In de 19de eeuw was het matrozen van de Royal Navy verboden met mes en vork te eten : het werd als te ' jannetterig ' beschouwd.
Voor Russische kosmonauten is het een traditie te urineren op een band van de bus die hen naar het platform rijdt waarvan ze zullen opstijgen,een gewoonte die door Yuri Gagarin zelf op punt werd gesteld.
Volgens de Britse koninklijke etiquette moeten degenen die aan ringworm lijden hun hoofd niet ontbloten in aanwezigheid van de monarch.
In Nepal, worden Narikootse vrouwen verplicht de voeten van hun mannen te wassen en dan het vuile water op te drinken als teken van devotie.
De typische groet van de Masaistam bestaat eruit elkaar te bespuwen.
In het 16de eeuwse Engeland was het de gewoonte van de mannen de borsten van de vrouwen te betasten als groet,dit gold alleen als ze verwant waren.
Ongeveer 100 jaar geleden was het voor rijke Egyptenaren de gewoonte een bediende te betalen om het copuleren tijdens hun eerste huwelijksnacht voor hun rekening te nemen.Vandaar het oude Arabische spreekwoord : 'een vrouw voor de plicht,een jongen voor het genot en een meloen voor extase.'
Volgens een oude Joodse wet is slechte adem een reden voor echtscheiding.
Fijiaanse kannibalen eten gewoonlijk met hun handen,maar uit respect voor de doden gebruiken ze een rituele vork voor het eten van mensen.
Volgens een oude Indiaanse Manuwet,werd bij elke burger, die een wind liet in aanwezigheid van de monarch,het achterste geamputeerd.
Een archief in Tokyo vermeldt 24 gevallen waarbij het naar elkaar buigen als de traditionele groet zoniet fataal,met ernstige hoofdletsels afliep.
In sommige Latijnse en Mediteraanse landen is het een teken van welvoeglijkheid luid te boeren na een maaltijd.
Tibetanen laten de nagels van hun pink zeer lang groeien teneinde hun neus en oren proper te houden.
In Rusland werd het eerst etiquettehandboek gepubliceerd in 1718 door de Romanov keizerin Anne,een vrouwelijke psychopate die desondanks revolutionaire ideëen bezat over goede manieren en wilde gelijke tred houden met de Europese standaard gegevens qua wellevendheid. Het boek heette ' een eerlijke jeugdspiegel '.Het dunne boek raadde de Russen aan met mes en vork te eten,niet op de vloer te spuwen,hun neus niet te snuiten door het ene neusgat met een vinger te bedekken en door het andere te blazen,hun ellebogen niet in hun tafelgenoten te duwen tijdens formele maaltijden en hun voeten niet in de borden van de gasten te plaatsen terwijl ze op de eettafel stonden.
Volgens strikte regels van de Spaanse etiquette,werd het lichaam van gestorven monarchen verschilende dagen te rotten gelegd voor ze in de koninklijke tombe geplaast werden,dit om ook het ordinaire van koningen aan te tonen.
Als je bent gestorven,als je al of niet bestaande onsterfelijke ziel is uitgetreden,vleit men je,na enig voorbereidend gedoe,in een doodskist,en draagt je naar een grote tuin met oude bomen en hooggewassen gras en hoge bomen waarin nachtegalen zingen.Daar laat men je in een groeve dalen,werpt aarde op je dode lichaam en richt dan een steen op,waarin je naam is gegrift.Niet alle mensen sterven zo voornaam : sommigen blijven zo maar ergens liggen en geen hond die meer naar hen omkijkt,tenzij om een stuk van hun lijk te bijten.Anderen onttrekken zich,door een opmerkelijke manier van sterven aan elke posthume vorm van bezigheid met hun overschot.De meesten vinden wel een graf of urne.Een of andere geestelijke spreekt geijkte formules uit,en soms huilt iemand voor je,beweert dat hij je nooit zal vergeten,een eerder belachelijke vorm van troost,want alles raakt vergeten - mettertijd -.Als je gestorven bent wordt je je eigen paradijs.In je graf valt niemand of niets je lastig.Je rust in vrede.De wind waait,wolken zeilen over,de dag gaat voorbij,de avond trekt donkerend op.De zomer neemt afscheid,sneeuw daalt op je neer en koude winterregen.In ieder geval raakt het je niet meer.Het jaar neemt zijn keer.Weer komt de lente,opnieuw en de zon warmt je graf,steeds dezelfde zon.Als je een godvruchtig leven hebt geleid en veel gebeden dan vertrouw je erop dat de almachtige je in zijn hemel opneemt,waar engelen op gouden harpen spelen en terwijl je rijstpap verorbert wordt de eeuwige zaligheid je deelachtig.Als je je een wetenschappelijke wereldbeschouwing hebt gecreëerd ,dan geloof je,dat de organische bestanddelen van je lichaam,in ammoniak en koolzuur omgezet,zich volgens de wetten van de diffusie door de hele aarde verspreiden en dienen ter opbouw van planten,bomen en gewassen.Dus verwacht je dat alles een deel van je zal bevatten.De anorganische stof van je dode lichaam,de kalk en fosforzouten,zullen ook ontbinden en in oplossing gaan : in regen en in het water van de rivieren.De in jelichaam aanwezige energie zal dit,in warmte omgezet,verlaten en deel worden van de energie van de wereld.Dit zou dan de waarachtige opstanding uit de dood betekenen.Daar heb je dan vrede mee en veronderstelt dat de dood niets anders is dan het noodzakelijke gevolg van alle leven.Er is geen begin en geen einde.Wij veranderenonophoudelijk.Nooit zijn wij,zelfs geen seconde,dezelfden.Met de dood komt dan ook de ingrijpendste gedaante verwisseling.Allemaal goed en wel en zeer normaal menselijk.Oplossingen altijd voorradig,over het hoe en waarom hebben we het niet.Laten we terug een punt in het niets plaatsen en nieuwe theorieën ontwikkelen.Misschien wel de reden van ons bestaan.....
