50 Jaar achter den TV
Inhoud blog
  • zeven jaar later
  • een kamerjas die open viel

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    strandzeilen gesponserd door www.sdt-informatics.be

    Foto

    Ervaringen met koning klant
    Van zelfbouw tot plasma scherm TV
    31-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste stappen in de radio

    Mijn eerste radio herstelling.

    Mijn grootmoeder verscheen in mijn leven, althans zo herinner ik mij, toen ik 12 jaar werd.

    Voor mijn plechtige communie kreeg ik een “gouden horloge”, dat alleen gedragen mocht op speciale gelegenheden.Van mijn Franstalige grootmoeder moest ik daar voor grote zorg dragen en veilig opbergen in de kast.

    Als kind was ik gebeten om alles wat met techniek te maken had vooral auto’s en radio’s.

    Blijkbaar had mijn vader, gedurende de oorlog, zijn autootje verstopt in een hooiwagen, ergens in een wei nabij de leeuw van Waterloo. Niet ver van de woning waar wij verbleven.

    Telkens ik naar school ging zag ik de leeuw van Waterloo en die hooiwagen, die al eens verplaatst werd in de wei, maar had geen weet van die auto.
    Op het eind van de oorlog, toen mijn ouders terug naar Antwerpen verhuisden, werd eerst het autootje uit de hooiwagen gehaald en in de verhuiswagen geladen.
    Waarna de meubelen en huisraad. Eens terug in Antwerpen werd hij na de bevrijding terug in elkaar gezet, ik was er als de kippen bij om te zien hoe de wagen en paardensmid dit allemaal deed. Na weken werk reed dat autootje weer, een tweezitter van het merk Simca Fiat.

    Mijn vader was, handelsvertegenwoordiger van beroep die ( transmissions sans files) of de radio verkocht aan bemiddelde mensen. Blijkbaar bezat mijn grootmoeder zo’n groot radio meubel maar daar kwam geen geluid meer uit.

    In de technische school ging leerde ik oa.een kristal radio te bouwen. In allerlei boekjes kon je zelfbouw pakketten vinden om geluid te maken en allerlei schakelingen, om defecte toestellen te herstellen of ombouwen enz.

    Mijn eerste en gelukte herstelling was de radio van mijn grootmoeder.

    Een van de radiolampen werkte niet meer en diende vervangen maar die waren niet meer in de handel te verkrijgen. Gewapend met zo’n boekje en aan de hand van tabellen heb ik een vervang type gevonden, maar de lampvoet was helemaal anders van uitvoering.

    Dus heb ik het glas van de oude lamp kapot gedaan aan elk lipje van de lampvoet een draad gesoldeerd en vervolgens deze verbonden met de nieuwe lampvoet, volgens het schema van het vervang type. De nieuwe en kleinere lamp bengelde enkele centimeters boven de andere lampen maar de radio werkte. Plots was ik de held maar dit duurde niet lang of ik werd het zwarte schaap van de familie.

    31-05-2005, 14:44 geschreven door salora

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haast en spoedgevallen

    U vraagt, wij draaien u een loer.

    Een artikel uit Humo door JH.van de jaren ‘90

    Op de algemene economische inspectie (nu heet het anders) een departement van economische zaken worden spoed-tv-herstellers als poenpakkers slechts op de vierde gerangschikt. In de top drie staan de spoedontstoppers spoedglazeniers en spoedslotenmakers.

    Nu moet u weten dat men zomaar geen techniekers aan de kapstok heeft hangen die men kan inzetten op elk uur van de dag onmiddellijk na het telefoontje. Is dat wel het geval is er iets mis met het bedrijf. Zo’n spoeddienst heeft ophalers indienst meestal.mensen die niet veel afweten van TV’s en met een geleerde uitleg vertellen dat het toestel naar het atelier moet, maar toch al een flink voorschot vragen

    Wij ook hebben gevallen gekend, van klanten die niet konden wachten, die bedrogen werden.

    Zo was er een oudere man die ons vroeg of we konden komen om zijn toestel na te zien.

    Wij antwoorden dat enkel het morgen zou kunnen, blijkbaar kon hij niet wachten en belde een spoeddienst. Enige tijd later moeten wij toch naar de bewuste klant en kwam het verhaal boven:

    - De man had zijn toestel meegegeven en geen reserve toestel gekregen in afwachting van de herstelling.

    - De klant was beloofd dat het toestel de volgende dag zou terug hebben.

    - 14 dagen later belde de klant naar de spoedhersteller die vertelede dat het toestel af was maar geen transport had. Dus werd hem voorgesteld om het toestel te komen ophalen met een taxi omdat het kerstavond was stemde de man toe.

    - Na het betalen van een gepeperde rekening werd het toestel in de taxi geplaatst en kon de man vertrekken.

    - Aan de taximan moest een extra fooi betaald om het toestel binnen te dragen en aan te sluiten.

    Nu bleek het toestel verknoeid te zijn en waren de kosten te hoog om het goed te herstellen.

    Wij hebben meegewerkt om dat bedrijf aan te klagen maar dat kwam anders uit.

    De klant had vooraf schriftelijk toegestemd in de kostenraming en in de herstelling.

    31-05-2005, 16:06 geschreven door salora

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Test aankoop

     

    Een twee drie, test

    Test aankoop.

    In April 1990 publiceerde test aankoop een enquête over TV reparateurs.

    Als test had men bij een gewoon tv toestel de kleurmodule ontregeld, een eenvoudige panne die nauwelijks een halfuur in beslag mocht nemen en hooguit 2.000 Bfr mocht kosten, aldus test aankoop.
    Nadat het toestel in handen was gegeven van een 30 tal TV herstellers, bleef hij gemiddeld een week in herstelling. De snelste hersteller klaarde de klus in 20 minuten de traagste na 3 weken. De factuur liep van 800 tot 11.000 Bfr.

    Conclusie van test aankoop: de klein handelaars zijn het snelst en goedkoopst winkelketens het traagst en spoedherstellers (op een uitzondering na) het duurst en onbetrouwbaar.

    Onze repliek hierop is: Aangezien het om een populair toestel ging, speelt de ervaring ovan de technieker een grote rol,
     1- eentoestel dat het bedrijf niet heeft verkocht.
     2- De fout zich regelmatig voorkomt.
    Soms is de "test aankoop fout" zo doorzichtig dat men kan spreken van sabotage in de plaats van een normale voorkomende fout.en wil men zich daarvoor ekstra laten vergoeden.

    Als bedrijf hebben wij drie maal een betwisting gehad met test aankoop, klanten die meenden onrechtvaardig behandeld te zijn.
    Na een degelijke uitleg, heeft test aankoop zijn klacht herroepen.

    Zo was er een politieman die via zijn werk toegang had tot internet en zijn beklag maakte tot in de fabriek in Finland.

    Zijn TV toestel is zelfs voor nazicht terug naar de fabriek gegaan. Steeds kwam dezelfde klacht boven.

    Zelfs de kranten schreven erover. Uiteindelijk heeft een krant de man in een artikel zijn broek uitgeveegd en hem gemaand geen onkundige aansluitingen te maken voor meerdere TV toestellen in zijn woning.

    Een andere zaak een klant meende recht te hebben op 3 jaar fabriekswaarborg en als bedrijf gaven wij hem slechts één jaar. De opgegeven fout is slechts na drie bezoeken vastgesteld en dus intermitterend.

    Test aankoop kwam de zaak van de consument verdedigen, maar dit maal werd het niets.

    Volgens de verkoopsvoorwaarden had de klant recht op 6 maand volledige waarborg en de volgende maanden, diende het toestel in originele verpakking en terug gezonden naar de invoerder te Brussel en waren de vervoerkosten ten laste van de klant.

    a) de klant had geen verpakking

    b) De klant de vervoerkosten te laten betalen heen en terug was duurder.

    Wij hebben Test aankoop toen voorgerekend dat ons systeem 1 jaar volledige waarborg voor de klant voordeliger was dan de invoerders die 3 jaar waarborg geven maar alle transportkosten ten laste van de klant leggen vanaf zesde maand.

    De enquêtrisses die voor Test aankoop de prijzen komen noteren moeten zich kenbaar maken.

    Dus is het zaak plotse promoties voor te schotelen zodat je er als best koop of in de buurt uit komt.

    Soms krijgt ge mensen in de zaak, met één test aankoop in de hand, dit toestel moet ik hebben en toch met een ander minder “gunstig toestel”,volgens test aankoop, zeer gelukkig van hun aankoop buiten wandelen.

    Als verkoper moet je anticiperen en hem doen inzien dat niet de prijs het belangrijkste punt is in zijn beslissing maar enkel een informatieve leidraad.

    U gaat toch ook niet werken bij die werkgever die u het minst betaalt voor uw werk?

     

    31-05-2005, 17:00 geschreven door salora

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Archief per week
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!