Tussen onze andere werkjes binnen ons thema cijfers en letters, hebben we ook oog voor ons contractje.
Juf kiest de opdrachten en geeft het startschot en het einde aan.. onze rakkers kiezen wanneer wat gedaan wordt. Deze week geen magjes, wel allemaal moetjes welgeteld 3. Deze rakkers werkten volop aan hun contract oa: getalbeelddobbelsteen maken, rijmvriendjes zoeken, oefeningen op de beginletter van woorden.
Veel denkwerk en soms ook wat een handige harry zijn!! Op het einde van de week bekijken we alles...dan evalueren we ons contract!
Nog andere rakkers verkozen om te werken met plasticine. Met drukstempels van cijfers en letters werden allerlei leuke dingen gemaakt. Maak jij is een taart voor mij? Stempel jij mijn naam erin? Hé, dit is dezelfde letter van mijn naam, of de 2de of 3de letter is dezelfde als mijn beginletter.
Al spelend werden de letters gekneed en gevormd en ingeoefend!
Enkele rakkers speelden binnen ons thema cijfers en letters een fijn zoek-en klankspel. Eerst de wei bouwen met de puzzelstenen, de pionnen verdelen, de schaapjes in de wei leggen,... wie gaat er beginnen.
Op deze manier leerden onze rakkers om te gaan met de getalbeelddobbelsteen en de 1-1relatie alsook omgaan met verklanken van de beginletter, letters loskoppelen van letters van enkele eenvoudige woordjes (vb. de 'v' van verf, de 's' van sok).
Wie heeft het meeste schaapjes voor hem? Visueel geheugen speelde hier ook een belangrijke rol! Kwamen we op een grote ster in de hoeken van de wei, dan bouwden we ons 3dimensioneel schaapje op. Wie had het eerst alle delen van het schaapje?
Van donderdag 25/1 tot en met vrijdag 2/2 werkten we in onze klas rond cijfers en letters. We vertrokken vanuit de getalbeelden en cijfers die we kenden. We deden en zoekspelletje in de klas en kwamen zo tot de ontdekking dat elk getalbeeld wel degelijk een cijfer duidde. We gebruikten de cijferdobbelsteen en de getalbeelddobbelsteen om begrippen als meeste, minste, evenveel, 1 meer, 2 minder,... in te oefenen.
Na de getalbeelden en cijfers kwamen de letters aan bod! We vertrokken deze keer vanuit onze eigen naam. De juf verstopte onze naam in drukletters in de hoekjes... onze zoektocht kon beginnen! Wie vond zijn naam? Wie herkent zijn naam? Hoeveel letters heb jij? Heb jij dezelfde beginletter als ik? Na veel zoeken kwam er nog een opdracht bij: herkennen wij onze naam ook in een ander lettertype!! Dit werd ons snel duidelijk... zo kwamen we in contact met verschillende lettertypes!
We tekenden ook onszelf zo goed mogelijk en achteraf zochten we in kranten de passende letters voor onze naam!
Op maandag 5/2 komen de mensen van kids on stage voor de laatste keer naar onze centrumschool. We oefenen een laatste keer ons toneel, ons dansje, ons liedje en knutselen alles af.
Iedereen wordt verwacht tegen 8.30u in de centrumschool, afhalen eveneens in de centrumschool 15.30u. Iedereen graag boterhammetjes mee aub.
Op maandag 29/1 oefenen we zelf ons toneeltje en onze dans nog eens in voor ons optreden van woensdag 7/2. Deze keer doen we dit zonder de mensen van kids on stage, zij komen de laatste keer de week erna. We stappen, op maandag 29/1, tegen 14.00u richting centrumschool waar we ons verdelen over de verschillende groepen. Uw kleuter kan in de centrumschool afgehaald worden tegen 15.30u in de gang.
Op maandag 22/1 worden alle rakkers verwacht in de centrumschool tegen 8.30u . We oefenen terug samen met de mensen van kids on stage voor ons optreden op woensdag 7/2. Graag uw rakker boterhammetjes meegeven aub. Uw kan uw rakker komen afhalen vanaf 15.30u in de gang van de centrumschool!
Op dinsdag 16/1 vierden we ook Alexandro zijn verjaardag in onze klas. Hij is de oudste van de klas, hij werd 6 jaar. We zongen, we tekenden, we overtrokken hem op groot papier, hij maakte een leuke kroon met schaar en potlood/stif, we maakten vuurwerk....
Dikke proficiat aan de jarige en dankjewel voor de lekkere cakejes!!
Ons bezoek aan de studioklas werd afgesloten met een vrij bouwmoment op de mat. Hier kon elke rakker naar believen zijn huis, zijn villa, zijn appartement, zijn tent kortom zijn woonst opbouwen met losse houten blokken. Veel variatie en veel fantasie.
Met behulp van potloden en stiften werden de stenen aangebracht. Een mes sneed de vensters en deuren uit... Het werd een multifuncitoneel huis waar zelfs rekening werd gehouden met huisdieren.
Het andere groepje kreeg de uitdaging om een huis te maken uit karton. Met schaar, lat, potloden, papier, mesjes, stiften,... gingen ze aan het werk. Een hele karwei om met 9 kleuters 1 huis te maken.
Een groot magneetbord? Wat had dit te betekenen. Eronder stond een bakje met allerlei prenten, schilderijtjes met afbeeldingen. Op deze afbeeldingen stonden verschillende kamers uit een huis. (oud en nieuw) We werden in 2 groepjes verdeeld en zo maakten we met ons groepje ons droomhuis. Althans de architectuur vanbinnen. We overlegden welke badkamer, welke slaapkamer, welke keuken, welke .... we zagen zitten binnen ons huis en bracht het aan op het magneetbord. Een werk van lange adem, want met 5 verschillende visies, 5 verschillende ideeën, 5 verschillende personen 1 huis maken is helemaal niet makkelijk dus er ging heel wat overleg en samenspraak aan vooraf. Achteraf aan elkaar tonen en vertellen was het leukst van al!
We bekeken een te gekke film vanuit een echte woonkamer en vanuit een lekker luie zetel. Onze opdracht was om deze film kritisch te bekijken en te vertellen wat kan in realiteit en wat fantasie was.
Achteraf kregen we allerlei boeken, tijdschriften. We snuffelden erin en zochten naar huizen. We vestigden nu de aandacht uit welke materie huizen gemaakt werden. Is er een verschil in tijd? Vroeger en nu?
Een beetje fantasie kan geen kwaad. En dat hebben onze rakkers met overvloed! Elke rakker kreeg een plak klei en kon naar believen zijn eigen huis ontwerpen ...
Achteraf vertelden we als echte architecten hoe ons droomhuis er zal uitzien!
We kregen ook allerlei prenten van vroeger en nu te zien. We besproken ze eventjes en dan was het aan ons om er een ordening in aan te brengen. Zie jij slaapkamers? Waar zie je er nog? Zijn er nog andere kamers? Leg alle badkamers bij elkaar. Waw kijk wat een rare badkamer!
Aansluitend hierbij kregen we allerlei materialen die we mochten ordenen op de prenten. Waar hoort een garde thuis? Een agenda, een mixer, een kam, een tv? Zo kwamen tot de ontdekking dat dit bij iedereen anders een invulling of plaatsje kreeg!