Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
24-11-2007
fantasie, uitleving..
Of gewoon onze 'gang' mogen gaan op de gespeelde muziek. Wie durft? Wie kent iets anders? Komaan, iedereen recht... Er werd in alle talen gezongen: onze eigen taal, frans, engels, spaans zelfs leerden we een chinees liedje!
Van al dat zingen en bewegen worden we wel moe... effe uitblazen. Terwijl konden we de instrumenten gaan verkennen. We bekeken ze van dichterbij. En wat is dat? Voor wat dient dat? De accordeonspeler en de gitarist gaf wat meer uitleg aan onze vragende bengels en rakkers.
Samen met een gitaar, accordeon en een fantastische entertainer zongen onze rakkers en bengels uit volle borst. En bij zingen alleen bleef het niet, de passende bewegingen hoorden er ook bij.
En of het nog niet genoeg was aan indrukken! Er was ook een opa bij... en hij was niet alleen. Hij bracht ook een instrument mee. Even vergelijken met de gitaar. Heeft die ook snaren? Klinkt die anders? Wat vind jij het mooist? Beleving ten top en ambience in de hoogste graad. De accordeon zorgde voor de fijne 'vrolijke vrienden'deun en nog vele andere liedjes...
Onze oma's hadden heel wat op hun programma staan... het was niet alleen luisteren naar liedjes maar ook actief meedansen, meezingen,... en dat moet je geen twee keer vragen aan onze rakkers en bengels. Met volle enthousiasme zetten ze de klas op stelten.
Op vrijdagnamiddag kon de pret niet meer stuk. Enkele grootouders hadden de hoofden bij elkaar gestoken om 'iets' in de klas te komen doen. Iets muzikaals, aldus de grootouders. Enof het muzikaal was... 2 oma's beten de spits af! De ene op de gitaar, de andere beeldt uit en leidt de kleuters. Waw... wat is het fijn die vroegere muziekdoos nog eens bovenhalen.
Op vrijdagvoormiddag werden we uitgenodigd bij juf Karen in het laptopklasje. Zij leerde ons weer een heleboel nieuwe spelletjes die achteraf ook op onze computer in de klas geplaatst wordt. De bengels leert ze omgaan met de muis; klikken, slepen... diegene waarbij het lukt oefenen dit in tal van kleurenspelletjes, wiskundige spelletjes. De rakkers die hebben de muistechniek al onder de knie, zij oefenen hun geheugen door fijne geheugenspelletjes of oprdachtjes die verband houden met oriƫntatie. Een uurtje waar onze rakkers en bengels volop naar uitkijken.
Het mag dan misschien niet echt zo warm zijn, maar deze 2 jongens die trekken er zich niks van aan. Zien wij de zon ipv regen? Dan zijn onze kleuters in de wijk superenthousiast... want dan is het grasveld voor ons!!! Jassen aan, laarzen aan, geef ons een bal en wat ander speelgoed en de pret kan niet meer stuk En tja... dan wordt er echt wel geravot! Het bewijs is er!!
Terwijl de 2 bengels en 2 rakkers aan het werk gingen met verf, werkten de overige kleuters met kleurpotlood en stift. Zij kwamen tot een prachtige weergave van Julia. Op elke tekening was duidelijk zichtbaar dat er iemand jarig was en dat de jarige 5 jaartjes werd.
Julia zelf die maakte van karton haar eigen kroon!
De jarige ging naar huis met een bundel aan mooie tekeningen, een zelfgemaakte kroon en een prachtig geschilderd zelfportret. Jules neemt ze 1 nachtje mee naar huis - die zien we morgen terug!
Dikke proficiat aan de jarige Julia: hip hip hoera!!!
Julia koos 2 bengels en 2 rakkers die het grote zelfportret kleur mochten geven. Er werd afgesproken wie wat deed - samen kwamen zij tot een prachtig resultaat.
De omtrek met potlood werd besproken. Welke kleur heeft de rok nodig? Het gezicht? De kousen? Tot waar komt de rok? Zo werden de juiste kleuren aangebracht om achteraf zelfstandig met 4 verder te kunnen werken.
Met behulp van een schrijfpotlood werd de omtrek van het lichaam op papier gezet. Terwijl verwoorden de andere rakkers en bengels welke kleren Julia droeg. Rokje? Broekje? Kleuren? Haar, lang of kort? Kleur ogen? Wenkbrauwen?
Vandaag werd Julia, onze rakker, 5 jaartjes. Feest en vertier in onze klas. Maar ook heel wat werk! We pasten en meten of Julia op 1 blad kon of hadden we meer bladen nodig? Wie is het grootst? Het blad of Julia? Met 2 papieren kwamen we wel toe om het grote portret van Julia te maken.
Joepie, het is weer zover. We kunnen weer volop aftellen want op donderdag 6 december krijgen we bezoek in onze klas van Sinterklaas. Wie weet heeft hij 1 van zijn pieten mee? We tellen af...
Het bleef niet enkel bij kijken. Ons oma en opa wilden het briefje of versje ook wel echt horen. Samen probeerden zij de dingetjes te ontcijferen en kwamen zij tot een mooie brief. Een fijn moment tussen kleuter en grootouder!!!
Voor onze grootouders naar huis gingen, kregen zij allemaal een kaartje of een brief. Samen met hun bengel, rakker, kabouter of kapoen gingen zij op ontdekking in het kaartje of de brief.