Inhoud blog
  • Requiem
  • Cogito ergo sum
  • viribus audax
  • Ydille
  • gratia plena
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    zijn
    het blijft de vraag
    16-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voodoo
    The night he was born,they swore the moon turned the fire red,blazing red,
    the sign that a voodoochild was born,blessed or damned with strange occult
    powers.Faired or worshipped by the members of the clan.An 'Obeah-man'.
    Jaren later was er een rituele plechtigheid bij het Kumina-volk in Zuid-Oost
    Jamaica,de stam waar de Obeah-man geboren was.Bongo,het voodoo-child
    had reeds lang allerlei beproevingen moeten doorstaan,die een gewoon mens
    nooit aan zou kunnen en tekenen van zowel genezing als betovering vertoond.
    Vrees was vooral wat hij bij mensen en dieren opriep.De ceremonie,toen hij
    achttien jaar werd,was groots opgevat,begon tijdens de schemering waar de
    clan vreemde brouwels dronk,die een hallucinerende werking hadden.Een
    vuur was het centrum waaromheen de dansers op en af sprongen op de maat
    van veemde roffels en percussiesound.
    Het eigenaardige was het feit dat twee blanken de ceremonie mochten
    bijwonen.Het was 1971 en Joseph Long,een medisch antropoloog,begeleidde
    een plaatselijke arts om de tranceplechtigheid te observeren.
    Toen de dansers op een eigenaardige manier tot een andere wereld schenen te
    behoren,viel het de artsen op dat de Obeah-man onafgebroken sexuele avances
    naar een dansende in trance verkerende priesteres maakte,die ze stelselmatig,
    zelfs soms onbewust allemaal afwees.De Obeah-man veranderde de kleur en
    sprongen van zijn trancedans en bleek een ander soort ritueel uit te voeren dan
    de anderen.Plotseling viel de priesteres neer in een trance waar ze niet meer uit
    tevoorschijn scheen te kunnen komen Alle gebruiken van de deelnemers om haar
    te wekken faalden.
    De arts onderzocht haar en nadat hij in twee uur geen verandering had
    waargenomen,eiste hij haar naar een ziekenhuis mee te mogen nemen.Hij deed
    dit en keerde terug om het einde van de ceremonie te aanschouwen.Zowel Long
    als de dokter bezochten haar om twee uur s'nachts in het ziekenhuis,en de
    priesteres was nog steeds in trance.Haar ademhaling was normaal,en haar
    pupillen leken eveneens normaal en reageerden normaal.Ze stierf om zes uur
    s'nachts met volgens het ziekenhuisverslag geen verdere symptomen.
    Uiteraard bestaan er  verscheidene al of niet stompzinnige verklaringen voor zo'n
    dood door beheksing.Het meest gebruikelijke is suggestie,het slachtoffer deelt het
    geloof en de macht van de dader,de effectiviteit van beheksing en sterft letterlijk
    aan een overweldigende angst,extreme stress.Bij veel gemeenschappen waar
    sjamanen,tovenaars,de boventoon voeren is eerder het tegenovergestelde waar.
    Wanneer de beheksing van het slachtoffer samenvalt met sociaal isolement,zou het
    slachtoffer,uitgebannen uit een geïsoleerde samenleving,een soort zelfmoord kunnen
    plegen.Er zijn echter vele verslagen van dood-door-beheksing uit gemeenschappen
    waar het juist heel belangrijk is dat het slachtoffer niet weet dat het behekst is,uit
    vrees dat hij of zij stappen zou kunnen ondernemen om de aanval te pareren.
    Deze gevallen zouden juist tegen de rol van stress en isolement pleiten,en daarmee
    vormen zij een deel van een grote groep verslagen die geen bevredigende medische 
    of psychosociale verklaring hebben.
    Evenals bij paranormale geneeswijze,wil het ontbreken van een normale verklaring
    niet zeggen dat er iets paranormaals gebeurt,hoewel de vermoedens intrigerend zijn.
    Het betekent dat er nog een klasse vreemde verschijnselen bestaan die nog aan een
    diepgaander onderzoek toe zijn.

    Life's just a dream on the way to death
    but I saw death returning from the veils of tears.
                                                                                Luc1/x
    .



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    21-02-2006
    uw blog
    Met alle rescept en waardering: uw blog heeft te kleine lettertjes; wit op zwart leest slecht en ik houd niet van lange vertellingen. Dit is geen kritiek, alleen een raadgeving. Met groetjes van Popilius

    21-02-2006 om 16:38 geschreven door popilius




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten

    Inhoud blog
  • Requiem
  • Cogito ergo sum
  • viribus audax
  • Ydille
  • gratia plena
  • Ave
  • Lunch
  • Begoocheling
  • Sasanguie
  • Proserpine
  • CVA 2
  • Najade
  • Tangerine
  • CVA
  • Cave !
  • Oxymoron
  • Innerlijk
  • Vae Victis
  • Dageraad
  • Woe-Wei
  • Ecce homo II
  • Eenvoud
  • meditatie
  • Monatarism
  • het brein
  • Etiquette
  • R.I.P.
  • Tantum ergo
  • Orakel
  • Ozymandios
  • haiku
  • Lilith
  • Myxomatose
  • vox clamantes
  • Jezus
  • Psychotrip
  • Merveille Arabe
  • BDE
  • illusoire varia 2
  • illusoire varia 1
  • She..
  • Ecce homo
  • Credo
  • Zahir +
  • Bizarre
  • quantumtheorie
  • so sweet
  • Bezinning
  • Vluchtige ontmoeting
  • les fleurs du mal
  • ashes to ashes
  • Puritanisme
  • Voodoo
  • prins & tovenaar
  • Goethe's ghosts
  • Sex en dood
  • Verlangen
  • Females
  • Dreams
  • Djungelboek R.Kipling
  • Pseudo-death
  • Something different
  • emotional rescue

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!