The night he was born,they swore the moon turned the fire red,blazing red, the sign that a voodoochild was born,blessed or damned with strange occult powers.Faired or worshipped by the members of the clan.An 'Obeah-man'. Jaren later was er een rituele plechtigheid bij het Kumina-volk in Zuid-Oost Jamaica,de stam waar de Obeah-man geboren was.Bongo,het voodoo-child had reeds lang allerlei beproevingen moeten doorstaan,die een gewoon mens nooit aan zou kunnen en tekenen van zowel genezing als betovering vertoond. Vrees was vooral wat hij bij mensen en dieren opriep.De ceremonie,toen hij achttien jaar werd,was groots opgevat,begon tijdens de schemering waar de clan vreemde brouwels dronk,die een hallucinerende werking hadden.Een vuur was het centrum waaromheen de dansers op en af sprongen op de maat van veemde roffels en percussiesound. Het eigenaardige was het feit dat twee blanken de ceremonie mochten bijwonen.Het was 1971 en Joseph Long,een medisch antropoloog,begeleidde een plaatselijke arts om de tranceplechtigheid te observeren. Toen de dansers op een eigenaardige manier tot een andere wereld schenen te behoren,viel het de artsen op dat de Obeah-man onafgebroken sexuele avances naar een dansende in trance verkerende priesteres maakte,die ze stelselmatig, zelfs soms onbewust allemaal afwees.De Obeah-man veranderde de kleur en sprongen van zijn trancedans en bleek een ander soort ritueel uit te voeren dan de anderen.Plotseling viel de priesteres neer in een trance waar ze niet meer uit tevoorschijn scheen te kunnen komen Alle gebruiken van de deelnemers om haar te wekken faalden. De arts onderzocht haar en nadat hij in twee uur geen verandering had waargenomen,eiste hij haar naar een ziekenhuis mee te mogen nemen.Hij deed dit en keerde terug om het einde van de ceremonie te aanschouwen.Zowel Long als de dokter bezochten haar om twee uur s'nachts in het ziekenhuis,en de priesteres was nog steeds in trance.Haar ademhaling was normaal,en haar pupillen leken eveneens normaal en reageerden normaal.Ze stierf om zes uur s'nachts met volgens het ziekenhuisverslag geen verdere symptomen. Uiteraard bestaan er verscheidene al of niet stompzinnige verklaringen voor zo'n dood door beheksing.Het meest gebruikelijke is suggestie,het slachtoffer deelt het geloof en de macht van de dader,de effectiviteit van beheksing en sterft letterlijk aan een overweldigende angst,extreme stress.Bij veel gemeenschappen waar sjamanen,tovenaars,de boventoon voeren is eerder het tegenovergestelde waar. Wanneer de beheksing van het slachtoffer samenvalt met sociaal isolement,zou het slachtoffer,uitgebannen uit een geïsoleerde samenleving,een soort zelfmoord kunnen plegen.Er zijn echter vele verslagen van dood-door-beheksing uit gemeenschappen waar het juist heel belangrijk is dat het slachtoffer niet weet dat het behekst is,uit vrees dat hij of zij stappen zou kunnen ondernemen om de aanval te pareren. Deze gevallen zouden juist tegen de rol van stress en isolement pleiten,en daarmee vormen zij een deel van een grote groep verslagen die geen bevredigende medische of psychosociale verklaring hebben. Evenals bij paranormale geneeswijze,wil het ontbreken van een normale verklaring niet zeggen dat er iets paranormaals gebeurt,hoewel de vermoedens intrigerend zijn. Het betekent dat er nog een klasse vreemde verschijnselen bestaan die nog aan een diepgaander onderzoek toe zijn.
Life's just a dream on the way to death but I saw death returning from the veils of tears. Luc1/x .
Reacties op bericht (1)
21-02-2006
uw blog
Met alle rescept en waardering: uw blog heeft te kleine lettertjes; wit op zwart leest slecht en ik houd niet van lange vertellingen. Dit is geen kritiek, alleen een raadgeving.
Met groetjes van
Popilius
21-02-2006 om 16:38
geschreven door popilius
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek