Vanaf 3 oktober zijn er wegenwerken aan kruispunt Leugenberg - Klein Heiken te Ekeren/Kapellen.
Door de diensten van het Vlaamse Gewest worden werken uitgevoerd op de gewestweg N114, meer bepaald aan het kruispunt Leugenberg-Klein Heiken, grondgebied Ekeren en Kapellen.
Doelstelling van de werken:
Fietsers een veilige passage van het klein Heiken geven.
De snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden halen op Klein Heiken.
De weggebruikers ondersteunen door middel van verkeerslichten.
De werken starten op 3 oktober om 7u00 en het einde der werken is voorzien op 16 december 2011.
Tijdens de ganse duur der werkzaamheden zal het Klein Heiken VOLLEDIG afgesloten worden voor alle gemotoriseerd verkeer. Een wegomlegging zal voorzien worden via Leugenberg / Antwerpsesteenweg (Hoevenen) / Molenstraat / Hoevensebaan / Antwerpsesteenweg (Kapellen)
Tijdens de werken zal er steeds een vrije doorgang op de Leugenberg zijn voor de fietsers en bromfietsers.
Ook het tankstation "Texaco" blijft ten allen tijde bereikbaar.
Voor vragen en/of opmerkingen kan je steeds terecht bij de verkeersdienst van de PZ Noord, tel 03 660 09 42-43-56.
Lieve Struyf (CD&V), van huisvrouw naar OCMW-voorzitter
Schilde.- Lieve Struyf startte haar politiek engagement in 2006. Na 15 jaar huisvrouw en veel ervaring in het verenigingsleven waagde ze haar kans bij de gemeenteraadsverkiezingen. Tot haar aangename verrassing haalde ze met 469 voorkeurstemmen de derde beste score op de lijst. Na coalitieonderhandelingen tussen Open VLD en CD&V werd ze Voorzitter van het OCMW.
De beginperiode was moeilijk, vertelt Lieve. Met de inhoud was ik wel al wat vertrouwd, en de wetgeving, die kan je studeren. Maar in het politieke spel duurt het even eer je jouw plaats gevonden hebt, en door anderen daarin ook wordt gerespecteerd.
Opvoedingswinkel
Als moeder en als gewezen leerkracht droomde Lieve Struyf ervan om een opvoedingswinkel in Schilde op te richten. We hebben hieraan gewerkt in samenspraak met andere gemeenten. De zetel zelf is in Zoersel gekomen, maar we hebben iedere maandagavond een contactpunt in ons eigen OCMW. Mensen kunnen er terecht met al hun vragen over opvoeding.
Kinderopvang
Bij het begin van de legislatuur werd ik snel gecontacteerd in verband met het toenmalig Wezeltje. Het was in slechte staat en we moesten het sluiten. We zijn er dan behoorlijk snel in geslaagd om op een andere locatie aan de Hindelaan in s-Gravenwezel nieuwe kinderopvangmogelijkheden te realiseren. Het nieuwe Wezeltje draait prima en beantwoordt aan de hedendaagse kinderopvangbehoefte.
Nieuwe Zorgflats
Ook voor bejaarden proberen we de opvangcapaciteit uit te bouwen. Onze zorg als OCMW gaat dan uiteraard vooral uit naar de minder welstellenden. Aan de Molenstraat gaan we 22 nieuwe zorgflats bouwen. Het dossier is helemaal klaar. We kijken nu echt uit naar de start van de werken.
Sociale Appartementen
Dat het in Schilde niet gemakkelijk is om een betaalbare woning te vinden, is algemeen bekend. Er is dus zeker nood aan sociale woningen. En binnen het aanbod van sociale woningen hebben we gemerkt dat vooral de alleenstaanden uit de boot vallen. Daarom komen er in de Kerkelei 8 sociale appartementen voor alleenstaanden. De twee appartementen op gelijkvloers zullen bovendien volledig aangepast zijn voor mindervaliden.
