3 sparren? Hoe nemen we dat mee? Onze bolderkar is toch veel te klein??? Wat nu? De meneer had een oplossing. Hij stopte de 3 sparren in een netje mbv een speciale machine! Ogen tekort, nog nooit gezien!!!!
Ziezo de 3 ingepakte sparren nog vastbinden met een sterk touw op de bolderkar en dan terug richting wijk!
De meneer van de winkel leerde ons wat meer over sparren en dennen. Zo komen we ook te weten dat de vruchtjes van sparren, sparappels zijn en van dennen, denappels.
Hoe kan je zien dat het een spar of den is? Kijk eens goed naar de naaldjes van de boom. Zitten ze 2 aan 2 bij elkaar dan is het een den, zitten alle naaldjes apart aan de tak, dan is het een spar!
Ziezo, gekozen? In totaal besloten we om 3 sparren mee te nemen. De meneer bracht er een lintje aan
Oef! De zon was er dus onze rakkers wisten heel goed wat dit te betekenen had. Na het zwemmen genoten we eerst van onze boterhammetjes - vlug wat energie bijtanken. En dan wegwezen! Samen met de bengels stapten we tijdens de middag richting Moens op de Itterbeeksebaan. Daar aangekomen hadden we keuze uit een heleboel sparren. Moeilijk te beslissen... even rondpiepen tussen grote en kleine bomen.
De belofte die ik op maandag 11/12 deed betreft het kopen van een spar voor onze klas, is jammer genoeg verbroken.
Door het slechte weer wordt deze uitstap verschoven naar morgen, dinsdag 12/12!! Staan zal hij er! !graag iedereen boterhammetjes mee aub + regenkledij!
Op maandag 11/12 werd onze nieuwjaarsbrief aangebracht. De juf las de brief voor met enkele woordjes weggelaten. Onze rakkers zochten welk woordje het beste in de context pastte. We gingen om met de ontvanger (naar wie richten we ons in de brief? mama, papa, oma, opa..) Wie was de zender en wat was onze boodschap? De woordkaartjes werden in de kring gelegd en allerlei taalspelletjes mee ingeoefend oa in lettergrepen splitsen dmv geklap.
Achteraf volgde het individuele werk waar ieder op zijn of haar tempo kon werken aan de brief! Uittekenen van de woordkaartjes en achteraf de juiste woorden bij het beeld kleven of het woord zelf tekenend schrijven.
Op maandag 11/12 startte wij het thema 'kerst' met heel de wijkschool. Dez keer geen toneel, wel genieten van een poppenspel! Onze kleuters zochten een plaatsje en dan kon het poppenspel beginnen. Onze kleuters reageerden spontaan en hielpen de poppen de kerstboom versieren en gingen dmv het poppenspel ook om met stilstaan bij 'samenzijn', 'feest vieren'. In ons poppenspel werd aangetoond dat Kerstmis niet voor iedereen feest is... sommige mensen voelen zich ook eenzaam!
Aansluitend ontluiktte de kleuters welke juf welke pop speelde. Er volgde alsook nog een kringgesprek omtrent het poppenspel waar vooral 'eenzaamheid', 'feest vieren', 'een licht zijn voor iemand' centraal stonden
Op woensdag 20 december is het weer zover. Dan organiseert de kleuterschool zijn tweejaarlijkse fakkeltocht vertrekkend vanuit de wijkschool richting kerk Dilbeek.
Wij zijn op zoek naar straatmuzikanten die onze tocht vergezellen! Voel jij je, of ben jij een straatmuzikant? Aarzel dan niet om het te laten weten!
Na het speculaasdeeg goed uitgerold te hebben, was het tijd voor de uisteekvormpjes. Deze werden in het deeg gestopt om vervolgens de vormpjes op de bakplaat te leggen. En zo altijd verder: bolletjes maken, even kloppen met de vuist, met de deegrol rollen, uitsteekvormpjes en op de bakplaat. Onze rakkers wisten heel goed wat hen te doen stond en zorgde ervoor dat er niks meer van het speculaasdeeg overbleef.
De juf nam die dag de speculaasvormpjes mee naar huis en stopte ze in haar oven. Op maandag hebben jullie allemaal heerlijke speculaaskoekjes
Vrijdag 7/12, na onze turnles, trokken we de deur van de koelkast open. We namen het speculaasdeeg eruit en keken even terug op het stappenplan. Dit vertelde ons dat we mochten werken met de deegrol. Deegrollen waren er in overvloed. We verdeelden ons terug in groepjes en gingen aan het werk. Onze rakkers wisten heel vlug wat hen te doen stond! Eerst wat bloem op de tafels en aan de deegrol... anders plakt het speculaasdeeg aan de tafel en plakt de deegrol aan het deeg (dit wisten we nog van bij het maken van de koejes voor oma en opa)
Als slot voegen we alle 4 groepjes hun speculaasdeeg bij elkaar en vormen 1 dikke deegbol. Hieronder werd nog wat bakpoeder toegevoegd en klaar is kees.... althans voor nu toch. Ons recept vertelt ons het speculaasdeeg 1 nachtje te laten rusten in de koelkast!!
Oei oei, een geluk dat mijn rakkers het stappenplan uit hun hoofd kenden. De kaneel, de speculaaskruiden waren we bijna vergeten. Mmmmm.... wat ruikt dat lekker!
Na de bloem hebben toegevoegd werd het wat moeilijk om dit te mengen met onze handen. We spraken af wie er begon. 1 rakker stopte de handen in de kom en probeerde alles goed te mengen en tot 1 deegbol te brengen, de andere houden de kom vast. Zo kwam iedereen eens aan de beurt.
De bruine suiker hebben we reeds onder de malse boter gemengd... maar toch maar raar hoor. Wat een droge bedoening. Oei, we zijn ons eitje vergeten. De juf breekt de eierschaal en het eiwit en de eierdooier vallen bij de boter en de bruine suiker. Opnieuw roeren is de boodschap!
De boter is goed mals? Even terugkijken in ons receptenboek. Daar vinden we dat we de afgewogen bruine suiker mogen toevoegen. Zorgvuldig werd het zakje bij de boter leeggemaakt... en mengen maar!
Iedereen zijn schort aangetrokken? Alle groepjes goed verdeeld? Dan kunnen we beginnen... Het eerste dat we op het stappenplan lezen is de boter pletten. Hoe kunnen we nu met 4 kleuters boter pletten. Samenwerking en afspraken maken was hier zeker een onderdeel van. 1 rakker nam de (houten) lepel vast en probeerde de boter zo mals mogelijk te krijgen. De overige rakkers probeerden de kom zo goed mogelijk vast te houden... want er zat veel beweging in.