Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
02-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat 600
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat 600
Op de tentoonstelling die in Genève in het voorjaar van 1955 zijn poorten opende, stond een geheel nieuwe Fiat, de 600. Een ruime maar toch kleine wagen. De wagen had zijn (lawaaiige) watergekoelde motor achterin. Dit werd één van de meest succesvolle Fiats, want toen de 600 in 1960 door de 600 D werd opgevolgd, had de fabriek er al bijna één miljoen stuks van verkocht. Vanaf '64 scharnieren de portieren aan de voorzijde. In Spanje bouwde men het model nog tot 1973 en in voormalig Joegoslavië tot 1986. Puristen kiezen uitsluitend voor de Fiat-versie.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 633 en 767 Vermogen: 22/4600 en 29/4800
Topsnelheid: 100 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1955-1969 Productieaantallen: 2.452.107
 

02-03-2007 om 13:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vw karmann
Klik op de afbeelding om de link te volgen VW Karmann-Ghia 
Het idee om het Kever-chassis van een speciale carrosserie te voorzien, was niet nieuw. Ook de Turijnse firma Ghia ontwierp een dergelijke wagen en toen Wilhelm Karmann hem onder ogen kreeg, was hij zo onder de indruk dat hij het Volkswagen-management wist te overtuigen de auto in serie te gaan bouwen. Karmann in Osnabrück bouwde de carrosserieën. Evenals de VW cabriolet werd ook dit model steeds technisch aangepast en verbeterd. De prijzen voor cabrio's liggen de helft hoger.
 
 
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1192, 1285, 1493 en 1584 Vermogen: 34/3600-54/4000
Topsnelheid: 110-140 Chassis: centrale buis
Productiejaar: 1955-1974 Productieaantallen: 364.401 en 80.899
 

02-03-2007 om 09:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bmw 507 touring
Klik op de afbeelding om de link te volgen BMW 507
Het is vrijwel zeker dat BMW aan alle gebouwde 507's geld verloren heeft. Maar wat voor een auto! Weer was de wagen op de tekentafel van Graf Goertz ontstaan en weer was het gelukt een ongelooflijk mooie wagen te bouwen. In tegenstelling tot zijn grote concurrent, de Mercedes 300 SL, heeft de BMW ondanks zijn aluminium carrosserie geen grote racegeschiedenis geschreven. Wat de huidige prijzen betreft, kan deze snelle BMW aardig meekomen. Maar ook hier leidt de 300 SL nog steeds.
 
 
Soort: cabriolet en coupé Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 3168 Vermogen: 150/5000
Topsnelheid: 220 Chassis: aluminium/afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1955-1959 Productieaantallen: 252
 

02-03-2007 om 09:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nsu prinz
Klik op de afbeelding om de link te volgen

NSU 1000 TT TTS

In 1965 verscheen de NSUprinz-gezinsauto,de 1000TT & de TTS-uitvoering.
dit waren wolven in schaapsvel,die het de concurentie op de circuits  behoorlijk moeilijk konden maken.
de motoren hadden inhouden varierend van 996 tot 1177cc en vermogens van 55 tot 70 pk.
maar het waren nog steeds vierpersoonsgezinsautos, die zeer sportief reden,maar er gewoon uitzagen,dit in tegenstelling tot de sport-prinz.

de TTS verscheen in 1967,was voor de 1.0-liter klasse gebouwd en had een motor met 996cc en 70pk/6200tpm. 

02-03-2007 om 00:00 geschreven door skodaman


01-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opel rekord coupe
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel Rekord 
De opvolger van de Rekord P2, de Rekord A, was er niet groter, breder of hoger op geworden maar desondanks zag hij er wel plomper uit. Weer was er mechanisch niets veranderd en weer kon men de wagen in verschillende carrosserievarianten kopen. In de Rekord L en in de coupé leverde de motor weer 67 pk. Voor diegenen die graag een snellere Rekord hadden, ontstond in maart 1964 de Rekord 6 waarin men de motor van de Kapitän had gemonteerd. De firma Karl Deutsch in Keulen bouwde op basis van de coupé een cabriolet.
 