een volle maan wit in een nobele grijze hemel terwijl ze in slaap gleed dromend over een lopende band wentelende planeten waaruit iemand in priorsgewaad zwevend naar voren trad het bleek Dante te zijn zwijgend daar genoeg rumoer over het geroddel in zijn verzen hem het spreken belette maar de lopende band leidde haar naar een zuigende afgrond 'de Hades' waar iets Dante wachtte in donkere nissen ribbenkasten en bevroren cadavers die één van zijn hellecirkels bevolkten toen trok een hand haar omhoog naar zonnige oorden waar schoonheid gekleurde wolken van bruisend leven voorzag die door elkaar dreven ongekende extase uitstralend dat haar verwelkomend terugstuurde doch rustig opengebloeid wetend dat niet alle dromen verwelken
- Luc -
een waterig leven eertijds knielend voor sterren die er toen al niet meer waren en hun licht laattijdig als subliem uitdovende stralen overbrachten aldus de rechtlijnige tijd verwarrend op meerdere plaatsen verschillend in ouderdom die dat dan ook niet meer kon z ijn maar een gewoon deel van het overweldigende zijn in verscheidene dimensionele velden die de waterige mens tot een vraag herleid omdat bewustzijn weinig meer dan bewustzijn is het weten dat je bestaat omdat je het voelt en denkt ik besta natuurlijk ben je er en er zelfs altijd geweest hoe dan ook probeer maar eens je het niet zijn in te beelden onmogelijk omdat je er bent en blijft al is het dan als waterig leven
- Luc -
hoe kun je ooit iets begrijpen van het gruwelijke gewicht van het leven,zo vreselijk vergeven van zovele leugens van kalmte en gelukzaligheid, die het verpletterende gewicht van dat alles op z'n hoogst half bedekken maar nooit verlichten,en alleen een levenlang van hetzelfde garanderen,jaar na jaar na jaar na jaar na jaar en waarvoor allemaal ? - Luc D./M.D.
'Zou ik niet de korrels van het zand kunen tellen en niet al het water van de zee kunnen meten ? zou ik niet al's man taal weten. en zijn domme gedachten voorspelllen ? Ik ruik schildpad met lam aan de kook Onder hen brons en boven hen ook.'
Dit dichterlijke antwoord van de Pythia,de priesteres van Apollo te Delphi vormt de succesvolle conclusie van het eerste parapsychologisch experiment dat beschreven is.Volgens de Griekse historicus Herodotus is het omstreeks 550 voor Christus uitgevoerd door de ambitieuze koning Croesus van Lydia.Croesus was bezorgd geraakt over de toenemende macht van koning Cyris van Perzië en wilde de orakels raadplegen over wat de toekomst in petto had.Maar wie moest hij raadplegen ?Welke orakels waren betrouwbaar ? De koning besloot zijn eigen consumententest uit te voeren.Hij zond delegaties naar de zeven beroemste orakels uit die tijd met de opdracht om op de honderste dag na hun vertrek de volgende vraag te stellen : 'Wat doet de koning van Lybië op dit moment ?Het was in feite geen met zien in de toekomst,maar een telepatisch experiment.Zelfs de boden konden het antwoord niet kennen,om het uitlekken van informatie uit te sluiten. Op de betreffende dag besloot de koning iets heel onwaarschijnlijks te doen,om ook de toevalligheid van goed raden te voorkomen.Hij stoofde een lam en een schildpad in een bronzen ketel.Vijf orakels hadden het helemaal fout en ook het orakel van Amphiaraos zat er bijna helemaal naast.Alleen het orakel van Delphi had het helemaal juist.Nu hij door dit experiment overtuigd was van de vermogens van de Pythia,vroeg Croesus of hij naar Perzië moest gaan on Cyrus aan te vallen.Het orakel antwoordde dat 'er door het oversteken van de rivier de Halyn een machtig rijk vernietigd zal worden.'Croesus geloofde dat het lot hem gustig gezind was en viel aan. Hij han echter niet gelet op de beruchte dubbelzinnigheid van de adviezen van het orakel.Hij werd verslagen en het was zijn rijk dat ten onder ging. Herodotus,net zoals de hedendaagse sceptici,verklaarde : 'Mijn plicht is om te melden wat ik hoor,maar ik ben niet verplicht aan alles evenveel geloof te hechten.' - objectivity in disguise
