Inhoud blog
  • Amoniaklek voor brandweer Wommelgem
  • Brasschaat: schepen Geysen neemt ontslag
  • Kalmthout: 15/01 nieuwjaarsconcert Welzijnsraad
  • Wommelgem: Kelly Joris nieuwe OCMW-voorzitter
  • Brecht: " Weet wat je eet"
    Categorieën
  • berendrecht-lillo (7)
  • brasschaat (22)
  • brecht (10)
  • eindejaarsoverzicht (5)
  • ekeren (4)
  • essen (11)
  • kalmthout (13)
  • kapellen (9)
  • malle (5)
  • merksem (14)
  • ranst (6)
  • regionaal (10)
  • schilde (22)
  • schoten (31)
  • stabroek (14)
  • wijnegem (7)
  • wommelgem (11)
  • wuustwezel (5)
  • zandhoven (8)
  • zoersel (10)
  • Zoeken in blog

    regionaal persagentschap Noord Antwerpen
    wij maken nieuws van uw activiteiten
    04-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stabroek: Sirenetest
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sirene test

    Op donderdag 6 oktober worden de sirenes van de Seveso- en nucleaire bedrijven getest.

    Er wordt een sirenetest gehouden op donderdag 6 oktober 2011 tussen 11u45 en 13u15.
     
    In Stabroek zijn er 2 sirenes, eentje in de Sint Catharinastraat en eentje in de Krekelberg.
     
    Bij de test klinkt er een gemoduleerde huiltoon die na een korte periode herhaald wordt. Na dit signaal volgt een ‘ding dong’ en de gesproken boodschap ‘proefsignaal’.
     

    Eventuele vragen en reacties naar aanleiding van deze proeven zijn steeds welkom. Dit kan via :

    -  E-mail : alerte@ibz.fgov.be

    -  Telefonisch op het gratis nr. 0800 94 113 vanaf maandag 03 oktober tot en met vrijdag 07 oktober 2011 tussen 09h00 en 16h00

    -  Per brief op het volgend adres : FOD Binnenlandse Zaken, Dienst alarmering, Leuvenseweg 1-3 te 1000 Brussel

    Deze sirentest wordt 4 keer per jaar wordt uitgevoerd. Dagelijks wordt een stille test gedaan.

    04-10-2011 om 11:59 geschreven door pim


    Categorie:stabroek
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wommelgem: OCMW zoekt poetshulp
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    OCMW Wommelgem zoekt schoonmaakpersoneel voor de sociale poetsdienst voor senioren en voor de poetsdienst 'Pico Bello' voor de Wommelgemse gezinnen.

    Er worden kansen geboden aan langdurig werklozen die gemotiveerd zijn om ons team te versterken.
    Onze poetsdiensten werken met dienstencheques, de poetshulp krijgt een contract met vast loon.

    Het werkregime en de weekindeling worden flexibel en in onderling overleg bepaald. Bijkomende voordelen: maaltijdcheques, fietsvergoeding (of vergoeding woon-werkverkeer met openbaar vervoer) en gunstig sociaal statuut.

    Ben je gëinteresseerd?
    Neem contact op met het OCMW, Handboogstraat 36, tel. 03-355 50 50.

    Het sollicitatieformulier vind je hier. Vul het in en geef het af aan de balie van het OCMW of stuur het door naar info@ocmwwommelgem.be.

    04-10-2011 om 11:47 geschreven door pim


    Categorie:wommelgem
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wuustwezel: verkeersaanpassing voor de kermis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lindekermis op 7/10/2011
    Voor deze jaarlijkse kermis wordt de Terbeekseweg afgesloten van 6/10/2011 tot 10/10/2011 tussen de Hoogstraatseweg en Terbeekseweg nr 19, met uitzondering voor het plaatselijke verkeer.

    Terbeekkermis op 8/10/2011
    Voor Terbeekkermis gelden volgende verkeersmaatregelen van 8/10/2011 te 20u tot 9/10/2011 te 4u:
    * Op het gedeelte Vloeiweg tussen Hoogstraatseweg en Molenbosweg geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u.
    * Op dit gedeelte geldt eveneens een parkeer- en stistaanverbod aan beide zijden van de straat.

    04-10-2011 om 11:44 geschreven door pim


    Categorie:wuustwezel
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wuustwezel: steeds voorzichtig personeelsbeleid gevoerd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden."
    Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...


    Beste,

     

    Graag willen we even kort uw vragen beantwoorden:

     

    1)      In Wuustwezel zullen voor 2012 de gemeentelijke belastingen niet verhoogd worden

    2)      Wij voorzien ook geen afdankingen om financiële redenen.

     

    Sinds jaar en dag wordt er in Wuustwezel een voorzichtig personeelsbeleid gevoerd waarbij op basis van een personeelsbeleidsplan enkel de strikt noodzakelijke functies worden ingevuld. Onze financiën zijn nog steeds gezond en blijven binnen het financieel meerjarenplan. Uiteraard wordt de evolutie van kortbij opgevolgd.

     

    Met vriendelijke groet, namens onze burgemeester Jos Ansoms,

    04-10-2011 om 11:33 geschreven door pim


    Categorie:wuustwezel
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandhoven: Financiële toestand niet rooskleurig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden."
    Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...

    Burgemeester Luc Van Hove antwoordde ons wat volgt:

    "Niet dat onze financiële toestand echt rooskleurig is, maar we hebben gelukkig heel wat gespaard en veel schuldafbouw gedaan de voorbije jaren."

    04-10-2011 om 11:21 geschreven door pim


    Categorie:zandhoven
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandhoven informeert over ADHD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het programma-aanbod rond opvoedingsondersteuning voor het najaar van 2011 bijt de gemeente Zandhoven op 5 oktober de spits af met een lezing over concentratieproblemen en ADHD.

    Het is niet eenvoudig om door het bos de bomen nog te zien wanneer het om concentratiestoornissen of ADHD gaat. Wanneer spreekt men van verstrooidheid, een concentratiestoornis of een aandoening als ADHD? Komt ADHD echt zo vaak voor of is het een modeverschijnsel?

    Is medicatie voor ADHD de enige oplossing of bestaan er andere behandelingen? Neem je best een strenge of begripvolle houding aan? En tenslotte, hoe hou je als ouder het hoofd koel?


    Maurits Wysmans, docent en deskundige in gedrags- en opvoedingsproblemen, maakt ons wegwijs in deze materie. Iedereen is welkom op 5 oktober 2011 van 20.00 tot 22.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, Liersebaan 12 – 2240 Zandhoven. De toegang is gratis, inschrijven kan via de opvoedingswinkel of via stuur een e-mail.

    04-10-2011 om 11:12 geschreven door pim


    Categorie:zandhoven
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Zoersel mogen babys op café
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Betrapt u zich er ook soms op dat u kort na de geboorte van uw zoon of dochter nog maar weinig buiten komt? Wilt u best nog wel eens een stapje in de wereld zetten, maar laat u uw kleine pruts niet graag achter? Zit u met een heleboel vragen die andere kersverse ouders zich ongetwijfeld ook stellen? Hebt u af en toe nood aan een adempauze in een drukke werkweek? Dan zijn ‘de babybabbels’ zeker iets voor u!

    ontmoetingscafé
    Dat onze gemeente een zorgzame gemeente is, blijkt onder meer uit de uiteenlopende bestaande initiatieven om ouders te ondersteunen waar nodig. Vanaf 5 oktober komt daar nog iets bij, meer bepaald ‘de babybabbels’. Met ondersteuning van Vormingplus en de opvoedingswinkel opent het gemeentebestuur die dag de deuren van een ontmoetingscafé voor ouders en kindjes.