Dit project hopen we begin 2012 in uitvoering te kunnen brengen!
Individuele dossiers
Over de individuele dossiers kan Lieve Struyf natuurlijk weinig vertellen, maar terwijl ze bezorgd voor zich uitstaart, zegt ze: Er zijn veel mensen met problemen en er is ook in onze gemeente wel echte armoede. Soms heb ik het gevoel dat we te weinig voor hen kunnen doen.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen Luc Janssens (Open VLD)
"Voor wat betreft, de financiële situatie in Kapellen en de twee vragen, die u stelde, kan ik het volgende mee delen :
Zal Kapellen voor 2012 de gemeentelijke belastingen verhogen ? NEEN Zal er om financiële redenen gemeentelijk personeel moeten afgedankt worden ? NEEN
De financiële situatie in Kapellen is gezond. De dagdagelijkse werking van de gemeente wordt gefinancierd met ongeveer 23.000.000 Eur uitgaven en inkomsten. Jaarlijks wordt ongeveer voor een gemiddeld bedrag van 5.000.000 Eur bijkomend geïnvesteerd. Deze investeringen worden gefinancierd met eigen middelen en leningen.
De krijtlijnen van de jaarlijkse begrotingsoefening zijn de volgende :
-lage belastingen. Kapellen behoort met de 5 % aanvullende personenbelasting en de 700 opcentiemen onroerende voorheffing tot de absolute koplopers in Vlaanderen met lage belastingen. Bij dit alles wordt het garanderen van de dienstverlening aan de bevolking en dagdagelijkse taken van de gemeente met ruimte voor nieuwe initiatieven niet uit het oog verloren.
-studies van oa. VOKA het Vlaams Netwerk van Ondernemingen tonen aan dat Kapellen een van de meest bedrijfsvriendelijke gemeenten is van de Provincie Antwerpen en ook in Vlaanderen mee aan de leiding staat. Dit vindt oa. zijn oorsprong bij de lage onroerende voorheffing waarvan sprake, doch ook de afwezigheid van belastingen op het economisch leven, zoals belastingen op drijfkracht. Het gemeentebestuur vindt het creëren van een bedrijfsvriendelijk klimaat met werkgelegenheid binnen de eigen gemeente dan ook van zeer groot belang.
-Het hiervoor gestelde wordt mogelijk gemaakt door een verder zetting van een evenwichtig en voorzichtig financieel beleid volgens het goed huisvader-principe waarbij de structurele (jaarlijks weerkerende) uitgaven, oa. werkings- en personeelskosten, onder controle worden gehouden waardoor eveneens kan geanticipeerd worden op een daling van bepaalde inkomsten of de verhoging van een aantal kosten. Rekening houdende met hoger vermelde principe behoudt het gemeentebestuur voldoende financiële reserves, fondsen en andere financiële activa mbt investeringen.
Dit neemt niet weg dat het aanhouden van hierboven vermelde financiëel beleid de laatste jaren niet eenvoudig is geworden. Ik kan mij voorstellen dat gemeenten die onvoldoende geanticipeerd hebben op een toekomstige daling van de inkomsten (oa. dividenden intercommunales, verlaagde inkomsten personenbelasting omwille van de financiëel en economische crisis) hiervoor in 2012 de rekening betalen. Ook het gegeven dat de hogere overheid (oa. Vlaamse regering) haar engagementen en financiële beloftes niet nakomt ten overstaan van de Vlaamse gemeenten maakt het voor de meeste gemeenten niet gemakkelijk. Ik denk hierbij aan het feit dat gemeenten in het verleden door de Vlaamse overheid verplicht werden de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang volledig op zich te nemen, terwijl de subsidies van dezelfde hogere overheid de laatste jaren daalden. De gemeenten draaiden bijgevolg zelf op voor een groot deel van de kosten. "
Stabroek:Schepen Engels (open VLD) licht financien toe
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen Raf Engels schets de situatie voor Stabroek:
"Natuurlijk zal ook de gemeente Stabroek niet ontsnappen aan de toenemende druk op de financiën.
