Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
17-07-2008
Nieuwe krant voor kusttoerist De Zeekrant
Nieuwe krant voor kusttoerist
maandag 16 juni 2008 - (lw) - Zowel de provincie West-Vlaanderen als het Vlaams Instituut voor de Zee wil met het uitbrengen van een jaarlijkse krant de toerist aan de kust informeren. Meteen een meerwaarde voor wie zijn vakantie aan zee doorbrengt.
De jaarlijkse krant heeft een oplage van 100.000 exemplaren. Hij is vanaf nu verkrijgbaar in bibliotheken, toeristenbureaus en bezoekerscentra. Tijdens de kantooruren kan hij afgehaald worden in het Vlaams Instituut voor de Zee, Wandelaarskaai 8, te 8400 Oostende. Het is de bedoeling van de krant dat de kusttoerist vooral correct geïnformeerd wordt over zeegebonden onderwerpen. Zo vindt hij in de Zeekrant ook tal van makkelijk leesbare weetjes. De aangesneden onderwerpen zijn heel gevarieerd. Er wordt onder andere bericht over de vervuiling van de zee, de offshore windmolens, de haaien in de Noordzee, het ontzilten van het zeewater, de mosselkweek en het gevaar van de muistromen (stromen die ontstaan tussen twee zandbanken). Er is ook aandacht voor giftige visjes en kwallen waarmee toeristen al eens te maken krijgen, de stijging van de zeespiegel, de geur en de kleur van het viswater, enzovoort. De Zeekrant is een initiatief van het Vlaams Instituut voor de Zee en de provincie West-Vlaanderen en kadert in het actieplan wetenschapsinformatie van de Vlaamse overheid. Met dit project willen de initiatiefnemers dat brede lagen van de bevolking voeling krijgen met de zee en al haar facetten. Wie geïnteresseerd is in een digitale versie van de krant kan die downloaden via de website van het VlaamsInstituut voor de Zee.
De 505 zal geproduceerd worden in vacuüm-geïmpregneerde epoxy. Dit model wordt gebouwd in Najads nieuwe, 7000 m2 grote, fabriek in Åmal, Zweden, die in december vorig jaar geopend werd. De eerste afleveringen aan de nieuwe eigenaren zullen voor de zomer plaatsvinden.
Een smalle voorsteven, een vrij rechte boeg en een u-vormige achtersteven geven een indicatie van de prestaties van dit jacht. Een delta bulbkiel (2,45 m.) en een balansroer horen bij de standaard uitrusting. Najads reputatie als bouwer van constructief superieure jachten blijkt ook weer uit een uitgebreide samenhang van vloerdelen, schotten, langs- en dwarsspanten. Dek en opbouw worden in sandwich gebouwd van multi-axiaal glasvezelversterkte (vacuüm geïmpregneerd) epoxy met een divinycell kern.
Het stijlvolle en moderne interieur, ontworpen door Rhoades Young, is zeer geschikt voor zeilers die met kinderen en/of gasten varen. Afrikaans mahonie en Braziliaans jatoba hout worden gecombineerd met crèmewitte panelen. De vloer is gemaakt van gelakt jatoba met wengé inleg. Er zijn diverse keuzemogelijkheden in salon- en bedbekleding. Bovenal is het interieur praktisch ontworpen voor een langer verblijf aan boord.
Er zijn diverse indelingen mogelijk, al naar gelang de wens van de eigenaar: bijvoorbeeld layout A, een ruime eigenaarshut achter, in combinatie met een grote gastenhut voorin, met veel kastruimte, een apart bureau- en zitgedeelte en een tweede badkamer. Of layout B, met twee hutten en een tweede badkamer voorin. Een grote salon, een ruim uitgeruste kombuis, luxueuze en stijlvolle elementen als mengkranen, dimmerverlichting, met leder beklede RVS handgrepen, en bedleeslampjes, maken het leven aan boord tot een aangename beleving. De nieuwe Najad 505 is ontwikkeld volgens de Najad filosofie van structurele kwaliteit, performance, veiligheid en rustig en betrouwbaar vaargedrag op de oceanen.
