Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
03-05-2009
Schuttevaerrace 2009 start op 14 mei
Bron : Schuttevaerrace 2009
Schuttevaerrace 2009 start op 14 mei
Schuttevaerrace 2009 op 14, 15 en 16 mei Op donderdag 14 mei start de 27e Schuttevaerrace weer vanuit Stavoren om 10 uur met een grote hardloop van alle deelnemers. Dit grote watersport evenement is uitgegroeid tot een ware krachtmeting tussen hardlopers, wielrenners en zeilers. De Schuttevaerrace 2009 is enkele weken eerder dan men gewend is, dit in verband met de Harlingen Terschellingrace die op datzelfde moment zou starten. Evenals andere jaren zijn alle schepen weer uitgerust met een track and trace systeem waardoor de wedstrijd vanaf de wal is te volgen.
Start Schuttervaerrace 2009 in Stavoren Tijdens de Schuttevaerrace meten zeilers, hardlopers en fietsers sinds 1983 hun krachten. Na een enerverende start in Stavoren, waarbij alle deelnemers naar de zeiljachten rennen, varen deze met een complete bemanning, inclusief fiets(t)er en hardloper/ster zo snel mogelijk naar Kornwerderzand.
Van Stavoren via Kornwerderzand richting Texel Na Kornwerderzand gaat de race verder, richting Texel, hier stappen de wielrenners van boord om een tijdrit van 60 kilometer te fietsen. Zodra de fietsers weer terug zijn, gaan de trossen los en zeilt men naar Vlieland.
Texel Vlieland via Boontjes of Paardenhoek Afhankelijk van de klasse waarin men zeilt gaat dit over de Boontjes of via de Paardenhoek. Op Vlieland gaan de hardlopers de wal op om zo snel mogelijk een afstand van ca. 20 km. te lopen. Vervolgens weer trossen los en op naar Harlingen waar de fietser weer een topprestatie moet leveren over wederom ca. 60 km.
Van Vlieland naar Terschelling, via Harlingen Zodra fiets en fietser weer aan boord gehesen zijn, vaart het zeiljacht naar Terschelling voor het tweede looptraject over een afstand van ca. 12 km. ls de loper zich weer in de jachthaven meldt en aan boord springt, worden de zeilen gehesen voor de terugtocht via de Blauwe Slenk naar Kornwerderzand.
Finish Schuttevaerrace 2009 in Hindeloopen Via Kornwerderzand loopt het traject naar Hindeloopen, waar nog een paar honderd meter te voet wordt afgelegd naar de finish. Dit non-stop traject van sportiviteit maakt de Schuttevaerrace tot dé krachtmeting voor zeilers, hardlopers en fietsers.
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft zaterdag 2 mei 2009 op vier locaties 40 recreatievaartuigen, vervoerd over de openbare weg, gecontroleerd. De boten, watersport motoren en onderdelen daarvan zijn gecontroleerd op legaliteit en de combinaties waarmee het transport plaatsvond op technische staat.
In 11 gevallen is er een overtreding vastgesteld. Er zijn geen gestolen goederen aangetroffen. In een aantal gevallen, waaronder het rijden zonder het vereiste rijbewijs, is proces-verbaal opgemaakt.
Samenwerking met waterpolitie De controles zijn uitgevoerd door de Waterpolitie en de Verkeerspolitie van het KLPD met als doel om samenwerking en opsporing op het gebied van diefstal en heling van (recreatievaartuigen), scheepsmotoren en onderdelen daarvan, alsmede trailers en technische staat van het transport over de weg gestalte te geven.
Over het algemeen waren de recranten die hun vaartuig te water gingen laten positief over de controle. Zij zagen in dat als hun boot gestolen zou zijn dat de politie dan er direct achter zou komen op deze manier.
Preventieve controle op watersport De Waterpolitie kon preventief adviezen geven over de onvolkomenheden die zijn aangetroffen voordat de boot te water zou worden gelaten. Het ging hier over het algemeen overtredingen met betrekking tot registratie(tekens) en vaarbewijzen. Aangezien de boten nog op het droge lagen is hier waarschuwend tegen opgetreden.
De controles vonden plaats op de openbare weg in de nabijheid van jachthavens en te-water-laatplaatsen in de omgeving van Zutphen, Maasbracht, Tiel en Nijmegen en zullen in de toekomst een vervolg krijgen.
De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft zaterdag 2 mei 2009 omstreeks 16.20 uur op het Koevordermeer bij Idskenhuizen een lichaam geborgen. Het gaat vermoedelijk om de 42-jarige man uit Ratingen (D) die vrijdagavond 1 mei 2009 omstreeks 19.15 uur over boord sloeg. Het stoffelijk overschot voldoet aan het signalement dat bekend was. Een schouwarts zal een onderzoek instellen naar de doodsoorzaak en daarna zal de confrontatie plaatsvinden.
De vermiste man maakte deel uit van een gezelschap van vier buurmannen die op een gehuurde motorboot vaarden. Hij sloeg achterover van boord in de vaargeul van het Prinses Margrietkanaal en is niet meer boven gekomen. De zoekactie tot vrijdagavond 22.00 uur leverde niet het gewenste resultaat op. Zaterdag is de zoekactie om 09.00 uur hervat.
Na het middaguur is met behulp van sonar een spoor gevonden van het lichaam. Duikers van het KLPD hebben het lichaam onder water aangetroffen en naar boven gebracht.
AMERSFOORT - Het was vrijdag de eerste keer dat Trees Beijer een boot voer mét passagiers.
Foto Ruben Schipper De Waterlijn is weer van start gegaan in Amersfoort.
Tot die tijd had ze alleen nog geoefend met lege boten. Maar de eerste officiele tocht van het nieuwe seizoen van de Waterlijn verliep onder leiding van Beijer probleemloos.
Alle boten van de Waterlijn hebben dit jaar, in het kader van het 750-jarig bestaan van Amersfoort als stad, namen gekregen van historische figuren uit Amersfoort. Zo prijken onder andere de namen van Jacob van Campen en Johan van Oldenbarnevelt op de rondvaartboten.
Samen met gids Jan Koops voer Trees, die sinds twee jaar bij de Waterlijn werkt, de eerste belangstellenden de grachten van Amersfoort door. Zij stuurde de boot door de soms smalle grachten, hij vertelde vloeiend over (de geschiedenis van) Amersfoort.
Dat Amersfoorters in de geschiedenisboeken al heel vroeg in de tijd voorkwamen. En waar Piet Mondriaan heeft gewoond. Dat hij zelf eigenlijk niet de Onze Lieve Vrouwetoren het mooiste gebouw van Amersfoort vindt, maar het Belgenmonument en de Koppelpoort.
De rondvaarten van de Waterlijn zijn eigenlijk al op Koninginnedag begonnen. Met een actie - voor een euro mochten mensen meevaren - trok de Waterlijn tijdens deze dag 900 mensen.
,,Dat is een verdubbeling ten opzichte van de actiedag vorig jaar, zegt Beijer. ,, Het mooie weer heeft daar natuurlijk ook mee te maken. Maar je ziet maar weer dat er veel belangstelling voor is.
,,We zien het alleen maar drukker worden, zegt een medewerker van de Waterlijn. ,,Dat komt deels omdat gezelschappen van bijvoorbeeld bedrijven ons steeds meer weten te vinden. Amersfoort heeft een centrale ligging.
De Waterlijn is een organisatie die gerund wordt door zon honderd vrijwilligers, over het algemeen vijftig-plussers. Beijer: ,,Ik ben hier mee begonnen omdat ik het fijn vond om buiten te zijn. Een beetje vrijheid. En al die mensen om me heen, dat is leuk werken.
