Reeds velen begrijpen dat de innerlijke wereld het meest bepalend,het initiërende is.Wat we denken te willen is het begin van alles,het begin van het ontstaan.Zonder de droom van een zekere mens uit het Oude Griekenland hadden we nu misschien geen vliegtuigen gehad.Ten tweede is de binnenwereld blijvend,de buitenwereld meer tijdelijk.Met de juiste innerlijke wereld kun je de buitenwereld afbuigen naar een betere wereld.De kosmische kracht zit in je lichaam.Wil je ultieme gelukzaligheid bereiken of in trance komen,dan kan dat alleen bewerkstelligd worden als je je overgeeft aan een groter iets.Afstand nemen van die buitenwereld,afstand nemen van ons kleine ego.Als je grote,intense arbeid verricht hebt en dan een lekker bad neemt,dan kun je langzaamaan een gewaarwording krijgen.Je hele lichaam ontspant,zodanig dat je je denken kunt uitschakelen.Je staat op dat ogenblik toe dat je een eenheid vormtOp dat moment kunnen er geen zorgen tot je geest doordringen,omdat je vervuld bent van die heerlijke lichamelijke gewaarwording.Bij een echt orgasme is dat ook zo.Dat kun je niet krijgen door te redeneren,zo van dàt moet ik krijgen en wel nu meteen.Je kunt alleen maar gelukzaligheid meemaken als je je gedachten op nul zet.Een manier om het kosmisch ritme te belichamen.Belichamen,kosmisch ritme enz. zijn termen die we liever niet gebruiken omdat ze veel aan het huidige pseudo spirituele gedoe doen denken,dat is zeker de bedoeling niet.Als onafhankelijke proberen we enkel een soort positieve doos van Pandora te openen.Tot spijt van wie het benijdt ??
Als je denkt dat de werkelijkheid geenszins werlelijkheid is hoe kun je dan denken dat dromen werkelijk dromen zijn ? - Luc -
De gnostici geloven dat een kracht in het universum ons onderdrukt en uiteindelijk onze bewustzijnsgloed cosumeert.Deze anorganische roofzuchtige kracht beheerst de huidige maatschappij door middel van het denken.Om het denken te stimuleren roept zij zelfs allerlei organisaties in het leven.Deze kracht heeft er baat bij dat mensen leven als kippen in een batterij,om alleen hen tot voedsel te zijn.Daartoe injecteren deze vormen van bewustzijn in ieder opgroeiend mens iets van hun eigen denken en voelen.Ze zijn roofdieren : egoïstisch,kleingeestig,onbevredigbaar en verdeeld.Deze universele mythe vind je met andere woorden terug in elke religie.Door deze aangebrachte vorm van denken tot zwijgen te brengen,kunnen we voorkomen dat geestelijke prooidieren onze energie consumeren.Dit tot zwijgen brengen van de roofdiergeest in ons,is mogelijk door je te richten op jezelf als energiewezen,dor recapitulatie (een speciale discipline om je leven te herbeleven) en door energie te sparen.Na het bereiken van innerlijke stilte verliezen we de eigendunk die bij deze invloed hoort en groeien we verder tot energetisch wasdom,zoals een boom die niet steeds gesnoeid wordt,vanzelf doorgroeit.Als deze geest verdwijnt,moet de mens in staat zijn uitsluitend op grond van eigen levenservaringen en waarnemingen te beslissen en is hij vrij van beperkend denken. - achter de cultureel bepaalde interpretatie door het verstand,schuilt een stille werkelijkheid die energetische feiten bevat -
Niets schijnt gevaarlijker dan de ogen der overwonnenen.Vae victis.Wat zou daar eigenlijk gevaarlijk aan zijn?Ze zijn overwonnen.The end.Misschien omdat ze nu niets meer te verliezen hebben of zoiets.Misschien gaan die woorden enkel op in een bepaalde contekst.Zoals nu,zonder er ook maar iets over te willen zeggen, het gebruiken om een stukje over niets te schrijven. We zouden Christus als overwonnen kunnen beschouwen,toch beheerste hij tot nu toe een deel van de beschaving,vooral in negatieve zin.Voortvloeisels daaruit zoals satanisme,duivelsaanbidding,vervloekingen en zo zijn veel interessanter.Met knoflook en een kruis in de hand hield je vampieren op een afstand.Het teken van het kruis slaan werd of wordt voor allerlei doeleinden gebruikt.Om het slechte te weren,om de overwinning in een of andere sport te behalen,om een oorlog of strijd in je voordeel te beslechten en om de godsdienstles te beginnen,voor en na het eten enz.Het eten werd er niet lekkerder door,de sprinter naast je die geen kruis geslagen had won. In strijd of oorlogen sloegen beide partijen kruisen,het lot zal dan wel beslist hebben.Zouden we het kruis net zoals het vraagteken tot meer dan een symbool kunnen verheffen?Het vraagteken als verwondering wat het zijn betreft geldt voor iedereen.Het kruis enkel voor een groepering kristenen. Vanuit hetzelfde oogpunt werd er gewijd met wierook.Tanks,ammunitie, rakketten en allerlei tuig dat enkel voor het doden van de mens,die nu in een tegenstander omgetoverd werd,werden door alle partijen occasioneel voor een of andere god gewijd op hoop van zege.Kruistochten werden georganiseerd om de heidenen hun erfgoed met goddelijk recht te stelen.Nu,vele eeuwen later beginnen die vroegere heidenen,moslims,nogal meedogenloos terug te slaan.Vermits wereldoorlogen voorbijgestreefd zijn en ook de koude oorlog zijn tijd heeft gehad had men een nieuwe vijand nodig : de terrorristen. Uiteraard wordt er al sinds het begin der tijden terreur gezaaid,maar nu dankzij de massamedia uitgeroepen tot volkerenbedreiging in het algemeen. Ook weer godsdienstig maniakaal gedoe,niet de zo langzamerhand voorbijgestreefde drievuldigheid maar de god der goden Allah is deze keer aan de beurt.Nu goed ,ik weet dat ik nu eigenlijk niets geschreven heb dat de moeitde ervan waard is.We kunnen gewoon terug komen bij het begin : de overwonnenen.Die gehele beschaving al duizenden jaren voor mijn part sinds het al of niet fictieve Atlantis en dergelijke heeft nooit iets anders dan overwonnenen opgeleverd. Het kan nog eeuwen volgens onze tijdberekening duren tot er eindelijk een Geestelijke transcendentie ontstaat die de hele troep verlicht en er leven ontstaat dat we ons helemaal niet kunnen voorstellen.Niet alleen door traagheid van begrip maar door geestelijke oriëntatie die begrijpen te boven gaat.Maar ja,ego vox clamantes in deserto,ik ben de stem van een roepende in de woestijn !!!
voor mj hoef je het niet te laten voor mij hoef je het ook niet te doen je bekijkt het maar wat maakt het ook uit gevoelens zijn out of fashion coole communicatie in je schudt je paraplu uit en zegt dat het regent buiten niemand zal het ontkennen soms zijn ze het allemaal eens vooral als het over niets gaat geen antwoord verzonnen moet worden en het vacuüm niet doorbroken als je het te moeite vindt ze te vinden kun je blijven zoeken je ziet ze bewegen,zitten of staan waar ze mee bezig zijn weten ze ook niet het gaat zoals het gaat echt thuis zijn ze vrijwel nooit tenminste niet in hun hoofd waar enkel onbelangrijke nonsens horen zelfs dat wordt door anderen gecreëerd de gebeurtenissen weergevende media je moet nu eenmaal op de hoogte blijven en doen alsof je bestaat en begrijpt om jezelf niet te verliezen alsof dat niet reeds lang is gebeurd
De mens dat hypocriete schepsel met een vraagteken op zijn kop het lacht en huilt en komt zelfs klaar maar weet van niets en leeft ernaar.
