Sint-Jozefskoor herdenkt twee Roeselaarse componisten Met Point d'interrogation wil het Sint-Jozefskoor twee Roeselaarse componisten herontdekken en waarderen. De muziek wordt in dit project afgewisseld met luimige anekdotes en visuele ondersteuning. Point d'interrogation is meer dan een concert. door Bart CRABBE Voor vele stadsgenoten zijn Cecilia Callebert en Willy Ostyn nobele onbekenden. Muziekfanaten denken in het beste geval aan Adriaen Willaert als Roeselare genoemd wordt. Maar een standbeeld heeft zelfs Willaert niet, al leeft zijn naam verder in de naam van de academie. Muziek en anekdotes Callebert en Ostyn zijn van een jongere muzikale periode maar hebben elk op hun niveau en in hun eigen genre meegewerkt aan de muziekgeschiedenis. Point d'interrogation de titel verwijst naar het eerste eigen gecomponeerde werk van Cecilia Callebert wil de twee componisten typeren en karakteriseren. Dat gebeurt via hun muziek natuurlijk, maar ook in beeld, woord en drama. Het Sint-Jozefskoor zorgt, onder leiding van Michiel Goderis, voor een tiental werken uit het oeuvre van Callebert en Ostyn. Speciaal voor de gelegenheid werd een orkest samengesteld om hen te begeleiden. Karin en Alain Cobbe kruiden het muzikale gedeelte met typerende anekdotes. Vaak zal het meteen een kennismaking worden met het Roeselare van toen of met markante figuren uit die periode. Maar het publiek wil ook verrast worden. Daarom ging het Sint-Jozefskoor te rade bij Koen Dierynck die voor de regie zorgt en naast muziek en woord ook het visuele aspect niet vergeet. Diaclub Knipoogje brengt een en ander vakkundig op het witte doek en door het podium in de Godelievekerk net ietsje anders op te stellen wordt de kijker al voor het concert verrast. Point d'interrogation op zaterdag 6 maart om 20 uur in de Godelievekerk Roeselare. Kaarten kosten 10 euro en worden gereserveerd op het nummer 051-22.42.17 © Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV. Wie is Cecilia Callebert? Cecilia Callebert (1884-1978) werd 100 jaar geleden als een heldin ingehaald en in stoet van het station naar het Roeselaarse stadhuis gebracht, omdat ze een Eerste Prijs had gehaald in Brussel. Roeselare geloofde in haar toekomstige pianovirtuoze en componiste. Maar Cecilia leverde haar muzikale en vooral religieus geïnspireerde pareltjes liefst af in de schaduw. Ze werkte mee met Joseph Hanoulle om in Roeselare een muziekacademie uit te bouwen. Auteur Jef Anseeuw haalde haar in 2002 nog uit de schaduw met zijn monografie over haar leven. Het Sint-Jozefskoor haalt er zaterdag de grote schijnwerpers bij. (RBC)
|