Langs de ontvangstenkant dalen de inkomsten of stijgen ze in ieder geval minder snel dan de uitgaven. Door de economische crisis voelen ook wij dat de inkomsten uit de personenbelasting een tragere groei kennen. Daarnaast vallen de inkomsten uit onze participaties in de energie-intercommunales terug. De inkomsten stabiliseren zich terwijl de uitgaven blijven stijgen.
De uitgaven blijven een constante groei kennen waardoor de marge afneemt. De verhoogde pensioenbijdragen zullen de uitgaven nog sterker doen toenemen.
In 2007 gaf Stabroek maar 85 cent uit van elke euro die ze ontving. In 2010 is dit toegenomen tot 95 cent. Er rest dus nog 5% marge over.
In het verleden heeft Stabroek reserves opgebouwd. Een gewoon reservefonds dat 3,8 miljoen euro bevat of bijna 25% van de jaarlijkse ontvangsten en een buitengewoon reservefonds van 2,1 miljoen euro dat bestemd is om de verhoogde pensioenlasten op te vangen.
Deze reserves en de nog beschikbare marge zullen Stabroek in staat stellen de eerstkomende jaren het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende druk op de gemeentelijke financiën. Een bijkomende factor is echter het investeringsniveau. Indien de investeringen beperkt blijven zal de financiële situatie niet negatief zijn. Evenwel is er nood aan een flink pak investeringen waarbij zowel het broodnodige onderhoud en de renovatie van materieel, gebouwen, wegen en rioleringen op het verlanglijstje staan als de behoefte aan nieuwe initiatieven die kaderen binnen de doelstellingen van het bestuur. Het zoeken naar een evenwicht tussen de gewenste investeringsenveloppe en het beschikbare draagvlak voor nieuwe uitgaven is de grootste uitdaging voor de volgende jaren. Door de toenemende druk op haar financiën zal de beleidsmarge verkleinen en zullen bepaalde wensen en verwachtingen niet kunnen worden waargemaakt.
Voor het jaar 2012 is wel al duidelijk dat de gemeente Stabroek noch een belastingverhoging zal moeten doorvoeren, noch personeel zal moeten afdanken om een sluitende begroting te maken. Deze zekerheid kan echter niet gegeven worden voor de daaropvolgende jaren. Het jaar 2013 zal een overgangsjaar zijn omdat er na de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 een nieuwe ploeg aantreedt die pas dan haar beleidskeuzes zal uitwerken. Vanaf 2014 zal het dus duidelijk worden welke keuzes er zullen worden gemaakt om het financieel evenwicht
Wij hopen dat de Vlaamse regering en de Federale regering ons zal bijstaan en de middelen zal verstrekken om alzo de gemeente op een ordentelijke manier te besturen."
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen van financiën Jan Jambon (N-VA) houdt zich aan het bestuursakkoord
"Zoals in het bestuursakkoord voorzien, zal Brasschaat in 2012 de belastingen niet verhogen en blijven we op 6% voor de personenbelasting en 900 opcentiemen.
Er zal geen specifiek afdankingsprogramma gebeuren, maar zoals ieder jaar zullen we de tering naar de nering zetten om een begroting in evenwicht in te dienen."
05/10 aankondiging Putte-Kapellen: basisschool krijgt nieuwe naam
Putte-Kapellen dsk Op woensdag 5 oktober om 11u is het receptie in de basisschool GVBS Putte-Kapellen. (1u vroeger dan de ouders om 12u hun kinderen van school komen halen)
De school onthult dan in aanwezigheid van burgemeester, schoolbestuur en ouders de nieuwe naam van de school. Die wil de directeur nog geheim houden.
