Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
29-11-2007
advent
Nu zondag wordt de eerste kaars op de adventskrans geplaatst. In ons weekbriefje stond dat we op vrijdag zouden werken rond de adventskrans... dit wordt verschoven naar maandag waar de adventskalender voor onze bengels en rakkers worden aangebracht.
Namiddag? Dan weten onze rakkers en bengels: de hoekjes zijn open. De verkleedhoek blijft dezer dagen dé populairste hoek bij uitstek. Zich verkleden en een echte sint of piet spelen is dan ook fantastisch!
Een ander groepje rakkers werkten ook verder aan hun zwarte pietje. Zij gingen niet om met patronen, wel met 2 gekleurde repen die ze in het karton gingen weven. Een nieuwe techniek dus veel werk geblazen. Op neer, op neer, opgepast niet te hard trekken of het karton is stuk. Heb ik de juiste kleur genomen? Ben ik juist begonnen?
Onze bengels werkten aan hun zwarte pietje. Zij kozen 2 verschillende kleuren, knipten deze in kleine blokjes en probeerden zo een patroon op te bouwen met de twee kleuren. Daarna werd de muts van zwarte piet gekozen, met een schrijfpotlood overtrokken en analoog als het pietenpak geschilderd in de 2 kleuren. Concentratie en taakbereidheid!
Na het tekenen kwam het knippen van de woordjes en kleven. Goed gedetailleerd kijken naar de woordkaarten stond hier centraal. Hierdoor komen onze rakkers in contact met verschillende letters en zien hier ook verschil in. Zelfstandig werk!
Allemaal tegelijk schilderen dat zou niet goedkomen. Daarom maakten we groepjes. Enkele rakkers maakten al een brief voor de sint. In de kring werd de brief samen met heel de groep opgebouwd. De kleuters probeerden zo het juiste prentje te zoeken voor wat de juf vertelde. Daarna individueel werk aan de tafel. Deze keer geen prentjes knippen maar wel zelf de beelden weergeven met potlood en stift. Wie weet nog hoe de brief ging? Op deze manier memoriseerden onze rakkers hun brief voor de sint.
Onze sint kreeg langzaam maar zeker vorm, ieder naar zijn eigen kunnen en willen. Ook de achtergrond kreeg een kleur. Achteraf werd er gekeken wat er nog ontbrak... evalueren leren onze kleuters hierbij, kritisch kijken! Hierbij werd de typische woordenschat rond de sint nog eens ingeoefend.
Na veel waargenomen te hebben, kwam het echte werk. De vraag wie wil schilderen was blijkbaar heel populair. De kledij was besproken, de kleuren hadden we mee... dus nu zelf aan het werk. We kregen een reuzegroot blad en konden beginnen. Waar beginnen we? Bovenaan.. wat zien we bovenaan de sint? De mijter, welke vorm heeft de mijter?
Waw... de zwarte pieten mogen er ook best zijn. We bekeken ook hun outfit. Van waar komt die knappe pluim? Waarom een pofbroek? Hoe komt het dat hij altijd handschoenen aantrekt? Wist je dat de pofbroek van fluweel is? Hoe noemt die muts van een piet? Veel luisterende oortjes om daarna hun indrukken te kunnen verwerken. Aan -en uittrekken van de kledij hoorde er natuurlijk ook bij!
Nog effe hadden we tijd om aan onze pietjes te beginnen: omgaan met verschillende maten van cirkels, fijn motorisch werken, gericht knippen of prikken... het resultaat komt later.
Aan de hand van prenten uit een boek en echt conreet materiaal stonden we stil bij de outfit van de Sint. Onze rakkers en bengels leerden zo de juiste benaming. De sint heeft geen hoed, wel een mijter; de sint heeft geen mantel wel een tabbaard; de sint heeft geen kleed wel een albe... Heel veel indrukken om achteraf vrij te schilderen en mee kunnen om te gaan in de verkleedhoek
Tja ons weekbriefje voor deze week is al niet meer te volgen. Onze rakkers en bengels hebben er hun eigen week van gemaakt. Door de vele vragen, gesprekken,... valt er heel wat weg dat normaal op het weekbriefje stond. Een boek zomaar in de boekenhoek laten? Geen denken aan... juf vertel het maar. Stof genoeg om er rond te kletsen en dit gebeurde ook!
WIE HEEFT THUIS NOG OUD VERKLEEDGERIEF LIGGEN? GOOI JIJ HET ANDERS TOCH WEL GEBRUIK JE HET NIET MEER? DENK DAN EENS AAN ONZE KLAS, WIJ KUNNEN HET ZEKER EN VAST GEBRUIKEN IN ONZE VERKLEEDHOEK, ONZE BENGELS EN RAKKERS ZIJN ER DOL OP...
Bekijk de link 'fotoalbums' bij favorieten, dan zie je een weergave van foto's per gebeurtenis, activiteit, evenement.
Zeker doen, niet vergeten. Via deze link kan je ook al de foto's downloaden.
Proberen maar!
Op de voorwerpen zoeken, de passende prenten zoeken nog niet genoeg was. Nu moesten onze kleuters ook nog nadenken welk liedje erbij hoorde. Onze kleuters werden echt uitgenodigd om intens na te denken. Zo zongen we samen de liedjes 'zie ginds komt de stoomboot', zie de maan schijnt door de bomen, 'de zak van sinterklaas', 'leg wat in mijn schoentje',...en vele anderen. Soms was het echt wel zoeken. Het was een intense, actieve, fijne instap voor het Sinterklaasgebeuren!!
Wanneer we de juiste prenten gevonden hadden, werd zowel de prent als het voorwerp vergeleken met elkaar. Wat is er anders? Zijn er evenveel visjes in de zee op de prent als in het echt op het voorwerp? Vergelijkende waarnemen was hier de opdracht...
Op deze manier kregen alle voorwerpen er de passende prent bij... voor sommige voorwerpen was het niet altijd makkelijk om de juiste prent erbij te zoeken. Zo gingen onze kleuters over van concreet naar abstract.
Alle voorwerpen waren nu herkenbaar voor onze kleuters. Nu wat abstracter gedoe... Kies maar een kleurtje en kijk wat erop staat? Welke kleur ga je kiezen? Laat het zien aan de andere kleuters en vertel maar wat erop staat.