Precies op dat punt bleef de tijd stilstaan,in die vraag zette hij zich vast en hield alles tegen.Daarna moet hij een sprong hebben gemaakt,als het ware over zichzelf heen,want uit een absoluut,echoloos,zwart niets,dat als zodanig echter al niet meer echt denkbaar was,probeerde zich iets te bevrijden.Bolde schuchter op,scheurde zich tenslotte los en tekende zich waakzaam maar beheerst af.Het was een smalle,verticale gleuf,een spleetDie spleet zag ze heel duidelijk door haar gesloten oogleden heen,ze bestond uit één enkele tere,bijna schuwe tint,waardoor de dag kennelijk trachtte binnen te dringen in de nacht.Kwart voor vier.Het stilstaan van de tijd was reeds een goed voorteken geweest,maar dit was méér,namelijk een soort bewegende bevrijding. Tegelijkertijk wist ze,toen ze haar voor het eerst waarnam,echter niet meer waarop die bevrijding betrekking had.Natuurlijk kon het haar ook niets schelen.De spleet werd breder,nu was het al een wig.De tinten waaierden uit,gingen geleidelijk over in krachtiger,zelfbewuste,harmonieuze kleuren.De kleuren vervloeiden,raakten andere nieuwe kleuren.Samen begonnen ze contouren te schetsen.Daardoor kon ze al zien hoe de vierkante ruiten achter het laken zich aftekenden,hele kleurengroepen schilderden nu boomtoppen en gebladerte,en toen ze ten slotte ook de wind hadden losgemaakt,zodat die van boomtop naar boomtop suizelde,zachtjes en zonder drukte,toen lag de dag als een opgestoken paraplu wijduit rondom het huis.Avond,nacht en ochtend had ze doorleefd,de dag verder was niet de moeite waard.Daardoor kon ze haar eigenaardigheden accepteren en zich in het vervolg weer concentreren op het leven in het algemeen.Ze voelde zich ontspannen,deed het een en ander,werd op en bepaald moment zelfs wat overmoedig,iets wat haar uiterst zelden overkwam,enkel wanneer ze zich op veilige afstand van niet vastomlijnde gegevens voelde.Toch,later,zonder enige duidelijke reden brak de ontzetting weer uit.Ze probeerde met alle trucjes die ze kende zichzelf in de hand te houden. Ontspanningsoefeningen,mantra's,zingen,eten.Tevergeefs, hoemeer ze trachtte zichzelf te ontvluchten,hoemeer ze erin verstrikt raakte.Omsteeks middernacht was haar waarnemingsvermogen totaal ontredderd.Verbaasde zich dat ze nog geen hartaanval gekregen had.Zoals gewoonlijk was ze ervan overtuigd dat ze de nacht niet zou overleven,tenzij als een geestelijk wrak.Haar aandacht werd ontrafeld in honderden pluizige draden de alle kanten uitzwierven.Haar innerlijk gaf haar alle mogelijke tegenstrijdige impulsen door.En die impulsen raakten weer degelijk verstrikt en verward in de kronkels van haar brein.Ze slikte enkele slaapillen,die vrijwel geen effect scoorden en wachtte gelaten,lijdend onder de haar vertrouwde kwellingen,op de dageraad.Diverse nuttige mededelingen,die door haar geest verstrekt werden, wisselden met uiterst vreemde inzichten,die haar onbegrijpelijk maar toch herkenbaar voorkwamen.Parallel aan die van verwarring en onzekerheid nam een soort zeker weten vaste vorm aan : het zou gebeuren of niet gebeuren,in elk geval volstrekt buiten haar om,en tevens buiten haar verantwoordeljkheid.Wat 'het' inhield was onbeschrijfelijk en hield alles in wat bestond.,gedachtenreeksen en intuïtieve veronderstellingen inbegrepen.Of ze het zelf bedacht of niet,of ze bang werd of niet,of ze gek werd of niet,het maakte helemaal niets uit.Het was hetgeen gewoon gebeurde,dat tegelijkertijd als een soort camouflage fungeerde,deels om gevaar en bedreiging van haar zijn te omzeilen en haar een onduidelijk bewijs van welwillende goedheid genegenheid en een uiteindelijke alomvattende bescherming voor te spiegelen.Alhoewel het niet begrijpen de bovenhand bleef voeren,kalmeerde het haar op een passieve manier en slaagde erin haar eenzaamheid om te toveren in een gevoel van betrokkenheid met alles wat leefde.Een cocon waar ze tijdelijk in vertoefde wiegde haar innerljk in een zorgeloze en afstandelijke vergetelheid die ergens eigenschappen van een droom vertoonde,maar er zeker geen was.Vroeger reeds had ze geconstateerd dat zich erin laten wegglijden uit een strelend loslaten van alles bestond,maar later geconfronteerd met de andere werkelijkheid een harde,koele aangelegenheid was.Dan kon ze moeilijk in een spiegel kijken en zelfs een glimlach moest gestolen worden.Ook de ongewilde dubbelhartelijkheid van menselijke wezens kon bepaald pijnlijk overkomen.Ze wist dat er zoveel te beleven viel,maar ze ervaarde het enkel terloops als een voorbijganger.Opnieuw schilderde een tere gleuf zonlicht van achter het laken de komende dageraad af.Haar ontzetting berustte voornamelijk op het donker,haar expansie tot de dag echter op het feit dat ze zichzelf niets kon wijsmaken,en vanzelfsprekend bestonden haar reacties zonder uitzondering uit gedachten en gevoelens die in haar hoofd stuk voor stuk door een opmerkelijk klein oog van een naald moesten en waren in essentie onvermoeibaar.Ze begon haar dag met afschuw.
Achter de dagelijkse werkelijkheid ligt een kosmische wereld erborgen,een abstracte werkelijkheid grootser en reëeler dan onze werkelijkheid.In die werkelijkheid bestaan alleen mythen, die als levende verhalen in het menselijk lot vorm krijgen.Aan ons mensen is het deze archetypen te onderzoeken.Daardoor is het mogelijk te herkennen hoe en wanneer de Geest in ons leven ingrijpt.De oneindigheid heeft een actieve kant,die de plannen van de passieve universele Geest in ons leven tot uiting brengt.Het avontuur van ons leven,zowel in positieve als negatieve zin,is de stem van deGeest die voortdurend tot ons spreekt.
Aanbevolen lectuur : De Wiel van de Tijd & the active side of Infinity - Carlos Castaneda -
je kunt niet zeggen dat de TAO bestaat je kunt ook niet zeggen dat de TAO niet bestaat maar je kunt hem vinden in de stilte in Woe-Wei (bezig zijn met niets)
Er zijn slechts twee wegen die leiden tot poort van het eeuwig leven; of als een worm het hoofd boren in het slijk, of als een zwaan in de azuren hemel zweven.
Het oude Chinese recht keurt martelen goed,maar als de verdachte bezwijkt wordt de rechter onthoofd. Als de gemartelde verdachte niet bezwijkt maar onschuldig blijkt,verliest de rechter ook zijn hoofd. Zonder bekentenis kan hij geen vonnis vellen.Soms zit de rechter vast.
Zaak 6b
Toen Li rechtsprak in Ho-pei (11de eeuw) werd een ambtenaar van halsmisdaad beschuldigd.Bewijsmateriaal was overvloedig aanwezig en de verdachte was zeker schuldig,maar hij weigerde te bekennen en kon daarom niet worden veroordeeld.Hij ging in hongerstaking en verzwakte dusdanig dat de geringste marteling zijn einde zou kunnen betekenen.Verdachte was geoefend in de kunst'om van de lucht te leven'.Rechter Li maakte zich zorgen.Zou hij ingrijpen dan zou de verdachte bezwijken en Li zelf zou worden onthoofd.Greep hij niet in dan bleef de zaak voortslepen en Li'status als magistraat ongunstig beïnvloeden.Li zei : 'ik zal de verdachte laten eten.'Hij liet de verdachte voorleiden.'Als ik nu eens iets in je neusgaten stopte,zou je dan blijven weigeren te bekennen?'De verdachte,wetend dat hij niet van de lucht kon leven als zijn ademhalingstechniek werd verstoord,schrok en bekende.
Zaak 51a
Rechter Tz'oe (6de eeuw) ondervroeg de veehouders Toe en Djen die beiden beweerden een koe kwijt te zijn.De koe was gevonden en volgens Toe van Toe en volgens Djen van Djen.Ze beschuldigden elkaar van poging tot diefstal.Tz'oe gelastte de twee boeren hun kudden naar het gerechtshof te brengen.De teruggevonden koe werd losgelaten en voegde zich bij Djens vee.Tz'oe was nog niet tevreden.Hij beval een agent de koe een kleine wond toe te brengen.Djen zuchtte smartelijk en Toe keek onverschillig toe.Djen werd vrijgelaten en Toe vastgehouden.Toe bekende.
Zaak 8a
Rechter Fan (11de eeuw) onderzocht de onnatuurlijke dood van de ambtenaar Seng in Ho-tjoeng.Seng stierf op een nacht,na een feestje in zijn eigen huis.Rechter Fan ontdekte dat één van Sengs'vrouwen een verhouding had met Sengs vriend en liet de vrouw en haar minnaar aanhouden.Het lijk bloedde uit alle openingen.De ontrouwe echtgenote zei : 'mijn vriend en ik hebben het schildpadgerecht vergiftigd.' Rechter Fan bedacht zich voor hij vonniste en vroeg : 'werd de schildpad in het begin of op het einde van de maaltijd opgediend?' Toen de verdachten niet wisten hoe te antwoorden gelastte Fan zijn luitenants he onderzoek te verolgen.De luitenants rapporteerden dat de schildpad aan het begin van de maaltijd werd geserveerd,maar dat Seng had het gerecht geweigerd en dat het gif in de wijn was gedaan die bij het afscheid werd geschonken.Rechter Fan begreep dat de minnaars op een valse veroordeling hadden gehoopt en op vrijspraak in hoger beroep.Hij liet de verdachten opnieuw voorleiden en dwong een correcte bekentenis af.
China : 8ste eeuw
K'o ziet een meisje op een binnenplaats.Het meisje is als een parel,in maanlicht gebaad,als een wilg onthult door de optrekkende ochtendmist,ze bezit de tedere charme van een orchidee en de volmaakte vorm van een jadesculptuur. Het meisje zingt : Sommigen vindt ik opwindend,als fonkelende wijn, Anderen zo smakeloos als gedroogd gras. Alleen de azuren bergen en de witte wolken kennen de gevoelens die ik in mijn ziel bewaar.
Seki no yuguri (japans) in de avondmist in de bergpas
Is het de tempelklok die luidt of misschien de klepel? Het moet wel ergens zijn tussen klok en klepel.
Hama no ma tsukaze (japans) de dennenwind aan het strand
'Zal zij komen? Zal zij komen?' dacht ik. Maar er was alleen windgeruis In de dennenbomen
- Naar wie hier verlangd wordt is niet de aardse geliefde maar het goddelijk antwoord,belichaamd in een engel van het andere geslacht...-
Kueis utopie :
In de ideale staat regeert de vorst door niet te regeren.Hij zit op zijn troon en staart naar het zuiden,verzonken in meditatie.Hij vormt de verbinding tussen hemel en aarde en verzekert vrede en orde door zijn eigen deugd. Wetten en middelen waarvan de uitvoerende macht zich bedient zijn niet meer dan afkeurenswaardige tekenen van een verworden tijdperk - vulgaire stelsels en methoden die de geleerde ambtenaar met verfijnde smaak niet nodig dient te hebben. De code hoeft niet uitgesproken te worden : leeft zij niet in het stille inzicht van iedere mens?
Mochtar,beroepsmoordenaar,bedreigt Achmed,een heer, met zijn pistool. Mochtar is verliefd op Achmed,maar Achmed weigert alle toenadering. 'Ik zal je uitleggen waarom we nooit vrienden kunnen zijn',zei Achmed. Ik zal het je uitleggen door iets dat gebeurd is,verleden jaar.Herinner jij je nog hoe heet die zomer was?Zelfs in de daktuin op het huis van de sjeik was het drukkend heet,lauw water spoot uit de fonteinen op de binnenplaats. Ik was naar buiten gegaan voor een wandeling,langs de kade van de Nijl. Toen kwam een jonge vrouw,die gehurkt zat aan de voet van de muur, overeind en liep naar me toe.Ze was gekleed als een straatmeid;ze had zilveren banden om haar polsen en enkels,en ze was klein en slank als een jongen.Ze zei niets,maar haar ogen waren groot en glanzend boven de sluier die ze over haar neus en mond droeg.Ze was mooi,Mochtar,en ik wildewel met haar meegaan.' 'Ze leek op mij?' 'Ja,maar ik ging niet met haar mee,omdat ik mij rekenschap gaf van wat er achter al die bekoorljkheden lag : niets dan een vulgaire,onbeschaafde geest. Mochtar schiet.Achmed sterft.
Geboren worden betekent leed en smarten. Leven betekent leed en smarten. Sterven en nooit meer herboren worden, Is de enige Verlossing De Uiteindelijke Verlossing van leed en smarten.
Door de liefde verward weigerde ik mijn eigen vorm te hernemen, Voor de grap werd ik een mens,en was bijna verloren, Nu kan ik beter mijn gezellen naar de bergen volgen, En mijn stem laten horen tussen de mist en wolken.
We keren allen terug vanwaar we kwamen : Waar de vlam bleef van de gedoofde kaars.
De diepgewortelde drang van de mens tot zelfoverstijging,voor zijn natuurlijke afkeer van de moeilijke, stijgende weg en voor het zoeken naar een willekeurige nep-bevrediging beneden dan wel terzijde van zijn persoonlijkheid,hoeven wij niet te hopen ooit wijs te worden uit onze periode van de geschiedenis in het bijzonder of in het algemeen,uit het leven zoals het nu beleefd wordt of in vroegere tijden.Laten we het over enkele drugs hebben waarin mannen en vrouwen hun toevlucht zochten en zoeken om te ontsnappen aan het martelende besef zichzelf te zijn en niets meer.In Frankrijk is er momenteel een alkoholverkoper op elke honderd inwoners,ongeveer.In de V.S.zijn er minstens een miljoen uitzichtloze alkoholisten,naast een veel groter aantal zeer zware drinkers,wier toestand voorlopig nog niet dodelijk is.Als we de consumptie van bedwelmende midelen in het verleden bekijken,beschikken we niet over exacte kennis.In West-Europa was het individuele gebruik bij de Kelten en Teutonen tijdens de middeleeuwen en het begin van de moderne tijd groter dan tegenwoordig.Bij de gelegenheden waar wij van koffie,thee of frisdrank genieten,verfristen onze vooroders zich met wijn,mede en bier.In latere eeuwen met gin,whisky en brandewijn.Regelmatig water drinken was een straf,welke booswichten werden opgelegd of door godsdienstige fanatici werd aanvaard,samen met vegetaristische maaltijden,als een vorm van strenge versterving.Geen alkohol gebruiken was een excentriciteit,opmerkelijk genoeg om commentaar en kleinerende bijnamen te ontlokken.Vandaar familienamen als het Italiaanse Bevilaqua,het Franse boileau en het Engelse Drinkwater.Uiteraard is alkohol slechts een van de vele middelen die mensen aangewend hebben als vluchtwegen uit het geïsoleerde ik..Van de natuurlijke narcotica,stimulerende en halucinogene middelen is er geen enkele waarvan de eigenschappen niet sinds onheuglijke tijden bekend zijn.De moderne rechearch schonk ons een menigte nieuwe synthetische middelen,dit door de natuurlijke gifstoffen te gebruiken om modernere extracten,concenraties en combinaties te maken.Van papaver tot curare,van de coca tot hennep en de siberische zwam is elke plant,struik of paddestoel die bij gebruik in staat is gebleken te verdoven,te stimuleren of hallucinaties op te wekken reeds lang ontdekt en stelselmatig geêxploiteerd.Dikwijls ,het moet gezegd worden,ook ten goede en tot verzorgende extase leidend.Maar het is wel een bewijs dat de mens altijd een radicale ontoereikendheid van zijn existentie op zich hebben aangevoeld.De ellende van een geïsoleerd ik te zijn en niets anders,ruimers en zinvollers.Toch kunnen drugs op de juiste manier gebruikt de kwaliteit van het persoonlijk bewustzijn verhogen.Een verhelderend inzicht dat o.a. de samenhang van alles wat is tot ongekende zijnstoestanden kan leiden, waar we nu veel te weinig besef van hebben.Mensen zijn echt lui en dom.Egocentrisch in het quadraat.Uiteraard spreken we nu enkel weer in de hoop bij sommigen een licht te doen branden,alhoewel!
