Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
08-10-2008
wat zalf
Het kleine poesje heeft een speciale naam, het is een kitten. Zo noemen we de baby van een poesje. We zagen heel goed dat het ene oogje wat ontstoken was. De dierenarts deed er wat zalf aan. Daarna kreeg het poesje ook nog wat druppeltjes in de nek tegen wormpjes. De dierenarts wist ons ook te vertellen dat het een meisje of een jongen was.
De dierenarts liet ons eerst heel wat zien in zijn spreekkamer... Zo leerden we wat een microscoop, een stetoscoop, een otoscoop was. We konden ook zien dat de arts zijn spullen goed ontsmet in een oven. Dat er ook een koelkast in de spreekkamer is voor de medicamentjes van de zieke dieren. We kwamen niet enkel wat luisteren. Als je dat maar dacht. Nelson had 2 poesjes mee die de arts ging verzorgen. Nieuwsgierig keken we toe...
De dierenarts vertelde ons dat er soms foto's worden genomen van dieren om meer binnenin het lijfje te zijn. De foto wordt op de lichtbak gelegd en dan kunnen we zien waar de botjes, beentjes stuk zijn.
Daarna nam de dierenarts ons mee in zijn spreekkamer. Dit is de kamer waar het diertje verzorgd zal worden. De dierenarts liet ons allerlei attributen zien. We mochten rond de grote verzorgingstafel gaan staan!
We werden hartelijk verwelkomd door de dierenarts in de wachtkamer. Daar konden we al heel goed zien dat we bij de dierenarts op bezoek waren. De dierenarts nodigde ons uit om wat te vertellen wat we allemaal zagen... heel veel prentjes, informatie over verschillende soorten dieren. De dierenarts vertelde ons ook wat de bedoeling is van een wachtkamer.
Vandaag werden we verwacht bij de dierenarts. Waar kunnen we de dierenarts vinden? De rakkers kregen de opdracht om heel goed uit de ogen te kijken want we waren op zoek naar het huis van de dierenarts. Aan de hand van een kenteken vonden we al heel vlug de dierenarts.
Dit was maar het 1ste lesje. Er komen er nog enkele dit schooljaar. Vandaag leerden we al het goed werken met de muis. Dubbelklikken, slepen, gommen, afsluiten van programma,.. onze rakkers leren heel wat ook al ogen ze nog zo klein.
Meester Kevin kwam vandaag langs in onze klas. Hij kwam niet alleen, hij bracht nog 6 laptops mee. Dit jaar heb ik mijn klas ter beschikking gesteld om als testklas te fungeren... om de leerlijnen van ict te kunnen opstellen!
Het weer zat misschien niet mee, maar dat kon de pret voor onze rakkers op de molen niet bederven! Plezier ten top! Wil je meer zien van de foto's, klik dan bij favorieten 'op de kermismolen.'
Daarna vullen maar. Onze rakkers konden hun zakje vullen met frietjes of oliebollen. Hoeveel eerst? Knippen en kleven maar, daarna tellen hoeveel stippen er in het volgende vakje staan... Individueel geconcentreerd werken!
Eens het zakje gevouwen was, werkten onze rakkers met de ogendobbelsteen. Kan jij lezen hoeveel oogjes erop staan? Kan je er ééntje bijtellen? Hoeveel hebben we dan? Kan je de oogjes ook in het vakje tekenen? Een hele opdracht... aandacht en concentratie!
Een ander groepje werkte met papier en de vouwtechniek. De juf toonde eerst hoe het moest, daarna gingen de rakkers zelf aan het werk. Wie weet nog hoe het moest? Al onze rakkers vouwden een 'friet -of oliebollenzakje'. Nu nog vullen!
Binnen ons thema 'kermis' kregen onze rakkers ook de kans om hun vrije vormgeving in te oefenen. Achteraf vertelden ze aan elkaar wat ze geschilderd hadden. Er waren draaimolens, een groot reuzerad en vele blije gezichtjes...
Intussen was de boter gesmolten op het vuurtje en voegden we deze ook toe. Nu nog even roeren en klaar is kees. Hou jij de kom vast? Dan kan ik eens stevig roeren met de garde!