Najad 505 voorlopige specificatie Design: Najadvarvet, judel/vrolijk & co en Rhoades Young Designs Lengte o.a. 15,30 m. Lengte waterlijn 14,08 m. Breedte 4,59 m. Diepgang 2,45 m. *alternatieve diepgang n.o.t.k. Waterverplaatsing 17,9 t. Masthoogte boven waterlijn n.o.t.k. MOTOR Type Volvo Penta D3-110 Vermogen 81 kW, 110 pk TANKS (RVS) Water, ca. 800 l. Warm water boiler 40 l. Diesel 700 l. Vuilwatertank 140 l. ZEILOPPERVLAK Cruising 125 m² Doorgelat grootzeil 70,5 m² Kruisfok 106% 54,5 m² *Rolgenua 135% 77,0 m² /*Kotterfok 52,0 m² *Spinnaker 190,0 m² / *Asymmetrische spinnaker 180,0 m² / *Keerfok 49,0 m² *Optioneel
Bron: RTV Noord Meer vaart achter vaarverbinding Winschoten wil dat er haast wordt gemaakt met de aanleg van de noordelijke vaarverbinding van het Oldambtmeer.
De nieuwe waterpartij bij Blauwestad is binnenkort weliswaar vanaf het Winschoterdiep met de boot te bereiken, maar schippers moeten via dezelfde vaarweg weer terug. Winschoten vreest dat het Oldambtmeer daarom door veel watersporters gemeden gaat worden en een noorderlijke vaarverbinding kan dat voorkomen. Andere gemeentes steunen Winschoten in het plan. De gemeente Winschoten is inmiddels al bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden en het opstellen van een plan. Over de kosten is nog niets bekend. Mocht de vaarverbinding er komen dan is deze op zijn laatst in 2014 klaar.
Hommerts - Een brand op een schip heeft abrubt een eind gemaakt aan de vakantie van een Duits echtpaar met hun twee kleinkinderen. Zij waren op het Prinses Margrietkanaal aan het varen, toen er plotseling rook uit het motorcompartiment kwam. De vrouw en de kinderen werden door een andere boot van boord gehaald, terwijl de man met een bijbootje in de buurt van zijn schip bleef. De brandweer heeft de brand geblust. Het is nog onduidelijk hoeveel schade ontstaan is.
Welkom op Open Steiger 2008 in het Willemdok te Antwerpen
Welkom op Open Steiger 2008.
Stip alvast het weekend van 26, 27 en 28 september 2008 aan in uw agenda want Open Steiger legt weer zijn loopplank uit! Nieuwe zeil- en motorboten meren gedurende drie dagen lang aan in de Antwerpse jachthaven. Zoals steeds vindt Open Steiger plaats in het Willemdok, maar dit jaar voor het eerst op de volledig vernieuwde Godefriduskaai!
Bovenop de unieke en spectaculaire boten voorziet Open Steiger ook dit jaar leuke randanimatie. Geïnteresseerden kunnen professioneel advies vragen aan de exposanten langs de kade en al wie wil, kan een keuze maken uit een rijk aanbod van wateractiviteiten. Voor jongeren worden er onder meer zeilsessies in het leven geroepen, onder begeleiding van ervaren lesgevers. Ook wedstrijdjes op het dok zullen tijdens het weekend niet ontbreken. Voorts vinden er demonstraties, havenmanoeuvres en reddingsoefeningen met reddingsvlot plaats en zijn er nog een heleboel andere zaken te beleven.
Naast het vele maritieme geweld kan je uitrusten op ons gezellig terras voor een natje en een droogje. Open Steiger 2008 is dus de ideale gelegenheid om nog even te genieten van het late zomerzonnetje in een prachtig maritiem kader. Het is the-place-to-be voor jong en oud!