Hij ziet het einde.Waar hem niets anders overblijft dan te verdwijnenen,zonder taal of teken te verdwijnen in het niets.als hij aan zijn dood denkt wijkt het afgrijzen,er is alleen maar wrange opluchting,geen gevoel meer van verlies.Het is alsof hij zijn hele leven alleen naar dit ogenblik heeft gezocht.Alleen te zijn,verlaten door alles en iedereen, geen trots meer,geen hoop of verlangen.Naakt als een worm.Het is de laatste test der waarheid voor hem : de curareproef.Hij ligt vastgesnoerd op een brits,onmenselijke mannen in witte kiel lopen fluisterend heen en weer,hij begrijpt niet wat ze zeggen. Een kleefpleister van zijn ene oor naar het andere spert zijn mond wijdopen.Hij knippert paniekerig tegen het felle licht.Een verpleger,die schrijlings bovenop hem klimt,rukt zijn tong uit zijn mond en zet die met een klem vast,bang dat hij ze inslikt en erin stikt. Zijn rechterarm wordt afgebonden,hij voelt een scherpe prik en de naald glijdt naar binnen. Het gif begint razendsnel te werken.Binnen de dertig seconden na de injectie krijgt hij een splijtende hoofdpijn,hij voelt zijn vingers verstijven,zijn voeten worden gevoelloos, dan ijskoud.Hij staart pal in het uitdrukkingsloze gezicht van de verpleger boven hem : een doordringengde geur van viooltjeswater en verzuurd zaad.Hij kan zijn blik niet afwenden, de oogballen zijn verstard maar hij blijft zien.Hij maakt overvloedig speeksel.Hij kokhalst. Zijn handen klauwen in de brits.En dan is hij plots weg.De longen weigeren dienst, opzwellende nekaders,de ogen puilen uit zijn hoofd.Dit is de laatste verschrikking, dood bij leven.Hij blijft bij bewustzijn zonder dat hij nog kan ademen.De tijd staat stil als in een nachtmerrie,een doodsstrijd waaraan geen einde komt..... Voordien gunden de bewakers hem geen rust.Ze dwongen hem dagenlang rechtop te blijven staan in zijn cel,zijn voeten wijd uit elkaar,zijn geboeide handen hoog tegen de muur. Als hij durvde te bewegen regende het slagen. Ze schopten hem in zijn knieholten,beukten zijn hoofd tegen de muur;bloed gutste uit zijn gebroken neusAlles werd in het werk gesteld opdat hij geen oog dicht kon doen.Dag en nacht bleven de lichten brandden in zijn cel en een luidspreker braakte geluiden uit.Later moest hij op en neer blijven lopen in die muizenval van vier op twee meter,tot hij erbij neerviel. Zijn schedel stond op springen.Het was een verschrikelijk gevoel : alsof zijn ruggenmerg met kracht tot in zijn hersenen werd gedreven en zijn hoofd samengeperst als een gedroogde pruim.Elk gevoel voor logica raakte zoek.Hij vatte de betekenis van woorden niet meer;hij moest die er telkens bijdenken.Verbanden verdwenen.Langzaam maar zeker verloor hij de controle over zijn geest.Dokters hebben berekend dat zelfs honderd uur zonder slaap volstaat om de sterkste karakters te breken.Verborgen afwijkingen breken door,de patiênt hallucineert, valt ten prooi aan persoonlijkheidsontdubeling en in dit geval terechte achtervolgingswaanzin...
Vanwaar deze groezelige betovering ? We hebben eigenlijk niets met zo'n morbiditeit te maken. We beschrijven een spelletje.Een brouwsel waar je afstand van neemt.
Als het menselijk brein zo eenvoudig was dat we het konden begrijpen zouden we zo dom zijn dat we het toch niet konden begrijpen.
Inspiratie nul.Misschien kunnen we eens proberen hoelang je zinnen kunt blijven voortbrengen zonder beraamde inhoud of doel.Teksten betekenen gewoonlijk iets of worden veronderstelt dat te doen.Zelfs als dit totaal niet het geval is zoals bij vele filosofen,moraalridders of hypocrieten in het algemeen,wordt het geschrevene als een gegeven,niet langer loslopende gedachte beschouwd.Gedachten die niet langer loslopen zouden op een of andere manier in het gareel terecht gekomen zijn.Zoals zogenaamde wilde stammen,inboorlingen of aboriginals op een recht spoor gebracht en korte tijd later uitgestorven teruggevonden werden.Vernieuwing.Tempus fugit.Alles beweegt.Zou het daarom gaan?Ergens, in de verte misschien.De 21ste eeuw.Computers,lasers, genetische manipulatie,ruimtevaart,nano,cosmologie en dergelijk gedoe meer.De technische vooruitgang als een uitdijend mechanisch sprookje met hi-fi realiteitsgehalte.Op spiritueel vlak erkennen we het tegenovergestelde.Het denken van Lucretius,Plato's Socrates zweven reeds meer dan 2000 jaar rond zonder enige make-up of vervolg.Dat ding in ons hoofd is een groter raadsel dan de werking van de kosmos. Dat ding in ons hoofd.Interactieve stroom met wisselwerking?Losstaand van de materie,ermee verweven of gewoon,etherisch weliswaar,ook stof zijnde?Alles al scheppend doordringende vibratie?Universele eenheidskracht? Menu à la crétienne: heilige drievuldigheid;de vader:het denken dat gecrëerd wordt,de zoon : de gemanifesteerde creatie,de geest: de wisselwerking. Op hindoestaase wijze: Brahman: de schepper,Visjnou: de behouder,Shiva: de vernietiger.Viscieuze cirkels,slangen die in hun staart bijten.Concepten om datgene te verwoorden waar ons menselijk bewustzijn duidelijk nog niet aan toe is.Wat dat bewustzijn ook moge zijn,zolang het in een of andere vorm gegoten wordt blijkt het vluchtig.Tijd,zoals trouwens elk gegeven,dient enkel om iets weer te geven dat er eigenlijk niet is.Begint ergens in het verleden dat er niet meer is,gaat over in het heden dat nooit duurt en verdwijnt dan in de toekomst die er nog niet is.Het versmelt trouwens met ruimte en gewaarwording,dus zijn we weer bij het denken en nergens beland.' Till counsciouness itself will be extinct,the worm that gnawns me will never perish.' Verdere vragen: involutie,evolutie. Eerst mineraal, dan plantaardig en tenslotte de nooit aan het dierlijke ontstegen mens.Homo Sapiens.We kunnen zo wel bezig blijven.Vergeet niet dat we begonnen zijn bij inspiratie nul en ons afvroegen hoelang je zinnen kunt produceren zonder beraamde inhoud of doel.Waarschijnlijk heel lang dus.Over inhoud zullen we het maar niet hebben.Faciunt nae intelligendo ut nihil intelligant: hoe meer je weet hoe beter je beseft niets te weten.Quod erat demonstrandum?
Meditatie bestaat niet uit woorden,een mantram,zelfhypnose of een illusoire drug. Het moet gebeuren zonder dat je een besluit neemt,zonder het te willen. Het kan plaats hebben tijdens het rustige stilleven van de nacht,wanneer je plotseling wakker wordt en je je realiseert hoe kalm en stil je brein leeft,terwijl er een persoonlijk,uniek soort mediteren aan de aan de gang is.Het moet zo stil gebeuren als een slang, die in het frisse ochtendlicht,door het hoge gras kruipt. Het dient plaats te vinden in een diep verborgen schuilhoek van de geest. Meditatie is geen kunststuk of prestatie.Er is geen methode,systeem of praktijk. Meditatie begint met het stoppen van vergelijken,het ophouden van het- al of niet iets worden.Zoals het zoemen van een bij tusen bladeren is het fluisteren van het mediteren actie.
About mantras : Niet altijd stom of ijdel.Soms brengt het je wel degelijk ergens,niet om hetgeen de woorden betekenen of suggereren,maar simpel genoeg omdat ze herhaald worden.Je kunt tatumtatimta reciterenen het zou even goed werken als OM,kyrie eleison,la illa illa 'la of hare krishna.Het werkt gewoon omdat je terwijl je bezig bent met de herhaling je je niet kunt bezig houden met je eigen klungelzelf.Natuurlijk,look out,het kan je in het puur stompzinnige eerder idiote down-niet-denken brengen,maar evengoed op een niet-denkend plan van volledige oplettendheid. TAT TVAM ASI = thou art that. Stompzinnig down-niet denken : En kwezel bidt rozenkransen ave Marias in een kerk.Een dronken man heft zijn zoveelste glas op.Een junk zet zijn shot. Ontsnappen schijnt universeel te zijn.