 
Soort: coach, sedan, stationcar, coupé en cabriolet Aantal cilinders: 4 en 6
Cilinderinhoud: 1488, 1680 en 2605 Vermogen: 55/4500-100/4600
Topsnelheid: 130-170 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1963-1965 Productieaantallen: 864.197
 

01-03-2007 om 23:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 300 sl coupe
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 300 SL Coupé
Onder de naoorlogse droomauto's neemt de 300 SL een eerste plaats in. Deze wagen was een directe afstammeling van de raceauto waarmee races zoals de zware Carrera Panamericana gereden waren. Hij verleende zijn eigenaar het image 'boven Jan' te zijn en kostte niet veel minder dan een kleine bungalow. Van de 1.400 gebouwde coupés waren er 29 met een aluminium carrosserie en dat juist deze nu onbetaalbaar zijn, moge duidelijk zijn. 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2996 Vermogen: 215/5800
Topsnelheid: 220-250 Chassis: buizenchassis
Productiejaar: 1954-1957 Productieaantallen: 1.400
 

01-03-2007 om 17:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 300 sl
Klik op de afbeelding om de link te volgen

01-03-2007 om 17:26 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIAT 1800 SEDAN
Klik op de afbeelding om de link te volgen

FIAT 1800 SEDAN SPECIAL





interieur

 TYPE:
 1800 Special
 Motor aantal cilinders:
 6 
 inhoud in cc
 1795
 boring x slag in mm
 72 x 73,5
 SAE pk
 85
 Din pk
 75
compressie
 8,8 : 1
koppel onderstelw ielbasis in mtr
 2,65 
spoorbreedte voor
 1,34
 spoorbreedte achter
 1,307
 remmen voor
 trommels
 remmen achter
 trommels
  topsnelheid
 140
 

01-03-2007 om 12:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volvo pv 544
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo PV 544
In 1958 loste de PV 544 zijn voorganger af. Hij bood nu ruimte aan vijf personen, had een nieuw dashboard en een voorruit die uit één stuk glas bestond. Voor 1961 werden er belangrijke modificaties aangebracht, want toen kregen de wagens - ze hadden bewezen ook als rally-auto heel goed bruikbaar te zijn - een nieuwe motor en een 12 i.p.v. 6-volts installatie. De B 18-motor had nu vijf hoofdlagers, terwijl de B-16 er maar drie gehad had. De 544 heeft bewezen een uiterst robuuste wagen te zijn die erg lang mee kan gaan, net als zijn voorganger.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1580 en 1780 Vermogen: 60/4500 tot 95/5600
Topsnelheid: 145-160 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1958-1965 Productieaantallen: 246.995
 

01-03-2007 om 10:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.simca vedette
Klik op de afbeelding om de link te volgen Simca Vedette
In 1954 kon Simca de Franse Ford-fabriek overnemen en in dat pakket zat ook de Ford Vedette, een ruime vierdeurs wagen die gedeeltelijk in Detroit ontworpen was. Simca bouwde de auto verder onder namen als Trianon, Versailles, Beaulieu, Chambord en Marly. De wagen was groot genoeg voor een flinke familie. Jammer was dat de motor met zijn zijkleppen vrij ouderwets was. Er kwam ook een Ariane uit, die dezelfde carrosserie had van de overige ex-Fords maar naar keuze de viercilindermotor van de Aronde P60 of de V8. Zeer roestgevoelige auto's.
 
 
Soort: sedan en stationcar Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 2351 Vermogen: 80/4400-84/4800
Topsnelheid: 140 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1955-1961 Productieaantallen: 166.895
 

01-03-2007 om 09:59 geschreven door skodaman


28-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.panhard pl 17
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard PL17 
In 1961 kostte een Panhard PL17 sedan in Nederland fl. 6.850,- en de cabriolet-uitvoering de helft meer. Dat was een hele prijs, want voor hetzelfde geld kon men twee Volkswagen Kevers kopen. Maar de PL17 bood natuurlijk wel een heel ander rijplezier. De wagen was ruim genoeg voor de hele familie en de kofferbak groot genoeg voor de vakantiebagage. De cabriolet kon met de standaard luchtgekoelde kopklepmotor of met de motor uit de Tigre geleverd worden. Tegenwoordig zijn deze cabrio's pittig geprijsd. Ook in Frankrijk zelf.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 850 Vermogen: 42/5250 en 50/5750
Topsnelheid: 130 en 145 Chassis: platformchassis
Productiejaar: 1960-1963 Productieaantallen: ca. 600
 