Man vermist na aanvaring op de Rijn ARNHEM - Na een aanvaring op de Rijn bij Arnhem wordt een man vermist. De man voer zaterdagmiddag met drie kinderen in een motorboot en kwam om half drie ter hoogte van het Rijnhotel in botsing met een zeilboot.
De man en twee kinderen raakten daarbij te water. Met hulp van de opvarenden van de zeilboot en omwonenden konden alle kinderen gered worden. Een van de kinderen raakte onderkoeld. Alle drie zijn ze naar het Rijnstate ziekenhuis gebracht voor controle. Ze maken het naar omstandigheden goed.
De man bleef spoorloos ondanks een grote zoekactie van politie, brandweer en Rijkswaterstaat. Zij zochten met boten, duikers en twee helikopters naar de drenkeling. Om half vijf werd het zoeken gestaakt. Zondag zoekt een team van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) verder met behulp van dreggen en sonarapparatuur.
Weer meer vaartuigen gestolen in 2007 Het aantal vaartuigdiefstallen ten opzichte van 2006 is in 2007 met 32% explosief gestegen. In totaal werden er 862 vaartuigen gestolen.
Vorig jaar werd slechts zes procent van het aantal pleziervaartuigen teruggevonden. In 2006 was dit percentage nog acht. Het gemiddelde schadebedrag per gestolen pleziervaartuig lag rond de 15.000 euro. Het totale schadebedrag in 2007 voor gestolen boten komt uit op bijna 13 miljoen euro.
De meeste vaartuigen worden gestolen in de regio Friesland (135), gevolgd door Amsterdam Amstelland (104) en Hollands Midden (90). De toenemende schadelast door diefstal van vaartuigen blijft onder meer verzekeraar Delta Lloyd zorgen baren. Etienne de Cooker, directeur particuliere verzekeringen van Delta Lloyd: 'De toename van het aantal diefstallen maakt het lastiger om het risico van diefstal verzekerbaar te houden. Om een vergelijking te maken: de kans dat je auto gestolen wordt, is drie keer kleiner. Als grootste watersportverzekeraar van Nederland zoekt Delta Lloyd de oplossing echter niet in premieverhogingen, maar juist in preventie met het onder de aandacht brengen van een Tracking & Tracing-systeem.'
Een Tracking & Tracing-systeem zorgt ervoor dat - zodra bekend is dat het vaartuig is gestolen - de exacte locatie ervan kan worden achterhaald. Hierdoor heeft de eigenaar zijn boot meestal snel weer terug. De toepassing van Tracking & Tracing bij pleziervaartuigen stelt technische eisen aan het systeem. Een goedgekeurd systeem moet voldoen aan de norm EBV01, categorie 3. De Cooker: 'Delta Lloyd heeft afspraken gemaakt met Retrosat BV, een leverancier van goedgekeurde Tracking & Tracing-systemen. Voor klanten van Delta Lloyd betekent dit dat zij extra voordelig gebruik kunnen maken van een volledige installatie van het systeem, inclusief permanente aansluiting op een meldkamer.
Engeland blijft rode diesel leveren In Engeland blijft de levering van rode diesel door brandstofstations langs het water ook na 1 januari 2009 gewoon doorgaan. Alleen zal aan de pleziervaart de prijs inclusief accijns worden berekend.
Het voordeel hiervan is, dat er geen vermindering van pompstations zal plaatshebben, zoals in Nederland is gebeurd (bijna 50%), vanwege de te hoge kosten voor ombouw en aanpassing voor levering van witte brandstof.
