Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
26-09-2007
het eilandje
Na een bezoekje aan de ijskelder nam de gids ons mee naar het eilandje. Wat is een eilandje eigenlijk? De gids vertelde ons meer... hij vertelde ook dat hier een baron geleefd heeft, een rijke man die in de waterburcht woonde. Deze waterburcht is vervallen.... 1 v/d 5 torens is nog een restant! Op verkenning!!!
De gids wist ons ook te vertellen dat de ijskelder nu geen dienst meer doet als ijskelder, wel als vestiging voor de vleermuizen. Heb je er al gezien? Maar neen juf dat zijn nachtdieren! Vleermuizen houden niet van mensen, zij zijn bang van lawaai! Griezelig maar spannend!
Op woensdag 26/9 stond er omstreeks 8.45u een gids ons op te wachten aan de ijskelder. Een ijskelder? Daar hadden onze bengels en rakkers nog nooit over gehoord. Onze gids vertelde ons er meer over... luisteren was deze keer echt wel moeilijk: veel beleven, angsten overwinnen en onderzoekend zich opstellen stonden hier centraal.
We leerden wat een kelder was. Waarom naar beneden stappen? Wie heeft er thuis ook een kelder? Wie heeft een zolder? Wat is het verschil? De gids vertelde ons meer dat de ijskelder ... een bewaarplaats (koelkast) voor voedingswaren. Onze kleuters werd gevraagd hoe iets bewaard werd.... denken denken en nog eens denken. Sommige kleuters wisten te vertellen dat ze thuis alles in de frigo stoppen. De link was vlug gelegd met de vijver - het ijs in de winter - de ijskelder. De gids vertelde ons ook dat het ijs gebruikt werd bij het verzorgen van wonden.
Die gingen anders aan het werk. Aan de hand van een blanco kasteel, zonder ramen en deuren - zonder torens, zonder kleur leerden zij verschillende vormen onderscheiden. Waar zijn dezelfde? Hoeveel delen?
Eerst samen daarna individueel! Aan het werk dan maar. Passen en meten stonden hier centraal!
Onze rakkers bekeken hun schetsen nauwkeurig... waar was ik fout? Wat ben ik vergeten? Met hun schets naast hen probeerden ze een meer gedetailleerd kasteel op papier te zetten. Geconcentreerd werken, nauwkeurigheid en oog voor detail was de booschap!
Maandag was een dag vol indrukken, dinsdag werd een dag vol verwerking. Aan de hand van de laptop en de foto's errond herbeleefden we onze maandag. We bekeken het kasteel van Dilbeek nog eens extra en kregen zo oog voor meer detail. Hoe waren onze schetsen. Aan de hand van een zwart-wit foto leerden we dat het kasteel opgedeeld is in 5 delen. We namen elk deel onder de loepen en zagen ze dat de ramen gegroepeerd waren. De torens bekeken we apart. De juf bouwde het kasteel terug op met een stift... onze kleuters zochten in de zwart-wit foto welk deel er telkens bij kwam!!
Na veel gepraat, geluister, getel en op ontdekking te gaan, werd het tijd voor ACTIE. Onze bengels werkten met gekleurde vormen. Zij probeerden het verschil in de 5 delen van het kasteel te vinden alsook de verschillende vormen en hun grootte. Op een reuzegroot kasteel werden de vormen gepast en gemeten, zo bouwden zij het kasteel terug op.
Onze rakkers hadden het wat moeilijker. Als een echte kunstenaar probeerden zij het kasteel van afstand te schetsen... vanop de grond of liever vanop het gras!! kijken en doen!
Na onze lege buikjes gevuld te hebben, begon het echte werk. We bekeken het kasteel heel aandachtig en probeerden zo enkele dingen te achterhalen. Hoeveel torens staan er op? Hoeveel waren er vroeger? Zo werd de link gelegd met 12 torens en 12 maanden waarvan er nu maar 8 torens meer zijn. Zijn er meer ramen dan torens of minder? Begin maar te tellen... veel te veel juf, we kunnen tot zover niet tellen. En juist waren ze 356 raampjes evenveel als daagjes. In onze klas werd dit nog eens gevisualiseerd op onze jaarkalender.
Wat was het kasteel vroeger? We zaten op het gras, in de tuin van die meneer die er vroeger woonde. Wat is het nu? Waar is de voorkant, waar is de achterkant? Uit hoeveeldelen bestaat het kasteel? Welke vormen hebben de ramen, de deuren, de torens?
Kortweg het werd een echt beschouwingsmoment om achteraf te creƫren.
Op maandag 24/9 startten we het thema 'dilbeek vroeger en nu'. Enkele kleuters hadden leuk prentmateriaal mee, wat zeker nog aan bod komt. Het weer was niet op zijn best maar toch trokken we erop uit - richting kasteel, het park, de Sint Alenatoren. Eens aankomen was het al effe tijd voor een koekje en een drankje! Daarna het serieuze werk!
Op vrijdag 21/9, na onze turnles, werden we verwacht in het klasje van juf Karen. Zij komt 4keer per jaar langs met laptops voor elke kleuter. Deze keer was het de eerste keer... dus op verkenning. We leerden de muis hanteren, zoals op de computer in onze klas. Wat is klikken, wat is slepen? Aan de hand van fijne spelletjes oefenden we het werken met de muis. Voor wie dit al kon,gingen we een stukje verder. Het was een leuk uurtje laptoppen. We kijken al uit naar een volgende keer!
Van maandag 24/9 tot en met vrijdag 28/9 werken we in onze klas rond Dilbeek vroeger en nu. Wat er concreet op het programma staat, lees je in het weekbriefje.
Enkele belangrijke afspraken geef ik je al mee: - graag iedereen heel de week boterhammetjes mee aub - woensdag 26/9 spreken we af om 8.30u in de centrumschool - graag gemakkelijk schoeisel aub
Maandag 24/9 starten we met het thema 'dilbeek vroeger en nu'. We gaan op verkenningstocht doorheen Dilbeek en stoppen bij enkele belangrijke gebouwen oa het kasteel, de Laiterie van vroeger nu het nieuwe gemeentehuis, de Sintalenatoren, de ijskelder, kasteel La Fosse. We bekijken al deze gebouwen en luisteren naar wat het vroeger was in vergelijking met nu.
Op verkenningstocht wil dus zeggen we gaan op stap. Graag die week gepaste kledij (bij regenweer regenkledij) en gemakkelijk schoeisel!
Maandag graag iedereen boterhammetjes mee aub!
Vaak zijn oude prenten, postkaarten, boekjes over Dilbeek niet meer te vinden! Wie deze toch heeft of ander bruikbaar materiaal mag dit zeker meebrengen op maandag naar de klas!
Maar die pompoenstukjes blijven erin, juf. Aiaiaiai, hoe kunnen we er voor zorgen dat we deze niet meer zien? Eruit nemen, wegspoelen, ... de meest gekke ideetjes kwamen naar boven. Toen was er 1 bengel die vertelde dat haar mama daarvoor een mixer gebruikte... en de juf blijkbaar ook. Op 1 minuut tijd was de soep gemixt en had ze een mooi oranje kleur.
Nu was het gewoon ..... genieten!!!
Voor wie er vandaag niet genoeg van kreeg, geen nood morgen doen we gewoon verder. Er staan nog wat pompoenstukjes te wachten ...
De pompoen werd door de juf midden doorgesneden en dan zagen we dat die vol zaadjes zat. Zaadjes om in de lente te planten en te laten uitgroeien tot een reuze pompoen(plant).
Wat hebben we nodig? Wie weet het van thuis? Enkele kleuters wisten me te vertellen dat er een ui bijmocht. De boter werd op het vuur in de kom gezet, kijk... de boter smelt. Opgepast want nu is de kom wel heet. Terwijl werd de reuzepompoen in stukjes gesneden. Een echte karwei want een pompoen is niet zo zacht vanbinnen. Eerst de harde schil wegsnijden. Dat was werk voor de juf... nu onze rakkers en bengels aan het werk! De gesneden pompoen werd gewogen met een weegschaal een gewassen in een vergiet. Nu alles in de kom en dan nog water bij. Het water werd gemeten met een maatbeker, niet met een weegschaal juf dat kan niet. Nu op wat wachten tot alles kookt, af en toe eens roeren en wat op smaak brengen.
Genoeg op ontdekking geweest, nu werk aan de winkel. Terug in de klas herhaalden we alles wat we gezien hebben en probeerden we het groeiproces van een pompoenplant op te bouwen met duidelijke prenten. We deden een fijn spelletje waar we de prentjes leerden ordenen en we onze getalbeelden tot 6 inoefenden.
Daarna... kokerellen! Maar is iedereen hierover te vinden? In de namiddag kozen 8 rakkers/bengels om de pompoen aan te vallen en om te vormen tot pompoensoep... en dat lukte aardig!
Het bleef niet alleen bij kijken, voelen, op ontdekking gaan... maar ook even luisteren naar wat weetjes van de juf. Zo wist onze juf te vertellen dat een pompoen groeit vanuit een klein zaadje. Dat een pompoenplant ver kan kruipen. Sommige kleuters vonden bloemen op de plant. He, juf kijk bloemen die verwelkt zijn met daarachter een bolletje... Wat wil dit zeggen? Onze juf vertelde dat je meisjesbloemen en jongensbloemen hebt. De zaadjes van de jongen wordt door een bijtje bij het meisje gebracht en oeps ... dat is zoals een baby, wist een bengel te vertellen. En ja hoor, lukte het, dan gaat het bloempje dood en kan het bolletje uitgroeien tot een reuzepompoen! Enkele rakkers merkten op dat elke pompoen dus een meisje is! Wat een reuzebladeren!! Tjonge, tjonge, dat hebben we nog nooit gezien...
En dan kon de ontdekking beginnen! Waw, juf, kijk daar is een dikke pompoen. Kijk, hier een gele, hier nog een kleine, ... ogen tekort alsook handjes tekort. Elke pompoen kwam in ons vizier en werd overspoeld door handjes. Waw, wat een dikke harde pompoenen!