Het bleef niet enkel bij kijken. Ons oma en opa wilden het briefje of versje ook wel echt horen. Samen probeerden zij de dingetjes te ontcijferen en kwamen zij tot een mooie brief. Een fijn moment tussen kleuter en grootouder!!!
Voor onze grootouders naar huis gingen, kregen zij allemaal een kaartje of een brief. Samen met hun bengel, rakker, kabouter of kapoen gingen zij op ontdekking in het kaartje of de brief.
Onze grootouders dansten er echt op los. Samen met hun kleinkind dansten zij een dans die zij vroeger leerden. Van het slechte weer was niets meer te merken.
Of een plaatje zoeken men met hamer en nageltjes de vormpjes op het plankje spijkeren. Wat een concentratie, geduld en fijnmotorisch werk. Niet voor iedereen weggelegd.
Na de verwelkoming, legden de juffen het spel uit en konden de grootouders samen met hun kleinkind aan de slag. 5 dobbelstenen, 6 kleuren verbonden met 1 stip of 2,3,4,5. De opdracht was gooien met de dobbelsteen, goed kijken naar de kleur - tellen hoeveel stippen. Daarna samen zoek gaan naar de gegooide kleur en de stippen... Kaartje juist gevonden? Dan leest oma of opa het opdrachtje voor!
Op dinsdag 20/11 was het dan zover. De 1ste groep grootouders stonden klaar om 9.30u. Wat stond hen te wachten... heel wat! Niet alleen kijken en luisteren maar ook actief deelnemen hoorde erbij! Vooraf werd alles uitgelegd wat er die voormiddag op het programma stond!
Joepie, op vrijdag 23/11 worden we voor de 2x dit jaar uitgenodigd bij juf Karen in het laptopklasje. Na onze turnles haasten we ons naar de laptopklas. Daar kunnen we individueel werken, ieder op eigen niveau/tempo,... Er wachten weer een heleboel aan leuke spelletjes op ons.
Wanneer we klaar zijn, tekenen we onze naam op ons blad of ons symbooltje. Juf, waar moet mijn naam? Tja... in begin van het schooljaar was dit echt wel een raadsel... maar nu we wat verder staan weten we dat beslist zelf. En als dit nog niet alleen lukt, hebben we een hulpje in de klas. Op onze kast hangen 2 bladen (verticaal/horizontaal) . Onze rakkers en bengels houden hun blad in de positie dat ze tekenden en kunnen zo heel goed zien waar de linkerkant is of de 'leenkant'. Ziezo, zoeken maar ...
Tom ging naar huis met een prachtige zelfportret, een zelfgemaakte kroon en mooie tekeningen van de andere vriendjes van de klas!
Dankjewel mama en papa voor de lekkere cake en het drankje!
Niet iedereen schilderde. De overige bengels en rakkers kregen een papier waar ze Tom ook op tekenden - eveneens gedetailleerde weergave van hoe Tom er nu uitziet. We verdeelden ons blad ook in lucht en grond door een lijn te trekken. Wat heeft Tom onder zijn hoofd? Een nekje... voor sommigen was dit een moeilijk stuk om weer te geven. Hoeveel ogen heeft Tom? Kijk eens goed, wat zie je boven zijn ogen, en in zijn oog? Heb ik dat ook op mijn blad staan? Een geluk dat Tom aanwezig was in onze klas, want effe terugblikken was soms toch wel nodig.
Onze jarige, Tom, die werkte zelf aan zijn kroon. Knippen, plakken, tekenen, kleuren,... het hoorde er allemaal bij. Tom is jarig, hij maakt zijn kroon naar eigen wens.