    “Dit initiatief start tegelijkertijd ook in Brecht en kent intussen al in verschillende andere steden en gemeenten veel succes”, zo weet onze sociale dienst. “Bedoeling van het ontmoetingscafé is dat u er bij een kop koffie ervaringen kunt uitwisselen met andere jonge ouders terwijl uw zoontje/dochtertje al spelend nieuwe vriendjes maakt. Zit u met heel wat vragen? Of hebt u misschien een heleboel handige tips voor andere kersverse ouders? Dan kunt u die tijdens de babybabbel met iedereen delen. U kunt er ook zonder problemen de kindjes verschonen en er is een microgolfoven om flesjes en voedingen op te warmen zodat u er een ontspannen voormiddag kunt doorbrengen.”

    concreet
    ‘Babybabbels’ is bedoeld voor kindjes tussen 0 en 3 jaar en hun ouders, grootouders, of anderen die hen regelmatig opvangen. Ook ouders in blijde verwachting zijn meer dan welkom. Vanaf 5 oktober staan de deuren van het leescafé (Zonneputteke 1a - naast de bib) elke woensdag tussen 8.45 en 11.30 uur voor u open. U bent vrij te komen en gaan wanneer u wenst. Deelname, koffie en thee zijn gratis.

    uitbaters
    Enkele enthousiaste vrijwilligers houden ons ontmoetingscafé open, maar we zijn nog volop op zoek naar extra helpende handen. Hebt u op woensdagvoormiddag wat tijd vrij en wilt u zich graag voor dit nieuwe project engageren? Laat dit dan zeker weten via onderstaande gegevens. Bedankt!

    grootouderweek
    Van 3 tot 9 oktober zet de opvoedingswinkel graag eens de grootouders in de kijker en willen ze stilstaan bij wat grootouders vandaag de dag betekenen in vele gezinnen. Maar het is niet altijd gemakkelijk. Ouders en grootouders hebben soms verschillende verwachtingen of andere meningen en inzichten. Wat verwacht u van oma en opa? En wat verwachten zij van u? In de opvoedingswinkel geven ze u graag enkele tips. Speciaal voor de internationale dag van de grootouders krijgt u die week gratis een kleine attentie om uw (groot)ouders te verrassen.

    info gemeente Zoersel

    04-10-2011 om 10:41 geschreven door pim


    Categorie:zoersel
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merksem: Grote belangstelling voor Bevrijdingsloop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In zomerse temperaturen namen zondag vele atleten deel aan de derde editie van de bevrijdingsloop. Een loop die ondersteund werd door het district Merksem. De 5km lange omloop liep door enkele Merksemse parken en straten. Start, doortochten en aankomst waren op de piste van Olse. Tijdens deze organisatie konden de atleten kiezen tussen de 5km, 10 km en de 15km. Ook konden jeugdatleten deelnemen aan de jeugdlopen over 300m en 800m. Sommige verkozen om onder begeleiding van jeugdtrainer Marcel de 5 km gezamenlijk te joggen.

    Op al deze afstanden stonden verschillende Olseers op het podium.

    Olse nieuwste aanwinst, Erwin Leysen, wist met ruime voorsprong de 15km te winnen. 
    Benjamin Tuffin behaalde de 3de plaats op deze afstand.

    Master Mieke Truyens behaalde de overwinning bij de dames.
    Ilse Bosmans volgde Mieke op korte afstand en mocht als tweede mee op het podium.

    Ook op de 10km werd de overwinning behaald door een Olse atlete.
    Kristel Schenck mocht op het hoogste podiumplaats haar medaille in ontvangst nemen.
    An Smet werd tweede op deze afstand.

    Ook Mohamed El Jafoufi werd bij de heren tweede op de 10km.

    Op de 5km behaalde junior Eddy Gorrebeeck de tweede plaats.

    04-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:merksem
    >> Reageer (0)
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegenwerken Leugenberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wegenwerken Leugenberg

    Vanaf 3 oktober zijn er wegenwerken aan kruispunt Leugenberg - Klein Heiken te Ekeren/Kapellen.

    Door de diensten van het Vlaamse Gewest worden werken uitgevoerd op de gewestweg N114, meer bepaald aan het kruispunt Leugenberg-Klein Heiken, grondgebied Ekeren en Kapellen.