Er is maar één macht,als u de methode kent,komt ze automatisch want ze is het resultaat van aloude leerstellingen die in beweging gebracht worden.Maar als u de macht in de wereld gebruikt is het met u gedaan,want ze is enkel bedoeld om mensen uit de wereld te krijgen.De enige reden om macht te gebruiken is om mensen tot bezinning te brengen zodat ze naar de andere kant willen,hetgeen een boedhistische uitdrukking is.De wereld is een brug,maar bouw er niet op.hij die op een uur hoopt kan evengoed op een eeuwigheid hopen.De wereld is maar een uur,breng het in een of ander soort devotie door. De rest is ongezien???
It is no good for the christian soul To husle the Aryan brown, For the christian riles and the heathen smiles And it waereth the christian down. And the end of the fight is a tombstone white With the name of the dear deceased And the epitaph drear :'A fool lies here Who tried to hustle the East.'
Voor de christenziel is het niet goed Tegen het Arische bruin op te komen, Want de christen wordt boos en de heiden lacht En dat mat de christen af. En het eind van de strijd is een witte zerk Met de naam van de dierbare dode En het trieste grafschrift :'Hier ligt een dwaas Die zich tegen het Oosten probeerde te verzetten.'
- Rudyard Kipling -traduction Luc1 -
Het was de stem van de oude vrouw die ze in de tempel had gehoord en die gebroken Engels sprak. 'We hebben een overeenkomst gesloten,vergeet dat niet.Ik heb u verzocht het niet te vragen,maar u bleef aandringen.Nu kan ze niet verbroken worden.U moet het aardse verlaten,verstaat u?U laat het aan mij.U hebt verkozen uit uw lichaam te komen.Hoe kunt u eruit komen terwijl u bezig bent nieuwe lichamen te verwekken?U moet het aardse verlaten.Het is voor u te laat om met een man een andere weg te kiezen.U bent al begonnen over te steken...Als u nu met hem meegaat en de overeenkomst verbreekt,zult u gek worden.' Ze voelde tranen in zich opwellen. 'U hebt gevraagd dat uw lasten van u afgenomen zouden worden.Ik heb dat niet gevraagd.Ik ben alleen hier om uw meest oprechte wens te vervullen.U staat al op de oversteekplaats,het is nu te laat.Laat het aardse voor wat het is en vergeet het.'
She is older than the rocks among which she sits : like the vampire she has been death many times, and learned the secrets of the grave;and has been a diver in deep seas, and keeps their fallen day about her, and has trafficked for strange webs with Eastern merchants;and as Leda was the mother of Helen of Troy, and as Saint Anne was the mother of Mary : and all this has been to her but the sound of lyres and flutes, aand lives only in the delicacy with which it has moulded the changing lineaments, and tinged the eyelids and hands. - Walter Pater : Mona Lisa -
Er is een Keltische legende over een vogel die slechts één keer in zijn leven zingt, stralender dan welk ander levend wezen op aarde.Vanaf het moment dat hij zijn nest verlaat zoekt hij rusteloos naar een doornboom.Heeft hij die eenmaal gevonden dan spietst hij zich tussen de wilde takken op de langste en scherpste doorn.Stervend stijgt hij boven zijn doodsstrijd uit uit in een lied dat dat van leeweriken en nachtegalen overtreft.En niet te evenaren gezang dat hij met zijn leven bekoopt.Maar de hele wereld luistert stil en god glimlacht.Want het beste is alleen ten koste van de grootste smart te verwerven..... Zo zegt de legende tenminste.
In een duistere uithoek van de menselijke geest heerst dwangneurose die op het dwangmatige af de uitdijende leegte maskeert,een elastische relatie met de zogenaamde waarheid.Oerbetekenis en onsterfelijkheid in chaotische koortsdromen en geijl.Stotterende jammerklachten in naamloze klaagzangen.Een grensverleggend niemandsland van het onmenselijke zijn. - Luc1 -
cogito ergo sum - ik denk dus ik ben - to be or not to be,that's the question - Een constatering en een vraag.Zo kunnen ze blijven doorgaan.We kunnen uiteraard even meespelen.Zijn de hersenen er voor het lichaam of andersom ?Tot nu toe is daar evenmin een antwoord op gevonden als het al of niet bestaan van een ziel. Het is doodgewoon een geheel,het ene kan niet zonder het andere.Voilà! Om maar een voorbeeld te gebruiken dat je begrijpt zonder meer.Als de hersenen er zijn voor het lichaam,moet je de hersenen beschouwen als een aanhangsel,een orgaan als de andere,een feedback- en stuursysteem,een regulator of een relais; als het lichaam geen hersenen had zou het rondtollen,gaan koken of uitdrogen. Andersom een verlaten lichaam,waar het ook mag zijn,op het kerkhof,in een formalinebad,in een vrieskist of in de gedaante van een dolende zombie - dat lichaam zou niet meer dan een gecompliceerd kostuum zijn.Een systeem van prothesen en hulpmotoren om de hersenen te dienen.Om te eten heb je handen,een mond,een maag enz. nodig.Om bij de tafel te komen heb je benen nodig.Bijna al het voedsel wordt opgenomen door het lichaam,maar om de hersenen op een aanvaardbaar druivensuikergehalte te houden - hersenen eten alleen maar suiker - heb je dus dat heel ingewikkelde systeem nodig,heel dat kwetsbare,lastige,veel ruimte innemende,domme lichaam.Een lichaam is zo dom als een wortel of een blad sla.Maar waar bevindt je je in die hersenen ?De meesten hebben het zich nooit afgevraagd.Ergens in hun hersenpan zat iets of iemand die de hele troep bestuurt,dat zijn ze dan zelf.De troost voor een sterfelijk mens : Als je sterft geef je het roer over....
- Give me,give me some lovin' every day.-
In dit deel van de wereld die we het Westen noemen,hebben de Christenen meer gedood dan eender wie.Ze praatten altijd over vrede op aarde.Maar om vrede te verkrijgen moet je vreedzaam leven,en dat schijnt uiterlijk onmogelijk te zijn. Er zijn argumenten voor en tegen oorlog,het feit dat de mens altijd een doder is geweest en zo zal blijven,en anderen,die ervan overtuigd zijn zich te kunnen veranderen en ophouden te doden.Dit is een zeer oud verhaal.Het eindeloze slachten is een gewoonte geworden,een geaccepteerde formule,ondanks alle religies.Men kijkt naar twee arenden,hoog in de hemel,moeiteloos circelend,zonder een vleugelslag,alleen om het genot van het vliegen,enkel gesteund door de luchtstromingen.Twee prachtige schepsels in de blauwe lucht,en hen pijnigen op welke manier ook is een schande voor de hemel.Natuurlijk is er geen hemel,de mens vond de hemel uit om nog ergens van te kunnen dromen,de hoop,want zijn leven is een hel geworden,een eindeloze tegenstrijdigheid van de geboorte tot de dood. Komen en gaan,geld versieren door eindeloos te werken.Dit leven is een draaimolen geworden,met een eindeloos doel als streven.Je kunt je afvragen of er ooit een mens, een menselijk wezen vredig op aarde zal kunnen leven.Conflicten,tegenstrijdigheden, waren zijn manier van leven - uiterlijk en innerlijk,psychisch zowel als in de gemeenschap die de psyche tot stand gebracht heeft Echte liefde is waarschijnlijk geheel verdwenen op aarde.Liefde die onzelfzuchtigheid,zorg,elkaar niet verwonden, niemand schuldig verklaren,generositeit en beleefdheid impliceert.Die gedachten en woorden gepaard laat gaan met menslievendheid.Menslievend kun je moeilijk zijn als je behoort tot een georganiseerde religieuse institutie,groot,machtig,dogmatisch en op geloof hamerend.Vrijheid is er in liefde,geen plezier of verlangen,het is er gewoon. Liefde is niet de tegenstelling van jaloersheid,haat of woede. Maar ja,het klinkt utopisch en idealistisch in het kwadraat.....
In de 19de eeuw was het matrozen van de Royal Navy verboden met mes en vork te eten : het werd als te ' jannetterig ' beschouwd.