De Waterlijn vaart, naast de vier vaste routes, vanaf 19 mei ook de Kunstvaarroute. Veertien kunstenaars en dichters hebben in koppels een kunstwerk ontworpen, die nu al in en langs het water zijn geïnstalleerd. Zo kom je op de Westroute langs de poppen met bivakmutsjes van Elaine Vis. En de Arabische letters van Nedim Kufi. ,, Over de kunst moeten we nog instructies krijgen, zegt Beijer. ,, Maar daar kunnen we de mensen straks ook meer over vertellen.
Bijgevoegde foto's zijn genomen tijdens een bezoek aan Amersfoort in het najaar 2008 tijdens een toertocht met de boot . Een zeer gezellige plaats een bezoek waard .
SEATTLE - Cruiseschepen van de Holland America Line (HAL) varen vanwege de varkensgriep de komende weken niet naar Mexico. Dat heeft de in de Verenigde Staten gevestigde rederij dinsdag (plaatselijke tijd) laten weten.
De beslissing heeft gevolgen voor vijf reizen van de rederij, die voor eind april en begin mei gepland stonden. De vijf getroffen schepen zijn de ms Rijndam, de ms Statendam, de ms Westerdam, de ms Zuiderdam en de ms Veendam. HAL zegt dat het momenteel nieuwe routes uitstippelt voor de vijf cruiseschepen.
Ook vier andere grote cruisemaatschappijen laten Mexico voorlopig links liggen. Daaronder is de moedermaatschappij van HAL, Carnival Cruises.
België komt watersport tegemoet met marifoonplicht
Bron : WatersportAlmanak.nl
België komt watersport tegemoet met marifoonplicht België heeft de watersport verplicht om vanaf 1 januari 2009 minimaal twee marifoons aan boord te hebben. Deze verplichting geldt voor iedere watersporter met een uitluisterplicht, dus ook voor de Nederlandse watersport. Een marifoon met een dual watch, die twee kanalen kan uitluisteren is in België niet voldoende voor de veiligheid. Dat deze maatregelen een flinke aanslag geven op het budget van de watersport werd in eerste instantie gemakkelijk ter zijde geschoven.
Na protest wordt wet veranderd Diverse watersport organisaties hebben hier protest tegen aangekondigd. Ook het Nederlandse Watersportverbond heeft bezwaar gemaakt bij de Belgische overheid, en met succes. Vanaf 29 april is de wet versoepeld en de verplichting zal komen te vervallen. Hierop vooruitlopend zal de controle voor Nederlandse watersporters vervallen. Blijft wel dat alle schepen die langer zijn dan 7 meter een werkende marifoon aan boord dienen te hebben
ROTTERDAM - Rotterdam verwelkomt volgend jaar het grootste cruiseschip ter wereld. Het gaat om de Oasis of the Seas, een superschip dat op dit moment wordt gebouwd in Finland.
De Oasis of the Seas.
Het cruiseschip heeft een lengte van 360 meter en telt 2700 hutten voor 5400 passagiers, die worden bediend door 2000 bemanningsleden. Het schip is anderhalf keer zo groot als de Queen Mary 2, die vijf jaar geleden bij een bezoek aan Rotterdam nog de grootste was. De komst van dat schip zorgde voor een gigantische oploop in de regio en veroorzaakte urenlange files op de wegen van en naar de Maasvlakte en Hoek van Holland.
Rotterdam verwelkomt deze zomer 19 keer een cruiseschip. Dat zijn er minder dan concurrent Amsterdam (90), maar met de komst van mega-grote cruiseschepen lijkt de Maasstad een troef in handen te hebben: de nieuwe schepen zijn te groot voor de sluizen van IJmuiden en de Amsterdamse passagiersterminal.
Foto's Van Joke Genomen tijdens een tocht in Noorwegen
Bron :watertrends.be English Braids lanceert nieuwe Dyneema Cruising
Het verschil tussen een polyester en dyneema lijn is qua prijs en performance erg groot. English Braids heeft om deze reden een Dyneema lijn gemaakt welke dit gat opvult. De Dyneema SK75 kern is gemixt met een high tenacity polypropyleen garen waardoor de prijs een stuk lager uitvalt dan een volle Dyneema kern.