Lees je graag? Lees je veel? En wil je graag mee beslissen welk boek een bekroning krijgt? Dan ben jij de persoon die we zoeken! Onze Zoerselse bibliotheek stelt namelijk een kinder- en jeugdjury samen die beslist welk hét jeugdboek van het afgelopen jaar was, en dit voor verschillende leeftijdscategorieën (derde en vierde leerjaar - vijfde en zesde leerjaar - eerste en tweede middelbaar).
wat verwachten we van jou als jurylid? Je leest in je eigen tempo en in willekeurige volgorde de tien genomineerde boeken. Vervolgens maak je jouw persoonlijke rangschikking op. Alle Zoerselse stemmen worden dan samengeteld en doorgestuurd. Samengeteld met die van de overige juryleden uit heel Vlaanderen zal dan blijken welke boeken er in de prijzen vallen.
geïnteresseerd? Spring dan vóór 24 september eens binnen in één van onze drie bibs of geef je gegevens door via 03 2980 7 22 of
zoersel@bibliotheek.be. Veel leesplezier alvast!
Mijn moeder woont sinds enkele maanden bij ons in. Het was voor haar niet meer haalbaar om alleen te wonen. Samen met mijn man, zorgen we graag voor haar. Maar soms zitten we met een probleem. Als we bijvoorbeeld samen naar een avondfeest moeten. We durven ons moeder dan eigenlijk niet goed meer alleen te laten.
In deze situatie kan iemand een beroep doen op
nachtzorg. Deze dienst ondersteunt mensen die de dagelijkse zorg voor hun partner, ouder of kennis opnemen. Medewerkers van nachtzorg nemen de zorg die er s nachts is even over. De zorg overdag vraagt vaak al veel energie van de mantelzorger. Wanneer deze vraag ook tijdens de nacht aanhoudt, is het geen evidentie om de zorgbehoevende 24 uur op 24 bij te staan. Om de dienst te versterken is men op zoek naar vrijwilligers. De belangrijkste voorwaarde is dat je graag helpt, je engageert en uiteraard bereid bent om s nachts niet in je eigen bed te slapen.
Deze dienstverlening is bedoeld voor mensen die moeilijkheden hebben met mobiliteit, die moeilijk naar het toilet kunnen of incontinent zijn, die indicaties van dementie vertonen of van wie de mantelzorgers even op krachten willen komen. Tijdens zon nacht neem jij de zorgtaak op je. Je helpt bij een toiletbezoek, je houdt toezicht op het innemen van medicatie, je zet het ontbijt klaar, je helpt iemand in en uit het bed, en als het rustig is, kan je gerust je ogen even dicht doen. Je komt in een enthousiast team terecht. Er wordt gezorgd voor opleiding, permanente vorming en ondersteuning en de nodige verzekering. Bij eventuele problemen tijdens de nacht kun je steeds bijstand krijgen via de telefoon of van een verpleegkundige die aan huis komt.
Een basisnacht begint om 22.00 uur en eindigt om 7.00 uur. Je krijgt hiervoor 25 euro onkostenvergoeding per nacht. Voor bijkomende opvanguren krijg je 2,50 euro per uur extra. Voel jij er iets voor om je kandidaat te stellen als vrijwilliger of wens je meer informatie? Neem dan contact op met het OCMW van Zandhoven op het nummer 03-466 01 00.
Op 12 september 2011 werd het ontwerp gemeentelijk milieubeleidsplan vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Aan dit plan is in de loop van het voorbije jaar intensief gewerkt. Het resultaat ligt van 15 september tot 14 november 2011 ter inzage op het gemeentehuis. Het ontwerpplan kan ook op de gemeentelijke website geraadpleegd worden of op www.milieuraad.be/wuustwezel. Tot 14 november 2011 kan elke inwoner van de gemeente schriftelijk opmerkingen op het document indienen t.a.v. het college van burgemeester en schepenen, Gemeentepark 1, 2990 Wuustwezel. Het plan dat ter inzage zal liggen is nog maar een ontwerp en is de basis voor het definitieve plan.