In Duitsland is het aan boord hebben en varen op rode diesel verboden. Wanneer men weet of vermoedt dat er toch nog rode diesel of sporen daarvan in de brandstoftank zit, moet men in de eerste Duitse haven die men aandoet de douane aan boord vragen. U dient dan te kunnen aantonen wanneer men voor het laatst legaal rode diesel heeft getankt. Vervolgens moet men met bewijsstukken (laadbonnen) kunnen aantonen, wanneer de hoeveelheid en na hoeveel draaiuren men witte diesel heeft geladen. Indien e.e.a. akkoord wordt bevonden kan men een douaneverklaring krijgen voor de verdere periode in Duitse wateren. Het is dus belangrijk om een goed brandstof- en draaiurenjournaal bij te houden en alle brandstof bonnen te bewaren.
Proefvaart meemaken? Op vier dagen in juli en augustus organiseert Motorjacht de MOTORJACHT PROMOTOER. Tijdens deze promotiedagen meert in de hieronder genoemde havens een nieuw Fries werfschip af. U kunt uitgebreid kennismaken met het schip en voor die gelegenheid optreden als testschipper. Uw bevindingen worden als testverslag in Motorjacht gepubliceerd. Er is een fotograaf aanwezig om uw bevindingen in beeld vast te leggen. Belangstelling? Meldt u per e-mail aan bij testredacteur Jack Molenaar (jack1.molenaar@planet.nl) of via telefoonnummer 0566-651042.
Programma - Dinsdag 15 juli: in de passantenhaven van Menno Sappé in Langweer. Schip: Brandsma Vlet 1100 - Woensdag 16 juli: in het centrum van Sneek bij de ligplaats van de rondvaartboot. Schip: Concordia 85 OC - Dinsdag 22 juli: in de passantenhaven van Eernewoude. Schip; Tyvano Classic 10.20 - Vrijdag 11 augustus: in de passantenhaven bij het Theehuis in Grou. Schip: Aquanaut.
ZOUTKAMP - Vrijdagavond werd een grote olievlek waargenomen in het water van de haven aan de Rietdiepskade te Zoutkamp. De brandweer van Zoutkamp kwam met de boot ter plaatse om de troep op te ruimen.
Al snel bleek het niet om een hele grote hoeveelheid te gaan en er waren geen olieschermen nodig. De brandweer heeft de olie met enkele liters afwasmiddel besproeit waardoor het absorbeerde. Waar de vervuiling vandaan kwam is nog onduidelijk. Bron : RNF
Binnenvaartschip ramt steiger met motorjachten (Novum) - Een binnenvaartschip met technische problemen heeft vrijdag in Sneek een steiger en enkele daaraan gemeerde jachten geramd. Niemand raakte gewond. Wel is de schade 'aanzienlijk', meldt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).
Het lege binnenvaartschip verliet omstreeks 17.30 uur achterstevoren de Schuttevaerhaven in Sneek om naar een andere ligplaats te varen in de Tophaven. In de Houkesloot ging het plotseling mis. De schipper merkte dat hij de boegschroef waarmee hij stuurde niet meer kon bedienen, omdat het bedieningspaneel niet meer functioneerde. Het schip knalde vervolgens tegen de veertig meter lange steiger van een verhuurbedrijf van motorjachten.
De steiger en een schip raakten zwaar beschadigd. Twee andere boten kwamen er met lichte beschadigingen vanaf. De precieze omvang van de schade is nog onbekend. Het binnenvaartschip zelf had geen schade. Bron :Nieuws.nl
Stewards van Rijkswaterstaat staan weer op de sluis
Stewards van Rijkswaterstaat staan weer op de sluis
Bron: KNWV | Datum: 10-07-2008
Watersport goed geholpen met stewards Rijkswaterstaat zet deze zomer opnieuw stewards in op verschillende sluizen in Nederland. Deze stewards helpen recreanten om sluizen vlot en veilig te passeren.