Er zijn andere voorbeelden van succesvolle test met orakels in de oudheid,en het is duidelijk dat onder de oude filosofen de realiteit van het paranormale verschijnsel even heftig bediscussieerd werd . als nu.Religieuse geschriften,met name het Oude Testament zijn vol van voorbeelden van voorspellende dromen en andere paranormale verschijnselen.Sommige onderzoekers hebben het Oude Testament gezien als een verslag van sjamanistische magische praktijken,die evolueerden van een vrij primitieve vorm naar een georganiseerde religie.Moses bijvoorbeeld kan als een typische sjamaan worden gezien,aan wie bekend werd gemaakt dat hij' geroepen ' was door mysterieuze tekens en wonderen,en die zijn naam vestigde door de priesters van de farao in een strijd met magie te overtreffen. Historische verslagen van over de hele wereld laten zien dat tot in de negentiende eeuw paranormale verschijnselen onlosmakelijk verbonden waren met religieuze overtuigingen.In de meeste culturen lijken paranormale gebeurtenissen zoals wonderen ten minste twee doelen te dienen.Aan de ene kant helpt zo'n gebeurtenis de groep om een noodsituatie te ontlopen of brengt zij juist voordeel.Aan de andere kant vestevigt het wonder het geloof in de macht van de goden of hun vertegenwoordigers op aarde.Bij het meer geïnstutionaliseerd raken van de religie,begonnen vooral de leiders van de rooms-katholieke kerk zich te realiseren dat onkritisch geloof in wonderen en andere verschijnselen die we nu paranormaal noemen ook een bedreiging kan vormen voor de orthodoxe visie. - the candidcolored clown they call the sandman... -
Mijn naam is Ozymandios,koning der koningen, aanschouw mijn werken,gij Machtige en wanhoop - Shelly -
Waarheid tegenover het leven.Om de waarheid over onszelf in te zien moeten we het opnemen tegen de gehele mensheid,ook wij zijn er niet van uitgesloten.Onze intellectuele jacht eindigt met een Pyrrhusoverwinning.We begrijpen dat we de gevangenen zijn van wat we zochten. Velen vinden het vreemd en teleurstellend dat iets dodelijk 'verkeerd' in ons niet verslagen of getemd kan worden. Alhoewel ik hoop dat de meeste mensen het toch een stimulerende ervaring zullen vinden. Er is een door de wetenschap nog niet echt verwerkt feitenmateriaal dat een nieuwe grondslag zou kunnen leggen voor het individualisme.Dit feiten-materiaal is ontleend aan het droomleven,aan de toestanden van kunstmatige slaap en aan de onbewuste gebieden van onze geest in het algemeen.Uit die feiten blijkt het bestaan van een boven ons zelfbewustzijn gaande, geestelijke deel van ons wezen,dat noodzakelijk blijkt te zijn voor het organiserend gedeelte van ons lichaam. Ok,we hebben het er al meermalen over gehad,maar op dit punt kun je moeilijk niet de nadruk leggen,men let gewoon niet genoeg op en we blijven stabiel hangen,daar waar een minstens zo'n grote vooruitgang zou moeten zijn als bv.de technische hoogstaande vlucht.Er valt een licht op een hele menigte toestanden,waaronder zowel de alternatieve als de gewoon erkende die de geschiedenis van de beschaving in het algemeen vanuit een andere diepgaandere hoek benaderen. Een mystieke levensbeschouwing blijkt een veel groter deel van de werkekelijkheid te verklaren dan aanvankelijk werd aangenomen.Het vervelendste is dat de rode draad die er doorheen loopt niet uit het oog mag verloren worden om een samenhang niet te onderbreken en ook niet nodeloos uit te rekken,om niet aan duidelijkheid te verliezen.Wat met mystiek bedoelt wordt doet ons nog steeds in een niet onderzocht oerwoud belanden en in de tegenzin van de zogenaamde moderne wetenschap die nog steeds ongaarne dit woud betreedt.Dit valt misschien nog te begrijpen,maar niet meer te rechtvaardigen.Het 'noli me tangere'- niemand rake mij aan - van sommige vaststaande gegevens moet ophouden te bestaan en het besef nog steeds in een geestelijk pionierstelsel te vertoeven meer ingang vinden.De ene vraag roept nog steeds de andere op en het ene antwoord het andere.
- look at the Mona Lisa she's got the smile of the blues -
Beleefd moet je zijn.Vriendelijk.Hun namen onthouden.Informeren naar hun kinderen,hun banen,hun walgelijke liefhebberijen.Tegen het onderdanige aan.Je moet ze bedelven onder geslijm,tot ze niet meer kunnen bewegen.Dan pas sla je beheerst toe.Je laat ze achter met hun kniëen verstrikt in de complimenten,met hun kop verward door de lofprijzingen.Je moet wel slim blijven kijken, zodat ze je weliswaar verachten,maar toch bang voor je zijn.En altijd blijven glimlachen.Beleefdheid is soms een gouden dolk.
Of Adam's first wife,Lilith,it is told (the witch he loved before the gift of Eve) That,ere the snakes,her sweet tongue could decieve, And her enchanted hair was the first gold. And still she sits,young while the earth is old, And,subtly of herself contemplative, Draws men to watch the bright web she can weave, Till heart and beauty and life are in its hold.
The rose and poppy are flowers,for where Is he not found,O Lilith,whom shed scent, And soft-shed kisses and soft sleep shall snare ? Lo!as that youth's eyes burned at thine,so went Thy spell trough him,and left his straight neck bent, And round his heart one strangling golden hair. - Dante Gabriel Rossetti -
De holbewoner zette zijn eerste stap in de evolutie : hij leerde liegen. Het heelal is ontstaan uit kwaadaardigheid,uit de ontploffing van een enorme primaire energie en daarom is vernietiging er het erfdeel van. De aarde is een toevalligheid,een kwak hellevuur met een laagje stolsel errond;de mens is een toevalligheid,een kwak vernietigingsdrift met een laagje civilisatie errond.De gedetermineerdheid van alles wat uit de ontploffing ontstaan is zelfvernietiging.De kwaadaardigheid al of niet in een menselijk omhulsel draagt zijn absolutie zelf mee.Feiten uit het verleden zijn ontsmet : een veldtocht wordt een serie punten op een landkaart,een epidemie een cijfer.Mochten diezelfde feiten nu gebeuren weeft de pers er een hoop zwangere woorden rond,die de lezer de illusie moeten verkopen dat hij iets om die ellende geeft,zolang zijn eigen vel niet in gevaar is natuurlijk. Heeft iemand ooit een slapeloze nacht gehad na het lezen van een boek over middleleeuwse pestepidemieën?Of over de hele troep die momenteel aan de hand is?Jaren later zal de geschiedenisliteratuur het hebben over de waarheid van de doden in Irak,Afganistan,Congo enz.Wat het in werkelijkheid betekent : een cijfer.Zelf blijf je buiten schot want de anderen deugen ook niet.Je kunt de media volgen via achterpoortjes om de werkelijkheid te zoeken : zo sluit je je niet af van de problemen.Het soort openheid dat niets verandert.Uiteindelijk zal onze onverschilligheid tegenover het lot van anderen zich tegen ons keren en dan kan het hele spel opnieuw gespeeld worden.Het bloed dat uit hun mond vloeide is in onze ziel gestold tot schuld.Alhoewel wij geen ziel bezitten.Als er een schuldige gevonden wordt zijn we allemaal schuldig en het begrip schuld opgegeven. Een eeuwigheid van zwarte schuld die in het niets verdwijnt waar hij uit voortkwam.De gevederde slang bijt in zijn eigenstaart.De bekende viscieuze cirkel,zonder vaststaand gegeven,nadat de holbewoner de volgende stap in de evolutie zette en een cathechismus uitvond. Maar : laat ons luisteren naar het fluisteren van de wind en begrijpen dat de ene theorie de andere waard is. - 2x Luc + erfprins -
laat je betrappen met een geheime zonde naakt voor de spiegel trek het je niet aan laat het dan genietend van je afglijden je bent enkel gekoppeld aan jezelf
Je verbaast je niet als je dromen nooit uitkomen,laat staan echt invloed uitoefenen op je leven.'Dromen zijn bedrog'wordt over het algemeen aangenomen.Zou geen enkele functionele waarde hebben volgens filosofische en andere waarden.Het brein ontlasten van een heleboel frustraties niet te na gesproken.De hedendaagse tot de welvaartmaatschappij behorende mens,in tegenstelling tot zogenaamde primitievere volkeren,verwaarloost of ontkent de intuïtieve en andere krachten van zijn rechterhersenhelft die het rationele en logische tot een hersenspinsel herleidt dat enkel een aspekt van het geestelijk denken vormt.Een evenwicht tussen beide hersenfuncties wordt noch gezocht,noch een bepaalde waarde toegekend.Een soort appendicitis dat zonder neveneffecten verwijderd kan worden.Lobotomie en vele andere vormen van een zombiestatus behoren tot het psychiatrische vlak en daar hebben leken niets te zoeken.Specialisten met de nadruk op speciaal heersen hier en divida et impera wordt niet toegepast,of juist wel,onder collega's en op een collegiale manier wel te verstaan.Privé. In de psychoanalyse wordt aangenomen dat de verklaring of betekenis van dromen dusdanig op het persoonlijk vlak ligt dat enkel de zoekende er datgene in kan ervaren wat voor hem betekenis heeft.Analysten kunnen enkel aanwijzingen geven die voor een rustgevende controle kan zorgen, nadien kan het geestelijk labyrinth aan gekristalliseerde of losse,op zichzelfstaande gevoelens getoets worden.Dit kan tot onverwachte resultaten leiden,zeker wanneer de diepere lagen van droomslaap bereikt worden.Het is een feit dat de hersenaktiviteit au fond nooit ophoudt, ook niet bij bewusteloze of in een coma verzeild geraakte personen. Alhoewel de techniek bepaalde hoogtepunten overschreden heeft blijft het een feit dat het bewustzijn nog steeds een groter raadsel vormt dan het onderzoek van de hele kosmos.Onderzoekcentra over de gehele wereld lijken enkel op de tast voort te kunnen gaan,met een van zin verstoken empirisme.Geen enkel resultaat of bescheiden hypothese kan worden geformuleerd.Het individuale bewustzijn verscheen.Darwinisten probeerden hypohetische selectieve voordelen ermee in verband te brengen,verder dan een aardige mythische constructie leidde dit niet.De wereld had zichzelf een oog gecreëerd waardoor het zichzelf kon bestuderen,hersenen die verklaringen zochten.Het draagt niets bij tot de verklaring van het verschijnsel.Het blijft uiterst raadselachtig.Het bewustzijn kan niet met enig anatomisch,biochemisch of cellulair gegeven in verband worden gebracht.Misschien daalde het in vurige tongen op de mensheid neer,maar zelfs in de Bijbel was bewustzijn al aanwezig en een onbestaande god had de hele troep vroeger al geschapen.Ik denk,dus ik ben,of ik verander van mening dus ik denk. Allright,over luciede dromen zal ik het nu nog niet hebben of de merkwaardige resultaten die verschillende vormen van bewuste hypnose en trance voortgebracht hebben.Het gehele artikel blijft doodgewoon een manier om de vraag voor anderen te formuleren,die dan hopelijk hun dagdagelijks denken eens wat uitbreiden.Vooral dit laatste zou heel belangrijk kunnen zijn al was het maar om het luie gemoedige leven eens op en andere manier te bekijken.We staan op veel te veel verschillende sporten van de intellectuele ladder en zijn voorzien van totaal absurde minderwaardigheidscomplexen.We trekken ons in feite niets aan van wat er gebeurt als het ons niet raakt.Nochtans bestaat de mensheid uit één groep individuen die,willen of niet,een eenheid vormen.Elkaar vermoorden, verslinden,beledigen en het beter weten,terwijl we eigenlijk niets weten, mag zo langzamerhand eens ophouden zodat het raadselachtige en voor ieder bereikbare bewustzijn ook eens effectief gebruikt wordt.Verder weet ik het ook niet echt,bekijk het dus maar.
Heeft Jezus echt bestaan ?Het is echt niet nodig de woorden van kristenen aan te nemen om het antwoord hierop te vinden.In hun eigen geschriften maakten de Romeinen melding van een soort rebel en voor moeilijkheden verantwoordelijk zijnde persoon in het heilige land die Jezus genoemd werd. De historicus Tacitus schreef 70 jaar na de veronderstelde dood van Kristus over het bestaan van een groep mensen die zich kristenen noemden.Keizer Nero gaf hen de schuld van de brand die in het jaar 64 Rome verwoestte. Die naam,zo legde Tacitus het uit,komt voort uit Kristus,een man die door de procurator Pontius Pilatus geëxecuteerd werd onder de regering van Tiberius.Hij beschrijft verder hoe het karakter Kristus een tijdelijk,maar hardnekkig soort bijgeloof ontworpen had dat zich later tot in Rome zelf verspreidde. Wat er in Rome gebeurde toen het bijgeloof daar uitbreiding nam wordt door een andere historicus, Suetonius ,beschreven in zijn biografie over keizer Claudius in het jaar 100.Volgens Suetonius was er een man Krestus genaamd die zoveel ontevredenheid en moeilijkheden voor de Joden had veroorzaakt dat Claudius besloot de kristenen uit Rome te verdrijven om aan de veilige kant te blijven. Verschillende referenties over Jezus doken in die tijd op in de Romeinse literatuur.Josephus,de historicus van keizer Domitianus,spreekt over een man die Johannes genoemd werd,een broer van Jezus die ook Kristus genoemd werd. Kortom kunnen we voor zover we het over de geschiedenis van 2000 jaar geleden kunnen hebben was er een man,genaamd Jezus,die in het heilige land leefde,ergens tussen de jaren 26 en 36,in de tijd dat Pilatus over Judea heerste. Zijn volgelingen veroorzaakten later heel wat kopzorgen en moeilijkheden bij de Romeinen. Jezus rebelleerde,veroorzaakte moeilijkheden waarvoor hij ter dood gebracht werd.Zo staat het in de Romeinse kronieken van die periode.