Op 28 september worden de werken aan de Krijgsbaan (R11) verdergezet. Vorige maand werd het deel in Wommelgem, van het rondpunt tot de grens met Wijnegem afgerond. Nu starten de werken op het grondgebied van Wijnegem, van de grens met Wommelgem tot aan het kruispunt Turnhoutsebaan.
Aannemer Van Hecke nv kreeg opdracht van Eandis om verschillende nutsleidingen ondergronds te leggen. Gelet op de gunstige weersverwachtingen starten de werken morgen al.
Er zal één rijstrook van de Krijgsbaan (richting rondpunt) worden afgesloten. Dit zal onvermijdelijk verkeershinder veroorzaken.
Het gemeentebestuur heeft met de aannemer bedongen dat er in dubbele ploegen zal worden gewerkt zodat de werken op kortere termijn kunnen gerealiseerd worden. Het einde van de werken is voorzien rond eind oktober.
Problemen kan u melden bij het Vlaams gewest, Wegen en Verkeer, tel. nr. 03 241 51 11 of per e-mail: wegen.antwerpen@vlaanderen.be of bij onze conducteur, Stefaan Geudens, tel. nr. 0477 50 22 41, tijdens de kantooruren.
We beseffen dat de Krijgsbaan een belangrijke en heel drukke verkeersader is. De werken zullen onvermijdelijk voor verkeershinder zorgen. Daarom hebben we alles in het werk gesteld om de termijn zo kort mogelijk te houden.
We danken u bij voorbaat voor uw begrip. De gemeente
Wijnegem: geen belastingverhoging, geen afdankingen
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen Paul Heyvaert is duidelijk:
"Wijnegem voorziet in 2012 zeker geen belastingverhoging, er zal ook geen personeel worden afgedankt.
Onze financiële situatie is gezond, de begroting is in evenwicht, ook voor volgend jaar . Alle uitgaven en projecten die voorzien zijn in het beleidsplan 2007-2012 kunnen worden uitgevoerd."
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen Dirk Roosen is formeel
"Dank voor uw email met twee concrete vragen en ziehier mijn antwoorden :
1.Neen , Schilde moet niet de belastingen te verhogen. 2. Neen , er zal geen gemeentelijk personeel worden afgedankt.
Schilde heeft een zeer lage aanvullende personenbelasting van maar 5 %
Schilde heeft een zeer lage graad van opcentiemen op onroerend goed nl. 785 opcentiemen.
Schilde heeft een reservefonds aangelegd van ong. 3,5 miljoen euro.
Schilde heeft een lage schuldenlast & het financieel profiel van de gemeente , opgemaakt door DEXIA is zeer gunstig.
Schilde heeft een extra pensioenfonds aangelegd voor de pensioenen van haar personeel te kunnen blijven betalen.
Schilde zal in 2012 toch besparing maatregelen moeten treffen in haar uitgaven op de werkingskosten enz. gelet op de verwachte minder inkomsten uit dividenden / gemeentefonds / personenbelastingen enz enz "
Brecht: geen financiële problemen dank zij spaarzaam beleid
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Ook burgemeester Aerts van Brecht is formeel:
geen belastingverhoging, geen afdanking gemeentepersoneel
"Graag deel ik U mede dat omwille van het spaarzaam beleid gedurende de voorbije jaren, het antwoord voor de gemeente Brecht op beide vragen een ondubbelzinnig "neen" is : dus geen verhoging van de belastingen en geen afdanking van personeel om financiële redenen !"
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Bart Sebreghts, schepen in Zoersel, was de eerste om ons de financiële situatie van zijn gemeente toe te lichten.
geen nieuwe belastingen, geen personeelsafslanking
"Wij zijn nu volop bezig met het budgetproces en ik loop daarom misschien iets vooruit op de feiten.
Wij hebben zeker niet de intentie om belastingen te verhogen. Wij hebben de belastingen deze legislatuur zelfs verlaagd door de afschaffing van de forfaitaire huisvuilbelasting.