Voor Russische kosmonauten is het een traditie te urineren op een band van de bus die hen naar het platform rijdt waarvan ze zullen opstijgen,een gewoonte die door Yuri Gagarin zelf op punt werd gesteld.
Volgens de Britse koninklijke etiquette moeten degenen die aan ringworm lijden hun hoofd niet ontbloten in aanwezigheid van de monarch.
In Nepal, worden Narikootse vrouwen verplicht de voeten van hun mannen te wassen en dan het vuile water op te drinken als teken van devotie.
De typische groet van de Masaistam bestaat eruit elkaar te bespuwen.
In het 16de eeuwse Engeland was het de gewoonte van de mannen de borsten van de vrouwen te betasten als groet,dit gold alleen als ze verwant waren.
Ongeveer 100 jaar geleden was het voor rijke Egyptenaren de gewoonte een bediende te betalen om het copuleren tijdens hun eerste huwelijksnacht voor hun rekening te nemen.Vandaar het oude Arabische spreekwoord : 'een vrouw voor de plicht,een jongen voor het genot en een meloen voor extase.'
Volgens een oude Joodse wet is slechte adem een reden voor echtscheiding.
Fijiaanse kannibalen eten gewoonlijk met hun handen,maar uit respect voor de doden gebruiken ze een rituele vork voor het eten van mensen.
Volgens een oude Indiaanse Manuwet,werd bij elke burger, die een wind liet in aanwezigheid van de monarch,het achterste geamputeerd.
Een archief in Tokyo vermeldt 24 gevallen waarbij het naar elkaar buigen als de traditionele groet zoniet fataal,met ernstige hoofdletsels afliep.
In sommige Latijnse en Mediteraanse landen is het een teken van welvoeglijkheid luid te boeren na een maaltijd.
Tibetanen laten de nagels van hun pink zeer lang groeien teneinde hun neus en oren proper te houden.
In Rusland werd het eerst etiquettehandboek gepubliceerd in 1718 door de Romanov keizerin Anne,een vrouwelijke psychopate die desondanks revolutionaire ideëen bezat over goede manieren en wilde gelijke tred houden met de Europese standaard gegevens qua wellevendheid. Het boek heette ' een eerlijke jeugdspiegel '.Het dunne boek raadde de Russen aan met mes en vork te eten,niet op de vloer te spuwen,hun neus niet te snuiten door het ene neusgat met een vinger te bedekken en door het andere te blazen,hun ellebogen niet in hun tafelgenoten te duwen tijdens formele maaltijden en hun voeten niet in de borden van de gasten te plaatsen terwijl ze op de eettafel stonden.
Volgens strikte regels van de Spaanse etiquette,werd het lichaam van gestorven monarchen verschilende dagen te rotten gelegd voor ze in de koninklijke tombe geplaast werden,dit om ook het ordinaire van koningen aan te tonen.
Als je bent gestorven,als je al of niet bestaande onsterfelijke ziel is uitgetreden,vleit men je,na enig voorbereidend gedoe,in een doodskist,en draagt je naar een grote tuin met oude bomen en hooggewassen gras en hoge bomen waarin nachtegalen zingen.Daar laat men je in een groeve dalen,werpt aarde op je dode lichaam en richt dan een steen op,waarin je naam is gegrift.Niet alle mensen sterven zo voornaam : sommigen blijven zo maar ergens liggen en geen hond die meer naar hen omkijkt,tenzij om een stuk van hun lijk te bijten.Anderen onttrekken zich,door een opmerkelijke manier van sterven aan elke posthume vorm van bezigheid met hun overschot.De meesten vinden wel een graf of urne.Een of andere geestelijke spreekt geijkte formules uit,en soms huilt iemand voor je,beweert dat hij je nooit zal vergeten,een eerder belachelijke vorm van troost,want alles raakt vergeten - mettertijd -.Als je gestorven bent wordt je je eigen paradijs.In je graf valt niemand of niets je lastig.Je rust in vrede.De wind waait,wolken zeilen over,de dag gaat voorbij,de avond trekt donkerend op.De zomer neemt afscheid,sneeuw daalt op je neer en koude winterregen.In ieder geval raakt het je niet meer.Het jaar neemt zijn keer.Weer komt de lente,opnieuw en de zon warmt je graf,steeds dezelfde zon.Als je een godvruchtig leven hebt geleid en veel gebeden dan vertrouw je erop dat de almachtige je in zijn hemel opneemt,waar engelen op gouden harpen spelen en terwijl je rijstpap verorbert wordt de eeuwige zaligheid je deelachtig.Als je je een wetenschappelijke wereldbeschouwing hebt gecreëerd ,dan geloof je,dat de organische bestanddelen van je lichaam,in ammoniak en koolzuur omgezet,zich volgens de wetten van de diffusie door de hele aarde verspreiden en dienen ter opbouw van planten,bomen en gewassen.Dus verwacht je dat alles een deel van je zal bevatten.De anorganische stof van je dode lichaam,de kalk en fosforzouten,zullen ook ontbinden en in oplossing gaan : in regen en in het water van de rivieren.De in jelichaam aanwezige energie zal dit,in warmte omgezet,verlaten en deel worden van de energie van de wereld.Dit zou dan de waarachtige opstanding uit de dood betekenen.Daar heb je dan vrede mee en veronderstelt dat de dood niets anders is dan het noodzakelijke gevolg van alle leven.Er is geen begin en geen einde.Wij veranderenonophoudelijk.Nooit zijn wij,zelfs geen seconde,dezelfden.Met de dood komt dan ook de ingrijpendste gedaante verwisseling.Allemaal goed en wel en zeer normaal menselijk.Oplossingen altijd voorradig,over het hoe en waarom hebben we het niet.Laten we terug een punt in het niets plaatsen en nieuwe theorieën ontwikkelen.Misschien wel de reden van ons bestaan.....
een volle maan wit in een nobele grijze hemel terwijl ze in slaap gleed dromend over een lopende band wentelende planeten waaruit iemand in priorsgewaad zwevend naar voren trad het bleek Dante te zijn zwijgend daar genoeg rumoer over het geroddel in zijn verzen hem het spreken belette maar de lopende band leidde haar naar een zuigende afgrond 'de Hades' waar iets Dante wachtte in donkere nissen ribbenkasten en bevroren cadavers die één van zijn hellecirkels bevolkten toen trok een hand haar omhoog naar zonnige oorden waar schoonheid gekleurde wolken van bruisend leven voorzag die door elkaar dreven ongekende extase uitstralend dat haar verwelkomend terugstuurde doch rustig opengebloeid wetend dat niet alle dromen verwelken
- Luc -
een waterig leven eertijds knielend voor sterren die er toen al niet meer waren en hun licht laattijdig als subliem uitdovende stralen overbrachten aldus de rechtlijnige tijd verwarrend op meerdere plaatsen verschillend in ouderdom die dat dan ook niet meer kon z ijn maar een gewoon deel van het overweldigende zijn in verscheidene dimensionele velden die de waterige mens tot een vraag herleid omdat bewustzijn weinig meer dan bewustzijn is het weten dat je bestaat omdat je het voelt en denkt ik besta natuurlijk ben je er en er zelfs altijd geweest hoe dan ook probeer maar eens je het niet zijn in te beelden onmogelijk omdat je er bent en blijft al is het dan als waterig leven
- Luc -
hoe kun je ooit iets begrijpen van het gruwelijke gewicht van het leven,zo vreselijk vergeven van zovele leugens van kalmte en gelukzaligheid, die het verpletterende gewicht van dat alles op z'n hoogst half bedekken maar nooit verlichten,en alleen een levenlang van hetzelfde garanderen,jaar na jaar na jaar na jaar na jaar en waarvoor allemaal ? - Luc D./M.D.
'Zou ik niet de korrels van het zand kunen tellen en niet al het water van de zee kunnen meten ? zou ik niet al's man taal weten. en zijn domme gedachten voorspelllen ? Ik ruik schildpad met lam aan de kook Onder hen brons en boven hen ook.'
