'Zou ik niet de korrels van het zand kunen tellen en niet al het water van de zee kunnen meten ? zou ik niet al's man taal weten. en zijn domme gedachten voorspelllen ? Ik ruik schildpad met lam aan de kook Onder hen brons en boven hen ook.'
Dit dichterlijke antwoord van de Pythia,de priesteres van Apollo te Delphi vormt de succesvolle conclusie van het eerste parapsychologisch experiment dat beschreven is.Volgens de Griekse historicus Herodotus is het omstreeks 550 voor Christus uitgevoerd door de ambitieuze koning Croesus van Lydia.Croesus was bezorgd geraakt over de toenemende macht van koning Cyris van Perzië en wilde de orakels raadplegen over wat de toekomst in petto had.Maar wie moest hij raadplegen ?Welke orakels waren betrouwbaar ? De koning besloot zijn eigen consumententest uit te voeren.Hij zond delegaties naar de zeven beroemste orakels uit die tijd met de opdracht om op de honderste dag na hun vertrek de volgende vraag te stellen : 'Wat doet de koning van Lybië op dit moment ?Het was in feite geen met zien in de toekomst,maar een telepatisch experiment.Zelfs de boden konden het antwoord niet kennen,om het uitlekken van informatie uit te sluiten. Op de betreffende dag besloot de koning iets heel onwaarschijnlijks te doen,om ook de toevalligheid van goed raden te voorkomen.Hij stoofde een lam en een schildpad in een bronzen ketel.Vijf orakels hadden het helemaal fout en ook het orakel van Amphiaraos zat er bijna helemaal naast.Alleen het orakel van Delphi had het helemaal juist.Nu hij door dit experiment overtuigd was van de vermogens van de Pythia,vroeg Croesus of hij naar Perzië moest gaan on Cyrus aan te vallen.Het orakel antwoordde dat 'er door het oversteken van de rivier de Halyn een machtig rijk vernietigd zal worden.'Croesus geloofde dat het lot hem gustig gezind was en viel aan. Hij han echter niet gelet op de beruchte dubbelzinnigheid van de adviezen van het orakel.Hij werd verslagen en het was zijn rijk dat ten onder ging. Herodotus,net zoals de hedendaagse sceptici,verklaarde : 'Mijn plicht is om te melden wat ik hoor,maar ik ben niet verplicht aan alles evenveel geloof te hechten.' - objectivity in disguise
Er zijn andere voorbeelden van succesvolle test met orakels in de oudheid,en het is duidelijk dat onder de oude filosofen de realiteit van het paranormale verschijnsel even heftig bediscussieerd werd . als nu.Religieuse geschriften,met name het Oude Testament zijn vol van voorbeelden van voorspellende dromen en andere paranormale verschijnselen.Sommige onderzoekers hebben het Oude Testament gezien als een verslag van sjamanistische magische praktijken,die evolueerden van een vrij primitieve vorm naar een georganiseerde religie.Moses bijvoorbeeld kan als een typische sjamaan worden gezien,aan wie bekend werd gemaakt dat hij' geroepen ' was door mysterieuze tekens en wonderen,en die zijn naam vestigde door de priesters van de farao in een strijd met magie te overtreffen. Historische verslagen van over de hele wereld laten zien dat tot in de negentiende eeuw paranormale verschijnselen onlosmakelijk verbonden waren met religieuze overtuigingen.In de meeste culturen lijken paranormale gebeurtenissen zoals wonderen ten minste twee doelen te dienen.Aan de ene kant helpt zo'n gebeurtenis de groep om een noodsituatie te ontlopen of brengt zij juist voordeel.Aan de andere kant vestevigt het wonder het geloof in de macht van de goden of hun vertegenwoordigers op aarde.Bij het meer geïnstutionaliseerd raken van de religie,begonnen vooral de leiders van de rooms-katholieke kerk zich te realiseren dat onkritisch geloof in wonderen en andere verschijnselen die we nu paranormaal noemen ook een bedreiging kan vormen voor de orthodoxe visie. - the candidcolored clown they call the sandman... -
|