Er zal niemand omwille van financiële redenen afgedankt worden. Wij hebben een duidelijk personeelsplan dat gefaseerd wordt ingevuld van nu tot 2014. Dit plan is opgenomen in onze meerjarenplanning en is afgestemd op de uitdagingen die we voor onze gemeente hebben uitgestippeld.
Dat neemt niet weg dat ook Zoersel de huidige economische situatie moet ondergaan. Meer dan ooit is het dus van belang dat de middelen goed beheerd worden en dat er duidelijke prioriteiten worden gekozen.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok dinsdag fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden."
Wij leggen momenteel contacten met de schepenen van financiën uit onze regio om te kijken of de financiële situatie van de gemeente ook hier zo zorgwekkend is.
We brengen zo snel mogelijk verslag van onze zoektocht...
Ouder worden betekent meer tijd krijgen. Voor jezelf, voor familie en vrienden en voor hobby‟s. Tijd om de dingen te doen die je al zo lang wil doen. Maar ouder worden betekent ook vaak last krijgen van allerlei kwaaltjes. Dan is het belangrijk om een gezonde levensstijl na te streven om die kwaaltjes zoveel mogelijk een halt toe te roepen.
Jaarlijkse gezondheidsmaand De lokale Dienstencentra t Dorp en Cogelshof roepen oktober daarom vanaf nu uit tot gezondheidsmaand. Een hele maand lang organiseren we allerlei acties om een gezonde levensstijl te promoten, zeggen dienstencentraleidsters Ilse Willebrords en Sarah Boonen. We proberen dat zo gevarieerd mogelijk te doen, onder meer met een gezond ontbijt, infomoment, sportactiviteiten en op het einde een quiz om te zien wat er is blijven hangen van alle informatie die we in deze gezondheidsmaand gegeven hebben, geven Ilse en Sarah al een blik in hun gezonde programmatie. Leuk, maar niets voor mij.‟ Komt deze gedachte bij je op na het lezen van dit artikel? Fout! Iedereen kan sporten. Je hoeft geen Kim Gevaert, Tom Boonen of Fred Deburghgraeve te zijn. Bewegen is leuk én goed voor je gezondheid. Zet je schroom aan de kant en kom gewoon meedoen! Wil je meer weten? Meer informatie over de gezondheidsmaand is te krijgen in beide dienstencentra of via de website www.ocmwschoten.be.
Wat staat er in de gezondheidsagenda?
Gezond ontbijt - woensdag 5 oktober Om 9 uur ontbijten we samen. Je kan uit een gezond buffet jouw ideale ontbijt samenstellen. Om 10.30 uur geeft diëtiste An De Meyer uitleg over hoe een gezond ontbijt eruit ziet. Je krijgt ook een infomapje over onze projectmaand.
Fietstocht met lunch - vrijdag 7 oktober We vertrekken aan LDC t Dorp voor een fietstocht langs fietsknooppunten. Bij aankomst staat er een gezonde lunch klaar. Afsluiten doen we niet met een kopje koffie, maar met een smoothie die bruist van de vitamines!
Zwemmen, lichte lunch, turn- en relaxatieoefeningen - dinsdag 11oktober Om 10.30 uur gaan we zwemmen in de Sportoase en staat er een uurtje aquaqym op het programma. Na een gezonde en lichte lunch doen we een uurtje turn en relaxatieoefeningen. Prijs: 11 euro per persoon.
Infomoment: gezond bewegen voor senioren‟ - vrijdag 14 oktober Om 10.30 uur krijgen we uitleg hoe we fietsen, wandelen en bewegen in onze dagdagelijkse activiteiten kunnen integreren. Kortom: gezond ouder worden door verantwoord te bewegen!