De voorgerekte kern is 12-strengs en bevat een PU coating zodat deze niet door de mantel slipt en waardoor een tussenmantel niet meer nodig is. De lijn is hierdoor ook nog eens goed te verjongen en zeer eenvoudig te splitsen. De mantel is gebaseerd op de welbekende Braid on Braid lijn, en heeft zich dus al jarenlang bewezen.
Bovenstaande constructie resulteert in een zeer soepele lijn met minimale rek, en is ideaal als schoot of val te gebruiken.
Eerste kiwi's van het jaar aangekomen in Zeebrugge
Bron : lloyd.be
Eerste kiwi's van het jaar aangekomen in Zeebrugge
Deze ochtend vroeg zijn de eerste kiwi's uit Nieuw-Zeeland aangekomen in de haven van Zeebrugge. Aan de terminal van Belgian New Fruit Wharf aan het Noordelijk Insteekdok is de lossing gestart van 6.500 palletten kiwifruit uit het koelschip "Ice River".
Op dinsdag 5 mei wordt de grootste lading kiwi's ooit verwacht in Zeebrugge. Zespri huurde van de rederij Great American Lines het koel- en autoschip "Sunbelt Spirit" om een gigantische lading gouden en groene kiwi's van het Nieuw-Zeelandse Tauranga naar Zeebrugge te verschepen. Het betreft een lading van maar liefst 7.500 palletten. Eén pallet is goed voor zowat 10.000 kiwi's.
De "Sunbelt Spirit" vervoert doorgaans nieuwe wagens van Japan naar de Verenigde Staten, met fruit (pompelmoezen) als teruglading. Door de economische crisis is er onvoldoende autolading, waardoor de Nieuw-Zeelandse kiwiproducent het schip kon huren voor vervoer van fruit naar Europa.
De kiwi-oogst van dit seizoen is van zeer goede kwaliteit dankzij een warme zomer met veel regen in Nieuw-Zeeland. Het seizoen istwintig dagen vroeger gestart dan vorig jaar.
Waals minister-president Rudy Demotte was vandaag te gast in Rotterdam. Hij voerde er eerst gesprekken met de top van het containeroverslagbedrijf ECT en was vervolgens te gast op de naamgeving van vier havens aan de nog aan te leggen Maasvlakte 2.
ECT was indertijd kandidaat vopor de concessie van Trilogiport in Luik, maar die werd binnengehaald door de groep Manuport. Volgens de Waalse minister-president wil dat echter niet zeggen dat de Nederlandse lading niet welkom zou zijn op Trilogiport.
Het Rotterdamse Havenbedrijf wil overigens nog dit jaar een convenant afsluiten met Luik over samenwerkingsmogelijkheden. Het Havenbedrijf heeft al een dergelijk convenant met Duisburg.
De Nederlandse Kustwacht houdt 16 mei in samenwerking met de Veiligheidsregio Kennemerland, Gemeente Velsen en Haven Amsterdam voor de kust van Zandvoort/IJmuiden een grootscheepse oefening. Vanaf de cruiseferry King of Scandinavia worden 510 personen geëvacueerd en aan land gebracht. Dit gebeurt met behulp van reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en helikopters van de Koninklijke Marine/Defensie en de Firma Bristow Helicopters.
In het kader van (inter)nationale regelgeving is het Kustwachtcentrum als nationale Search and Rescue organisatie verplicht minstens één maal per jaar te oefenen met de veerdiensten die passagiers vervoeren tussen Nederland en Engeland. Tot op heden is aan die verplichting voldaan door middel van papieren oefeningen onder de naam MAREX, waarbij vertegenwoordigers van alle instanties, die bij een incident of ramp met een veerboot betrokken zijn, bijeen komen om een scenario te beoefenen, te bespreken en te evalueren.