Dit dichterlijke antwoord van de Pythia,de priesteres van Apollo te Delphi vormt de succesvolle conclusie van het eerste parapsychologisch experiment dat beschreven is.Volgens de Griekse historicus Herodotus is het omstreeks 550 voor Christus uitgevoerd door de ambitieuze koning Croesus van Lydia.Croesus was bezorgd geraakt over de toenemende macht van koning Cyris van Perzië en wilde de orakels raadplegen over wat de toekomst in petto had.Maar wie moest hij raadplegen ?Welke orakels waren betrouwbaar ? De koning besloot zijn eigen consumententest uit te voeren.Hij zond delegaties naar de zeven beroemste orakels uit die tijd met de opdracht om op de honderste dag na hun vertrek de volgende vraag te stellen : 'Wat doet de koning van Lybië op dit moment ?Het was in feite geen met zien in de toekomst,maar een telepatisch experiment.Zelfs de boden konden het antwoord niet kennen,om het uitlekken van informatie uit te sluiten. Op de betreffende dag besloot de koning iets heel onwaarschijnlijks te doen,om ook de toevalligheid van goed raden te voorkomen.Hij stoofde een lam en een schildpad in een bronzen ketel.Vijf orakels hadden het helemaal fout en ook het orakel van Amphiaraos zat er bijna helemaal naast.Alleen het orakel van Delphi had het helemaal juist.Nu hij door dit experiment overtuigd was van de vermogens van de Pythia,vroeg Croesus of hij naar Perzië moest gaan on Cyrus aan te vallen.Het orakel antwoordde dat 'er door het oversteken van de rivier de Halyn een machtig rijk vernietigd zal worden.'Croesus geloofde dat het lot hem gustig gezind was en viel aan. Hij han echter niet gelet op de beruchte dubbelzinnigheid van de adviezen van het orakel.Hij werd verslagen en het was zijn rijk dat ten onder ging. Herodotus,net zoals de hedendaagse sceptici,verklaarde : 'Mijn plicht is om te melden wat ik hoor,maar ik ben niet verplicht aan alles evenveel geloof te hechten.' - objectivity in disguise
Er zijn andere voorbeelden van succesvolle test met orakels in de oudheid,en het is duidelijk dat onder de oude filosofen de realiteit van het paranormale verschijnsel even heftig bediscussieerd werd . als nu.Religieuse geschriften,met name het Oude Testament zijn vol van voorbeelden van voorspellende dromen en andere paranormale verschijnselen.Sommige onderzoekers hebben het Oude Testament gezien als een verslag van sjamanistische magische praktijken,die evolueerden van een vrij primitieve vorm naar een georganiseerde religie.Moses bijvoorbeeld kan als een typische sjamaan worden gezien,aan wie bekend werd gemaakt dat hij' geroepen ' was door mysterieuze tekens en wonderen,en die zijn naam vestigde door de priesters van de farao in een strijd met magie te overtreffen. Historische verslagen van over de hele wereld laten zien dat tot in de negentiende eeuw paranormale verschijnselen onlosmakelijk verbonden waren met religieuze overtuigingen.In de meeste culturen lijken paranormale gebeurtenissen zoals wonderen ten minste twee doelen te dienen.Aan de ene kant helpt zo'n gebeurtenis de groep om een noodsituatie te ontlopen of brengt zij juist voordeel.Aan de andere kant vestevigt het wonder het geloof in de macht van de goden of hun vertegenwoordigers op aarde.Bij het meer geïnstutionaliseerd raken van de religie,begonnen vooral de leiders van de rooms-katholieke kerk zich te realiseren dat onkritisch geloof in wonderen en andere verschijnselen die we nu paranormaal noemen ook een bedreiging kan vormen voor de orthodoxe visie. - the candidcolored clown they call the sandman... -
Mijn naam is Ozymandios,koning der koningen, aanschouw mijn werken,gij Machtige en wanhoop - Shelly -
Waarheid tegenover het leven.Om de waarheid over onszelf in te zien moeten we het opnemen tegen de gehele mensheid,ook wij zijn er niet van uitgesloten.Onze intellectuele jacht eindigt met een Pyrrhusoverwinning.We begrijpen dat we de gevangenen zijn van wat we zochten. Velen vinden het vreemd en teleurstellend dat iets dodelijk 'verkeerd' in ons niet verslagen of getemd kan worden. Alhoewel ik hoop dat de meeste mensen het toch een stimulerende ervaring zullen vinden. Er is een door de wetenschap nog niet echt verwerkt feitenmateriaal dat een nieuwe grondslag zou kunnen leggen voor het individualisme.Dit feiten-materiaal is ontleend aan het droomleven,aan de toestanden van kunstmatige slaap en aan de onbewuste gebieden van onze geest in het algemeen.Uit die feiten blijkt het bestaan van een boven ons zelfbewustzijn gaande, geestelijke deel van ons wezen,dat noodzakelijk blijkt te zijn voor het organiserend gedeelte van ons lichaam. Ok,we hebben het er al meermalen over gehad,maar op dit punt kun je moeilijk niet de nadruk leggen,men let gewoon niet genoeg op en we blijven stabiel hangen,daar waar een minstens zo'n grote vooruitgang zou moeten zijn als bv.de technische hoogstaande vlucht.Er valt een licht op een hele menigte toestanden,waaronder zowel de alternatieve als de gewoon erkende die de geschiedenis van de beschaving in het algemeen vanuit een andere diepgaandere hoek benaderen. Een mystieke levensbeschouwing blijkt een veel groter deel van de werkekelijkheid te verklaren dan aanvankelijk werd aangenomen.Het vervelendste is dat de rode draad die er doorheen loopt niet uit het oog mag verloren worden om een samenhang niet te onderbreken en ook niet nodeloos uit te rekken,om niet aan duidelijkheid te verliezen.Wat met mystiek bedoelt wordt doet ons nog steeds in een niet onderzocht oerwoud belanden en in de tegenzin van de zogenaamde moderne wetenschap die nog steeds ongaarne dit woud betreedt.Dit valt misschien nog te begrijpen,maar niet meer te rechtvaardigen.Het 'noli me tangere'- niemand rake mij aan - van sommige vaststaande gegevens moet ophouden te bestaan en het besef nog steeds in een geestelijk pionierstelsel te vertoeven meer ingang vinden.De ene vraag roept nog steeds de andere op en het ene antwoord het andere.
- look at the Mona Lisa she's got the smile of the blues -
Beleefd moet je zijn.Vriendelijk.Hun namen onthouden.Informeren naar hun kinderen,hun banen,hun walgelijke liefhebberijen.Tegen het onderdanige aan.Je moet ze bedelven onder geslijm,tot ze niet meer kunnen bewegen.Dan pas sla je beheerst toe.Je laat ze achter met hun kniëen verstrikt in de complimenten,met hun kop verward door de lofprijzingen.Je moet wel slim blijven kijken, zodat ze je weliswaar verachten,maar toch bang voor je zijn.En altijd blijven glimlachen.Beleefdheid is soms een gouden dolk.
Of Adam's first wife,Lilith,it is told (the witch he loved before the gift of Eve) That,ere the snakes,her sweet tongue could decieve, And her enchanted hair was the first gold. And still she sits,young while the earth is old, And,subtly of herself contemplative, Draws men to watch the bright web she can weave, Till heart and beauty and life are in its hold.
The rose and poppy are flowers,for where Is he not found,O Lilith,whom shed scent, And soft-shed kisses and soft sleep shall snare ? Lo!as that youth's eyes burned at thine,so went Thy spell trough him,and left his straight neck bent, And round his heart one strangling golden hair. - Dante Gabriel Rossetti -
De holbewoner zette zijn eerste stap in de evolutie : hij leerde liegen. Het heelal is ontstaan uit kwaadaardigheid,uit de ontploffing van een enorme primaire energie en daarom is vernietiging er het erfdeel van. De aarde is een toevalligheid,een kwak hellevuur met een laagje stolsel errond;de mens is een toevalligheid,een kwak vernietigingsdrift met een laagje civilisatie errond.De gedetermineerdheid van alles wat uit de ontploffing ontstaan is zelfvernietiging.De kwaadaardigheid al of niet in een menselijk omhulsel draagt zijn absolutie zelf mee.Feiten uit het verleden zijn ontsmet : een veldtocht wordt een serie punten op een landkaart,een epidemie een cijfer.Mochten diezelfde feiten nu gebeuren weeft de pers er een hoop zwangere woorden rond,die de lezer de illusie moeten verkopen dat hij iets om die ellende geeft,zolang zijn eigen vel niet in gevaar is natuurlijk. Heeft iemand ooit een slapeloze nacht gehad na het lezen van een boek over middleleeuwse pestepidemieën?Of over de hele troep die momenteel aan de hand is?Jaren later zal de geschiedenisliteratuur het hebben over de waarheid van de doden in Irak,Afganistan,Congo enz.Wat het in werkelijkheid betekent : een cijfer.Zelf blijf je buiten schot want de anderen deugen ook niet.Je kunt de media volgen via achterpoortjes om de werkelijkheid te zoeken : zo sluit je je niet af van de problemen.Het soort openheid dat niets verandert.Uiteindelijk zal onze onverschilligheid tegenover het lot van anderen zich tegen ons keren en dan kan het hele spel opnieuw gespeeld worden.Het bloed dat uit hun mond vloeide is in onze ziel gestold tot schuld.Alhoewel wij geen ziel bezitten.Als er een schuldige gevonden wordt zijn we allemaal schuldig en het begrip schuld opgegeven. Een eeuwigheid van zwarte schuld die in het niets verdwijnt waar hij uit voortkwam.De gevederde slang bijt in zijn eigenstaart.De bekende viscieuze cirkel,zonder vaststaand gegeven,nadat de holbewoner de volgende stap in de evolutie zette en een cathechismus uitvond. Maar : laat ons luisteren naar het fluisteren van de wind en begrijpen dat de ene theorie de andere waard is. - 2x Luc + erfprins -
laat je betrappen met een geheime zonde naakt voor de spiegel trek het je niet aan laat het dan genietend van je afglijden je bent enkel gekoppeld aan jezelf
Je verbaast je niet als je dromen nooit uitkomen,laat staan echt invloed uitoefenen op je leven.'Dromen zijn bedrog'wordt over het algemeen aangenomen.Zou geen enkele functionele waarde hebben volgens filosofische en andere waarden.Het brein ontlasten van een heleboel frustraties niet te na gesproken.De hedendaagse tot de welvaartmaatschappij behorende mens,in tegenstelling tot zogenaamde primitievere volkeren,verwaarloost of ontkent de intuïtieve en andere krachten van zijn rechterhersenhelft die het rationele en logische tot een hersenspinsel herleidt dat enkel een aspekt van het geestelijk denken vormt.Een evenwicht tussen beide hersenfuncties wordt noch gezocht,noch een bepaalde waarde toegekend.Een soort appendicitis dat zonder neveneffecten verwijderd kan worden.Lobotomie en vele andere vormen van een zombiestatus behoren tot het psychiatrische vlak en daar hebben leken niets te zoeken.Specialisten met de nadruk op speciaal heersen hier en divida et impera wordt niet toegepast,of juist wel,onder collega's en op een collegiale manier wel te verstaan.Privé. In de psychoanalyse wordt aangenomen dat de verklaring of betekenis van dromen dusdanig op het persoonlijk vlak ligt dat enkel de zoekende er datgene in kan ervaren wat voor hem betekenis heeft.Analysten kunnen enkel aanwijzingen geven die voor een rustgevende controle kan zorgen, nadien kan het geestelijk labyrinth aan gekristalliseerde of losse,op zichzelfstaande gevoelens getoets worden.Dit kan tot onverwachte resultaten leiden,zeker wanneer de diepere lagen van droomslaap bereikt worden.Het is een feit dat de hersenaktiviteit au fond nooit ophoudt, ook niet bij bewusteloze of in een coma verzeild geraakte personen. Alhoewel de techniek bepaalde hoogtepunten overschreden heeft blijft het een feit dat het bewustzijn nog steeds een groter raadsel vormt dan het onderzoek van de hele kosmos.Onderzoekcentra over de gehele wereld lijken enkel op de tast voort te kunnen gaan,met een van zin verstoken empirisme.Geen enkel resultaat of bescheiden hypothese kan worden geformuleerd.Het individuale bewustzijn verscheen.Darwinisten probeerden hypohetische selectieve voordelen ermee in verband te brengen,verder dan een aardige mythische constructie leidde dit niet.De wereld had zichzelf een oog gecreëerd waardoor het zichzelf kon bestuderen,hersenen die verklaringen zochten.Het draagt niets bij tot de verklaring van het verschijnsel.Het blijft uiterst raadselachtig.Het bewustzijn kan niet met enig anatomisch,biochemisch of cellulair gegeven in verband worden gebracht.Misschien daalde het in vurige tongen op de mensheid neer,maar zelfs in de Bijbel was bewustzijn al aanwezig en een onbestaande god had de hele troep vroeger al geschapen.Ik denk,dus ik ben,of ik verander van mening dus ik denk. Allright,over luciede dromen zal ik het nu nog niet hebben of de merkwaardige resultaten die verschillende vormen van bewuste hypnose en trance voortgebracht hebben.Het gehele artikel blijft doodgewoon een manier om de vraag voor anderen te formuleren,die dan hopelijk hun dagdagelijks denken eens wat uitbreiden.Vooral dit laatste zou heel belangrijk kunnen zijn al was het maar om het luie gemoedige leven eens op en andere manier te bekijken.We staan op veel te veel verschillende sporten van de intellectuele ladder en zijn voorzien van totaal absurde minderwaardigheidscomplexen.We trekken ons in feite niets aan van wat er gebeurt als het ons niet raakt.Nochtans bestaat de mensheid uit één groep individuen die,willen of niet,een eenheid vormen.Elkaar vermoorden, verslinden,beledigen en het beter weten,terwijl we eigenlijk niets weten, mag zo langzamerhand eens ophouden zodat het raadselachtige en voor ieder bereikbare bewustzijn ook eens effectief gebruikt wordt.Verder weet ik het ook niet echt,bekijk het dus maar.
Heeft Jezus echt bestaan ?Het is echt niet nodig de woorden van kristenen aan te nemen om het antwoord hierop te vinden.In hun eigen geschriften maakten de Romeinen melding van een soort rebel en voor moeilijkheden verantwoordelijk zijnde persoon in het heilige land die Jezus genoemd werd. De historicus Tacitus schreef 70 jaar na de veronderstelde dood van Kristus over het bestaan van een groep mensen die zich kristenen noemden.Keizer Nero gaf hen de schuld van de brand die in het jaar 64 Rome verwoestte. Die naam,zo legde Tacitus het uit,komt voort uit Kristus,een man die door de procurator Pontius Pilatus geëxecuteerd werd onder de regering van Tiberius.Hij beschrijft verder hoe het karakter Kristus een tijdelijk,maar hardnekkig soort bijgeloof ontworpen had dat zich later tot in Rome zelf verspreidde. Wat er in Rome gebeurde toen het bijgeloof daar uitbreiding nam wordt door een andere historicus, Suetonius ,beschreven in zijn biografie over keizer Claudius in het jaar 100.Volgens Suetonius was er een man Krestus genaamd die zoveel ontevredenheid en moeilijkheden voor de Joden had veroorzaakt dat Claudius besloot de kristenen uit Rome te verdrijven om aan de veilige kant te blijven. Verschillende referenties over Jezus doken in die tijd op in de Romeinse literatuur.Josephus,de historicus van keizer Domitianus,spreekt over een man die Johannes genoemd werd,een broer van Jezus die ook Kristus genoemd werd. Kortom kunnen we voor zover we het over de geschiedenis van 2000 jaar geleden kunnen hebben was er een man,genaamd Jezus,die in het heilige land leefde,ergens tussen de jaren 26 en 36,in de tijd dat Pilatus over Judea heerste. Zijn volgelingen veroorzaakten later heel wat kopzorgen en moeilijkheden bij de Romeinen. Jezus rebelleerde,veroorzaakte moeilijkheden waarvoor hij ter dood gebracht werd.Zo staat het in de Romeinse kronieken van die periode.
' Please allow me to introduce myself,I'm a man of well and taste.....' - introduction ' sympathy for the devil ' - Jagger/Richards
mindinvestigation in error unvoluntary images coud'nt stand reality for what it's worth lucid dreams without real sence or some changing truth searching for itself in absence lacking existence which does'nt mean anything at all confronted with the everlasting questionmark after all what seems to be or does'nt in countless dimensions flashing trough eachother in vain for ever and ever reaching for a solution that would stand in time or space meaningless for conscience in sublimation an amazing approach for the labyrinth as a riddle