    Doelstelling van de werken:

    • Fietsers een veilige passage van het klein Heiken geven.
    • De snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden halen op Klein Heiken.

    • De weggebruikers ondersteunen door middel van verkeerslichten.

      De werken starten op 3 oktober om 7u00 en het einde der werken is voorzien op 16 december 2011.

    Tijdens de ganse duur der werkzaamheden zal het Klein Heiken VOLLEDIG afgesloten worden voor alle gemotoriseerd verkeer. Een wegomlegging zal voorzien worden via Leugenberg / Antwerpsesteenweg (Hoevenen) / Molenstraat / Hoevensebaan / Antwerpsesteenweg (Kapellen)

     

    Tijdens de werken zal er steeds een vrije doorgang op de Leugenberg zijn voor de fietsers en bromfietsers.

     

    Ook het tankstation "Texaco" blijft ten allen tijde bereikbaar.

     

    Voor vragen en/of opmerkingen kan je steeds terecht bij de verkeersdienst van de PZ Noord, tel 03 660 09 42-43-56.

     

    03-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:regionaal
    >> Reageer (0)
    02-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilde: Lieve Struyf (CD&V) als OCMW-voorzitter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lieve Struyf (CD&V), van huisvrouw naar OCMW-voorzitter

    Schilde.- Lieve Struyf startte haar politiek engagement in 2006. Na “15 jaar huisvrouw” en veel ervaring in het verenigingsleven waagde ze haar kans bij de gemeenteraadsverkiezingen. Tot haar aangename verrassing haalde ze met 469 voorkeurstemmen de derde beste score op de lijst. Na coalitieonderhandelingen tussen Open VLD en CD&V werd ze Voorzitter van het OCMW.

    “De beginperiode was moeilijk”, vertelt Lieve. “Met de inhoud was ik wel al wat vertrouwd, en de wetgeving, die kan je studeren. Maar in het politieke spel duurt het even eer je jouw plaats gevonden hebt, en door anderen daarin ook wordt gerespecteerd.”

    Opvoedingswinkel

    Als moeder en als gewezen leerkracht droomde Lieve Struyf ervan om een opvoedingswinkel in Schilde op te richten. “We hebben hieraan gewerkt in samenspraak met andere gemeenten. De “zetel” zelf is in Zoersel gekomen, maar we hebben iedere maandagavond een contactpunt in ons eigen OCMW. Mensen kunnen er terecht met al hun vragen over opvoeding.”

    Kinderopvang

    “Bij het begin van de legislatuur werd ik snel gecontacteerd in verband met het toenmalig “Wezeltje”. Het was in slechte staat en we moesten het sluiten. We zijn er dan behoorlijk snel in geslaagd om op een andere locatie – aan de Hindelaan in ’s-Gravenwezel – nieuwe kinderopvangmogelijkheden te realiseren. Het nieuwe Wezeltje draait prima en beantwoordt aan de hedendaagse kinderopvangbehoefte.”

    Nieuwe Zorgflats

    “Ook voor bejaarden proberen we de opvangcapaciteit uit te bouwen. Onze zorg als OCMW gaat dan uiteraard vooral uit naar de minder welstellenden. Aan de Molenstraat gaan we 22 nieuwe zorgflats bouwen. Het dossier is helemaal klaar. We kijken nu echt uit naar de start van de werken.”

    Sociale Appartementen

    “Dat het in Schilde niet gemakkelijk is om een betaalbare woning te vinden, is algemeen bekend. Er is dus zeker nood aan sociale woningen. En binnen het aanbod van sociale woningen hebben we gemerkt dat vooral de alleenstaanden uit de boot vallen. Daarom komen er in de Kerkelei 8 sociale appartementen voor alleenstaanden. De twee appartementen op gelijkvloers zullen bovendien volledig aangepast zijn voor mindervaliden.

    Dit project hopen we begin 2012 in uitvoering te kunnen brengen!”

     

    Individuele dossiers

    Over de individuele dossiers kan Lieve Struyf natuurlijk weinig vertellen, maar terwijl ze bezorgd voor zich uitstaart, zegt ze: “Er zijn veel mensen met problemen en er is ook in onze gemeente wel echte armoede. Soms heb ik het gevoel dat we te weinig voor hen kunnen doen.”

    02-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:schilde
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kapellen koploper lage belastingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden."
    Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...



    Schepen Luc Janssens (Open VLD)

    "Voor wat betreft, de financiële situatie in Kapellen en de twee vragen, die u stelde, kan ik het volgende mee delen :

    Zal Kapellen voor 2012 de gemeentelijke belastingen verhogen ? NEEN
    Zal er om financiële redenen gemeentelijk personeel moeten afgedankt worden ? NEEN

    De financiële situatie in Kapellen is gezond. De dagdagelijkse werking van de gemeente wordt gefinancierd met ongeveer 23.000.000 Eur uitgaven en inkomsten. Jaarlijks wordt ongeveer voor een gemiddeld bedrag van 5.000.000 Eur bijkomend geïnvesteerd. Deze investeringen worden gefinancierd met eigen middelen en leningen.

    De krijtlijnen van de jaarlijkse begrotingsoefening zijn de volgende :

    -          lage belastingen. Kapellen behoort met de 5 % aanvullende personenbelasting en de 700 opcentiemen onroerende voorheffing tot de absolute koplopers in Vlaanderen met lage belastingen. Bij dit alles wordt het garanderen van de dienstverlening aan de bevolking en dagdagelijkse taken van de gemeente met ruimte voor nieuwe initiatieven niet uit het oog verloren. 

    -          studies van oa. VOKA – het Vlaams Netwerk van Ondernemingen – tonen aan dat Kapellen een van de meest bedrijfsvriendelijke gemeenten is van de Provincie Antwerpen en ook in Vlaanderen mee aan de leiding staat. Dit vindt oa. zijn oorsprong bij de lage onroerende voorheffing waarvan sprake, doch ook de afwezigheid van belastingen op het economisch leven, zoals belastingen op drijfkracht. Het gemeentebestuur vindt het creëren van een bedrijfsvriendelijk klimaat met werkgelegenheid binnen de eigen gemeente dan ook van zeer groot belang.

    -          Het hiervoor gestelde wordt mogelijk gemaakt door een verder zetting van een evenwichtig en voorzichtig financieel beleid volgens het “goed huisvader”-principe waarbij de structurele (jaarlijks weerkerende) uitgaven, oa. werkings- en personeelskosten, onder controle worden gehouden waardoor eveneens kan geanticipeerd worden op een daling van bepaalde inkomsten of de verhoging van een aantal kosten. Rekening houdende met hoger vermelde principe behoudt het gemeentebestuur voldoende financiële reserves, fondsen en andere financiële activa mbt investeringen.

     

    Dit neemt niet weg dat het aanhouden van hierboven vermelde financiëel beleid de laatste jaren niet eenvoudig is geworden. Ik kan mij voorstellen dat gemeenten die onvoldoende geanticipeerd hebben op een toekomstige daling van de inkomsten (oa. dividenden intercommunales, verlaagde inkomsten personenbelasting omwille van de financiëel en economische crisis) hiervoor in 2012 de rekening betalen. Ook het gegeven dat de hogere overheid (oa. Vlaamse regering) haar engagementen en financiële beloftes niet nakomt ten overstaan van de Vlaamse gemeenten maakt het voor de meeste gemeenten niet gemakkelijk. Ik denk hierbij aan het feit dat gemeenten in het verleden door de Vlaamse overheid verplicht werden de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang volledig op zich te nemen, terwijl de subsidies van dezelfde hogere overheid de laatste jaren daalden. De gemeenten draaiden bijgevolg zelf op voor een groot deel van de kosten. "

     

    Luc Janssens,

    Schepen van financiën,

    Gemeente Kapellen.

     

    02-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:kapellen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stabroek:Schepen Engels (open VLD) licht financien toe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden."
    Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...




    Schepen Raf Engels schets de situatie voor Stabroek:

    "Natuurlijk zal ook de gemeente Stabroek niet ontsnappen aan de toenemende druk op de financiën.

    Langs de ontvangstenkant dalen de inkomsten of stijgen ze in ieder geval minder snel dan de uitgaven. Door de economische crisis voelen ook wij dat de inkomsten uit de personenbelasting een tragere groei kennen. Daarnaast vallen de inkomsten uit onze participaties in de energie-intercommunales terug. De inkomsten stabiliseren zich terwijl de uitgaven blijven stijgen.

    De uitgaven blijven een constante groei kennen waardoor de marge afneemt. De verhoogde pensioenbijdragen zullen de uitgaven nog sterker doen toenemen.

    In 2007 gaf Stabroek maar 85 cent uit van elke euro die ze ontving. In 2010 is dit toegenomen tot 95 cent. Er rest dus nog 5% marge over.

    In het verleden heeft Stabroek reserves opgebouwd. Een gewoon reservefonds dat 3,8 miljoen euro bevat of bijna 25% van de jaarlijkse ontvangsten en een buitengewoon reservefonds van 2,1 miljoen euro dat bestemd is om de verhoogde pensioenlasten op te vangen.

    Deze reserves en de nog beschikbare marge zullen Stabroek in staat stellen de eerstkomende jaren het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende druk op de gemeentelijke financiën. Een bijkomende factor is echter het investeringsniveau. Indien de investeringen beperkt blijven zal de financiële situatie niet negatief zijn. Evenwel is er nood aan een flink pak investeringen waarbij zowel het broodnodige  onderhoud en de renovatie van materieel, gebouwen, wegen en rioleringen op het verlanglijstje staan als de behoefte aan nieuwe initiatieven die kaderen binnen de doelstellingen van het bestuur. Het zoeken naar een evenwicht tussen de gewenste investeringsenveloppe en het beschikbare draagvlak voor nieuwe uitgaven is de grootste uitdaging voor de volgende jaren. Door de toenemende druk op haar financiën zal de beleidsmarge verkleinen en zullen bepaalde wensen en verwachtingen niet kunnen worden waargemaakt.

    Voor het jaar 2012 is wel al duidelijk dat de gemeente Stabroek noch een belastingverhoging zal moeten doorvoeren, noch personeel zal moeten afdanken om een sluitende begroting te maken. Deze zekerheid kan echter niet gegeven worden voor de daaropvolgende jaren. Het jaar 2013 zal een overgangsjaar zijn omdat er na de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 een nieuwe ploeg aantreedt die pas dan haar beleidskeuzes zal uitwerken. Vanaf 2014 zal het dus duidelijk worden welke keuzes er zullen worden gemaakt om het financieel evenwicht

    Wij hopen dat de Vlaamse regering en de Federale regering ons zal bijstaan en de middelen zal verstrekken om alzo de gemeente op een ordentelijke manier te besturen."

    Raf Engels

    Schepen van Financiën ,Personeel en Onderwijs

     

    02-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:stabroek
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brasschaat blijft financieel op koers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden."
    Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...



    Schepen van financiën Jan Jambon (N-VA) houdt zich aan het bestuursakkoord

    "Zoals in het bestuursakkoord voorzien, zal Brasschaat in 2012 de belastingen niet verhogen en blijven we op 6% voor de personenbelasting en 900 opcentiemen.

    Er zal geen specifiek afdankingsprogramma gebeuren, maar zoals ieder jaar zullen we de tering naar de nering zetten om een begroting in evenwicht in te dienen."

    02-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:brasschaat
    >> Reageer (0)
    01-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04/10 aankondiging Wommelgem gemeenteraad
    wommelgem           op zoek een restaurant met jazzmuziek?
    www.jazzfornuis.be
     
    Gemeenteraad
    De gemeenteraad vindt plaats op dinsdag 4 oktober om 20 u. Aan de gemeenteraad gaat een vragenhalfuurtje vooraf.
     
    wommelgem           op zoek naar blokhutten of chalets?
    www.vankootentuinmaterialen.be

    01-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:wommelgem
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05/10 aankondiging Putte-Kapellen: basisschool krijgt nieuwe naam
    Putte-Kapellen dsk
    Op woensdag 5 oktober om 11u is het receptie in de basisschool GVBS Putte-Kapellen.  (1u vroeger dan de ouders om 12u hun kinderen van school komen halen)

    De school onthult dan in aanwezigheid van burgemeester, schoolbestuur en ouders de nieuwe naam van de school. Die wil de directeur nog geheim houden. 




    01-10-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:kapellen
    >> Reageer (0)
    28-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoersel zoekt kinderen voor boekenjury
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lees je graag? Lees je veel? En wil je graag mee beslissen welk boek een bekroning krijgt? Dan ben jij de persoon die we zoeken! Onze Zoerselse bibliotheek stelt namelijk een kinder- en jeugdjury samen die beslist welk hét jeugdboek van het afgelopen jaar was, en dit voor verschillende leeftijdscategorieën (derde en vierde leerjaar - vijfde en zesde leerjaar - eerste en tweede middelbaar).

    wat verwachten we van jou als jurylid?
    Je leest in je eigen tempo en in willekeurige volgorde de tien genomineerde boeken. Vervolgens maak je jouw persoonlijke rangschikking op. Alle Zoerselse stemmen worden dan samengeteld en doorgestuurd. Samengeteld met die van de overige juryleden uit heel Vlaanderen zal dan blijken welke boeken er in de prijzen vallen.


    geïnteresseerd?
    Spring dan vóór 24 september eens binnen in één van onze drie bibs of geef je gegevens door via 03 2980 7 22 of zoersel@bibliotheek.be. Veel leesplezier alvast!

    meer info: zoersel@bibliotheek.be

    28-09-2011 om 00:26 geschreven door pim


    Categorie:zoersel
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandhoven: OCMW zoekt nachtvrijwilligers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijwilligers gezocht voor nachtoppas

    “Mijn moeder woont sinds enkele maanden bij ons in. Het was voor haar niet meer haalbaar om alleen te wonen. Samen met mijn man, zorgen we graag voor haar. Maar soms zitten we met een probleem. Als we bijvoorbeeld samen naar een avondfeest moeten. We durven ons moeder dan eigenlijk niet goed meer alleen te laten.”

    In deze situatie kan iemand een beroep doen op nachtzorg. Deze dienst ondersteunt mensen die de dagelijkse zorg voor hun partner, ouder of kennis opnemen. Medewerkers van nachtzorg nemen de zorg die er ’s nachts is even over. De zorg overdag vraagt vaak al veel energie van de mantelzorger. Wanneer deze vraag ook tijdens de nacht aanhoudt, is het geen evidentie om de zorgbehoevende 24 uur op 24 bij te staan. Om de dienst te versterken is men op zoek naar vrijwilligers. De belangrijkste voorwaarde is dat je graag helpt, je engageert en uiteraard bereid bent om ’s nachts niet in je eigen bed te slapen.

    Deze dienstverlening is bedoeld voor mensen die moeilijkheden hebben met mobiliteit, die moeilijk naar het toilet kunnen of incontinent zijn, die indicaties van dementie vertonen of van wie de mantelzorgers even op krachten willen komen. Tijdens zo’n nacht neem jij de zorgtaak op je. Je helpt bij een toiletbezoek, je houdt toezicht op het innemen van medicatie, je zet het ontbijt klaar, je helpt iemand in en uit het bed, … en als het rustig is, kan je gerust je ogen even dicht doen. Je komt in een enthousiast team terecht. Er wordt gezorgd voor opleiding, permanente vorming en ondersteuning en de nodige verzekering. Bij eventuele problemen tijdens de nacht kun je steeds bijstand krijgen via de telefoon of van een verpleegkundige die aan huis komt.

    Een basisnacht begint om 22.00 uur en eindigt om 7.00 uur. Je krijgt hiervoor 25 euro onkostenvergoeding per nacht. Voor bijkomende opvanguren krijg je 2,50 euro per uur extra. Voel jij er iets voor om je kandidaat te stellen als vrijwilliger of wens je meer informatie? Neem dan contact op met het OCMW van Zandhoven op het nummer 03-466 01 00.

    28-09-2011 om 00:17 geschreven door pim


    Categorie:zandhoven
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wuustwezel: nieuw gemeentelijk milieubeleidsplan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 12 september 2011 werd het ontwerp gemeentelijk milieubeleidsplan vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Aan dit plan is in de loop van het voorbije jaar intensief gewerkt. Het resultaat ligt van 15 september tot 14 november 2011 ter inzage op het gemeentehuis. Het ontwerpplan kan ook op de gemeentelijke website geraadpleegd worden of op www.milieuraad.be/wuustwezel.
    Tot 14 november 2011 kan elke inwoner van de gemeente schriftelijk opmerkingen op het document indienen t.a.v. het college van burgemeester en schepenen, Gemeentepark 1, 2990 Wuustwezel. Het plan dat ter inzage zal liggen is nog maar een ontwerp en is de basis voor het definitieve plan. 

    28-09-2011 om 00:08 geschreven door pim


    Categorie:wuustwezel
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijnegem: verkeershinder Krijgsbaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 28 september worden de werken aan de Krijgsbaan (R11)  verdergezet. Vorige maand werd het deel in Wommelgem, van het rondpunt tot de grens met Wijnegem afgerond. Nu starten de werken op het grondgebied van Wijnegem, van de grens met Wommelgem tot aan het kruispunt Turnhoutsebaan. 
     

    Aannemer Van Hecke nv kreeg opdracht van Eandis om verschillende nutsleidingen ondergronds te leggen. Gelet op de gunstige weersverwachtingen starten de werken morgen al.

     

    Er zal één rijstrook van de Krijgsbaan (richting rondpunt) worden afgesloten. Dit zal onvermijdelijk verkeershinder veroorzaken.

     

    Het gemeentebestuur heeft met de aannemer bedongen dat er in dubbele ploegen zal worden gewerkt zodat de werken op kortere termijn kunnen gerealiseerd worden. Het einde van de werken is voorzien rond eind oktober.

     

    Problemen kan u melden bij het Vlaams gewest, Wegen en Verkeer, tel. nr. 03 241 51 11 of per e-mail: wegen.antwerpen@vlaanderen.be of bij onze conducteur, Stefaan Geudens, tel. nr. 0477 50 22 41, tijdens de kantooruren.

     

    We beseffen dat de Krijgsbaan een belangrijke en heel drukke verkeersader is. De werken zullen onvermijdelijk voor verkeershinder zorgen. Daarom hebben we alles in het werk gesteld om de termijn zo kort mogelijk te houden.

     

    We danken u bij voorbaat voor uw begrip.
    De gemeente

    28-09-2011 om 00:04 geschreven door pim


    Categorie:wijnegem
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijnegem: geen belastingverhoging, geen afdankingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden."
    Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...



    Schepen Paul Heyvaert is duidelijk:

    "Wijnegem voorziet in 2012  zeker geen belastingverhoging, er zal ook geen personeel worden afgedankt.
    Onze financiële situatie is gezond, de begroting is in evenwicht, ook voor volgend jaar . Alle uitgaven en projecten  die voorzien zijn in het beleidsplan 2007-2012  kunnen worden uitgevoerd."

    28-09-2011 om 00:00 geschreven door pim


    Categorie:wijnegem
    >> Reageer (0)


    Categorieën
  • berendrecht-lillo (7)
  • brasschaat (22)
  • brecht (10)
  • eindejaarsoverzicht (5)
  • ekeren (4)
  • essen (11)
  • kalmthout (13)
  • kapellen (9)
  • malle (5)
  • merksem (14)
  • ranst (6)
  • regionaal (10)
  • schilde (22)
  • schoten (31)
  • stabroek (14)
  • wijnegem (7)
  • wommelgem (11)
  • wuustwezel (5)
  • zandhoven (8)
  • zoersel (10)

  • Archief per week
  • 16/02-22/02 2015
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 11/04-17/04 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!