Dit jaar zal de MAREX oefening live gehouden worden onder de naam LIVEX09. De Deense rederij DFDS Seaways, die een veerverbinding onderhoudt tussen IJmuiden en Newcastle, heeft één van hun schepen, de King of Scandinavia, voor een aantal uren ter beschikking gesteld. Dankzij dit aanbod is het mogelijk om zowel de evacuatie op zee als de opvang aan land te oefenen. Tevens zal genoemde rederij zijn procedures aan boord beoefenen.
Voor de oefening levert de KNRM zeven reddingboten en de Koninklijke Marine en de firma Bristow Helicopters leveren ieder twee helikopters. Daarnaast doen diverse Kustwachtvaartuigen en het Kustwachtvliegtuig mee. Ook het loodswezen is betrokken en levert een loods aan boord van de ferry.
Aan de landzijde beoefenen de Veiligheidsregio Kennemerland, de Gemeente Velsen en Haven Amsterdam de opvang van evacués en slachtoffers. Deze zullen in het havengebied van IJmuiden aan land gebracht worden.
Een roeiboot is maandagavond rond half zeven bij kmr. 29,4 op de Main ter hoogte van sluis Griesheim op een binnenschip gevaren. De drie roeiers werden gered.
De roeiers voeren in de dalvaart aan de rechteroever richting het sluiscomplex van Griesheim. Bij kmr. 29,4 keerden de roeiers en wilden langs de linkeroever terug richting Frankfurt. Hierbij zagen ze het binnenschip over het hoofd dat net de sluis wilde invaren. De roeiers vielen in het water en konden aan de linkeroever aan de wal komen. Ze zijn naar het ziekenhuis in Frankfurt gebracht.
EMMELOORD Vijftien IJsselmeervissers hebben besloten een kenniskring IJsselmeer op te richten.
De oprichtingsvergadering van de kenniskring IJsselmeer vond deze maand plaats op het kantoor van de Nederlandse Vissersbond. In overleg met Kees Taal van het LEI wordt nu een kenniskringplan opgesteld. Onderwerpen waarmee aan de slag kan worden gegaan zijn: aalscholverproblematiek (schade), helderheid water, bouwkundige projecten (windmolens, stroomturbines Afsluitdijk), verwijnen jonge snoekbaars, achteruitgang voornbestand, imago en aalherstelplan.
Vaarliefhebbers die in de toekomst hun boot willen afmeren aan de steigers in de Zwolse Vaart bij Marknesse en de Urkervaart bij Tollebeek hoeven geen liggeld te betalen.
Dat willen burgemeester en wethouders van de Noordoostpolder. Anders dan het liggeld voor de Zuiderkade in Emmeloord is de heffing niet effectief genoeg. Er wordt bijvoorbeeld te weinig gebruik gemaakt van de aanlegsteigers op beide locaties.
De Vlaamse havens hebben besloten dat ze hun bijdrage tot de financiering van nieuwe zeesluizen willen beperken tot 15 procent. Ze zeggen dat ze die kosten niet op de verbruikers kunnen verhalen en dat hun investeringscapaciteit niet te veel aangetast mag worden. Volgens de huidige regeling hoeven de zeehavens niet mee te betalen voor sluizen en baggerwerken in vaargeulen of rivieren, omdat dat onder de noemer nautische toegankelijkheid valt, een verantwoordelijkheid van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse regering wil de havenbesturen echter voortaan wel mee laten meebetalen. Daarom werd vorige week in het Vlaams parlement een voorstel van decreet ingediend om voor de bouw van nieuwe sluizen een overheidsholding op te richten. Die constructie laat toe dat de havens daar per project in stappen en mee financieren.
Voor de Vlaamse minister-president Kris Peeters, bevoegd voor havenbeleid, is 15 procent niet echt hetgeen hij in gedachte had als inbreng van de havenbesturen. De regeringspartijen vragen immers dat de locale havenbedrijven 51 procent van de aanlegkosten voor hun rekening zouden nemen. Peeters zal dan ook verder met de havens onderhandelen.