28-02-2007 om 23:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opel gt/j
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel GT
De Opel GT was al in 1965 op de tentoonstelling in Frankfurt te zien, maar toen sprak de fabriek nog van een 'droomauto'. In 1968 ging de wagen echter - in Frankrijk - in productie, eerst met een kleine maar later met een 'echte' motor. De GT 1100 bleef maar tot in 1970 in de verkoop en in 1971 verscheen de GT/J met minder chroom en een goedkoper interieur. Helaas zijn er in onze streken nogal wat van deze mini-Corvettes gruwelijk vertimmerd. De hiernaast vermelde prijzen zijn voor de 1900-modellen en het betreft exemplaren in originele staat.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1078, 1897 Vermogen: 60/5200 en 90/5100
Topsnelheid: 155-185 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1968-1973 Productieaantallen: 3.573 en 99.800
 

28-02-2007 om 14:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault dauphine
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault Dauphine
Technisch was de Dauphine op de 4CV gebaseerd, maar de carrosserie was geheel nieuw geconstrueerd. Het was een ruime vierpersoonswagen met een grote kofferruimte boven de vooras. De Dauphine bleek bijzonder geschikt voor de racerij. De fabriek bouwde 2.500 exemplaren van de Dauphine 1093 voor dit doel en Amedée Gordini moet er beduidend meer voor zijn rekening genomen hebben. Die sportieve versies doen nu het dubbele of meer in prijs. Let bij originele exemplaren op roestvorming.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 845 Vermogen: 30/4200 tot 49/5600
Topsnelheid: 115-145 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1956-1968 Productieaantallen: 2.120.220
 

28-02-2007 om 12:38 geschreven door skodaman


27-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault 3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault R3 & R4
De Renault 3 was een voorganger van de Renault 4, die alleen in 1961 en 1962 gebouwd werd, en alleen in Frankrijk werd aangeboden. De auto was voorzien van een kleinere motor (600cc), waardoor het aantal "fiscale PK's" (die in Frankrijk de wegenbelasting bepaalden) niet vier, maar drie was. De auto werd hierdoor goedkoper in gebruik.
De Lelijke Eend had bijvoorbeeld twee fiscale PK's: Deux Chevaux (Twee paarden), 2CV.

Renault R3 & R4
Met de R4, in een goedkope exportuitvoering ook R3 genaamd, kwam Renault met een nieuw model met de motor voorin. Hij wordt beschouwd als Renaults pendant voor de 2CV van Citroën. De nieuwe auto had een onopvallende functionele carrosserie en, naar de trend der tijd, voorwielaandrijving. Hoewel de R4 motorisch steeds verbeterd werd, bleef het grondprincipe van de wagen onveranderd tot eind '92. De hiernaast vermelde prijzen slaan op de oudere typen met kleine grille. Vanaf 1980 was er een GTL met een 1108 cc motor.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 603, 747, 845, 956 en 1108 Vermogen: 23/4800-34/5000
Topsnelheid: 95-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1961-1992 Productieaantallen: 8.126.200

 

 

 


 

27-02-2007 om 23:16 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat abarth 595
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat-Abarth 595
Deze kleinste en goedkoopste Abarth was meer voor de straat dan voor het circuit bestemd. Op een afstand was de wagen nauwelijks van een gewone Fiat 500 te onderscheiden, maar met zijn sterke motor kon hij het opnemen tegen auto's van de middenklasse. Ze zijn tegenwoordig nog prima geschikt voor historische races, maar veel zullen er niet meer over zijn. Kijk uit voor 'ver-Abarthe' gewone 500's. Zeer zeldzaam zijn de 500-tjes met een body van Zagato. De onderdelenvoorziening is goed.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 594 of 695 Vermogen: 27/5000, 32/4900 en 38/5200
Topsnelheid: 120 tot 140 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1963-1971 Productieaantallen: niet bekend
 

27-02-2007 om 20:12 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.trabant p50
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant 500, 600 & 601
De eerste Trabant begon zijn loopbaan onder de codenaam P50. Dat was in november 1957. In Zwickau en wel bij de VEB Automobilwerke Sachsenring. Oostduitsers stonden jarenlang op een wachtlijst, voordat ze een Trabant mochten kopen. Gelukkig zijn die tijden voorbij. In hoog tempo verdwijnen de wagentjes uit het straatbeeld in die streken. De wagen die indertijd door zijn eigenaren vol liefde 'Trabi' genoemd werd, is bij ons tegenwoordig ook geen onbekende meer. Leuk is de Tramp, een mini-jeep die vanaf 1978 aangeboden werd.
 