Gezondheidswandeling met lunch - dinsdag 18 oktober Onze wandeltocht start om 10 uur aan LDC t Dorp. s Middags staat er een gezonde lunch op het menu in LDC Cogelshof. Bij onze aankomst in het LDC t Dorp staat er een verfrissing voor je klaar.
Quiz met gezond dessertenbuffet - donderdag 27 oktober Om 14 uur gaan we onze kennis over voeding en beweging testen. Aansluitend is er een gezond dessertenbuffet. Je krijgt er gratis de recepten bij om in het receptenboekje te steken dat je op 5 oktober van ons kreeg.
Wist je dat Heide tussen de twee wereldoorlogen een ware toevloed van joodse mensen kende? De grote joodse aanwezigheid heeft een wezenlijke bijdrage geleverd in de explosieve groei en bloei van Heide. Tussen 1930 en 1942 waren er minstens 700 ingeschreven joodse inwoners. Bovendien kwamen er vele honderden joodse toeristen in de weekends en tijdens de zomermaanden genieten van de natuur.
Eind jaren '20 bouwden zij een mooie synagoge, de enige in België buiten de stad. Ze stichtten eveneens een Jeshiva, een hogeschool voor de Talmoedstudie, de allereerste in België. Verschillende hotels waren specifiek gericht op joodse toeristen. En vele pensionnetjes en kamers bij gewone burgers hadden joodse gasten.
Voor en tijdens de tweede wereldoorlog waren vele joden -die het naderende onheil hadden zien aankomen- al vertrokken uit Heide en Antwerpen. Maar spijtig genoeg werden de achtergebleven joodse mensen, 37 in totaal, tijdens twee razzia's in Heide door de Duitsers opgepakt en naar de vernietigingskampen gestuurd.
Deze themawandeling duurt 3 uur (5 km). Koffiepauze in historisch cafeetje.
Gids: Hans Geldhof.
Wanneer: zondag 2 oktober 2011 om 14u00
Prijs: 4 euro (ter plaatse te betalen)
Startplaats: station Heide
Inschrijving en info:
Dienst Toerisme Kalmthout, tel (0032)03 666 61 01,toerisme@kalmthout.be
Herfsthappening op Vordenstein , zondag 2 okt 2011
Op zondag 2 oktober 2011 houdt tuinpunt vzw, opnieuw " Herfsthappening " in de Oranjerietuin Vordenstein te Schoten. Op het programma staan tal van activiteiten zoals onder meer:
- Tentoonstelling bloemstukken met pompoenen en dahlia's - Kruidenwandeling om 11 uur - Fruitbomenwandeling en informatiestand bijzondere fruitsoorten - Verkoop fruitbomen, kleinfruit en minikiwi's - Wandeling door de dahliatuin om 14.00 uur - Verkoop culinaire en decoratieve pompoenen en bijzondere groenten - Verkoop pompoenzaden en receptenboekje (60 pompoengerechten) - Infostand van vogelbescherming Brasschaat - Demonstratie houtsnijwerk - Kettingzaagkunst (Art of Nature)
Uiteraard kunt u die dag in het cafetaria ook genieten van een drankje en een hapje met de traditionele pompoensoep. Het is ook een laatste kans om de tentoonstelling" Vurig Vordenstein " te bezoeken en de vruchten van de moestuin te bewonderen.
Herfsthappening op Vordenstein
op zondag 2 oktober 2011 van 10 tot 17 uur in de Oranjerietuin Vordenstein te Schoten (Parking Kopstraat)
Schilde is rookmeldergemeente Rookmelders terug op voorraad!
Schilde neemt deel aan de provinciale sensibiliseringscampagne die het gebruik van rookmelders in woningen sterk wil verhogen. Dankzij de rookmeldercampagne gaan onze inwoners en hun gezin 10 jaar lang een veilige nacht tegemoet voor amper 2 euro per jaar. De gemeente biedt kwaliteitsvolle rookmelders aan tegen de erg gunstige prijs van 19,95 euro. U kan de rookmelders ook bestellen via www.mijnrookmelder.be.