Na de verwelkoming, legden de juffen het spel uit en konden de grootouders samen met hun kleinkind aan de slag. 5 dobbelstenen, 6 kleuren verbonden met 1 stip of 2,3,4,5. De opdracht was gooien met de dobbelsteen, goed kijken naar de kleur - tellen hoeveel stippen. Daarna samen zoek gaan naar de gegooide kleur en de stippen... Kaartje juist gevonden? Dan leest oma of opa het opdrachtje voor!
Op dinsdag 20/11 was het dan zover. De 1ste groep grootouders stonden klaar om 9.30u. Wat stond hen te wachten... heel wat! Niet alleen kijken en luisteren maar ook actief deelnemen hoorde erbij! Vooraf werd alles uitgelegd wat er die voormiddag op het programma stond!
Joepie, op vrijdag 23/11 worden we voor de 2x dit jaar uitgenodigd bij juf Karen in het laptopklasje. Na onze turnles haasten we ons naar de laptopklas. Daar kunnen we individueel werken, ieder op eigen niveau/tempo,... Er wachten weer een heleboel aan leuke spelletjes op ons.
Wanneer we klaar zijn, tekenen we onze naam op ons blad of ons symbooltje. Juf, waar moet mijn naam? Tja... in begin van het schooljaar was dit echt wel een raadsel... maar nu we wat verder staan weten we dat beslist zelf. En als dit nog niet alleen lukt, hebben we een hulpje in de klas. Op onze kast hangen 2 bladen (verticaal/horizontaal) . Onze rakkers en bengels houden hun blad in de positie dat ze tekenden en kunnen zo heel goed zien waar de linkerkant is of de 'leenkant'. Ziezo, zoeken maar ...
Tom ging naar huis met een prachtige zelfportret, een zelfgemaakte kroon en mooie tekeningen van de andere vriendjes van de klas!
Dankjewel mama en papa voor de lekkere cake en het drankje!
Niet iedereen schilderde. De overige bengels en rakkers kregen een papier waar ze Tom ook op tekenden - eveneens gedetailleerde weergave van hoe Tom er nu uitziet. We verdeelden ons blad ook in lucht en grond door een lijn te trekken. Wat heeft Tom onder zijn hoofd? Een nekje... voor sommigen was dit een moeilijk stuk om weer te geven. Hoeveel ogen heeft Tom? Kijk eens goed, wat zie je boven zijn ogen, en in zijn oog? Heb ik dat ook op mijn blad staan? Een geluk dat Tom aanwezig was in onze klas, want effe terugblikken was soms toch wel nodig.
Onze jarige, Tom, die werkte zelf aan zijn kroon. Knippen, plakken, tekenen, kleuren,... het hoorde er allemaal bij. Tom is jarig, hij maakt zijn kroon naar eigen wens.
Terwijl Tom op het grote papier lag, bekeken we zijn kledij. Wat heeft Tom aan? Welke kleur? Lange of korte mouwen? Hoe is zijn trui aan zijn nek? Welke kleur van haar heeft Tom? Heeft hij haar tot op zijn voorhoofd? Wat voor kleur ogen heeft hij? Kortweg, Tom onderging een gedetailleerde waarneming alvorens echt te werk te gaan met enerzijds verf en anderzijds kleurpotloden en stiften.
Tom koos 2 rakkers en 2 bengels die het grote portret mochten kleur geven. Goed kijken wat we nodig hebben. Afspreken wie wat gaat doen? In welke kleur moet alles?
Op maandag 19/11 werd de verjaardag van Tom in onze klas gevierd. Op dinsdag 20/11 wordt hij 5 jaar. Daar het op dinsdag grootouderfeest is, werd er voor Tom in de klas gefeest op maandag. Wanneer er een rakker jarig is zijn er zo wat vaste gewoontes: oa. we maken een afdruk van het lichaam van de jarige. Tom ging op een groot blad papier leggen, andere kleuters maakten de omtrek van zijn lichaam met een schrijfpotlood. Op deze manier leren onze bengels en rakkers omgaan met het lichaamsschema.
En waarvoor dienen die gekleurde kaartjes dan? Kijk eens goed. Onze rakkers werden uitgenodigd om eens goed te kijken naar het verschil tussen de witte kaartjes en de gekleurde kaartjes. Al vlug kwamen ze tot de ontdekking dat de witte prentjes ook beeldtaal was, de gekleurde prentjes waren de woorden die het beeld weergaven. Aan het werk... de prenten werden in de klas opgehangen en zo gingen alle rakkers individueel zoeken naar het juiste woord. Telkens beginnend van de kant van leen, de linkerkant dus!!!
Alles geknipt? Dan zijn we klaar om onze brief eens te horen. Samen werd de brief in de kring aangebracht. Onze rakkers probeerden het woord te visualiseren door het juiste prentje. Zo bouwden ze de brief voor oma en opa op. Nu individueel werken.. ieder zijn eigen brief, zijn eigen uitgeknipte kaartjes. Samen met de juf werd elke zin aangepakt. Welk prentje hoort hierbij? Zoeken maar...
Onze rakkers dachten er goed vanaf te komen. Neen, hoor, ook voor hen ligt een brief klaar. Deze weliswaar ietsipietsie moeilijker. Zij werken rond letters visueel te herkennen en dit binnen woorden. Zij leren ook het belang om van links naar rechts te kijken en zoeken naar verschillen in letters/ woorden. Vooraf wat knipwerk. Onze rakkers knipten alles woord-en beeldkaartjes uit. Morgen proberen zij hun brief op te bouwen.