 
Soort: coach en stationcar Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 500 en 594 Vermogen: 18/3750 en 26/4200
Topsnelheid: 85-100 Chassis: kunststof/afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1956-1991 Productieaantallen: >3.000.000
 

27-02-2007 om 19:10 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.morris minor
Klik op de afbeelding om de link te volgen Morris Minor Traveller
In 1953 was de Minor ook als kleine stationcar te koop. Zijn houten achterhelft deed denken aan de Amerikaanse Woodies uit de jaren veertig. Deze houten delen waren een deel van de zelfdragende constructie, zodat ze niet verrot mogen zijn. De hier niet beschreven bestelwagen en Pick-ups hadden een stalen chassis waarbij dit probleem dus niet kon optreden. Voor de restauratie van de Travellers zijn prachtige houtwerksets in de handel. Er zijn alleen tweedeurs Travellers geleverd.
 
 
Soort: stationcar Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 803, 948 en 1098 Vermogen: 30/4800, 37/4750 en 48/5100
Topsnelheid: 100-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1953-1954 en 1959-1971 Productieaantallen: 215.328
 

27-02-2007 om 19:07 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfa giulia super
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo Giulia
In 1962 kwam Alfa met een 1,6 liter viercilindermotor uit, waarmee de Giulia-serie geboren was. De eerste exemplaren van de Berlina hadden nog vier trommelremmen, een stuurversnelling een een doorgaande voorbank, maar al heel gauw werd de auto tot sportieve gezinswagen omgetoverd. Fervente verzamelaars houden beide ogen open naar de Giulia Ti Super waarvan er in 1963 en 1964 501 stuks gemaakt werden. In 1974 volgt de Giulia Nuova, die een strakkere - en volgens velen minder aantrekkelijke - carrosserie meekrijgt.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1290 en 1570 Vermogen: 78/6200 tot 112/6500
Topsnelheid: 155-175 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1962-1978 Productieaantallen: 1300: 258.550, 1600: 228.251
 

27-02-2007 om 15:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort mk1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort
De Escort is in Engeland ontwikkeld en daar is hij dan ook volop gebouwd. Maar ook de Duitse Ford Escort heeft furore gemaakt. Hij trad daar in zijn normale versie met succes tegen de Opel Kadett aan en versloeg in zijn RS-uitvoering menig sterkere tegenstander. De RS 2000 was wat uiterlijk betreft nauwelijks van zijn tamme broer te onderscheiden. De speciale wielen met bredere banden en de brede streep over de flanken verrieden hem echter. Onder de kap stond de Ford Pinto-motor met een bovenliggende nokkenas. De eerste 2000 stuks zijn in Engeland gemaakt.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1993 Vermogen: 100/5750
Topsnelheid: 175 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1973-1974 Productieaantallen: 3.000 (GB) en 3.200 (D)
 

27-02-2007 om 14:14 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford capri mk 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Capri
Ford gaat vanaf 1969 op de sportieve toer met de Capri. De projectnaam luidt Ford Colt. De naam Colt betekent veulen en laat er geen twijfel over bestaan: de Capri is de Europese nakomeling van de Amerikaanse Ford Mustang.
Het is een sportief ogend model voor niet al te veel geld en daarmee een directe concurrent voor de Opel GT. De Capri is met een keur aan vier- en zescilindermotoren leverbaar en de vermogens lopen uiteen van vijftig pk voor de 1300 V4 (top 133 km/h, 0 naar 100 in 22,7 s) tot 108 pk voor de 2300 R V6 (top 178, 0 naar 100 in 9,8 s). Later verschijnt het topmodel, de 2300 RS V6 met 125 pk.
De R-versie heeft een matzwart gespoten grille, motorkap en achterzijde, helemaal hip in die jaren. Het fraaie design kan echter niet verhullen dat de 1300 en 1500 eigenlijk slechts een 12M en 15M in een sportief jasje zijn; pas vanaf de 1700 (met 75 pk) komen de prestaties overeen met het flitsende uiterlijk. De pers is enthousiast over de directe besturing en de stabiele wegligging.
Ford plant vierhonderd exemplaren per dag. In de loop der jaren worden vele uitvoeringen aangeboden; één van de begeerlijkste is in 1973/74 de 3100 RS, die bedoeld is om de Capri te homologeren voor de racerij. De 3.091 cc V6 levert 148 pk (in racetrim rond de 415 pk). Een spoiler op de achterklep zorgt voor de nodige downforce. Er worden slechts 248 exemplaren gebouwd.
In 1974 wordt de Capri Mk II geïntroduceerd, een verbeterde versie met een compleet gerestylede carrosserie. De Mk II is nog praktischer dan de Mk I door de grote achterklep, die in het dak scharniert.

27-02-2007 om 12:24 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!