Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
22-11-2007
met z'n 4 aan het werk...
Julia koos 2 bengels en 2 rakkers die het grote zelfportret kleur mochten geven. Er werd afgesproken wie wat deed - samen kwamen zij tot een prachtig resultaat.
De omtrek met potlood werd besproken. Welke kleur heeft de rok nodig? Het gezicht? De kousen? Tot waar komt de rok? Zo werden de juiste kleuren aangebracht om achteraf zelfstandig met 4 verder te kunnen werken.
Met behulp van een schrijfpotlood werd de omtrek van het lichaam op papier gezet. Terwijl verwoorden de andere rakkers en bengels welke kleren Julia droeg. Rokje? Broekje? Kleuren? Haar, lang of kort? Kleur ogen? Wenkbrauwen?
Vandaag werd Julia, onze rakker, 5 jaartjes. Feest en vertier in onze klas. Maar ook heel wat werk! We pasten en meten of Julia op 1 blad kon of hadden we meer bladen nodig? Wie is het grootst? Het blad of Julia? Met 2 papieren kwamen we wel toe om het grote portret van Julia te maken.
Joepie, het is weer zover. We kunnen weer volop aftellen want op donderdag 6 december krijgen we bezoek in onze klas van Sinterklaas. Wie weet heeft hij 1 van zijn pieten mee? We tellen af...
Het bleef niet enkel bij kijken. Ons oma en opa wilden het briefje of versje ook wel echt horen. Samen probeerden zij de dingetjes te ontcijferen en kwamen zij tot een mooie brief. Een fijn moment tussen kleuter en grootouder!!!
Voor onze grootouders naar huis gingen, kregen zij allemaal een kaartje of een brief. Samen met hun bengel, rakker, kabouter of kapoen gingen zij op ontdekking in het kaartje of de brief.
Onze grootouders dansten er echt op los. Samen met hun kleinkind dansten zij een dans die zij vroeger leerden. Van het slechte weer was niets meer te merken.
Of een plaatje zoeken men met hamer en nageltjes de vormpjes op het plankje spijkeren. Wat een concentratie, geduld en fijnmotorisch werk. Niet voor iedereen weggelegd.
Na de verwelkoming, legden de juffen het spel uit en konden de grootouders samen met hun kleinkind aan de slag. 5 dobbelstenen, 6 kleuren verbonden met 1 stip of 2,3,4,5. De opdracht was gooien met de dobbelsteen, goed kijken naar de kleur - tellen hoeveel stippen. Daarna samen zoek gaan naar de gegooide kleur en de stippen... Kaartje juist gevonden? Dan leest oma of opa het opdrachtje voor!
Op dinsdag 20/11 was het dan zover. De 1ste groep grootouders stonden klaar om 9.30u. Wat stond hen te wachten... heel wat! Niet alleen kijken en luisteren maar ook actief deelnemen hoorde erbij! Vooraf werd alles uitgelegd wat er die voormiddag op het programma stond!