Zeebrugge en Gent eisen dat er bij het vastleggen van de verdeelsleutel rekening wordt gehouden met de grootte van de havens. Omdat ze kleiner zijn dan Antwerpen, hebben ze naar eigen zeggen veel minder middelen om in grote projecten te investeren. Voor Gent geldt dat het havenbestuur zou moeten meebetalen aan de nieuwe zeesluis in Terneuzen, maar voor dat project moeten Nederland en Vlaanderen eerst nog onderling een akkoord bereiken over de verdeling van de kosten.
Noodweer overvalt zeilboot Maandag middag is een zeiljacht met aan boord twee volwassenen en vijf kinderen in noodweer overvallen.
Het zeilschip had met rustig weer de haven van Oudeschild verlaten en was onderweg naar de thuishaven in Friesland. Ter hoogte van de Doovebalg werd het in een keer zeer onstuimig - hagelstenen, onweer en harde windstoten. In een harde windvlaag is het schip volledig op haar kant geblazen. De schipper van het zeiljacht heeft zelf nog alarm kunnen maken.
De pieper van station De Koog ging net voor half twee met de melding 'vaartuig maakt water'. Nadat er overleg was geweest met Den Helder Rescue was het niet duidelijk of alle personenen nog aan boord van het schip waren. Wij hadden als uitgangspunt 7 personen overboord waaronder 5 kinderen. Zodra er een minimale bezetting van bemanning aanwezig was hebben we met grote spoed koers gezet naar de Dovebalg. Na ±20 minuten varen bereikten wij ook de rand van het noodweer. De hagelstenen vlogen ons om de horen en af en toe zag je een bliksemschicht voorbij schieten.
Rond die tijd kregen we ook te horen dat de Barracuda van rederij Noordgat ter plaatse was en alle personen ongedeerd aan boord had genomen. We hebben onverminderd de tocht voortgezet om ook ter plaatste polshoogte te nemen. Na ±30 minuten varen vanaf Oudeschild waren we aangekomen bij de zeilboot en de Barracuda.
Daar hoorden we precies wat er gebeurd was. De schipper van de zeilboot heeft nadat deze volledig op haar zij lag de grootschoot nog los kunnen gooien. Hierdoor is het schip weer overeindgekomen. Er zijn wonder boven wonder geen personenen overboord geslagen of gewond geraakt, maar de schrik zat er héél goed in.
We hebben samen met de Barracuda het schip tot aan Kornwerderzand begeleidt. Daarna is de Barracuda met het zeilschip door de sluizen gegaan om ze terug te brengen naar de thuishaven in Makkum. Alles is met een sisser goed afgelopen en konden met een gerust hart retour naar Oudeschild.
Kort na de komst van een nieuw record-containerschip, de MSC Beatrice van 13.800 teu, wordt in Antwerpen vandaag alweer een record gebroken. Het bulkschip Bao Guo arriveert er met 163.106 ton steenkool en dat is de grootste lading die ooit in een keer naar de Scheldehaven werd aangevoerd.
De Bao Guo is 300 meter lang en 50 meter breed. De bulker is beladen tot op zijn volle diepgang van 15,5 meter en moet dus hoogwater afwachten om Antwerpen in een tij te kunnen bereiken.
De lading komt uit de Zuid-Afrikaanse haven Richards Bay en is bestemd voor het Franse energiebedrijf Electricité de France (EDF), dat jaarlijks 1,4 miljoen ton kolen via Antwerpen ontvangt. De Bao Guo meert aan bij Antwerp Bulk Terminal in het Delwaidedok, waar de losoperaties naar verwachting 2,5 dagen in beslag zullen nemen.
Zeven wetshandhavers houden 'binnenkort' een grootschalige controle van de containervaart tussen Rotterdam en Antwerpen. De actie is vooral gericht op de aanwezigheid van voorgeschreven documenten bij gevaarlijke goederen, afvalstoffen en overige lading in containers.
De controle wordt uitgevoerd door de KLPD Dienst Waterpolitie, de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), de Zeehavenpolitie Rotterdam, Rijkswaterstaat, de Scheepvaartpolitie Antwerpen, de Douane en de VROM-Inspectie. Ook wordt er gecontroleerd op het gebruik van de communicatieregeling Rijkswateren (IVS90).
Deze actie vloeit voort uit de in 2008 getekende Intentieverklaring Kreekrak. Het doel is onder meer het verhogen van de veiligheid van het containervervoer met gevaarlijke goederen op het traject tussen Rotterdamen Antwerpen.
BOSTON - De Zweedse zeilboot Ericsson 4 heeft zondag de zesde etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen en daarmee zijn leidende positie in de algemene rangschikking versterkt. Schipper Torben Grael boekte met de Ericsson 4 al zijn derde etappewinst in de zeilrace om de wereld.
De formatie had amper vijftien dagen nodig om van Rio de Janeiro naar Boston te varen.
De boot bereikte zondagavond (plaatselijke tijd) de haven van de Amerikaanse stad enkele minuten eerder voor Ericsson 3. Telefonica Blue, met de Nederlandse schipper Bouwe Bekking, werd derde.
Het Nederlandse jacht Delta Lloyd bereikte maandagmorgen (plaatselijke tijd) als zesde de haven van Boston. De boot van schipper Roberto Bermudez was tot het einde toe verwikkeld in een duel met Telefonica Black, dat de slotmijlen net iets sneller voer.
Atlantische Oceaan In het algemeen klassement heeft Ericsson 4 77,5 punten. Telefonica Blue volgt met 64,5 punten. De zevende etappe van de Volvo Ocean Race start op 16 mei. De vloot steekt dan de Atlantische Oceaan over. De finish ligt 2500 zeemijlen verder in de haven van het Ierse Galway.
Contest-eigenaren opgelet: maak kans op een retour jachttransport binnen Europa
Bron : navingo.nl
Contest-eigenaren opgelet: maak kans op een retour jachttransport binnen Europa
27-04-2009 14:29
Voor het oudste model van alle Contest-jachten die deelnemen aan de komende Contest Cup van 5 tot en met 7 juni 2009 in Medemblik, ligt een bijzondere prijs klaar: Een gratis jachttransport per schip binnen Europa aangeboden door Sevenstar Yacht Transport.
Retourtje Europa De Contest Cup krijgt dit jaar een bijzonder karakter vanwege het 50-jarige jubileum dat Contest Yachts uit Medemblik tijdens dit weekend viert. De jaarlijkse Contest Cup bestaat uit diverse zeilwedstrijden en een omlijstend programma. Vanwege de mijlpaal die de Medemblikse werf dit jaar bereikt, streeft de werf ernaar zoveel mogelijk oude en nieuwe Contest-jachten op het water te krijgen. Dat onze sponsor Sevenstar Yacht Transport voor het oudst deelnemende jacht zon mooie prijs beschikbaar stelt, spoort alle Contest-zeilers hopelijk aan hun boten weer vaarklaar te maken en zich op te maken voor deelname aan de Contest Cup. De winnaar bepalen we aan de hand van het bouwnummer en de bij ons bekende gegevens over het schip, aldus directeur Arjen Conijn. Niets leuker natuurlijk dan na afloop van de Contest Cup met je eigen zeiljacht een vakantie te kunnen gaan plannen naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee of de Scandinavische wateren, zonder dat je ook maar enig omkijken hebt naar het transport van je boot.
Sevenstar Yacht Transport Sevenstar Yacht Transport uit Amsterdam heeft jarenlange ervaring in het veilig transporteren van jachten over de hele wereld. Dankzij een uitgebreid en betrouwbaar mondiaal netwerk van wel 100 transporteurs, kan Sevenstar transporten naar zelfs de meest exotische bestemmingen regelen. Meer informatie is te vinden op www.sevenstar.nl.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar