Essen heeft er een nieuwe wijk bij: 'Het Schildershof'. Op zondag 2 oktober stelde bouwbedrijf Matexi het domein aan de Kleine Veldweg voor aan het publiek. De straatnamen verwijzen naar Essense schilders. Zo heb je de Marc Baetensstraat, Ferdy Naulaertstraat, Jules Van Agtmaelstraat, Frans Luyckxstraat en Jozef Van Ruysseveltstraat. Nabestaanden van de schilders waren aanwezig en trots dat de namen van hun geliefden op de straatnaamborden stonden.
Vrijwilligersdag Kalmthoutse Heide op zaterdag 8 oktober 2011
De brand in de Kalmthoutse Heide in mei van dit jaar heeft vele mensen geraakt. Tijdens en na de brand boden velen zich vrijwillig aan om te helpen bij het herstel van de heide. Het Agentschap voor Natuur en Bos, Natuurpunt en de gemeente Kalmthout richten daarom op zaterdag 8 oktober 2011 een vrijwilligersdag in. Dan kan iedereen mee aan de slag om de purperen heide te helpen redden.
Enkele weken na de brand kleurde de Kalmthoutse Heide groen, in plaats van paars. Het gras (pijpenstrootje) groeit veel sneller, waardoor de heide geen kans meer krijgt. De meeste beheersmaatregelen zijn dan ook gericht op het terugdringen en verwijderen van het pijpen-strootje. Dit is vaak heel arbeidsintensief werk. Op de meest kwetsbare plaatsen kunnen bovendien geen machines ingezet worden.
Vrijwilligers kunnen op zaterdag 8 oktober 2011 helpen met: het afvoeren van gemaaid en gefreesd pijpenstrootje het verwijderen van verbrande bomen en takken andere beheerswerken
Breng indien mogelijk je eigen (gemarkeerde) materiaal mee: kruiwagens, rijven, rieken, (steek)schuppen, werkhandschoenen Er worden die dag twee verzamelplaatsen ingericht: parking De Vroente, Putsesteenweg 129 en parking Zuid, Verbindingsstraat. Vanuit de Vroente vertrek je met medewerkers van ANB naar verschillende plaatsen in het terrein, vanuit parking Zuid nemen de mensen van Natuurpunt je mee. Er wordt gewerkt in twee shiften, van 9u tot 12u en van 13u tot 16u. De gemeente biedt alle vrijwilligers gratis drank aan en tijdens de middag is er soep met brood.
Geef minder uit aan energie, laat je woning scannen
Energie is duur en dus informeer je je best grondig. Schrijf je nu snel in voor een gratis energiescan.
Bij een energiescan komt iemand ter plaatse bij je thuis. Samen overloop je een uitgebreide vragenlijst: hoe oud is je koelkast, op welke temperatuur staat de thermostaat, wanneer sluit je de gordijnen, is je dak geïsoleerd, Daarna bekijkt de energiescanner met jou de woning, de verwarmingsinstallatie, het waterverbruik, de verlichting, elektrische apparaten en veel meer, op zoek naar zaken die je kan verbeteren om energie te besparen. Je krijgt een lijst van plaatsen of toestellen waar er energieverlies is.
Wanneer kom je in aanmerking voor zon gratis energiescan? Als je voldoet aan één van de volgende criteria:
Op zaterdag 8 oktober 2011 zal er een soep op de stoep actie zijn in Westmalle (gemeentehuis) en in Oostmalle (oude gemeentehuis). Je bent van harte welkom een beker soep te komen drinken ten voordele van Welzijnszorg. Kom gerust langs tussen 10.00 en 12.00 uur en help zo armoede te bestrijden!
Het schepencollege gaat akkoord om mevrouw Christiane Geudens als vrijwilligster te laten werken in de bibliotheek van Ranst. Haar taak zal erin bestaan om de boeken- en DVDcollectie op orde te houden en tijdens drukke momenten wordt zij ingeschakeld in de hoofdbibliotheek en de uitleenposten om boeken en dvds terug op hun plaats te zetten.
De bibliotheken van Ranst, Beerse, Zoersel, Lille, Wijnegem, Schilde en Malle willen in 2012(voor de zevende keer al) gezamenlijk een activiteit uitwerken. Doelgroep van de activiteit zijn de leerlingen van de derde kleuterklas en het eerste leerjaar van de lagere school. De kinderen zullen in klasverband de voorstelling bijwonen. In Ranst zullen er 6 voorstellingen plaatsvinden.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de deelname van de bibliotheek van Ranst aan dit intergemeentelijk leesbevorderingsproject 2012.
Poëzieclub bibliotheek
Vanaf maandag 24 oktober 2011 gaat de bibliotheek van Ranst opnieuw van start met de poëzieclub. Sinds enkele jaren komt deze club 5 maal per jaar samen om gedichten te bespreken onder begeleiding van een leeskringbegeleider.
Tijdens de vorige bijeenkomsten maakten een 12-tal enthousiaste mensen deel uit van deze poëziegroep. De bibliotheek zorgt voor de organisatie en het ter beschikking stellen van poëziebundels. De bijeenkomsten zijn gratis en gaan door in de hoofdbibliotheek te Ranst op volgende maandagvoormiddagen: 24 oktober, 7 en 21 november, 5 en 19 december.
Twee voltijdse contractuele betrekkingen onder gesco-statuut
Wil jij je handen uit de mouwen steken en mee instaan voor het onderhoud van onze pleintjes en plantsoenen. Werk je graag buiten, heb je voeling met groen en heb je wat kennis over het werkmateriaal en machines? Kan je zelfstandig werken, heb je zin voor verantwoordelijkheid en ben je niet bang voor initiatief? Ben je bovendien stipt, dan ben jij de man/vrouw die we zoeken.
We zoeken iemand die in aanmerking komt voor een gesco-tewerkstelling (info bij de Werkwinkel). Een diploma heb je niet nodig maar wel heel veel werklust. Ervaring of een opleiding in groenverzorging is een voordeel.
Interesse?
Aanwervingsvoorwaarden, functiebeschrijving en salarisgegevens vind je hier of bekom je op eenvoudig verzoek via tel. 03 288 21 10 of e-mail gemeente@wijnegem.be.
Stuur je sollicitatie per brief of per e-mail met curriculum vitae en een uittreksel uit het strafregister, uiterlijk op maandag 17 oktober 2011 (datum poststempel geldt) aan het Gemeentebestuur van Wijnegem, Turnhoutsebaan 422, 2110 Wijnegem.
Op donderdag 6 oktober worden de sirenes van de Seveso- en nucleaire bedrijven getest.
Er wordt een sirenetest gehouden op donderdag 6 oktober 2011 tussen 11u45 en 13u15.
In Stabroek zijn er 2 sirenes, eentje in de Sint Catharinastraat en eentje in de Krekelberg.
Bij de test klinkt er een gemoduleerde huiltoon die na een korte periode herhaald wordt. Na dit signaal volgt een ding dong en de gesproken boodschap proefsignaal.
Eventuele vragen en reacties naar aanleiding van deze proeven zijn steeds welkom. Dit kan via :
OCMW Wommelgem zoekt schoonmaakpersoneel voor de sociale poetsdienst voor senioren en voor de poetsdienst 'Pico Bello' voor de Wommelgemse gezinnen.
Er worden kansen geboden aan langdurig werklozen die gemotiveerd zijn om ons team te versterken.
Onze poetsdiensten werken met dienstencheques, de poetshulp krijgt een contract met vast loon.
Het werkregime en de weekindeling worden flexibel en in onderling overleg bepaald. Bijkomende voordelen: maaltijdcheques, fietsvergoeding (of vergoeding woon-werkverkeer met openbaar vervoer) en gunstig sociaal statuut.
Ben je gëinteresseerd? Neem contact op met het OCMW, Handboogstraat 36, tel. 03-355 50 50.
Het sollicitatieformulier vind je hier. Vul het in en geef het af aan de balie van het OCMW of stuur het door naar info@ocmwwommelgem.be.
Lindekermis op 7/10/2011 Voor deze jaarlijkse kermis wordt de Terbeekseweg afgesloten van 6/10/2011 tot 10/10/2011 tussen de Hoogstraatseweg en Terbeekseweg nr 19, met uitzondering voor het plaatselijke verkeer.
Terbeekkermis op 8/10/2011 Voor Terbeekkermis gelden volgende verkeersmaatregelen van 8/10/2011 te 20u tot 9/10/2011 te 4u: * Op het gedeelte Vloeiweg tussen Hoogstraatseweg en Molenbosweg geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u. * Op dit gedeelte geldt eveneens een parkeer- en stistaanverbod aan beide zijden van de straat.
Wuustwezel: steeds voorzichtig personeelsbeleid gevoerd
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Beste,
Graag willen we even kort uw vragen beantwoorden:
1)In Wuustwezel zullen voor 2012 de gemeentelijke belastingen niet verhoogd worden
2)Wij voorzien ook geen afdankingen om financiële redenen.
Sinds jaar en dag wordt er in Wuustwezel een voorzichtig personeelsbeleid gevoerd waarbij op basis van een personeelsbeleidsplan enkel de strikt noodzakelijke functies worden ingevuld. Onze financiën zijn nog steeds gezond en blijven binnen het financieel meerjarenplan. Uiteraard wordt de evolutie van kortbij opgevolgd.
Met vriendelijke groet, namens onze burgemeester Jos Ansoms,
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Burgemeester Luc Van Hove antwoordde ons wat volgt:
"Niet dat onze financiële toestand echt rooskleurig is, maar we hebben gelukkig heel wat gespaard en veel schuldafbouw gedaan de voorbije jaren."
In het programma-aanbod rond opvoedingsondersteuning voor het najaar van 2011 bijt de gemeente Zandhoven op 5 oktober de spits af met een lezing over concentratieproblemen en ADHD.
Het is niet eenvoudig om door het bos de bomen nog te zien wanneer het om concentratiestoornissen of ADHD gaat. Wanneer spreekt men van verstrooidheid, een concentratiestoornis of een aandoening als ADHD? Komt ADHD echt zo vaak voor of is het een modeverschijnsel?
Is medicatie voor ADHD de enige oplossing of bestaan er andere behandelingen? Neem je best een strenge of begripvolle houding aan? En tenslotte, hoe hou je als ouder het hoofd koel?
Maurits Wysmans, docent en deskundige in gedrags- en opvoedingsproblemen, maakt ons wegwijs in deze materie. Iedereen is welkom op 5 oktober 2011 van 20.00 tot 22.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, Liersebaan 12 2240 Zandhoven. De toegang is gratis, inschrijven kan via de opvoedingswinkel of via stuur een e-mail.
Betrapt u zich er ook soms op dat u kort na de geboorte van uw zoon of dochter nog maar weinig buiten komt? Wilt u best nog wel eens een stapje in de wereld zetten, maar laat u uw kleine pruts niet graag achter? Zit u met een heleboel vragen die andere kersverse ouders zich ongetwijfeld ook stellen? Hebt u af en toe nood aan een adempauze in een drukke werkweek? Dan zijn de babybabbels zeker iets voor u!
ontmoetingscafé Dat onze gemeente een zorgzame gemeente is, blijkt onder meer uit de uiteenlopende bestaande initiatieven om ouders te ondersteunen waar nodig. Vanaf 5 oktober komt daar nog iets bij, meer bepaald de babybabbels. Met ondersteuning van Vormingplus en de opvoedingswinkel opent het gemeentebestuur die dag de deuren van een ontmoetingscafé voor ouders en kindjes.
Dit initiatief start tegelijkertijd ook in Brecht en kent intussen al in verschillende andere steden en gemeenten veel succes, zo weet onze sociale dienst. Bedoeling van het ontmoetingscafé is dat u er bij een kop koffie ervaringen kunt uitwisselen met andere jonge ouders terwijl uw zoontje/dochtertje al spelend nieuwe vriendjes maakt. Zit u met heel wat vragen? Of hebt u misschien een heleboel handige tips voor andere kersverse ouders? Dan kunt u die tijdens de babybabbel met iedereen delen. U kunt er ook zonder problemen de kindjes verschonen en er is een microgolfoven om flesjes en voedingen op te warmen zodat u er een ontspannen voormiddag kunt doorbrengen.
concreet Babybabbels is bedoeld voor kindjes tussen 0 en 3 jaar en hun ouders, grootouders, of anderen die hen regelmatig opvangen. Ook ouders in blijde verwachting zijn meer dan welkom. Vanaf 5 oktober staan de deuren van het leescafé (Zonneputteke 1a - naast de bib) elke woensdag tussen 8.45 en 11.30 uur voor u open. U bent vrij te komen en gaan wanneer u wenst. Deelname, koffie en thee zijn gratis.
uitbaters Enkele enthousiaste vrijwilligers houden ons ontmoetingscafé open, maar we zijn nog volop op zoek naar extra helpende handen. Hebt u op woensdagvoormiddag wat tijd vrij en wilt u zich graag voor dit nieuwe project engageren? Laat dit dan zeker weten via onderstaande gegevens. Bedankt!
grootouderweek Van 3 tot 9 oktober zet de opvoedingswinkel graag eens de grootouders in de kijker en willen ze stilstaan bij wat grootouders vandaag de dag betekenen in vele gezinnen. Maar het is niet altijd gemakkelijk. Ouders en grootouders hebben soms verschillende verwachtingen of andere meningen en inzichten. Wat verwacht u van oma en opa? En wat verwachten zij van u? In de opvoedingswinkel geven ze u graag enkele tips. Speciaal voor de internationale dag van de grootouders krijgt u die week gratis een kleine attentie om uw (groot)ouders te verrassen.
Merksem: Grote belangstelling voor Bevrijdingsloop
In zomerse temperaturen namen zondag vele atleten deel aan de derde editie van de bevrijdingsloop. Een loop die ondersteund werd door het district Merksem. De 5km lange omloop liep door enkele Merksemse parken en straten. Start, doortochten en aankomst waren op de piste van Olse. Tijdens deze organisatie konden de atleten kiezen tussen de 5km, 10 km en de 15km. Ook konden jeugdatleten deelnemen aan de jeugdlopen over 300m en 800m. Sommige verkozen om onder begeleiding van jeugdtrainer Marcel de 5 km gezamenlijk te joggen.
Op al deze afstanden stonden verschillende Olseers op het podium.
Olse nieuwste aanwinst, Erwin Leysen, wist met ruime voorsprong de 15km te winnen. Benjamin Tuffin behaalde de 3de plaats op deze afstand.
Master Mieke Truyens behaalde de overwinning bij de dames. Ilse Bosmans volgde Mieke op korte afstand en mocht als tweede mee op het podium.
Ook op de 10km werd de overwinning behaald door een Olse atlete. Kristel Schenck mocht op het hoogste podiumplaats haar medaille in ontvangst nemen. An Smet werd tweede op deze afstand.
Ook Mohamed El Jafoufi werd bij de heren tweede op de 10km.
Op de 5km behaalde junior Eddy Gorrebeeck de tweede plaats.
Vanaf 3 oktober zijn er wegenwerken aan kruispunt Leugenberg - Klein Heiken te Ekeren/Kapellen.
Door de diensten van het Vlaamse Gewest worden werken uitgevoerd op de gewestweg N114, meer bepaald aan het kruispunt Leugenberg-Klein Heiken, grondgebied Ekeren en Kapellen.
Doelstelling van de werken:
Fietsers een veilige passage van het klein Heiken geven.
De snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden halen op Klein Heiken.
De weggebruikers ondersteunen door middel van verkeerslichten.
De werken starten op 3 oktober om 7u00 en het einde der werken is voorzien op 16 december 2011.
Tijdens de ganse duur der werkzaamheden zal het Klein Heiken VOLLEDIG afgesloten worden voor alle gemotoriseerd verkeer. Een wegomlegging zal voorzien worden via Leugenberg / Antwerpsesteenweg (Hoevenen) / Molenstraat / Hoevensebaan / Antwerpsesteenweg (Kapellen)
Tijdens de werken zal er steeds een vrije doorgang op de Leugenberg zijn voor de fietsers en bromfietsers.
Ook het tankstation "Texaco" blijft ten allen tijde bereikbaar.
Voor vragen en/of opmerkingen kan je steeds terecht bij de verkeersdienst van de PZ Noord, tel 03 660 09 42-43-56.
Lieve Struyf (CD&V), van huisvrouw naar OCMW-voorzitter
Schilde.- Lieve Struyf startte haar politiek engagement in 2006. Na 15 jaar huisvrouw en veel ervaring in het verenigingsleven waagde ze haar kans bij de gemeenteraadsverkiezingen. Tot haar aangename verrassing haalde ze met 469 voorkeurstemmen de derde beste score op de lijst. Na coalitieonderhandelingen tussen Open VLD en CD&V werd ze Voorzitter van het OCMW.
De beginperiode was moeilijk, vertelt Lieve. Met de inhoud was ik wel al wat vertrouwd, en de wetgeving, die kan je studeren. Maar in het politieke spel duurt het even eer je jouw plaats gevonden hebt, en door anderen daarin ook wordt gerespecteerd.
Opvoedingswinkel
Als moeder en als gewezen leerkracht droomde Lieve Struyf ervan om een opvoedingswinkel in Schilde op te richten. We hebben hieraan gewerkt in samenspraak met andere gemeenten. De zetel zelf is in Zoersel gekomen, maar we hebben iedere maandagavond een contactpunt in ons eigen OCMW. Mensen kunnen er terecht met al hun vragen over opvoeding.
Kinderopvang
Bij het begin van de legislatuur werd ik snel gecontacteerd in verband met het toenmalig Wezeltje. Het was in slechte staat en we moesten het sluiten. We zijn er dan behoorlijk snel in geslaagd om op een andere locatie aan de Hindelaan in s-Gravenwezel nieuwe kinderopvangmogelijkheden te realiseren. Het nieuwe Wezeltje draait prima en beantwoordt aan de hedendaagse kinderopvangbehoefte.
Nieuwe Zorgflats
Ook voor bejaarden proberen we de opvangcapaciteit uit te bouwen. Onze zorg als OCMW gaat dan uiteraard vooral uit naar de minder welstellenden. Aan de Molenstraat gaan we 22 nieuwe zorgflats bouwen. Het dossier is helemaal klaar. We kijken nu echt uit naar de start van de werken.
Sociale Appartementen
Dat het in Schilde niet gemakkelijk is om een betaalbare woning te vinden, is algemeen bekend. Er is dus zeker nood aan sociale woningen. En binnen het aanbod van sociale woningen hebben we gemerkt dat vooral de alleenstaanden uit de boot vallen. Daarom komen er in de Kerkelei 8 sociale appartementen voor alleenstaanden. De twee appartementen op gelijkvloers zullen bovendien volledig aangepast zijn voor mindervaliden.
Dit project hopen we begin 2012 in uitvoering te kunnen brengen!
Individuele dossiers
Over de individuele dossiers kan Lieve Struyf natuurlijk weinig vertellen, maar terwijl ze bezorgd voor zich uitstaart, zegt ze: Er zijn veel mensen met problemen en er is ook in onze gemeente wel echte armoede. Soms heb ik het gevoel dat we te weinig voor hen kunnen doen.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen Luc Janssens (Open VLD)
"Voor wat betreft, de financiële situatie in Kapellen en de twee vragen, die u stelde, kan ik het volgende mee delen :
Zal Kapellen voor 2012 de gemeentelijke belastingen verhogen ? NEEN Zal er om financiële redenen gemeentelijk personeel moeten afgedankt worden ? NEEN
De financiële situatie in Kapellen is gezond. De dagdagelijkse werking van de gemeente wordt gefinancierd met ongeveer 23.000.000 Eur uitgaven en inkomsten. Jaarlijks wordt ongeveer voor een gemiddeld bedrag van 5.000.000 Eur bijkomend geïnvesteerd. Deze investeringen worden gefinancierd met eigen middelen en leningen.
De krijtlijnen van de jaarlijkse begrotingsoefening zijn de volgende :
-lage belastingen. Kapellen behoort met de 5 % aanvullende personenbelasting en de 700 opcentiemen onroerende voorheffing tot de absolute koplopers in Vlaanderen met lage belastingen. Bij dit alles wordt het garanderen van de dienstverlening aan de bevolking en dagdagelijkse taken van de gemeente met ruimte voor nieuwe initiatieven niet uit het oog verloren.
-studies van oa. VOKA het Vlaams Netwerk van Ondernemingen tonen aan dat Kapellen een van de meest bedrijfsvriendelijke gemeenten is van de Provincie Antwerpen en ook in Vlaanderen mee aan de leiding staat. Dit vindt oa. zijn oorsprong bij de lage onroerende voorheffing waarvan sprake, doch ook de afwezigheid van belastingen op het economisch leven, zoals belastingen op drijfkracht. Het gemeentebestuur vindt het creëren van een bedrijfsvriendelijk klimaat met werkgelegenheid binnen de eigen gemeente dan ook van zeer groot belang.
-Het hiervoor gestelde wordt mogelijk gemaakt door een verder zetting van een evenwichtig en voorzichtig financieel beleid volgens het goed huisvader-principe waarbij de structurele (jaarlijks weerkerende) uitgaven, oa. werkings- en personeelskosten, onder controle worden gehouden waardoor eveneens kan geanticipeerd worden op een daling van bepaalde inkomsten of de verhoging van een aantal kosten. Rekening houdende met hoger vermelde principe behoudt het gemeentebestuur voldoende financiële reserves, fondsen en andere financiële activa mbt investeringen.
Dit neemt niet weg dat het aanhouden van hierboven vermelde financiëel beleid de laatste jaren niet eenvoudig is geworden. Ik kan mij voorstellen dat gemeenten die onvoldoende geanticipeerd hebben op een toekomstige daling van de inkomsten (oa. dividenden intercommunales, verlaagde inkomsten personenbelasting omwille van de financiëel en economische crisis) hiervoor in 2012 de rekening betalen. Ook het gegeven dat de hogere overheid (oa. Vlaamse regering) haar engagementen en financiële beloftes niet nakomt ten overstaan van de Vlaamse gemeenten maakt het voor de meeste gemeenten niet gemakkelijk. Ik denk hierbij aan het feit dat gemeenten in het verleden door de Vlaamse overheid verplicht werden de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang volledig op zich te nemen, terwijl de subsidies van dezelfde hogere overheid de laatste jaren daalden. De gemeenten draaiden bijgevolg zelf op voor een groot deel van de kosten. "
Stabroek:Schepen Engels (open VLD) licht financien toe
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen Raf Engels schets de situatie voor Stabroek:
"Natuurlijk zal ook de gemeente Stabroek niet ontsnappen aan de toenemende druk op de financiën.
Langs de ontvangstenkant dalen de inkomsten of stijgen ze in ieder geval minder snel dan de uitgaven. Door de economische crisis voelen ook wij dat de inkomsten uit de personenbelasting een tragere groei kennen. Daarnaast vallen de inkomsten uit onze participaties in de energie-intercommunales terug. De inkomsten stabiliseren zich terwijl de uitgaven blijven stijgen.
De uitgaven blijven een constante groei kennen waardoor de marge afneemt. De verhoogde pensioenbijdragen zullen de uitgaven nog sterker doen toenemen.
In 2007 gaf Stabroek maar 85 cent uit van elke euro die ze ontving. In 2010 is dit toegenomen tot 95 cent. Er rest dus nog 5% marge over.
In het verleden heeft Stabroek reserves opgebouwd. Een gewoon reservefonds dat 3,8 miljoen euro bevat of bijna 25% van de jaarlijkse ontvangsten en een buitengewoon reservefonds van 2,1 miljoen euro dat bestemd is om de verhoogde pensioenlasten op te vangen.
Deze reserves en de nog beschikbare marge zullen Stabroek in staat stellen de eerstkomende jaren het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende druk op de gemeentelijke financiën. Een bijkomende factor is echter het investeringsniveau. Indien de investeringen beperkt blijven zal de financiële situatie niet negatief zijn. Evenwel is er nood aan een flink pak investeringen waarbij zowel het broodnodige onderhoud en de renovatie van materieel, gebouwen, wegen en rioleringen op het verlanglijstje staan als de behoefte aan nieuwe initiatieven die kaderen binnen de doelstellingen van het bestuur. Het zoeken naar een evenwicht tussen de gewenste investeringsenveloppe en het beschikbare draagvlak voor nieuwe uitgaven is de grootste uitdaging voor de volgende jaren. Door de toenemende druk op haar financiën zal de beleidsmarge verkleinen en zullen bepaalde wensen en verwachtingen niet kunnen worden waargemaakt.
Voor het jaar 2012 is wel al duidelijk dat de gemeente Stabroek noch een belastingverhoging zal moeten doorvoeren, noch personeel zal moeten afdanken om een sluitende begroting te maken. Deze zekerheid kan echter niet gegeven worden voor de daaropvolgende jaren. Het jaar 2013 zal een overgangsjaar zijn omdat er na de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 een nieuwe ploeg aantreedt die pas dan haar beleidskeuzes zal uitwerken. Vanaf 2014 zal het dus duidelijk worden welke keuzes er zullen worden gemaakt om het financieel evenwicht
Wij hopen dat de Vlaamse regering en de Federale regering ons zal bijstaan en de middelen zal verstrekken om alzo de gemeente op een ordentelijke manier te besturen."
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen van financiën Jan Jambon (N-VA) houdt zich aan het bestuursakkoord
"Zoals in het bestuursakkoord voorzien, zal Brasschaat in 2012 de belastingen niet verhogen en blijven we op 6% voor de personenbelasting en 900 opcentiemen.
Er zal geen specifiek afdankingsprogramma gebeuren, maar zoals ieder jaar zullen we de tering naar de nering zetten om een begroting in evenwicht in te dienen."