Taken van de stewards Stewards helpen om een vlotte doorstroming bij drukke sluizen te waarborgen en om veilig gebruik van de sluis te bevorderen. Ook helpen ze om minder ervaren recreanten vertrouwd te maken met het gebruik van sluizen. Concreet ondersteunen stewards de recreanten tijdens het passeren van de sluis door:
1. de instructies van de sluismeester door te geven, bijvoorbeeld met betrekking tot de volgorde van invaren en het plaatsnemen in de kolk; 2. het aannemen en losgooien van lijnen; 3. het beantwoorden van vragen en het geven van informatie. De recreant is niet verplicht de aanwijzingen van de steward op te volgen.
Rijkswaterstaat luistert naar de gebruiker Vorig jaar heeft Rijkswaterstaat voor het eerst grootschalig met stewards op de sluis gewerkt. Uit de reacties van het grootste deel van de recreanten in 2007 bleek de aanwezigheid van stewards op de sluis duidelijk meerwaarde te hebben. Wel gaven de vaarweggebruikers het advies om meer op de kwaliteit van de stewards te letten. In 2008 zijn daarom nu stewards geworven die ervaring hebben met varen en affiniteit hebben met de nautische sector. Zo is bijvoorbeeld geworven bij watersportverenigingen, waterscouts en bij scheepvaartopleidingen. Vervolgens hebben de stewards een theorie- en praktijkopleiding van 3 dagen gekregen op de locatie waar zij worden ingezet.
Waar staan de stewards? Rijkswaterstaat heeft ook kritisch gekeken op welke sluizen stewards echt een toegevoegde waarde hebben. Stewards zijn in 2008 aanwezig op sluizen waar in het vaarseizoen sprake is van wachttijden of waar beroepsvaart en recreatievaart samen komen. Dat zijn sluizen door heel Nederland, waaronder de sluizen in de Afsluitdijk, de Oranjesluizen en de Grevelingensluis.
Onmiddellijk nadat de Nederlandse Eerste Kamer de vier Scheldeverdragen dinsdag goedkeurde, reageerde de Vlaamse minister-president Kris Peeters opgetogen en de Antwerpse havengemeenschap opgelucht. Een uitstel van de stemming tot na het zomerreces zou immers betekend hebben dat de verdieping van de Westerschelde op Nederlands grondgebied dit jaar niet meer van start had kunnen gaan.
Het verdere uitbaggeren van de Westerschelde is slechts een van de elementen uit de vier verdragen die Nederland en Vlaanderen eind 2005 sloten. Er werden ook afspraken gemaakt over milieu en de beperking van het overstromingsgevaar. De ratificatie kwam in Nederland in het gedrang door de discussie over de ontpoldering van de Hedwigepolder in Zeeland. Daar moet landbouwgrond omgevormd worden tot natuurgebied (slikken en schorren) om te voldoen aan de Europese milieuregelgeving in het Westerschelde-estuarium.
Een commissie onder leiding van Ed Nijpels kreeg van de bevoegde minister, Gerda Verburg voor Landbouw en Natuur, de opdracht om alternatieven te zoeken. De Vlaamse minister-president Peeters had dinsdagochtend nog contact met haar en beloofde die alternatieven aan Vlaamse zijde serieus en welwillend te zullen bekijken'.
De Scheldeverdieping is voor de Antwerpse haven bijzonder belangrijk. Vorig jaar moesten 1.533 schepen wachten op de juiste tij om de haven in of uit te varen. Na de baggerwerken zullen dat er minder dan 500 zijn. De uitdieping is vooral van belang voor de containersector. Antwerpen behandelt al schepen van 10.000 teu en wil ook de volgende generatie van 12.500 tot 15.000 teu ontvangen. De belangrijkste containerklant van Antwerpen, MSC, heeft al 39 schepen met een capaciteit van 12.500 tot 14.700 teu in aanbouw.
Bron: Nieuwsblad Transport.nl
Foto's van Joke . Zeevaart in de haven van Antwerpen .