' Please allow me to introduce myself,I'm a man of well and taste.....' - introduction ' sympathy for the devil ' - Jagger/Richards
mindinvestigation in error unvoluntary images coud'nt stand reality for what it's worth lucid dreams without real sence or some changing truth searching for itself in absence lacking existence which does'nt mean anything at all confronted with the everlasting questionmark after all what seems to be or does'nt in countless dimensions flashing trough eachother in vain for ever and ever reaching for a solution that would stand in time or space meaningless for conscience in sublimation an amazing approach for the labyrinth as a riddle
" Ik herrinner me de enorme pijn, en dacht bij mezelf dit moet een hartaanval zijn. Maar toen ging de pijn plotseling weg,en ik voelde me zo vredig.Het volgende was dat ik mezelf in bed zag liggen,alsof ik er vanaf het plafond op neerkeek. De verpleegster kwam binnenrennen - die moet iets gehoord hebben - en keek of alles goed was.Toen greep ze de telefoon en zei zoiets als 'bel een code'. Ik voelde dat ik haar moest zeggen zich geen zorgen te maken daar ik me prima voelde,maar dat lukte niet.Plotseling was ik ergens buiten in een prachtige tuin, met zonlicht en bloemen.Ik liep - of zweefde - naar de ingang van een of andere plaats.Die was helder goudachtig verlicht.Toen zag ik ineens mijn vrouw - ze is al drie jaar dood - daar hoog bij die ingang staan.Toen ik naar haar toe wilde gaan hoorde ik een stem - of dacht een stem te horen - die me zei dat het mijn tijd nog was,dat ik moest teruggaan.Ik wilde niet terug,maar kon niets zeggen.Toen werd alles grijs en het volgende dat ik me herrinner is die jonge dokter met dat ding in zijn handen."
Deze man beschrijft iets dat bekend geworden is als de-bijna-dood-ervaring.BDE. Ooit maar weinig gemeld en meestal afgedaan als een hallucinatie,is deze beleving nu een meer algemene ervaring geworden.Dankzij de wonderen van de medische wetenschap zijn artsen meer dan ooit in staat mensen uit de klauwen van de dood te halen,of ze dat nu willen of niet.Daardoor worden er nu vaak verhalen verteld die ervaringen weergeven met een soort hemels tintje of iets dergelijks. Hoewel er pas sedert het midden van de jaren '70 onderzoek naar deze ervaringen worden gedaan liggen de wortels van dit werk in 1959 en 1960,uitgevoerd door dr.Karlis Osis,voor de Parapsychologic Foundation in New York.In het voetspoor van enkele oude psychical researchers meende Osis dat er wel eens dat er weleens een aanwijzing voor het oplossen van het vootbestaansvraagstuk zou kunnen worden verkregen via die 'sterfbedvisioenen'.Meestal worden die visioenen wegverklaard als bijproducten van steeds mnder goed functionerende hersenspinsels.Hee vaak lijken de verklaringen van de stervende juist het tegendeel te beweren.Osis meende dat die BDEs systematisch onderzocht moesten worden en stuurde een vragenlijst naar 5000 artsen en 5000 verpleegkundigen.Een veel belovende respons leidde tot een omvangrijke collectie onderzochte gevallen. Nu staan we op dat gebied al veel verder en literatuur erover is zeker niet hetgene dat ontbreekt.Vooral het feit dat het niet altijd zieken of stervenden zijn die zoiets ervaren, maar door kerngezonde en intelligente personen als een onontbeerlijke geestelijke herbronning worden gezien die na de ervaring automatisch geschiedt.
Anderen zaten terzijde op een heuvel teruggetrokken in verhevener gedachten en redeneerden fel over voorzienigheid,voorwetenschap,wil en lot vaststaand lot,vrije wil,absolute voorwetenschap maar vonden geen uitweg verdwaald in kronkelende doolhoven.
Ver hier vandaan rolt een stille,trage stroom Lethe,de rivier der vergetelheid,haar waterlabyrinth en wie eruit drinkt : vergeet voortaan zijn vorige staat en wezen,verget vregde en verdriet,genot en pijn. - Milton /Paradise lost -
The comets have such space to cross, such coldness,forgetfulness, so your gestures flake off - warm and human,then their pink light bleeding and peeling trough the black amnesias of heaven
De kometen moeten zoveel ruimte doorkruisen zulke koude vergeetachtigheid dat je gebaren afschilferen - warm en menselijk,hun roze licht dan bloedend en vervellend door de zwarte amnesiën van de hemel. - Sylvia Plath /the night dances -
Hebben wij het ook ? Ja,we hebben Antwoorden,en weten niet van waar, echo's van gene zijde van het graf, Herkende Intelligentie ! Zulke terugkaatsingen vangt ons innerlijk oor van ver.Luister,peins,koester ze want van het zijnde - van het zijnde zijn zij.
Ik heb de grote kristallen bal meegebracht, wie kan hem tillen ? Kun je de grote eikel van licht binnentreden ? Maar schoonheid is niet waar het om gaat, mijn fouten en mislukkingen liggen om mij heen, ik kan zeniet doen samenhangen, waar geen soort liefde is,is er niets.
De waarheid ligt ergens in het midden,omringd door andere leugens
Dood is wakker worden aan de verkeerde zijde van je dromen.
Genade of geen genade ? Ik hoorde niets, mijn oren waren geknapt, ik zag niets, mijn ogen waren dichtgenaaid, mijn geest had afgehaakt. Totaal.
Sombere,sombere blues zijn absinth voor mij vannacht.
'Je bent verdwaald' 'Ik weet het' 'Opnieuw' 'Opnieuw'
Als hij zijn hoed uitsteekt vangt hij een munt en verheugt zich over het feit dat het geen koper is maar puur goud. Zou kunnen gebruikt worden voor een manchetknoop of om iets te kopen Hoewel om je de waarheid te zeggen er was nooit echt een munt en trouwens ook geen hoed.
There are not leaves enough to crown to cover,to crown,to cover - let it go - the actor that will at last declaim our end.
Er zijn niet genoeg bladeren om hem te kronen te bedekken,te kronen,te bedekken - laat maar de acteur die tenslotte ons einde zal declameren..
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. Het hart heeft zijn redenen die de rede niet kent.
Je vois q'infini par toutes les fenêtres. Door alle vensters zie ik slechts oneindigheid.
Inzichten,denkbeelden zweven geruisloos door het ijle,worden soms geplukt, en dan al dan niet zinvol of in schoonheid gematerialiseerd.Sommige gedachten zoals enkele van C.Jung staan er zowel letterlijk als figuurlijk.Maar over het algemeen moet je eerder op het intuitieve afgaan.Het onbewuste voornamelijk in de rechterhelft van je hersenen zetelend drukt zich op een andere wijze uit dan op het pragmatisch logische.Symbolen en beelden die je toelaten je geest beter te doorgronden.
We moeten een gebouw beschrijven en verklaren waarvan de bovenste verdieping in de 19de eeuw werd opgericht,de benedenverdieping uit de 16de eeuw stamt,en zorgvuldig onderzoek van het metselwerk onthult dat het opnieuw werd opgebouwd uit een 11de eeuwse woontoren.In de kelder ontdekken we Romeinse fundamenten en onder de kelder een dicht gegooide grot,waar in de vloer stenen werktuigen werden gevonden en restanten van de fauna uit de ijstijd in de lagen eronder. Dat zou een beeld schetsen van onze geestelijke structuur. C.G.Jung /Geest en Aarde
Door wijsheid wordt een gebouw gebouwd en door begrip opgericht en door kennis zulen de kamers gevuld worden met alle heerlijke en kostbare dingen.
Een plek,zoals een familiehuis,bestemd om mannen en kinderen in te zetten, om hen vast te houden op een plaats die voor hen gemaakt is,om hun ontsporen in te perken en hen af te leiden van hun zin voor avontuur en ontsnapping die eigen is sedert het begin der tijden.
Laten we ook de labyrinthen bespreken,wel het meest wonderbaarlijke werk,waar de mensen hun geld aan besteed hebben,maar niet,zoals men allicht meent,verzonnen. In de labyrinthen van mijn geest kom ik gekristallisserde gevoelens tegen, Stuk kan ik ze niet slaan.Ze niet vernietigen.Ze zijn er gewoon.Teveel. Het verband tussen geestelijke en materiële labyrinthen is reeds een doolhof op zichzelf
Hij richtte zijn blik op mij en leidde me weg naar het paleis van Irkalla, de koningin der duisternis,naar het huis waarvan niemand die het betreedt ooit terugkeert,langs de weg waarvan geen terugkeer mogelijk is. 'Daar is het huis waar de mensen in duisternis zitten;stof is hun voedsel en klei hun vlees.Ze zijn gekleed als vogels met vleugels voor bedekking.Ze zien geen licht,ze zitten in duisternis...' - Gilgamesch Epos -
Ik mis ontelbare schimmen,ze waren zo fijn,zo moeilijk weer te geven in kleurloze woorden.
En wie bent u dan wel ? 'Slechts een deel van die kracht die steeds het goede doet en daarvan kwaad verwacht.' Lopend tussen wandelende lijken,grote menigten doden,die allemaal weigeren toe te geven dat ze het gehad hebben,lijken die doorgaan met zich te gedragen als levende mensen.Gewoon niet beseffen dat ze leven niet als leven herkennen.Tant pis.
Se perdre en soi-même.Tristesse.Solitude.Rien à espérer.Rien à gagner.Jouissance exclucivement artificielle,courronné par l'impuissance. Apprendre à vivre avec sa maladie.Ce n'est même pas une maladie, mais une bêtise voilée. Heureusement ce n'est pas toujours le cas :
onbestemd gevoel verdeeld en nooit heersend gewoonlijk onopvallend belangrijk in schijn jezelf ergens in verliezen zonder egocentrisme niemand om je heen tijdelijk enkel in je hoofd en rationeel onwetend opgaan in een in feite vreemde ervaring die de eenzaamheid als alleenzijn ontkent nabijheid laat je enkel toe als je wilt dat soort vrijheid
Here we go again.Het quadraat van de hypothenusa van een rechthoekige driehoek is gelijk aan de som der quadraten der rechthoekszijden.Ik zal opgaan naar het altaar van god,naar de god van mijn vreugde.Allen schijnen ze te weten waar ze mee bezig zijn,hebben iets te doen dat opéén of andere manier de moeite van het doen waard blijkt te zijn,zelfs zin heeft.Ego,over een geestelijk vacuüm beschikkend,verveling tot de allerhoogste top verheven,kom erin de verste verte niet achter wat het zijn op zichzelf de bedoeling van dat zijn zou mogen wezen.Je wordt er doodmoe van.Het is uitraard wel duidelijk dat doordat wij over uiterst beperkte middelen van inzicht beschikken - gezien de beperktheid van ons menselijk verstand - er au fond gezien helemaal geen reden of bedoeling hoeft te bestaan die wij kunnen begrijpen,laat staan doorgronden,maar toch lopen erhier velen rond alsof ze het allemaal zelf bedacht of uitgevonden hebben,terwijl anderen doodgewoon en ergens uiterst natuurlijk niet weten wat er aan de hand is en toch totaal geen besef hebben van het feit dat de mogelijkheid bestaat het zich af te vragen.Zalig de armen van geest,want zij zullen.....Armen van geest?Rijken van geest en overlevende Neanderthal die blijkbaar aan puur bestaan bevrediging kunnen ontlokken.
Zahir is Arabisch en betekent : zichtbaar,aanwezig,onmogelijk om onopgemerkt te blijven.Iets wat of iemand die,wanneer we ermee in contact komen,langzaam beslag legtop onze gedachten zodat we ons uiteindelijk op niets aanders kunnen concentreren.Dit kan men zien als heiligheid of waanzin.Heiligheid als waanzin of omgekeerd.
Iedere man,iedere vrouw is verbonden met die energie die door velen liefde genoemd wordt,maar die in werkelijkheid de oermaterie is waaruit ons universum werd opgebouwd.Het is energie die niet gemanupileerd kan worden : zij is het die ons leidt,en al wat we in dit leven leren danken we aan haar.Als we haar proberen te richten op wat wij willen,is het resultaat vaak wanhoop,desillusie,frustratie - want zij is vrij en ontembaar.Gewoolijk brengen we ons leven door met te beweren dat we van die of die houden,van dit of dat,terwijl we in werkelijkheid eerder lijden omdat we,in plaats van deze energie in haar volheid te aanvaarden,haar proberen in te perken om haar maar in het leventje te kunnen persen dat wij voor onszelf voor ogen denken te hebben.
De ' acomodador ' : in ons leven is er steeds een gebeurtenis aan te wijzen,die er de oorzaak van is dat we gestopt zijn ons verder te ontwikkelen.Een trauma,een nederlaag die bijzonder bitter was,een teleurstelling in de zogenaamde liefde,zelfs een overwinning die we niet als dusdanig herkennen leidt er ons dan toe de moed te veliezen en niet verder te gaan.De psychiater,de psycholoog of de sjamaan die zijn inzicht als kracht wil ontwikkelen,moet zich allereerst bevrijden van dit ' acomodadorpunt ',daartoe moet hij zijn leven de revue laten passeren om te ontdekken waar dat punt zich bevindt. - naar P.C. -
; my heart is an organ of fire and I would become your obligee if your wish became granted ' cause deep in the caves of my mind there"s too much fear for the devils in my soul Luc D.
Je kunt je weleens afvragen of je ooit een guillotine,een galg of een electrische stoel zou kunnen aanbidden.Cicero schreef dat het kruis een ' afgrijselijke straf ' was : voordat de dood intrad veroorzaakte hij vreselijke pijn.Tegenwoordig lopen velen nog altijd met zo'n ding op hun borst,hangen het in hun slaapkamer aan de muur, bekijken het als een religieus symbool,vergeten dat het gewoon om een martelwerktuig gaat. Zoals ze ook na tweeënhalve eeuw besloten dat er een einde moest komen aan de heidense feesten bij de zonnewende in de winter,als de zon het verst van de aarde staat.De apostelen en hun opvolgers hadden het te druk met het verspreiden van de boodschap van Jezus,en over het ' natalis invict solis ',het mitraïsche feest van de geboorte van de zon,op 25 december,daarover maakten zij zich geen zorgen. Tot een of andere bisschop besloot dat deze zonnewendefeesten een bedreiging voor het geloof vormden.Daardoor zitten we nu met nachtmissen,kerststalletjes, cadeautjes,preken,plastic babytjes in kribbetjes van hout.Dit ter meerdere glorie van de vermenstelijke versie van een god die nu op die bewuste dag geboren werd. En uiteraard niet te vergeten : de kerstboom.Het was natuurlijk weer een heilige, Sint Bonifatius die een ritueel christianiseerde dat gewijd was aan de god Wodan, toen die nog een klein kind was.De Germanen legden eenmaal per jaar rondom een eik geschenken neer opdat hun kleine kinderen die vol vreugde zouden vinden en aldus ook Wodan blij en tevreden stelden. Die dingen weten doet er natuurlijk niets toe,mensen doen hun best zich niets te herinneren,om het immense magisch potentieel waarover ze beschikken niet te aanvaarden.Het zou immers hun huidig georganiseerd univerum uit zijn evenwicht halen.Zou daardoor een gemis,zelfs zijnsverdriet vandaan komen ? In ieder geval, merry christmas.