbij aan de priester-
wijding ,aan de 'prosternatie' die een priester doet
voor zijn bisschop.De houding ,plat op de grond liggend,
het gezicht naar de grond gekeerd is een aanfluiting van
al het bovens taande.
08-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.87
Greely schrijft:"De persoon die zich afvraagt of hij niet
met een top-ervaring zou kunnen experimenteren moet
zich geen illusie maken overwat hem te wachten staat.
Dat kan een hel op zichzelf zijn".
Ik heb inmijn leven een paar 'aangeraakte' mensen ont-
moet,mensen met de eeuwige glimlach, vol van 'gena-
de' en goedheid, zwevend een halve meter boven de
vloer.Zij wekken bij mij,argwaan en wrevel op.Mis-
schien ben ik te hard in mijn oordeel,ben ik mis,maar ik
wens mij niet te identificeren met hen.
Het woord 'genade' is hier gevallen en ik weet dat vele
mensen het daar moeilijk mee hebben.Wat zegt mijn ca-
techismus daarover?"Het is een bovennatuurlijke gave,
die God ons uit loutere goedheid ,door de verdiensten
van Christus,verleent,om onze zaligheid te bereiken".
In mijn eigen woorden: Genade is het inzicht en de
kracht die God ons schenkt om een bijzonder werk te
volbrengen.
Deze toevloed is veranderlijk.De ene krijgt de 'Genade'
en haalt daaruit de kracht en het inzicht om zijn leven
blijvend te veranderen, zoals Pater Damiaan.De andere,
moet het met minder stellen,hij krijgt de kleine 'genade',
voldoende om een probleem op te lossen dat zich voor-
doet.
Tot slot ga ik terug naar de Bijbel en naar mijn jeugd.Mij
werd gezegd : "Geloof zonder werken is dood".Jacob
2.26.
Volgens de katholieke traditie is het doel van het leven
niet mystieke belevingen ervaren maar de dienstbaarheid
aan anderen,en daar kan ik inkomen.De regel van Bene-
dictus indachting:"Ora et labora,bid en werk".
07-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.86
(doch slechts aan mij), betekenisvol (voor mij) en rele-
vant.
-kortstondig ,enkele momenten,de 'nagloeing' niet mee
gerekend .
-passiviteit,de persoon kan het mystiek gebeuren niet be-
invloeden.
Aan deze vier criteria voldoet mijn belevenis, alhoewel
de auteur van het boek,terecht schrijft :"al geloof ik dat
men niet per moet se moet uitgaan van een goddelijke in-
terventie".
Omdat mystieke gevoelens sterk gelijken op hallucinaties
en wanen,welke veel voorkomen in de psychiatrie ,ben
ik in mijn boeken gedoken om meer aan de weet te ko-
men.
Een waan is een denkstoornis waarb ij de realiteit foutief
wordt geïnterpreteerd.
Een hallucinatie is een waarnemingsstoornis waarbij
men ziet,hoort,ruikt,voelt wat in werkelijkheid niet
aanwezig is.
Deze twee zaken komen veel voor bij patïenten die lijden
aan manisch-depressieve toestanden.Dit was bij mij he-
lemaal niet het geval.Ik was gewoon gelukkig omdat de
bouw van het huis af was.Na het mystiek gebeuren ging
ik over tot de orde van de dag.Ik was in niets veranderd.
Dat dacht ik tenminste!Greely schrijft:"In de mystieke
beleving neemt datgene dat wij reeds bezitten bezit van
ons".
Na de twee eerste mytieke ervaringen heb ik er alles aan
gedaan om deze toestanden niet meer te laten gebeuren.
Ik heb,om zo te zeggen,mijn hart afgesloten voor zulke
ervaringen.Ik stelde ze niet op prijs omdat ik wist dat ik
een risico liep als ik mij daarin zou verdiepen.
07-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
05-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.85
die openstaan voor meditatie.Het gevoel,deel uit te ma-
ken van iets Groots, iets wat u overstijgt ,een ervaring
waarin je de leidende rol speelt.Dit vond ik niet bedrei-
gend,meer nog,het was rustgevend,aangenaam.
Rond die tijd hield ik mij bezig met meditatie.Ik denk
dat ik daar aanleg voor heb.Introspectieve toestanden
zijn mij niet vreemd,ik val er zo in,maar na een volle
week mediteren was ik niet in staat iets te doen.Ik raakte
meer en meer onthecht.Mijn vrouw maakte vlug korte metten
met mijn 'zweverige' periode en gaf mij vlug een paar
opdrachten die dringend uitgevoerd moesten worden.
Ik besloot de drie voorvallen te klasseren onder de noe-
mer 'waar ' maar zelf opgewekt.Niks om u ongerust over
te maken maar niet vatbaar voor herhaling.Ik wilde die
zaak rationeel verdringen maar emotineel kon ik dit
niet.Die gebeurtenissen bleven smeulen. De vraag was,
was dit een echte mystieke gebeurtenis?
Extase , een vorm van gewaarworden door A.M.Greely
Dit boek is van 1974,prettig om lezen en 'to the point'
zoals je van een Amerikaans boek kan verwachten.
Vol met aanstrepingen,nummering en een paar vraagte-
kens.Ik was zichtbaar opgezet met dit boek.Ik herlas het
boek vlug aan de hand van de onderlijnde gedeelten.
Mystiek is volgens William James ,een autoriteit, ge-
kenmerkt door vier eigenschappen:
-onuitsprekelijkheid,het is een gevoelstoestand die niet
aan andere kan overgedragen worden.
-allesomvattend,zij zijn verhelderingen,openbaringen
05-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
04-09-2014
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.84
hoorde opnieuw een stem"Waarom wilt gij mij slaan?".
Mijn hart bonsde in mijn keel,een ijzige schrik beving
mij en de betovering was verbroken.Weer zei ik niks,
maar het hield mij bezig.
In het hooggebergte
Jaarlijks gingen wij met de kinderen naar Zwitserland om
uitstappen te maken.Wij besloten een dagtocht boven de
boomgrens te doen.Tijdens de rustperiode op een zeer
afgelegen plek,werd ik overweldigd door het landschap
en voelde de nabijheid van een ander Wezen.Ik voelde
mij opgenomen met de aanwezigen in iets Groots.Ik
vond het voorval niet waard om te vermelden.
Verklaring gezocht
Ik ben genoeg met het Oud Testament vertrouwd om niet
onmiddelijk de gelijkenis met Mozes en het Brandend
Braambos te zien.God verschijnt aan Mozes en geeft
hem als opdracht om zijn volk uit Egypte te leiden en de
lange trek te ondernemen naar het Beloofde Land.Mozes
doet dat en ontvangt van God de Stenen Tafelen op de
berg Sinaï.
De tweede beleving heeft een verwantschap met het ver-
haal van Saul die op weg was naar Damaskus om de
Christenen te vervolgen.Saul wordt van zijn paard ge-
bliksemd en een stem,Christus,sprak tot hem:"Saul,
Saul,waarom vervolgt gij mij?" Saul is verrast en be-
keert zich tot het christelijke geloof en neemt de naam
aan van Paulus.
De derde ervaring is een ervaring zoals velen die krijgen
04-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.83
De brandende struik
In 1974 bouwde ik een huis met veel vallen en opstaan.
De rente op de lening bedroeg 11% ,dus ik trachtte zo-
veel mogelijk zelf te doen.Toen het huis af was,moest ik
nog juist het kleinplaveisel achteraan op hopen leggen
zodat de kasseilegger zijn werk kon doen.De kasseien
kwamen van twee percelen verder waar ze gelost waren.
Ik voerde de kasseien aan met kruiwagens die gevuld wa-
ren tot de top zodat ik ze moeilijk in bedwang kon hou-
den . Het was zomer en ik was in tenue, botten, korte
broek, onderlijfje en werkhandschoenen, voorwaar een
mooi meditatief zicht.
Ik kwam de hoek van het huis opgedraaid en was verrast
door het mooie zicht van een struik op het einde van het
perceel.Ik zette de kruiwagen neer om te genieten van
het zicht toen plotseling de struik begon te gloeien,van binnen
naar buiten,alles straalde,ook de dorre takken.Op het
hoogtepuntvan het gloeiproces hoorde ik een luide stem
zeggen:"Vertrouwen " en de gloed doofde zacht uit.
Ik stond aan de grond genageld.Dit had ik nog nooit
meegemaakt.Ik vertelde niks tegen niemand en werkte
verder mij afvragend wat mij overkomen was?
Het muziekstuk
Toen het huis afgewerkt was,luisterde ik regelmatig naar
muziek op de radio tewijl ik een boek las.Plotseling had
de muziek mijn aandacht getrokken,het was een indroe-
vige passage.Welk stuk het was weet ik niet meer,ik zag
mijzelf op een toneel staan,er was iemand in de coulis-
sen waarvan ik enkel de vage contouren kon zien en
03-09-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)