Bron: Stichting Recreatietoervaart Nederland | Datum: 10-07-2008
Knooppuntenboekjes voor watersport op internet Deze week zijn de eerste geactualiseerde knooppuntenboekjes van Varen doe je samen op de website van het project www.varendoejesamen.nl geplaatst. Het gaat om de boekjes Maas en grote rivieren 2008 en Amsterdam-Rijnkanaal 2008. De overige boekjes volgen zo spoedig mogelijk.
Aan zowel het actualiseren van de overige bestaande boekjes (Noord- en Zuid Holland, Deltawateren en Waddenzee) als aan de nieuwe boekjes (IJssel, Twentekanalen en de kop van Overijssel, Noordzeekust, Friesland / Groningen / Drenthe en het IJsselmeergebied en de Randmeren) wordt hard gewerkt.
Boekjes als PDF bestand te downloaden Na uitvoerig overleg hebben de partners van Varen doe je samen besloten in 2008 geen knooppuntenboekjes te laten drukken. Door verschillende oorzaken is de planning helaas niet gehaald en tevens is het watersportseizoen al enige tijd aan de gang. De geactualiseerde en nieuwe boekjes zijn dit jaar wel als PDF bestand van de website te downloaden. In 2008 ligt de nadruk op het samenstellen van alle boekjes zodat heel Nederland zal zijn gedekt. In het voorjaar van 2009 worden alle boekjes gedrukt en kunnen deze worden besteld.
Varen doe je samen! is een project met als doel de scheepvaartverkeersveiligheid te bevorderen. De betrokken partijen zijn Rijkswaterstaat, alle provincies, Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Groningen Seaports, HISWA Vereniging, het Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN), Het door deze partijen getekende Convenant Varen doe je samen loopt van 2008 tot 2014. De projectorganisatie is ondergebracht bij SRN in Driebergen.
Westland, 07-07-2008 Zondag 6 juli werd de tweede van een serie geplande acties "Waterkracht" gehouden. Politie Westland, Groenservice Zuid-Holland, Gemeente Midden Delfland, de Zeehavendienst van Rotterdam Rijnmond, de Douane/Belastingdienst, de Vereniging Natuurmonumenten en het Hoogheemraadschap van Delfland controleerdende watersport in het hele Westland Een helikopter van het KLPD, met daarin een waarnemer van het Regionaal Milieuteam Haaglanden, ondersteunde de controleactie. Aan de actie deden acht boten mee.
Controle op vaarbewijs, vaargedrag, vaarsnelheid, alcohol etc. Gecontroleerd werd, onder meer, op nautische bescheiden (zoals het bezit van een vaarbewijs voor snelle motorboten en het registratiebewijs), het gebruik van de dodemansknop bij snelle motorboten, het vaargedrag, de vaarsnelheid, Delflandvergunningen, alcoholgebruik, en gebruikte brandstof. In totaal controleerden de deelnemers 51 boten. Zes blaastesten werden afgenomen, waarbij alle schippers onder de grenswaarde van 350ugl/0,8 promille bleven.
Helikopterwordt ook ingezet In 23 gevallen werd proces-verbaal opgemaakt. Deze waren o.a. voor het varen zonder vaarbewijs, varen op een snelle motorboot terwijl de schipper geen 18 jaar was, geen registratie als snelle motorboot, geen Delflandvergunning of Delflandsticker en te snel varen en/of onnodige hoge hekgolven veroorzaken. De waarnemer van de helikopter heeft naast het observeren en coördineren ten behoeve van fysieke bootcontrole ook een aantal milieuovertredingen vastgelegd. Eén schipper die ervandoor wilde gaan, werd door de helikopter opgespoord en ontliep zijn boete dus niet. Zijn vaargedrag was al door de helikopterwaarnemer op video vastgelegd. Door de douane werden elf brandstofmonsternemingen gedaan. Hierbij werd geen brandstof van het lage accijnstarief ('rode' diesel) aangetroffen. De komende zomermaanden zullen de controleacties worden voortgezet.
Dag van de Zeeuwse Visserij te Vlissingen ( Zeeland )
Dag van de Zeeuwse Visserij
Vlissingen - Op 20 september 2008 wordt voor de vierde maal de Dag van de Zeeuwse Visserij georganiseerd. Belangrijkste doel van de dag is promotie van de Zeeuwse visserij- en aquacultuursector. In de vismijn in Vlissingen worden weer tal van demonstraties verzorgd en innovaties op het gebied van visserij en aquacultuur getoond.
Diverse schepen van de Zeeuwse vissersvloot liggen ter bezichtiging aan de kade en er worden weer wedstrijden gehouden in palingroken en oester open steken.
Op deze dag wordt de inwendige mens natuurlijk ook niet vergeten! Ook dit jaar zal de Zeeuwse Visserij Award weer worden toegekend. Deze prijs wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die het afgelopen jaar de meest positieve bijdrage aan het Zeeuwse visserij en aquacultuurcluster heeft geleverd.
Het organisatiecomité is op zoek naar kandidaten voor deze Visserij Award. Kent u als lezer van dit bericht iemand die de Award verdiend heeft, dan kunt u contact opnemen met de organisatie.
In aanmerking komt een persoon, bedrijf, instelling of organisatie die nog steeds actief is in het visserij- of aquacultuurcluster:
Bron: Blik op Nieuws Zeeland
Foto's van Joke Vissersvloot aan de kadein de binnenhaven van Vlissingen.
Er komt wat voorbij varen op de Westerschelde. Vijftigduizend zeeschepen per jaar, op weg naar Antwerpen, Gent, Terneuzen. De Westerschelde is één van de grootste loodsgebieden ter wereld. Nederlandse en Vlaamse loodsen zorgen voor een veilige afwikkeling van al die scheepvaart.
Voor binnenkomende schepen wordt de zeeloods eraf gehaald en de rivierloods erop gezet , Voor uitvarende is dit andersom . Een dienstverlening aan de uit en inkomende internationale scheepvaart welke het jaar rond 24 uur per dag wordt uitgevoerd . De schepen hebben voornamelijk Antwerpen als bestemming , maar zijn er ook met bestemming Gent , Terneuzen of Vlissingen Sloehaven .
De verdeling van de loodsen tussen de Belgen en de Nederlanders is , driekwart voor de Belgen en één kwart voor de Nederlandse loodsen .
De Koopmanshaven is in gebruik van het loodswezen waar ze met snelle vaart de haven in en uit varen om de zeeschepen van een loods te voorzien .
De Belgische schepen met thuishaven Vlissingen zijn de , Guido Gezelle , Jan Breydel en Pieter De Coninck . Allen van het bouwjaar 1993 met een lengte van 22,70 m en een diepgang van 1,60 m . De Belgische en Nederlandse loodsboten liggen naast elkaar aan de steiger . Het Rondeel is een mooie plaats om het spektakel van het loodswezen gade te slaan .
Tijdens onze tocht in Zeeland brengen we een bezoek aan een gezellige Luxe Jachthaven.
Het varen op de Westerschelde en Noordzee geeft een enorm gevoel van vrijheid, omdat men door geen enkel obstakel, zoals bruggen, dammen of sluizen wordt opgehouden.
Michiel de Ruyterhaven is de ideale uitvalsbasis voor iedere watersporter die graag een bezoek wil brengen aan Vlissingen . De Oranjemolen , de dichts bij de zee staande molen van Nederland herkenningspunt dat men de haven naderd . Bij de invaart naar Michiel de Ruyterhaven kan het druk zijn door Loodsboten, houdt u daar rekening mee. In de Koopmanshaven vindt u aan de achterzijde de jachthaven Michiel de Ruyter. Om die te bereiken dient u door de keersluis te varen met twee draaibruggen, deze worden overdag bediend door de Havenmeester s Nachts staan de bruggen open . Van 1 Nov. Tot 1 April is de keersluis gesloten en is de haven niet toegankelijk . In het voor en na seizoen kan de sluis eventueel op verzoek worden bediend door de Havenmeester. Bij laagwater is de doorvaart beperkt tot ca 90 cm, de drempeldiepte van de sluis is 1m bij gemiddeld LLWS . Bij hoogwater geen enkel probleem. Borden bij de ingang geven de diepte van dat moment aan, binnen in de sluis in de Jachthaven is een peilschaal aangebracht . De jachthaven is gelegen in het centrum van Vlissingen. Vanuit de jachthaven kunt u een prachtige wandeling maken langs de promenade van Vlissingen. Daar vindt u ook diverse restaurants voor een prefect diner met uitzicht over de Westerschelde. Elk jaar bezoeken meer dan 3000 passanten de Michiel de Ruyterhaven.
De nieuwe sanitaire voorzieningen zijn zeer gebruikersvriendelijk en praktisch ingericht. De douches en toiletten zijn ook s' nachts te bereiken, via een codeslot. Er is een wasserette met een wasmachine en een droger.
vrijdag 04 juli 2008 | 07:32 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 05 juli 2008 | 11:40
Tekstgrootte
VLISSINGEN - ; Een zeiljacht uit Oslo heeft gisterochtend vier uur lang de jachthaven in Vlissingen geblokkeerd.
De eigenaar had zich vergist in de diepgang van zijn nieuwe schip en was tijdens te laag water vertrokken uit de haven. Dat gebeurde rond half zeven gisterochtend. Volgens de havenmeester komt het gemiddeld eens in de acht jaar voor dat een dergelijke vergissing door een schipper wordt gemaakt. Andere schepen in of buiten de jachthaven hebben van het incident geen hinder gehad, meent de havenmeester. De schade aan het schip was klein. foto Ruben Oreel
Groot alarm Op donderdagmiddag 03 juli rond 1630 uur wordt KNRM station Elburg gepiept voor een persoon te water. Locatie is het Wolderwijd nabij het viaduct voor Harderwijk.
Door meerdere passanten, op het druk bevaren randmeren, wordt melding gemaakt van een omgeslagen kano. Zij kunnen geen opvarenden in het water bespeuren en hierop besluiten de AC's Noord-Oost Gelderland en Flevoland alsmede het Kustwachtcentrum te Den Helder om groot alarm te geven voor een zoekactie. Naast de KNRM worden 3 brandweerkorpsen met duikers en een politiehelikopter met een infrarood scanner gealarmeerd.
Sticker met telefoonnummer Een van de eerste passanten ter plaatse is de schipper van station Elburg. Hij is met een nieuw werkschip onderweg vanuit Utrecht naar Elburg en toevallig als eerste ter plaatse. Hij communiceert als OSC (commandant ter plaatse) rechtstreeks met Den Helder Rescue op kanaal 16 alsmede met de OVD van de brandweer op het water. De kano wordt door de brandweerduikers van Harderwijk, welke als eerste hulpdienst ter plaatse zijn, geborgen en op het dek van het werkschip gelift. Na inspectie van de kano vindt men een sticker met het telefoonnummer van de eigenaar. Na contact door de OVD met de eigenaar blijkt dat de kano normaal gesproken in de haven van Zeewolde had moeten liggen en dus moet zijn losgeslagen. Hierop is de kano enkele mijlen verdaagd op het Wolderwijd mede door het slechte weer van de afgelopen 24 uur. Er zijn dus gelukkig geen vermisten opgegeven waarnaar gezocht dient te worden.
Hierop wordt door de OVD en Den Helder Rescue de inzet van alle hulpdiensten afgeblazen. De Orca neemt in overleg met Rijkswaterstaat de kano over van het werkschip en levert deze af in de Harderhaven op de locatie van Rijkswaterstaat. Hierop keren zowel het werkschip met onze schipper als de Orca retour naar de haven van Elburg.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar